[Olie] en andere smeermiddelenTalk
-
heeft iemand wel eens echt slechte kwaliteit (maar wel nieuwe) olie gehad?ik bedoel zijn er ook merken waarbij je echt merkt dat hij slecht gaat lopen of minder presteert?
of is dit haast niet te constateren?heb zelf geen ervaring met b-merken olie en ben gewoon benieuwd of je verschil merkt.
of is dit haast niet te constateren?heb zelf geen ervaring met b-merken olie en ben gewoon benieuwd of je verschil merkt.
wat een slap gelul allemaal over olie.... ik gebruik fuki wuki olie met een toevoeging van yakamashi.
het maakt geen drol uit wat voor merk je erin gooit, als je maar op de gradatie van de olie let. simpel zat.
het maakt geen drol uit wat voor merk je erin gooit, als je maar op de gradatie van de olie let. simpel zat.
Immer wieder die verdammte Holländer
-
even iets anders, hoeveel olie verbruikt een 16V eigenlijk op de 10.000 km? (10W50) want ik kap er zo ongeveer toch nog zo'n 750 ml bij per 10.000 en soms wat meer
gr Jordi
gr Jordi
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
-
dat is nog weinig. Hoog olie gebruik staan 16v's en willi's juist om bekend.
Dat verbruik is niks...gebruik zo'n 3/4 liter op de 1500 kmJordi - Clio 16V schreef:even iets anders, hoeveel olie verbruikt een 16V eigenlijk op de 10.000 km? (10W50) want ik kap er zo ongeveer toch nog zo'n 750 ml bij per 10.000 en soms wat meer
gr Jordi

-
mee too!, maar ja onze blokjes zijn de 2 ton al gepasseerd....Dat verbruik is niks...gebruik zo'n 3/4 liter op de 1500 km
Kben het hier niet helemaal mee eens, verschil in qualiteit is er echt wel en daar betaal je nou eenmaal voor-Ray- schreef:wat een slap gelul allemaal over olie.... ik gebruik fuki wuki olie met een toevoeging van yakamashi.

BTW in oliefilters zit ook verschil in qualiteit...
Kzou der toch niet te ligt over denken, zeker niet met die "sportbakken" van ons
kan ook eens valvoline olie proberen alstie olie verbruikt
10w/40 donker rode kan van 4 liter is speciaal voor auto s die meer dan 100.000 km onder de wielen hebben gehad
een kennis gebruikt em in zen saab turbo niks verbruiken
marcel
10w/40 donker rode kan van 4 liter is speciaal voor auto s die meer dan 100.000 km onder de wielen hebben gehad
een kennis gebruikt em in zen saab turbo niks verbruiken
marcel
Qualiteit? Komt gij uit de middeleeuwen? Dat mag ook met de K tegenwoordigMJ schreef:BTW in oliefilters zit ook verschil in qualiteit...

Maargoed je hebt zeker wel gelijk, vooral de FRAM filters zijn erg slecht.
Brezan leverde dit vroeger ook maar is gelukkig overgestapt op MANN filters, die zijn veel beter.
dat weet jij natuurlijk door jouw jarenlange ervaring met FRAM en MANN filters... ik gebruik al jaren FRA< filters, niks aan het handje.
-
- Moderator
- Car: MB
fram schijnt ook voor de 16v cliokes niet zo goed te zijn. Zou een andere druk veer in zitten ofzo ?!? Gewoon origineel nemen dat soort spul, reno levert purflux meen ik
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ah man zeikerd, jij zit ook zo vaak iets te lullen wat je maar hebt gehoord, dus shhhh 
Tis gewoon zo dat als we geen mann filters meer hebben wordt er vaak gezegd 'ff kijken of we ze nog van fram hebben liggen'
En echt 9 v/d 10x hoor je dan als antwoord: 'laat maar zitten, hoef die kutdingen niet'
En dan praten we wel over garagisten

Tis gewoon zo dat als we geen mann filters meer hebben wordt er vaak gezegd 'ff kijken of we ze nog van fram hebben liggen'
En echt 9 v/d 10x hoor je dan als antwoord: 'laat maar zitten, hoef die kutdingen niet'
En dan praten we wel over garagisten

Laatst gewijzigd door Steven op di 2 dec 2003 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
je mag alleen liegen als het verhaal er leuker op wordt 

hmm ik sta al op + heleboel geloof ik 

-
Er is ook een topic van maar ik vind het hier horen;
slick 50
ik heb t een poosje geleden gekregen en wil het in m'n clio 16V gooien maar ik heb m'n twijfels helpt het? kan het kwaad?
gr Jordi
slick 50
ik heb t een poosje geleden gekregen en wil het in m'n clio 16V gooien maar ik heb m'n twijfels helpt het? kan het kwaad?
gr Jordi
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Nee gewoon erin mieteren, alle spulletjes van Wynns en Xeramic zijn nooit schadelijk en helpen altijd wel iets.
Volgens onze Cannonballman werkt de Slick 50 zelfs erg goed.
Ik heb zelf de supercharge van Wynn's door me olie zitten en dat merk je wel degelijk.
Het maakt de olie iets dikker, waardoor je toch iets meer oliedruk krijgt en de olie z'n eigenschappen blijft behouden.
Maar het kan (bijna) nooit kwaad het helpt meestal wel. Alleen moet je geen wonderen verwachten, dan valt het altijd mee
Volgens onze Cannonballman werkt de Slick 50 zelfs erg goed.
Ik heb zelf de supercharge van Wynn's door me olie zitten en dat merk je wel degelijk.
Het maakt de olie iets dikker, waardoor je toch iets meer oliedruk krijgt en de olie z'n eigenschappen blijft behouden.
Maar het kan (bijna) nooit kwaad het helpt meestal wel. Alleen moet je geen wonderen verwachten, dan valt het altijd mee

-
ga het maar proberen thanx
Nou is het zo dat ik geen verstand heb van olieën en dat de vorige eigenaar van mijn clio RSi er altijd 15W40 inflikkerde nou wat ik op de kroon website te speuren voor de beste olie voor mijn motor en dit kwam eruit:
Omschrijving
Emperol 5W-40 is een moderne synthetische brandstofbesparende, universele motorolie gebaseerd op synthetische basisoliën, welke van nature een hoge viscositeitsindex bezitten, waaraan zeer geavanceerde additives zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
Brandstofbesparing (tot 3%)
Een zeer hoge viscositeitsindex en een grote weerstand tegen 'shearing'
Een vlotte koude start
Een veilige smeerfilm, zelfs bij zeer hoge bedrijfstemperaturen
Een zeer goede detergerende en dispergerende werking
Een zeer sterk anti-slijtage-, anti-corrosie- en anti-schuimvermogen
Nou vind ik dat 15W40 en 5W40 wat ver uit elkaar liggen zou ik dit er gewoon in kunnen gooien of moet ik toch maar op de 15W40 blijven rijden ??
mocht ik nou toch een vaatje kopenj moet ik dan eerst alle olie eruit halen en het olie filter verversen?? of kan het gewoon gemengd worden (de nu gebruikte olie zit er nog geen 1000Km in maar er moet ff een litertje bij vandaar)
Omschrijving
Emperol 5W-40 is een moderne synthetische brandstofbesparende, universele motorolie gebaseerd op synthetische basisoliën, welke van nature een hoge viscositeitsindex bezitten, waaraan zeer geavanceerde additives zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
Brandstofbesparing (tot 3%)
Een zeer hoge viscositeitsindex en een grote weerstand tegen 'shearing'
Een vlotte koude start
Een veilige smeerfilm, zelfs bij zeer hoge bedrijfstemperaturen
Een zeer goede detergerende en dispergerende werking
Een zeer sterk anti-slijtage-, anti-corrosie- en anti-schuimvermogen
Nou vind ik dat 15W40 en 5W40 wat ver uit elkaar liggen zou ik dit er gewoon in kunnen gooien of moet ik toch maar op de 15W40 blijven rijden ??
mocht ik nou toch een vaatje kopenj moet ik dan eerst alle olie eruit halen en het olie filter verversen?? of kan het gewoon gemengd worden (de nu gebruikte olie zit er nog geen 1000Km in maar er moet ff een litertje bij vandaar)
Ik kan je in ieder geval vertellen dat je de olie niet moet mengen, dus bijvullen met dezelfde of boel verwisselen inclusief oliefilter.
En of de omstap op een andere viscositeit na lange tijd aan te raden is, kan vast wel iemand je vertellen hier. Ik heb er zelf in ieder geval geen negatieve ervaringen mee.
En of de omstap op een andere viscositeit na lange tijd aan te raden is, kan vast wel iemand je vertellen hier. Ik heb er zelf in ieder geval geen negatieve ervaringen mee.
De 5W40 gebruiken ze alleen voor nieuwe motoren, als je kijkt bij 2e keus kom je op Emperol 10W40 uit.
Ik ga er ff vanuit dat je blokkie tussen de 100.000 en de 150.000 heeft gelopen, dan is die 10W40 prima omdat alles al wat meer ingesleten is en dus ietsje meer speling heeft waardoor de olie wel een tikkie dikker mag zijn.
15W40 is als het blokkie al rond de 2 ton zit, maarja je kan dan ook gewoon 10W40 met een (goeie!) toevoeging gebruiken.
Let wel ik ga er ff vanuit dat het om normale slijtage gaat, er zijn natuurlijk uitzonderingen
Ik zou zeggen, rijd je auto goed warm, laat de olie er warm uitlopen en laat em ff een paar uur uitlekken. (beetje met de auto schudden, of aan 1 kant krikken helpt ook) tot alles eruit is en dan fliter vervangen en erin die nieuwe olie.
Zo ter aanvulling van Ollie
ojah tis geen ramp dattie op 15W40 rijd trouwens hoor, zal er echt niet eerder stuk van gaan ofzo.
Ik ga er ff vanuit dat je blokkie tussen de 100.000 en de 150.000 heeft gelopen, dan is die 10W40 prima omdat alles al wat meer ingesleten is en dus ietsje meer speling heeft waardoor de olie wel een tikkie dikker mag zijn.
15W40 is als het blokkie al rond de 2 ton zit, maarja je kan dan ook gewoon 10W40 met een (goeie!) toevoeging gebruiken.
Let wel ik ga er ff vanuit dat het om normale slijtage gaat, er zijn natuurlijk uitzonderingen

Ik zou zeggen, rijd je auto goed warm, laat de olie er warm uitlopen en laat em ff een paar uur uitlekken. (beetje met de auto schudden, of aan 1 kant krikken helpt ook) tot alles eruit is en dan fliter vervangen en erin die nieuwe olie.
Zo ter aanvulling van Ollie

ojah tis geen ramp dattie op 15W40 rijd trouwens hoor, zal er echt niet eerder stuk van gaan ofzo.
ik gebruikte vroeger mobil synthese 5w50 en castrol synthese 10w60 voor mijn 5 gt turbo.
Nu gebruik ik al zo'n 8-9 jaren hema 5W40 halfsynthese voor slechts 4 euro/liter.
uitstekende olie, verversen iedere 10000-12000 km, oliefilter iedere 20000 km.
5W40 houdt in een multigrade olie welke zich in koude toestand als een 5 monograde gedraagt en warm als een 40 monograde.
In feite betekent dit dat de viscositeit constanter is dan de vroegere monograde olien.
Ik heb zelf vroeger veel esso olie verkocht in het bedrijf van mijn vader, een tankstation aan de A7.
Nu gebruik ik al zo'n 8-9 jaren hema 5W40 halfsynthese voor slechts 4 euro/liter.
uitstekende olie, verversen iedere 10000-12000 km, oliefilter iedere 20000 km.
5W40 houdt in een multigrade olie welke zich in koude toestand als een 5 monograde gedraagt en warm als een 40 monograde.
In feite betekent dit dat de viscositeit constanter is dan de vroegere monograde olien.
Ik heb zelf vroeger veel esso olie verkocht in het bedrijf van mijn vader, een tankstation aan de A7.
Laatst gewijzigd door pierre op ma 5 jul 2004 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Nu kwam mijn schoonvader met het volgende:
www.xado.nl
hij had het in (een) autoweek gelezen en had kwam goed uit de test
en auto week publiceert nou ook weer niet van die shit zooi. hij heeft toen mij het adres gegeven en het ziet er veel belovend uit dus daarom wou ik jullie vragen wat jullie er van denken ervaringen?
dit stond er trouwens bij:
Gel-Revitalizant Voor alle benzinemotoren
U verslijt wel onze beschermende coating, maar niet uw mechanisme!
Een universele reparatietechniek
De revitalizant xado voor benzinemotoren is bestemd voor herstel, reparatie en ter voorkoming van slijtage van verschillende mechanismen en motoren zonder het demonteren van onderdelen. De revitalizant is verenigbaar met elke aard van olie en/of brandstof en gaat daarmee geen chemische reacties aan, en verandert niet hun viscositeit. In de loop van de revitalisatie vormt zich een metaalkeramisch protectielaagje op de frictieoppervlakken, dat op de kristaltralies van het metaaloppervlak verschijnt en groeit. Op deze wijze,wordt het oorspronkelijke "metaal metaal" vervangen door het tienmaal sterkere "metaalkeramiek metaalkeramiek".
Technische gegevens van de gevormde metaalkeramische bemanteling:
Microhardheid 750 kg/mm2, een hoge roestbestendigheid;
ruwheid Ra tot 0,06 µm.
De technologie werd geoctrooieerd in USA, Duitsland, Oekraine, Rusland, China, Zuid-Afrikaanse Republiek en Australie.
Algemene opmerkingen:
De revitalizant xado is verenigbaar met alle toevoegingen en additieven, metaalconditioner metalliseermiddelss,enz., onafhankelijk van de gebruiksvolgorde. De beschermingsbedekking (een metaalkeramische deklaag) vormt zich op de oppervlakte van elk werkend mechanisme, echter indien een mechanisme, bijv. motor, zich in een zeer kritische toestand bevindt (100% slijtage), is het noodzakelijk, de versleten onderdelen in alle gevallen te vervangen. Het is niet nodig de motorolie voor de aanvang van de be`andalang te vervangen, maar de hoeveelheid olie moet wel tot aan de volledige voltooiing van de motorbehandeling (niet minder dan 1500 km) voldoende zijn.
Welke voordelen geeft onze technologie:
Herstel en slijtagebescherming van de wrijvende onderdelen;
Herstel van de geometrie van de aangetaste onderdelen;
Brandstofbesparing tot maximaal 30% bij stationaire loop;
Stijging van de oliedruk;
Gelijkmaking van- en algehele verhoging van de cilindercompressie;
Herstel van het motorvermogen naar 100%;
Een 10-voudige geluids- en trillingsafname;
Bij olieverlies doorrijden tot maximaal 300 km;
Twee- tienvoudige vermindering van CO en CH uitstoot.
Behandeling van motoren met oliesysteem 3 10 liter:
De 1-ste stap:
1. Pers de inhoud van 1 tube uit in de olievulopening (motorolie) van de stationair opgewarmde motor.
2. Laat vervolgens de motor minimaal 5 minuten stationair draaien.
De 2-de stap:
Wordt na 100 250 km rijden volgens dezelfde orde uitgevoerd.
De 3-de stap:
1. Wordt na 100 250 km rijden volgens dezelfde orde uitgevoerd.
2. De behandeling mag als voltooid gelden na een loop van niet minder dan 1500 km.
Opmerkingen!
1. VERVANG DE OLIE NIET voordat de behandeling volledig is voltooid!
2. Nieuwe motoren worden eenmalig met 2 tubes gelijktijdig behandeld.
Omvang van het oliesysteem 3-10 11-20 21-30
Aantal tubes 3 6 9
Beverkings schema 1+1+1 2+2+2 3+3+3
Aantal tubes voor nieuwe motoren 2 4 6
GARANTIE !De slijtageweerstand van de beschermende coating wordt voor minimaal 1 jaar gegarandeerd.
Dit product staat onder protectie van haar firmanaam en octrooien.
Houdbaarheid: 5 jaren
www.xado.nl
hij had het in (een) autoweek gelezen en had kwam goed uit de test

dit stond er trouwens bij:
Gel-Revitalizant Voor alle benzinemotoren
U verslijt wel onze beschermende coating, maar niet uw mechanisme!
Een universele reparatietechniek
De revitalizant xado voor benzinemotoren is bestemd voor herstel, reparatie en ter voorkoming van slijtage van verschillende mechanismen en motoren zonder het demonteren van onderdelen. De revitalizant is verenigbaar met elke aard van olie en/of brandstof en gaat daarmee geen chemische reacties aan, en verandert niet hun viscositeit. In de loop van de revitalisatie vormt zich een metaalkeramisch protectielaagje op de frictieoppervlakken, dat op de kristaltralies van het metaaloppervlak verschijnt en groeit. Op deze wijze,wordt het oorspronkelijke "metaal metaal" vervangen door het tienmaal sterkere "metaalkeramiek metaalkeramiek".
Technische gegevens van de gevormde metaalkeramische bemanteling:
Microhardheid 750 kg/mm2, een hoge roestbestendigheid;
ruwheid Ra tot 0,06 µm.
De technologie werd geoctrooieerd in USA, Duitsland, Oekraine, Rusland, China, Zuid-Afrikaanse Republiek en Australie.
Algemene opmerkingen:
De revitalizant xado is verenigbaar met alle toevoegingen en additieven, metaalconditioner metalliseermiddelss,enz., onafhankelijk van de gebruiksvolgorde. De beschermingsbedekking (een metaalkeramische deklaag) vormt zich op de oppervlakte van elk werkend mechanisme, echter indien een mechanisme, bijv. motor, zich in een zeer kritische toestand bevindt (100% slijtage), is het noodzakelijk, de versleten onderdelen in alle gevallen te vervangen. Het is niet nodig de motorolie voor de aanvang van de be`andalang te vervangen, maar de hoeveelheid olie moet wel tot aan de volledige voltooiing van de motorbehandeling (niet minder dan 1500 km) voldoende zijn.
Welke voordelen geeft onze technologie:
Herstel en slijtagebescherming van de wrijvende onderdelen;
Herstel van de geometrie van de aangetaste onderdelen;
Brandstofbesparing tot maximaal 30% bij stationaire loop;
Stijging van de oliedruk;
Gelijkmaking van- en algehele verhoging van de cilindercompressie;
Herstel van het motorvermogen naar 100%;
Een 10-voudige geluids- en trillingsafname;
Bij olieverlies doorrijden tot maximaal 300 km;
Twee- tienvoudige vermindering van CO en CH uitstoot.
Behandeling van motoren met oliesysteem 3 10 liter:
De 1-ste stap:
1. Pers de inhoud van 1 tube uit in de olievulopening (motorolie) van de stationair opgewarmde motor.
2. Laat vervolgens de motor minimaal 5 minuten stationair draaien.
De 2-de stap:
Wordt na 100 250 km rijden volgens dezelfde orde uitgevoerd.
De 3-de stap:
1. Wordt na 100 250 km rijden volgens dezelfde orde uitgevoerd.
2. De behandeling mag als voltooid gelden na een loop van niet minder dan 1500 km.
Opmerkingen!
1. VERVANG DE OLIE NIET voordat de behandeling volledig is voltooid!
2. Nieuwe motoren worden eenmalig met 2 tubes gelijktijdig behandeld.
Omvang van het oliesysteem 3-10 11-20 21-30
Aantal tubes 3 6 9
Beverkings schema 1+1+1 2+2+2 3+3+3
Aantal tubes voor nieuwe motoren 2 4 6
GARANTIE !De slijtageweerstand van de beschermende coating wordt voor minimaal 1 jaar gegarandeerd.
Dit product staat onder protectie van haar firmanaam en octrooien.
Houdbaarheid: 5 jaren
-
gooi jij mayo in je auto? werkt het?pierre schreef:dit is gewoon reklametaal, wist je dat ze gewoon mayo in die tubes stoppen ?
kan geen kwaad, als je denkt dat het helpt, zul je merken dat het helpt.
zal wel een lekker prijsje hebben.

maar het kan nooit kwaad, er hoeft maar een zekere zin van waarheid in te zitten injector reiniger werkt toch ook? niet zoals er op het flesje staat maar toch
Jordi - Clio 16V schreef:gooi jij mayo in je auto? werkt het?pierre schreef:dit is gewoon reklametaal, wist je dat ze gewoon mayo in die tubes stoppen ?
kan geen kwaad, als je denkt dat het helpt, zul je merken dat het helpt.
zal wel een lekker prijsje hebben.![]()
maar het kan nooit kwaad, er hoeft maar een zekere zin van waarheid in te zitten injector reiniger werkt toch ook? niet zoals er op het flesje staat maar toch
kijk, mensen worden gewoon voor de gek gehouden, revitalizing is een shampoo term.
revatilizing conditioner, kappers taal.
ik gebruik trouwens supermarkt shampoo,1 euro/liter.
duurder ben ik allergisch voor.
Het is absolute lariekoek en onmogelijk dat er een keramisch laagje aangroeit op in wrijving zijnde delen zoals in een cylinder bv.
keramiek groeit niet op metaal, onzin.
zoiets als diamant wat vanzelf verschijnt op een stalen plaat.
Er zijn wel proeven gedaan met keramische motoronderdelen, zoals kleppen.
Je wordt belazerd en ik kan hier niet tegen.
mensen willen gewoon bedot worden, zijn dan ook bereidt met een leuk verhaal veel geld neer te tellen voor niks,komma,nul niks.
ik gebruik hema halfsynthese 5w-40 zoals hierboven vermeld, 4 euro/liter.
Nou zo'n toevoeging werkt wel degelijk, alleen niet zoals het verhaal hierboven. Het werkt omdat het een dikmaker is, die gewoon de uitgesleten lagers wat beter kan vullen.
Beetje zelfde idee als gewoon dikkere olie erin mieteren.
Beetje zelfde idee als gewoon dikkere olie erin mieteren.
Pierre, niet zo negatief. Er zijn zeker wel additieven te krijgen die bepaalde eigenschappen wel degelijk verbeteren, je auto loopt toch ook niet op slaolie? Een synthetische olie is een technologisch hoogstandje, de olie is een onderdeel op zich in de auto! Er kan heel veel mee gedaan worden.
[img]http://www.heuts.nl/prod_pics/000354915.gif[/img]
Kan hier niets slechts over zeggen
Het is geen wondermiddel, maar ben wel van mening dat het een positieve bijdrage levert aan het olieverbruik en de oliedruk. Maar dat kan natuurlijk ook maar mijn verbeelding zijn 
Kan hier niets slechts over zeggen

wynns hebben wij vroeger ook veel verkocht, staat ook niet zo'n lang verhaal op, goed produkt, hebben we goed aan verdient trouwens.Ollie schreef:[img]http://www.heuts.nl/prod_pics/000354915.gif[/img]
Kan hier niets slechts over zeggenHet is geen wondermiddel, maar ben wel van mening dat het een positieve bijdrage levert aan het olieverbruik en de oliedruk. Maar dat kan natuurlijk ook maar mijn verbeelding zijn