De betekenis van Renault 5.......

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Droes

Ik weet niet of dit hier wel thuis hoort maar ik ga het jullie dan ook vragen. :)

Ik rijd rond met een Renault5L. Wat is hier eigenlijk de betekenis van die 'L'. Je hebt ook nog de T, C, TL, GTE(weet wel dat dit een 1.7 is maar wat wil die E dan juist zeggen?) enz. En wat is het verschil tussen een 5 'campus' en een 5 'five'. Dit moet toch iets betekenen, en zo veel soorten 5jes dat er dan zijn, eigenlijk niet te geloven en er moet toch ergens een verschil aan zijn.

P.S De 5 GTturbo en de baccara die ken ik wel zele :)

Ik hoop dat er iemand een antwoord weet hierop.
Derby

het denk ik weing met betekeins te maken meer met uitvoeringvorm. net zo als tegenwoordig initiale.

derby
Sinner
Contacteer:

et heeft volges mij gewoon te maken in watvoor uitvoering ze zijn uitgebracht.

Dus met kuipstoeltjes of zonder, met toerenteller of zonder, enzovoorts...
Anonymous

Light :) net zoals COLA Light..... mhhh die is welliswaar duurder dan de normale uitvoering. Gaat niet op :p
Derby

je wilt niet weten hoeveel die letters "light" kosten. :p

Derby
Matijs
Contacteer:

Droes schreef:, GTE(weet wel dat dit een 1.7 is maar wat wil die E dan juist zeggen?) enz. En wat is het verschil tussen een 5 'campus' en een 5 'five'.
De E zal wel staan voor Electronic (euhm, electronique), i.v.m. de injectie dus.
En 'campus' etc. zijn speciale actie-uitvoeringen, met extra opties standaard, die dan in een beperkte oplage werden gemaakt. Voor zover ik weet is de campus bijvoorbeeld een van de, zo niet het laatste model van de 5. Deze zijn uitgerust met een 1.4 met monopointinjectie, en een lelijk dashboard.

Dat zijn zo'n beetje mijn ideeën in deze :)
Patrick L.

GTE(weet wel dat dit een 1.7 is maar wat wil die E dan juist zeggen?) enz. En wat is het
Einspritzung??
de GTE is voor de duiste en zwiterse markt gemaakt, inspuiting.
Matijs
Contacteer:

Ja, dat ken ook. :)
Ollie

Jawohl, jetzt spritz ich ab!

:lol:
PtrGte
Contacteer:

ik dacht dat een renault 5 "five" een vijfdeurs uitvoering was...

maar zoals met wel meer dingen heb ook IK het wel eens mis! :wink:
ronald clio

ik had een 5 TL PODIUM..podium was dus ook al een actie uitvoering met getint glas open dakje etc..op t podium is ie helaas nooit meer gekomen.. :@
Droes

ok dat hebben we ook al bij geleerd.
Maar wat zou nu juist die 'L' willen zeggen.
Ik zou zo denken dat het de 5 luxe was maar daar heb ik dan wel mijn twijfels over, want vele (of zelfs geen) luxe had ik origineel helemaal niet.
Matijs
Contacteer:

L is Lekker Leeg.
Echt het kaalste model dat je kon krijgen...
Ivo
Über-Spammer

Naar mijn weten is er geen betekenis van de letters die gebruikt worden voor verschillende uitvoeringen, je moet he meer zien als aanduidingen.... :)
John B
Contacteer:

5 Liter :lol: :lol: :lol: :lol: dat zal best rijden :D
Abel
Über-Spammer

Patrick L. schreef:
GTE(weet wel dat dit een 1.7 is maar wat wil die E dan juist zeggen?) enz. En wat is het
Einspritzung??
de GTE is voor de duiste en zwiterse markt gemaakt, inspuiting.
deze is gemaakt voor die markt omdat de 1.4 turbo te slecht voor het mileu was volgens hun normen. dus misschien staat het wel voor eco ofzo GT-ECO
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

Wat zou de X in GTX dan betekenen?? xtra; xceleration; xylofoon? :)
-Ray-
Contacteer:

Ivo8hoven schreef:Naar mijn weten is er geen betekenis van de letters die gebruikt worden voor verschillende uitvoeringen, je moet he meer zien als aanduidingen.... :)
dit is het enige juiste antwoord.
Immer wieder die verdammte Holländer
Ollie

Is gewoon te veel credit voor Renault om te denken dat er iets achter zit. Was meer zoiets van Euh, oke, een E dus etc.. :D
da-goof
Contacteer:

Er zit wel degelijk een redenering achter, alleen moet je dan iets verder terug in de geschiedenis gaan kijken. De typevoering L TL en GTL zijn bij mijn weten voor het eerst geïntroduceerd bij de R4. In eerste instantie had je de r3 en de r4. Toen kwam de R4L , wat idd voor luxe stond. naderhand is daar de TL bij gekomen en eind jaren 70 de GTL. Dat was ten tijde van het eerste type 5. Dit type 5 was in grote lijnen gebaseerd op de r4. Logischerwijs is men dus deze benamingen blijven gebruiken.
Het eerste type 5je was er ook als LS, TS, TX, (benamingen die toen meer in zwang waren) alpine, Turbo, automatique en de le car en monte carlo uitvoeringen. De laatste 2 waren geloof ik ook actie uitvoeringen. Dit soort uitvoeringen zien meestal het levenslicht als de verkopen van een bepaald model op hun einde lopen.
Iig, om even terug te komen op het verhaal, bij de super 5 is er dus in grote lijnen voor gekozen om deze lijn van benamingen voort te zetten. De naam Alpine turbo werd geschrapt, hetgeen de alpine liefhebbers indertijd nogal pijn schijnt te hebben gedaan, waar ik me ook wel iets bij voor kan stellen.
Hiervoor is dus de GTT in de plaats gekomen. En er moesten natuurlijk nieuwe benamingen komen voor de diesel versie en de GTE. Ook werd de lijn van benaming van de grotere modellen doorgezet, dus kwam er een GTX uitvoering en natuurlijk de baccara.
Al met al maakt het idd nogal een rommelige en onoverzichtelijke indruk, maar veel keus had je dus iig wel.
jeroen.k

De luxe in mijn TL zal dan wel de 2 standen op de ruitenwisser geweest zijn :lol:
limburgio

Renault? hm ik dacht dat het dit voorstelde:
Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd

:lol:
robert

bij een citroën is het een waarschuwing:

"een citroën met een X is helemaal nix"
Riël
Über-Spammer

Misschien eens gaan zoeken in Franse woorden ?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie