[R5GTT]koppakking weer stuk

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
limburgio

kheb weer mijn koppakking stuk en dit na 700km!
kheb een nieuwe kop gehad die geflowed is en andere kleppen en veren. mijn blokje is geprepareerd, dus nokkenas, bussen en cylinders enz... nu heb ik veel olie die langs m'n dumpvalve uitspuit, en in de darmen van de intercooler en turbo zit ook olie. De compressie bij koude motor was bij alle 4 pistons rond de 10,75 ik weet nu niet of dit verschillend is bij een competitie motor. Maar ik vind het raar dat het na 700km weer zo is, kheb wel 1x een luchtbel gehad in het systeem waarbij de temperatuur even tegen de 100 is gegaan, daarna ontlucht en het was terug in orde. Op den duur na lang rijden steeg de temperatuur naar de 120° als ik stil stond en als ik reed zakte die enorm, net een jojo. Aan wat kan dit liggen? kan dit zijn door die luchtbel? of kunnen er ook andere oorzaken zijn?
Steven
Car: M536

Ik vraag me af of je niet tevele van je blokje vraagt?

Verde ris een compressie van 10,75 bar veels te hoog voor een GTT. Standaard is 8 bar geloof ik en je kan als je neit al te hoge drukken rijd wel richting de 10 bar. Maar dan moet je ontsteking en pingelsensor, mengesl etc. wel in orde zijn.

Als jij met 10.75 bar rijd en dan een turbodruk van 1.2(?) bar hebt dattie het niet lang uithoud?
Verder moet je een koppakking ook wel 500 km rustig inrijden, dan nog even 5 nm natrekken en dan voorichtig opbouwen en steeds meer van je blokkie gaan vragen.
Kweenie hoe de omstandigheden zijn hoor, maar denk ik zeg het ff :)

Die schommelende temp is idd een niet goed ontluchte motor. Zet met je mond het hele systeem ff onder druk en draai 1 voor 1 de nippels ff open.
Zo ontlucht ik altijd en gaat altijd perfect.
limburgio

maar is de compressie van een competitie motor hetzelfde als een standaard?
gille
Contacteer:

limburgio schreef:kheb weer mijn koppakking stuk en dit na 700km!
kheb een nieuwe kop gehad die geflowed is en andere kleppen en veren. mijn blokje is geprepareerd, dus nokkenas, bussen en cylinders enz... nu heb ik veel olie die langs m'n dumpvalve uitspuit, en in de darmen van de intercooler en turbo zit ook olie. De compressie bij koude motor was bij alle 4 pistons rond de 10,75 ik weet nu niet of dit verschillend is bij een competitie motor. Maar ik vind het raar dat het na 700km weer zo is, kheb wel 1x een luchtbel gehad in het systeem waarbij de temperatuur even tegen de 100 is gegaan, daarna ontlucht en het was terug in orde. Op den duur na lang rijden steeg de temperatuur naar de 120° als ik stil stond en als ik reed zakte die enorm, net een jojo. Aan wat kan dit liggen? kan dit zijn door die luchtbel? of kunnen er ook andere oorzaken zijn?
das toch geen gewoon onderblokje zeker
Matijs
Contacteer:

limburgio schreef:nu heb ik veel olie die langs m'n dumpvalve uitspuit, en in de darmen van de intercooler en turbo zit ook olie
Die olie komt uit de carterontluchting of uit de turbo, dat heeft verder niks met de koppakking te maken. Maar een compressie van bijna 11, dat is al veel voor een atmosferische motor, laat staan voor een turbo met een stevige laaddruk... Als dat getal van de compressie inderdaad klopt (lijkt me eigenlijk sterk), dan vind ik het niet vreemd dat de koppakking het niet houdt. Hij zal waarschijnlijk behoorlijk warm lopen en pingelen.
robert

je moet ff verschil maken in compressieverhouding en compressiedruk.
De eerste kan je berekenen, de 2e is een meting.
Bij een test voor de motorconditie doe je een drukmeting, dus hij heeft het niet over de compressieverhouding.

Verders is het probleem duidelijk luchtbellen, daardoor kan de waterpomp bij lage toerentallen de zaak niet rondpompen,
daardoor looptie heet bij stationair,
daardoor zet je alu kop meer uit dan je stalen kopbouten en
daardoor komt je koppakking onder teveel druk die daardoor zn veerkracht verliest en dan issie kapot.

dus goed ontluchten is belangrijk.
limburgio

die 10,75 is bij koude motor gemeten, bij warme motor is het rond de 8, naar't schijnt als je geen antiperculatie hebt kun je ook brokken maken door die dampbelvorming in de cylinders?
Abel
Über-Spammer

limburgio schreef:die 10,75 is bij koude motor gemeten, bij warme motor is het rond de 8, naar't schijnt als je geen antiperculatie hebt kun je ook brokken maken door die dampbelvorming in de cylinders?
tjonge jonge jonge :(

sorry hoor maar hier kan ik niet echt goed tegen...

Antiperculatie fan is er enkel en alleen voor om de carburateur en de benzine leidingen te koelen!!

dit tegen dampbellen in de benzine toevoer.. Daarom wil de GTT met warme motor slecht starten!

En wat zou het kunnen schelen als er BENZIENE dampen in de cylinders komen??? niks nada nakkes

want dat willen we juist... :(

degene die jou dit zo heeft uitgelegd moet terug naar school vind ik (tijdvoor een poll)
GTT__Geert

Die van mij doet het ook niet en hij start dus ook flink kut als ie warm is, maar maak me er nou niet echt druk om 8)
don't be a fool, wrap your tool
Plaats reactie