Hallo,
M'n broer en ik hebben samen een Renault Clio 1.5 Dci uit 2002 (de versie met turbo). Ben erg blij met de auto en vind 'm fijn rijden.
Toen we de auto kochten vond ik dat ie "power" genoeg had. Nu we 'm inmiddels alweer wat langer hebben zou ik graag wat extra vermogen hebben. Is het mogelijk om deze clio te tunen zonder al te veel drastische veranderingen ?? Dus zou het mogelijk zijn om bv. met chip-tuning er een 15 pk bij te pompen ??
Ik ben totaal nieuw op dit gebeid dus neem het me niet kwalijk als ik iets heel vreemds zeg...
Hugo
Clio 2002 Dci Tunen...
Zoiets bedoel ik idd... maar goed... 799,- das een flink bedrag... Maar wel 20pk erbij.... toch maar is over nadenken..
Wat voor vermogenswinst zou ik hebben als ik de turbodruk omhoog haal ?? (of wordt dit riscant?) En een dumpvalve, is daar (veel) vermogen mee te winnen ?
Hugo
Wat voor vermogenswinst zou ik hebben als ik de turbodruk omhoog haal ?? (of wordt dit riscant?) En een dumpvalve, is daar (veel) vermogen mee te winnen ?
Hugo
dit is met verhoogde turbodruk.HvG0 schreef:Zoiets bedoel ik idd... maar goed... 799,- das een flink bedrag... Maar wel 20pk erbij.... toch maar is over nadenken..
Hugo
-
- Moderator
- Car: MB
idd, en domweg je actuator stangetje verstellen zou ik niet aan beginnen bij een moderne injectie motor. Als je aan een dumpvalve begint moet je wel de speciale diesel versie hebben, volgens mij zit daar onderscheid tussen (die zal je overigens weinig tot geen vermogenswinst geven)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
koppel gaat wel trouwens omhoog met 30 Nm....
(als dit de 82 pk versie is)

(als dit de 82 pk versie is)
Hogere turbodruk is niet waarschijnlijk. Wel een hogere druk in de common rail en andere inspuittijdstippen en -hoeveelheden. De turbodruk wordt namelijk pneumatisch afgeregeld. Dus een andere EDC (Electronic Diesel Control) sturing verandert niets aan de turbodruk.
Je moet voorzichtig zijn met het "chippen" van common-rail Diesels. De meeste tuners verhogen de brandstofdruk in de common-rail indien mogelijk (deze wordt elektronisch afgeregeld) met als mogelijk gevolg sneller slijten van de inspuitapparatuur als "normaal". En Dieselinspuitapparatuur is enorm kostbaar. Een setje elektro magnetische common-rail injectoren kost al gauw enkele honderden turohs...
En als je denkt; nou en? Beetje extra slijtage who cares!? Een regendruppel is 40 kubieke nanometer. Een injector voor common rail toepassing kan hoeveelheden doseren tot 1/10 van deze hoeveelheid en dit is ook nodig voor een goede motorloop, geluidsontwikkeling, vermogensontwikkeling en ga zo maar door.
Extra slijtage kan dus al gauw tot gevolg hebben dat er delen vervangen moeten worden omdat de motor niet lekker loopt. En dit is bij common rail Diesels dus schrikbarend duur.
Verder zijn werkzaamheden aan het inspuitsysteem een broeinest voor verdere problemen omdat de werkplaats zeer schoon moet werken met deze zeer gevoelige inspuitapparatuur. Dit wordt nogal eens nagelaten met als gevolg dat de klant daar het gelag van betaald.
Maar misschien ben ik wel pessimistisch. Zoek een goede gerenommeerde tuner en ga niet voor de meest brute vermogens en koppelstijging. En let op de olieverversingstermijn en de brandstoffilters. Liever te vroeg als te laat vervangen, zeker in het geval van de brandstoffilters. Water en vuil zijn de grootste vijanden van het Dieselinspuitsysteem.
Dumpvalve voor een Dieselmotor?
Wat een onzin... Ze zullen er ongetwijfeld zijn maar zijn compleet nutteloos. En een dumpvalve levert geen vermogenswinst. Niet bij Ottomotoren en niet bij Dieselmotoren.
Grtz,
Zzpeedie.
Je moet voorzichtig zijn met het "chippen" van common-rail Diesels. De meeste tuners verhogen de brandstofdruk in de common-rail indien mogelijk (deze wordt elektronisch afgeregeld) met als mogelijk gevolg sneller slijten van de inspuitapparatuur als "normaal". En Dieselinspuitapparatuur is enorm kostbaar. Een setje elektro magnetische common-rail injectoren kost al gauw enkele honderden turohs...

En als je denkt; nou en? Beetje extra slijtage who cares!? Een regendruppel is 40 kubieke nanometer. Een injector voor common rail toepassing kan hoeveelheden doseren tot 1/10 van deze hoeveelheid en dit is ook nodig voor een goede motorloop, geluidsontwikkeling, vermogensontwikkeling en ga zo maar door.
Extra slijtage kan dus al gauw tot gevolg hebben dat er delen vervangen moeten worden omdat de motor niet lekker loopt. En dit is bij common rail Diesels dus schrikbarend duur.
Verder zijn werkzaamheden aan het inspuitsysteem een broeinest voor verdere problemen omdat de werkplaats zeer schoon moet werken met deze zeer gevoelige inspuitapparatuur. Dit wordt nogal eens nagelaten met als gevolg dat de klant daar het gelag van betaald.
Maar misschien ben ik wel pessimistisch. Zoek een goede gerenommeerde tuner en ga niet voor de meest brute vermogens en koppelstijging. En let op de olieverversingstermijn en de brandstoffilters. Liever te vroeg als te laat vervangen, zeker in het geval van de brandstoffilters. Water en vuil zijn de grootste vijanden van het Dieselinspuitsysteem.
Dumpvalve voor een Dieselmotor?

Grtz,
Zzpeedie.
Laatst gewijzigd door speedline op za 29 nov 2003 10:56, 4 keer totaal gewijzigd.
-
En wat betreft de clio met dci motoren: probeer een intercooler te monteren. Standaard zit die er niet op (tenminste niet op de 1.9 versie uit 2000)
Kan nooit geen kwaad
Kan nooit geen kwaad

-
- Contacteer:
ik denk dat je beter even bij de dealer kan vragen of er een optie tot chippen is
bij vw audi doen ze dat dus zelf en behoud je oa garantie
bij vw audi doen ze dat dus zelf en behoud je oa garantie
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Een intercooler monteren (indien niet aanwezig) is absoluut een aanrader. De levensduur van de motor zal verlengd worden.
Alle common-rail Dieselmotoren zijn in principe voorzien van een turbocompressor. Dit is vanuit emissie en onderhoudsinterval-oogpunt gewoon nodig.
Renault biedt in principe geen chiptuning voor Dieselmotoren aan zoals ze dat bij de VAG merken wel doen.
Grtz,
Zzpeedie.
Alle common-rail Dieselmotoren zijn in principe voorzien van een turbocompressor. Dit is vanuit emissie en onderhoudsinterval-oogpunt gewoon nodig.
Renault biedt in principe geen chiptuning voor Dieselmotoren aan zoals ze dat bij de VAG merken wel doen.
Grtz,
Zzpeedie.
Zo te lezen is het chippen toch ook nog redelijk riskant.... Volgende week even bij de dealer binnenlopen om te kijken wat die mij voor opties bieden..
Enneuh, een interkooler monteren is geen doen voor een leek als ik denk ik.... En waar moet je z'on ding uberhaupt monteren ? D'r is amper plek onder de moterkap...
Enneuh, een interkooler monteren is geen doen voor een leek als ik denk ik.... En waar moet je z'on ding uberhaupt monteren ? D'r is amper plek onder de moterkap...
plek/ruimte heb je niet, ruimte maak je. ik neen aan dat de radiateur niet tegen de bumper gemonteerd zit. hier zit ruimte tussen. voila daar past dus een interkoeler. daarbij....heb je airco in die auto?
zoja dan is voor de rest van de warmtewisselaars misschien niet zo'n goed idee. zitten er mistlampen in? kan je die missen denkje. daar achterzit nammelijk vaak nog wel ruimte voor een koeler van welk soort dan ook.
ik oordeel van achter een bureau ik heb nog nooit onder de kap van zo'n ding gekeken. dus ga me niet aanvallen op het feit dat ik niet weet hoeveel ruimte er is.
Derby
oh en een interkoeler monteren is makkelijker als een olie filter vervangen.
zoja dan is voor de rest van de warmtewisselaars misschien niet zo'n goed idee. zitten er mistlampen in? kan je die missen denkje. daar achterzit nammelijk vaak nog wel ruimte voor een koeler van welk soort dan ook.
ik oordeel van achter een bureau ik heb nog nooit onder de kap van zo'n ding gekeken. dus ga me niet aanvallen op het feit dat ik niet weet hoeveel ruimte er is.
Derby
oh en een interkoeler monteren is makkelijker als een olie filter vervangen.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Welke dCi heb je eigenlijk? De 65 of 80 pk-versie? De laatste heeft nl. al een intercooler.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Dit is de 65pk versie... Maar de 85 heeft er standaard dus al een ?? Misschien wel mogelijk om die van een 85pk versie in een 65pk versie te zetten..??
zal is wat informatie op gaan doen bij de dealer..
zal is wat informatie op gaan doen bij de dealer..
Misschien? Natuurlijk past ie!HvG0 schreef:Dit is de 65pk versie... Maar de 85 heeft er standaard dus al een ?? Misschien wel mogelijk om die van een 85pk versie in een 65pk versie te zetten..??
En daar zal je naar alle waarschijnlijkheid van een koude kermis thuiskomen. Maar we zien wel waar het schip strand.HvG0 schreef:zal is wat informatie op gaan doen bij de dealer..
Grtz en succes,
Zzpeedie...
-
Mm, heb een Clio DTI in onderhoud en dat ding heeft geen intercooler. Heeft ook iets van 80 pk geloof ik.
Er is niet gigaveel ruimte voor een koelert, maar alles is mogelijk.
Maar inderdaad, als je 2 linkerhanden hebt dan gaat het niet lukken.
Wat inderdaad het mooiste is is als je terug kunt vallen op originele onderdelen. Dus inderdaad nagaan of er clios diesels zijn met intercoolers.............
Ik weet het niet........
Er is niet gigaveel ruimte voor een koelert, maar alles is mogelijk.
Maar inderdaad, als je 2 linkerhanden hebt dan gaat het niet lukken.
Wat inderdaad het mooiste is is als je terug kunt vallen op originele onderdelen. Dus inderdaad nagaan of er clios diesels zijn met intercoolers.............
Ik weet het niet........
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Sommigen zijn trots op hun eigen 2 linker handen, Liever 2 linker dan 2 rechter. Daar kan je toch helemaal niets meecanonballman schreef:Maar inderdaad, als je 2 linkerhanden hebt dan gaat het niet lukken.

Project: GTT Blue Sport
http://groups.msn.com/Speedline/airtoai ... PhotoID=54
Een air-to-air chargecooler van een Kangoo/ Kubistar 1.5dCi 80. Eenzelfde interkoeler zal de Clio 1.5dCi 80 ook wel hebben. Mooi in de bumper weg te werken. Paar siliconenslangen eraan en hoppa de inlaatluchttemperatuur omlaag. Vervolgens turbodruk omhoog en een "beetje"(
) meer Diesel inspuiten...
Grtz,
Zzpeedie.
Een air-to-air chargecooler van een Kangoo/ Kubistar 1.5dCi 80. Eenzelfde interkoeler zal de Clio 1.5dCi 80 ook wel hebben. Mooi in de bumper weg te werken. Paar siliconenslangen eraan en hoppa de inlaatluchttemperatuur omlaag. Vervolgens turbodruk omhoog en een "beetje"(

Grtz,
Zzpeedie.
Ja laat nou niemand je goed kunnen vertellen hoe je goed een auto in moet rijden....
Ik zat er idd ver naast met mijn olie filter vervangen. Er zijn zoveel mogelijkheden met intercoolers. er past altijd wel iets in.
derby
Ik zat er idd ver naast met mijn olie filter vervangen. Er zijn zoveel mogelijkheden met intercoolers. er past altijd wel iets in.
derby