[r5gtt] Stotteren inhouden OPGELOST!!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
jackel

mijn gtt stotterd/houd in :( :( hij doet dit al een tijdje maar ik begin er nu een beetje ziek van te worden :kwijl: als ik b.v in z'n 5 zit, met 110kmp/h, en dan het gas in trap, zie je het turbodrukmetertje mooi geleidelijk opkomen. Maar naarmate de toeren stijgen begint ie in te houden om vervolgens weer mooi lopend naar max. toeren te gaan!!!! En het lijkt na langer rijden (+40km) erger te worden, dan slaat ie gewoon af!! |: (maar hij start dan wel weer vrij rap...) Hij loopt in z'n vrij (onbelast) gewoon prima ook met hoge toeren. |:
Het lijkt mij een benzineprobleempje maar weet het niet zeker..
Heb de BDP-sensor al vervangen,
bobine/bougie-kabels vernieuwd
carburateur schoon, sproeiers doorgeblazen,
bougies "gestaalborsteld" maar zijn wel oud
wat kan dit nog zijn? drukregelaar, benzinefilter, mebraam in de carb.???? En hoe kan ik deze onderdelen controleren op een goeie werking? Heb eigenlijk geen zin om dit allemaal blindelings te gaan vervangen... HELLUUUUUUP (U)
Laatst gewijzigd door jackel op zo 4 jan 2004 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

ik heb precies hetzelfde gehad....

Volgens mij was het bij mij over nadat ik het benzine-pomp relais had vervangen. Die 'tikte' heel erg. Het lijkt me dan dat de benz. pomp niet goed werkt en je dus een stotterende auto krijgt.

Alleen heb ik vrij snel na het vervangen van dat relais ook mijn kop/bougie's/enz. vervangen :) .
Ik heb dus niet echt veel kunnen proef rijden en weet dus niet zeker of het echt over was met het stotteren (met mijn nieuwe kop is het wel over :lol: ).

Maar wie weet.
Chrisv

zoek eens in de search, ik ben geloof ik al vaker zo'n topic tegengekomen. Misschien dat je daar iets vind.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Chrisv

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... =stotteren

Misschien heb je hier iets aan.

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... =stotteren

Deze lijkt op jouw probleem. Staat alleen geen oplossing bij misschien dat iemand het weet.
some people are alive only because it's illegal to kill them
-Ray-
Contacteer:

benzinepomp relais, definately.

kan je vinden achter je zekeringen kast, even uitzoeken welke het is. er zijn namelijk door de jaren heen wat verschillende relais qua looks daarvoor geweest.
Immer wieder die verdammte Holländer
jackel

benzinepomp-relais? daar heeft laatst de wegenwacht ook naar lopen zoeken :) , achter de zekeringen maar kon helemaal niks vinden (alle relais losgehaald, maar motor bleef lopen!!) heb zelf ook ff gekeken en ook zonder resultaat..., kan die nog ergens anders zitten mischien???
-Ray-
Contacteer:

van welk bouwjaar is je GT?
jackel

1989, zelfde kleur alsdie van jou :) o ja, zit ook een nieuwe rotor/verdeelkap op....
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

hmm het relais zit gewoon naast de zekeringen... fase 1 of 2 maakt niks uit...
jackel

nou, heb het benzinefilter vervangen maar het probleem blijft! :(
bougies misschien??... Het relais lijkt me minder verdacht omdat het elke keer in hetzelfde toerengebied is (tussen 2750 en 4000 toeren), er zit dus duidelijk een patroon in!
Bij een slecht kontakt van het relais moet ie dan toch eigenlijk overal (toeren) kunnen gaan inhouden :) ? (of ben ik weer te eigenwijs :) )
iemand nog ideeen???? (~)
grt jack
peter5GTTurbo
Contacteer:

Mijn gtt stotterd sinds kort ook erg.
Maar heb het probleem al gevonden.
Toen ik gisteren m`n auto had gestart deed ik de motorkap open....
En ik zag allemaal vonken vanaf m`n bobine kabel m`n blok overkruipen.
Lekke bobine kabel dus.

Iemand een idee wat zo`n setje bougie-en bobinekabels kosten?
Ivo
Über-Spammer

110,-- voor een setje Magnecore comp. 85 mm :wink:
peter5GTTurbo
Contacteer:

Dat is weer een pittig prijsje.
Maar ja het moet maar weer.
Is volgens mij het enige wat ik nog niet heb vervangen, maar hij rijdt wel erg lekker.
-Ray-
Contacteer:

welcome 2 the club of mega vervangers :p

naja, als het erop zit denk je weer hè lekker, toch een fijn gevoel.
iwi

Misschien je benzine pomp? En anders misschien je drukverdeler. Zelf moet ik ze beide vervangen. Hoewel ik geen Turbo heb, had ik wel de zelfde problemen. Op een gegeven moment werd het steeds erger en begon hij rond de 2000 toeren al te stotteren, gepaard met gebraak van vlammen en oostblok-rookpluimen :smoke:
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ja precies zeker een fijn gevoel als je vol zelfvertrouwen bij een stoplichtje staat en je weet dat je die kar naast je zoek rijdt.

Hoeveel moet je vervangen om bij de club van mega vervangers te komen :p .

Ik zag laatst zo`n lijstje met prijzen maar ik denk dat ik daar gigantisch overheen ga.

Ach ik moet ergens m`n geld aan uitgeven.
-Ray-
Contacteer:

hou op schei uit over lijstjes, ik ben bij een bepaald subtotaal gestopt met tellen...
peter5GTTurbo
Contacteer:

iwi schreef:Misschien je benzine pomp? En anders misschien je drukverdeler. Zelf moet ik ze beide vervangen. Hoewel ik geen Turbo heb, had ik wel de zelfde problemen. Op een gegeven moment werd het steeds erger en begon hij rond de 2000 toeren al te stotteren, gepaard met gebraak van vlammen en oostblok-rookpluimen :smoke:

Benzine krijgt die genoeg.
Als ik m`n neus in m`n uitlaat prop dan kom ik bijna om van de benzine dampen.
Ik weet het bijna helemaal zeker dat het met die onsteking te maken heeft.
Als ik luister, hoor ik hem af en toe op een pit minder lopen.

Mijn redenering is dus dat de spanning niet altijd bij m`n bougies komt en daarom m`n benzine niet verbrandt dus geen kracht opbouwt en daardoor stotterd.

En of die vonken slaan over op m`n pingelsensor en die zorgt dan voor de nodige onstekingsproblemen.

Iemand het niet met mee eens?
Ik hoor het graag.
peter5GTTurbo
Contacteer:

-Ray- schreef:hou op schei uit over lijstjes, ik ben bij een bepaald subtotaal gestopt met tellen...
Ik was ook niet van plan om er over door te gaan, mij teveel werk :p
iwi

peter5GTTurbo schreef:
iwi schreef:Misschien je benzine pomp? En anders misschien je drukverdeler. Zelf moet ik ze beide vervangen. Hoewel ik geen Turbo heb, had ik wel de zelfde problemen. Op een gegeven moment werd het steeds erger en begon hij rond de 2000 toeren al te stotteren, gepaard met gebraak van vlammen en oostblok-rookpluimen :smoke:

Mijn redenering is dus dat de spanning niet altijd bij m`n bougies komt en daarom m`n benzine niet verbrandt dus geen kracht opbouwt en daardoor stotterd.

En of die vonken slaan over op m`n pingelsensor en die zorgt dan voor de nodige onstekingsproblemen.

Ik hoor het graag.
Ik reageerde meer op de topic, dan op jouw post. Staat er een beetje ongelukkig tussen, maar ik ben ook niet helemaal wakker de afgelopen week (S)
jackel

ok thanx iwi, zal er aan denken (I) , benzinepomp klinkt wel goed eigenlijk maar het zou em natuurlijk ook kunnen zijn. Van de week nog ff gevraagd wat een nieuwe drukregelaar kost: 75e! en benzinepomp iets van 200, de flikkers :( :( Ben bang dat ik gaande weg maar onderdelen moet gaan vervangen voor dit zeikprobleem...blijft dus nog over: bougies, drukregelaar, benzinepomp of carburateur, slik :~
Daaf (Davy)

[quote="peter5GTTurbo

Ik hoor het graag.[/quote]

Hmmm, misschien teveel benzine....verzuipen. Welke sproeierbezetting rij je mee rond?

Pingelsensor lijkt me niet want dioe zorgt alleen voor verlaten van je ontsteking. Hmmm, bougie + bobinekabels vervangen en stap voor stap alles gaan veravngen totdat het weg is.....aan het eind heb je eennieuwe auto :) :lol:
iwi

jackel schreef:ok thanx iwi, zal er aan denken (I) , benzinepomp klinkt wel goed eigenlijk maar het zou em natuurlijk ook kunnen zijn. Van de week nog ff gevraagd wat een nieuwe drukregelaar kost: 75e! en benzinepomp iets van 200, de flikkers :( :( Ben bang dat ik gaande weg maar onderdelen moet gaan vervangen voor dit zeikprobleem...blijft dus nog over: bougies, drukregelaar, benzinepomp of carburateur, slik :~
Een vriend van mij heeft ook een tijdje geleden zijn pomp vervangen, maar die was volgens mij iets van € 65 of € 70,-. Dat was voor een GTX. Lijkt me sterk dat een pomp voor een turbo dan € 200,- moet kosten. Of plaatsen ze hem dan ook voor je???
jackel

nee, was alleen de prijs voor de pomp! ze noemden die drukregelaar een "injectiepomp"!!! :lol:
Rare jongens die renaultdealers
Matijs
Contacteer:

Ja die benamingen in Dialogys zijn af en toe heel creatief... Maar 200 euri voor een bezinepomp is zeker inclusief BTW en zonder korting? Dat moet beter kunnen. Misschien eens bij een automaterialen-zaak gaan vragen of zij die pomp kunnen leveren?
Drukregelaar zal je wel alleen maar bij de Dealert kunnen kopen...
Of tweedehands natuurlijk, maar dan weet je nooit 100% zeker dat hij goed is... En het is een naar klusje om hem te vervangen, dus ik zou het in één keer goed doen.
jackel

kan je niet op de een of andere manier checken of ie echt kapot is?? zuigen aan een slang ofzo??
en waar moet ik nog aan denken met het vervangen van dat ding?? tips zijn welkom :)
Matijs
Contacteer:

Nee, 8 bar druk kan je niet echt reproduceren met je mond, dus testen of hij nog goed is zal lastig gaan denk ik...
Vervangen is op zich niet moeilijk, je kan er alleen vreselijk slecht bij. Als je niet toevallig net je cilinderkop er af hebt liggen ( :D ) dan kan je er eigenlijk alleen van onderaf bij, en zelfs dan zal het lastig worden.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Daaf (Davy) schreef: Hmmm, misschien teveel benzine....verzuipen. Welke sproeierbezetting rij je mee rond?
De originele nog 125 geloof ik.
Daaf (Davy) schreef: Pingelsensor lijkt me niet want dioe zorgt alleen voor verlaten van je ontsteking. Hmmm, bougie + bobinekabels vervangen en stap voor stap alles gaan vervangen totdat het weg is.....aan het eind heb je een nieuwe auto :) :lol:
Ga dus eerst een andere bobine kabel proberen
En als dat het niet is ga ik verder kijken.

En m`n auto is al bijna nieuw op m`n bobine-en bougiekabels na.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ik heb net van 2 korte bobinekabels een lange gemaakt.
En deze aangesloten en m`n gtt loopt gewoon weer lekker.
Ik zie nu nog een paar kleine vonkjes overspringen naar m`n auto zelf, maar dit kan ik nog wel oplossen, ook zie ik vonken in m`n bobine zelf.
Die ook maar ff vervangen.
Abel
Über-Spammer

Dat kan ook niet!!!!

je kunt niet ff denken ik verleng een bobine kabel. Dat is een hoogspannings kabel met HOOGWAARDIGE isolatie materiaal

Die kun je niet ff verlengen om dat de isolatie dan beschadigd is en daarom lekt. Je heb mazzel dat de auto wil lopen!!!
Matijs
Contacteer:

Gewoon ff bij de dealer een nieuwe lange bobinekabel halen, kost echt niet veel. En als hij het dan weer doet is iedereen weer blij :)
jackel

nou zag ik laatst 2 van die membraampjes naast elkaar in mijn carb. gaan die vaak kapot?? kan me voorstellen dat die ook wel ellende kunnen veroorzaken.., zou dat ook nog een reden van het stotteren kunnen zijn??
peter5GTTurbo
Contacteer:

Abel schreef:Dat kan ook niet!!!!

je kunt niet ff denken ik verleng een bobine kabel. Dat is een hoogspannings kabel met HOOGWAARDIGE isolatie materiaal

Die kun je niet ff verlengen om dat de isolatie dan beschadigd is en daarom lekt. Je heb mazzel dat de auto wil lopen!!!
Ik zeg toch dat het kan, m`n auto loopt gewoon netjes.
Het is ook niet de bedoeling om hiermee rond te blijven rijden.
Het was meer als test bedoeld om te kijken of het hieraan lag.
En dat is dus zo.

En ik heb hem natuurlijk wel goed geisoleerd, ik begrijp wel een beetje waar ik mee bezig ben :p .
peter5GTTurbo
Contacteer:

Nou ik kom er ff op terug dat m`n auto het goed doet.
Hij stottert dus echt mega erg.
Ben net aan thuis gekomen.

Nu is het dus zo dat er allemaal vonken van m`n bougie en bobinekabels komen als die kabels dicht langs delen van m`n auto lopen.

Nu kan het zijn dat m`n kabels rot zijn, maar niet allemaal tegelijk.
Dat gaat er bij mij ff niet in.
Enig idee hoe ik die dingen moet testen ??

Kan het ook zijn dat m`n bougie`s gaar zijn?
Dat de stroom te veel weerstand ondervind in m`n bougie en daardoor maar eerder naar massa toe springt?

Ik ga morgen nog even de rotor van m`n verdeelkap vervangen en gelijk die kap even schoonmaken.

Iemand nog andere ideeen????
Bougies schoonmaken ?
Michiel

Als de vonken van je kabels afspringen wordt het gewoon tijd om ze te vervangen; Geen rare dingen gaan proberen gewoon nieuw setje halen!!
En als je echt geld wilt be(uit)sparen moet je gewoon niet rijden!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Plaats reactie