[express] Velgen te breed!
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Ik een tijd terug 4 velgen (195-50-15) gekocht, maar één band moest vervangen worden. Ik heb de twee voorste velgen er al op gezet, achter heb ik ze nog standaard gelaten.
Nu heb ik vandaag de band vervangen en de banden/velgen laten balanceren. Ik zette de voorvelgen weer op de wagen, en meteen deed ik ook de achtervelgen. Nu blijkt alleen dat de binnenkanten van beide banden achter tegen de wagen aanlopen.
Er is mij verteld dat ik een andere (gtt-)achteras (plus bijbehoren) er op kon zetten, omdat ik dan geen trommelremmen maar schijfremmen achter had, wat beter zou zijn. Dit maakt helemaal niet uit omdat de express op lading is gebouwd, en de voorkant de meeste remkracht levert.
Maar goed, daar gaat het niet om. Volgens de Renault 5 handleiding is de achter-spoorbreedte van de Express 1288 mm. Die van de GTT is 1290 mm. Die 2 mm maakt dus geen verschil, dus andere as zal het niet oplossen.
Dan is mijn vraag, is er wel een manier om dit op te lossen?
Ik kan dan niet een 195-xx er op zetten, maar wel een 185-xx omdat die minder breed is? Dus (zie image hieronder, verdikkingen zijn de schroefpunten) a+b = 195, is a dan 185, of werkt dat anders?
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... uitleg.jpg[/img]
Dus, als ik een 185-xx velg neem, is dan de afstand tussen aansluitpunt en binnenkant velg 1 cm kleiner? Of is dat bij elke velg anders?
Nu heb ik vandaag de band vervangen en de banden/velgen laten balanceren. Ik zette de voorvelgen weer op de wagen, en meteen deed ik ook de achtervelgen. Nu blijkt alleen dat de binnenkanten van beide banden achter tegen de wagen aanlopen.
Er is mij verteld dat ik een andere (gtt-)achteras (plus bijbehoren) er op kon zetten, omdat ik dan geen trommelremmen maar schijfremmen achter had, wat beter zou zijn. Dit maakt helemaal niet uit omdat de express op lading is gebouwd, en de voorkant de meeste remkracht levert.
Maar goed, daar gaat het niet om. Volgens de Renault 5 handleiding is de achter-spoorbreedte van de Express 1288 mm. Die van de GTT is 1290 mm. Die 2 mm maakt dus geen verschil, dus andere as zal het niet oplossen.
Dan is mijn vraag, is er wel een manier om dit op te lossen?
Ik kan dan niet een 195-xx er op zetten, maar wel een 185-xx omdat die minder breed is? Dus (zie image hieronder, verdikkingen zijn de schroefpunten) a+b = 195, is a dan 185, of werkt dat anders?
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... uitleg.jpg[/img]
Dus, als ik een 185-xx velg neem, is dan de afstand tussen aansluitpunt en binnenkant velg 1 cm kleiner? Of is dat bij elke velg anders?
zou een spoorverbreder niet helpen?
Zit er niet standaard iets onder wat omgerekend 195-45-15 moet zijn zoals de andere 5jes en GTT's?
Ik had namenlijk ook 195-50-15 met een verlaagde GT en dat leek ook te breed te zijn, maar was vooral te hoog waardoor ie achter op drempels schraapgeluiden ging veroorzaken.
Dus ik zou eerst daar eens naar kijken.
Ik had namenlijk ook 195-50-15 met een verlaagde GT en dat leek ook te breed te zijn, maar was vooral te hoog waardoor ie achter op drempels schraapgeluiden ging veroorzaken.
Dus ik zou eerst daar eens naar kijken.
-
- Contacteer:
je moet kijken naar de et waarde van de velg
dat is de diepte van het hard naar de rand van de velg die onder de auto zit zeg maar
dus de kant waar je niet tegen aan kijkt
die diepte is nu teveel
met een spoor verbreder komt de velg naar buiten en loopt ie waarschijnlijk niet meer aan
maar het kan dan weer zijn dat ie aan de zijde waar je tegen aan kijkt gaat aanlopen op de wielkuip rand
dus je moet even de et vergelijken met de velg die eronder zat
en tja technischi sorry voor deze knullige uitleg maar dan snapt een a technisch iemand het waarschijnlijk ook
dat is de diepte van het hard naar de rand van de velg die onder de auto zit zeg maar
dus de kant waar je niet tegen aan kijkt
die diepte is nu teveel
met een spoor verbreder komt de velg naar buiten en loopt ie waarschijnlijk niet meer aan
maar het kan dan weer zijn dat ie aan de zijde waar je tegen aan kijkt gaat aanlopen op de wielkuip rand
dus je moet even de et vergelijken met de velg die eronder zat
en tja technischi sorry voor deze knullige uitleg maar dan snapt een a technisch iemand het waarschijnlijk ook

Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Jaja maar hoort er geen kleinere band op? Die 50 banden zijn veel te hoog volgens mij....
Alle (GT)5-jes rijden met 195-55-13 (of smaller) wat voor dezelfde rolomtrek 195-45-15 is.
Waar loopt ie nou precies aan? Achter of voor? En wat hoor je precies bij aanlopen? Alleen bij inveren or what?
Alle (GT)5-jes rijden met 195-55-13 (of smaller) wat voor dezelfde rolomtrek 195-45-15 is.
Waar loopt ie nou precies aan? Achter of voor? En wat hoor je precies bij aanlopen? Alleen bij inveren or what?
-
- Contacteer:
Hij loopt idd aan de binnenkant aan, ik hoor hier op msn ook "spoorverbreder" vallen, wist niet echt wat dat ding precies deed, nu wel dus 
Maar dat is dan een optie, te hoog is hij (nog) niet. De wagen is achter nog niet verlaagd namelijk.
Hoe kom ik de ET waarde van de velg te weten, waar staat dat ergens?
De band+velg hoeft echt maar een halve tot 1 cm meer naar buiten, en ik denk dat hij dan ook nog wel binnen de buitenrand blijft. Al moet ik dat nog even checken.
Ga ik op zoek naar spoorverbreders. Ziet er denk ik ook nog es beter uit

Maar dat is dan een optie, te hoog is hij (nog) niet. De wagen is achter nog niet verlaagd namelijk.
Hoe kom ik de ET waarde van de velg te weten, waar staat dat ergens?
De band+velg hoeft echt maar een halve tot 1 cm meer naar buiten, en ik denk dat hij dan ook nog wel binnen de buitenrand blijft. Al moet ik dat nog even checken.
Ga ik op zoek naar spoorverbreders. Ziet er denk ik ook nog es beter uit

-
- Contacteer:
Met mijn 6.5J Clio schoepen velg ET36 heb ik een spoorverbreder erop van 5mm dan loopt hij achter bij mij niet meer aan .
Met 7j Williams velgen ET36 moet je een spoorverbreder van 1cm erop zetten en de wielkast rand ombuigen/wegslijpen .
De banden maten die ik gebruik heb 195/50-15 en 185/55-15. Die passen bijden goed .Lager kan natuurlijk ook altijd .
Succes ,
Marcel
Met 7j Williams velgen ET36 moet je een spoorverbreder van 1cm erop zetten en de wielkast rand ombuigen/wegslijpen .
De banden maten die ik gebruik heb 195/50-15 en 185/55-15. Die passen bijden goed .Lager kan natuurlijk ook altijd .
Succes ,
Marcel
-
- Contacteer:
145-80 r13
145-70 r13
De 70 zit op m'n gtt-express, de 80 op m'n lpg-express.
Hmm deze site is wel handig voor info bandjes en velgen. Nou niet zeggen dat jullie dat al wisten, ik wist het niet en ik deel het voor alle andere n00bs met betrekking tot dit onderwerp.
http://www.hrps.demon.nl/vwbusclub/Banden.htm
Foto van de velgen staat verderop.
145-70 r13
De 70 zit op m'n gtt-express, de 80 op m'n lpg-express.
Hmm deze site is wel handig voor info bandjes en velgen. Nou niet zeggen dat jullie dat al wisten, ik wist het niet en ik deel het voor alle andere n00bs met betrekking tot dit onderwerp.
http://www.hrps.demon.nl/vwbusclub/Banden.htm
Foto van de velgen staat verderop.
Laatst gewijzigd door Joost (DoubleYou) op za 22 nov 2003 7:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Jij bedoelt de Clio16v-grandprix velgen. De Megane velgen zijn net ff 1 maatje groter.
Bij jou zijn de spaakjes ook iets korter en wat driehoekiger van vorm.
Deze velgen hebben ook onder de 19-16v cabrio gezeten geloof ik.
Bij jou zijn de spaakjes ook iets korter en wat driehoekiger van vorm.
Deze velgen hebben ook onder de 19-16v cabrio gezeten geloof ik.
-
- Contacteer:
Juist zoiets is het. Nu nog een foto 
Mwa heeft geen haast, morgen weer een dag, kan ik ook zelf een foto maken.
En wie weet, als hij komt, neemt er iemand spoorverbreders voor me mee naar de Oldenzaal meeting morgen. Dus, dat zou erg mooi zijn. Keep u in touch.

Mwa heeft geen haast, morgen weer een dag, kan ik ook zelf een foto maken.
En wie weet, als hij komt, neemt er iemand spoorverbreders voor me mee naar de Oldenzaal meeting morgen. Dus, dat zou erg mooi zijn. Keep u in touch.
De clio 16v Grand Prix velgen:
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/leuk.jpg[/img]
pic ff gepikt uit de Gallery van Jeroen
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/leuk.jpg[/img]
pic ff gepikt uit de Gallery van Jeroen

-
- Contacteer:
't ziet er naar uit dat er spporverbreders komen. Gisteren op de meeting heb ik een 5 (of 6) mm versie gebruikt, dan loopt hij nog aan. Er werd mij aangeraden 15 mm te nemen, dus daar ga ik binnenkort naar op zoek. Tenzij iemand deze nog heeft (met extra lange schroeven). Schijnt ook dat deze 15 mm iets zoals uitlijning (ofzo, wat was het ook alweer) had. iig dat de velgen gewoon recht blijven 

Houdt er bij spoorverbreders wel rekening mee dat je de wielbouten veel meer op buiging belast, iets waar ze niet voor gemaakt zijn. De kans dat ze afbreken is dus veel groter en dat is geen lolletje, vraag maar aan Matijs. Dus als je zulke grote verbreders erop gaat zetten, gebruik dan in ieder geval nieuwe bouten en smeer de draad in met kopervet zodat ze niet vast roesten met alle narigheden vandien.
----
te koop: Mijn mooie blauwe gtt
----
te koop: Mijn mooie blauwe gtt

Neem dan spoorverbreders die je apart vastschroeft op je naaf, en dan kun je je originele bouten gebruiken voor 't wiel. Zeker spoorverbreders nemen met centreerring!!
Een tip: op ebay.de zijn ze vrij goedkoop te krijgen, goedkoper als hier!
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=23013
-
- Contacteer:
Thanx voor de info.
@Tom: ik was een beetje alle namen kwijt, heb ik (helaas) wel vaker last van.
Zouden deze wat zijn? http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=44203
Ik hoef ze niet meteen 30 mm of meer te hebben hoor, het gaat er alleen maar om om de banden de zijkant niet te raken. Maar ik zie op ebay allemaal verschillende automerken staan, dat boeit toch eigenlijk helemaal niet? En ook had ik begrepen dat de afstand tussen de bouten soms verschillend is (vandaar dat ze de merken noemen?), hoe weet ik offie goed is?
En ik ben echt terrible in Duits (schrijven)...
@Tom: ik was een beetje alle namen kwijt, heb ik (helaas) wel vaker last van.
Zouden deze wat zijn? http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=44203
Ik hoef ze niet meteen 30 mm of meer te hebben hoor, het gaat er alleen maar om om de banden de zijkant niet te raken. Maar ik zie op ebay allemaal verschillende automerken staan, dat boeit toch eigenlijk helemaal niet? En ook had ik begrepen dat de afstand tussen de bouten soms verschillend is (vandaar dat ze de merken noemen?), hoe weet ik offie goed is?
En ik ben echt terrible in Duits (schrijven)...

je hebt lochkreis 4x100 nodig (dat komt overeen met vw/opel) maar NAAFDIAMETER 61. Vw/opel heeft 57 ofzo, dat past dus niet. Ik ga ze wel kopen en draai ze wat bij aan die kant, omdat ik opel velgen heb, maar makkelijker is om voor jou renault-spoorverbreders te halen. Die wat jij zegt gaan dus hoogstwaarschijnlijk niet passen, stuur die kerel eens een email wat de naafdiameter is (nabediameter).
-
- Contacteer:
dan kan je net zo goed langere bouten kopenRiël schreef:Neem dan spoorverbreders die je apart vastschroeft op je naaf, en dan kun je je originele bouten gebruiken voor 't wiel. Zeker spoorverbreders nemen met centreerring!!
anders moet je er evengoed een set bouten bijkopen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Joa, maar die set zit standaard bij de spoorverbreders, aangezien die er helemaal in moeten vallen. Zo kun je je originele bouten blijven gebruiken.
-
- Contacteer:
Nou alle Duitsers weigeren naar NL te sturen, ik heb er eentje gevonden die het wel wil doen maar dan moet het geld wel op een heel erg foute manier naar hem toe komen. En dan kost het twee keer de prijs van wat de spoorverbreders kosten...
Maar als ik nu een set koop zonder bouten, dan moet ik langere bouten hebben. Weet iemand toevallig op dit moment de lengte van de standaard R5 bouten uit zijn hoofd? Anders meet ik het morgenmiddag wel even op, maar info has to travel fast
Maar als ik nu een set koop zonder bouten, dan moet ik langere bouten hebben. Weet iemand toevallig op dit moment de lengte van de standaard R5 bouten uit zijn hoofd? Anders meet ik het morgenmiddag wel even op, maar info has to travel fast

-
- Contacteer:
joost, haal die dingen toch gewoon bij kluinhaar in hengelo
En ze sturen zeker naar nederland als je eenmaal hoogste bieder bent. Je moet niet zo op hun tekst letten
kost je vaak alleen zo'n 15euro verzend.
Als je dan IBAN nummer en BIC code vraagt kun je het geld via je bank kostenloos overmaken.
Maar je kan ze net zo goed even shoppen ergens

Als je dan IBAN nummer en BIC code vraagt kun je het geld via je bank kostenloos overmaken.
Maar je kan ze net zo goed even shoppen ergens

-
- Contacteer:
Die van een Clio 1 passen ook wel toch? Zijn alle assen van Reno gelijk aan elkaar?
naven. Ja.
-
- Contacteer:
Ebay biedingen gaan langzaam hoor 
Maar ik heb er net een gekocht, dus dat komt wel goed. Laat je weten of het past en goed zit inclusief foto. Moet ik eerst een reactie van de verkoper hebben, dan moet het nog opgestuurd worden en dan moet ik ook nog eens tijd vinden om het er op te zetten.
Met andere woorden: het gaat wel lukken

Maar ik heb er net een gekocht, dus dat komt wel goed. Laat je weten of het past en goed zit inclusief foto. Moet ik eerst een reactie van de verkoper hebben, dan moet het nog opgestuurd worden en dan moet ik ook nog eens tijd vinden om het er op te zetten.
Met andere woorden: het gaat wel lukken

ooit................

Daar zijn er wel meer van.