Vliegwiel laten afrdaaien: WAAR??
Ik heb bijna alle revisie bedrijven rotterdam gebeld maar snappen er allemaal niks van. Het afdraaien is het probleem niet maar het uitbalanceren.
De 1 begint dan weer dat je je krukas ook moet doen. Naar hun heb ik nog geen eens zin om naar te luisteren. Heeft hier iemand wat advies voor mij?
De 1 begint dan weer dat je je krukas ook moet doen. Naar hun heb ik nog geen eens zin om naar te luisteren. Heeft hier iemand wat advies voor mij?
Naar een bedrijf gaan en zeggen: Hé, kan u mijn vliegwiel afdraaien. Gewoon doen laten. Geen bekenden die erg handig zijn daarin? Een metaalbewerkingsbedrijf kan ook, die zijn niet zo preutserig als een revisiebedrijf. Paar maten van mij laten het ook bij een kerel thuis doen, de uitbalancering valt ook reuze mee aangezien er het grootste gedeelte een bak aan meedraait en een koppeling aan vast zit. Goed afgedraaid zou ie niet minder balans moeten krijgen.
aha ja ze zeggen als je hem niet laat uitbalanceren dat je motor dan in elkaar loopt. En een maat van me werk als bankdraaier die kan t zo doen alleen niet uitbalanceren. Hij heeft t ook voor 3 andere maten gedaan. en dat was gewwoon goed.
Dus jij zegt afdraaien die zooi en monteren?
Dus jij zegt afdraaien die zooi en monteren?
Ik heb er totaal geen ervaring mee, dus aan mij heb je in dit geval niks.
Maar het blijkt dat dingen uit de praktijk, lees: goedkope (beun) oplossingen, en dingen kant-en-klaar uit de shop, lees: vaak duurder, een twistpunt zijn onder velen hier.
Dus vandaar mijn opmerking.
Maar w8 gewoon even af tot wat meer mensen de vraag gelezen hebben of probeer de search-functie eens. En dan kun je nog altijd een beslissing nemen.
Maar het blijkt dat dingen uit de praktijk, lees: goedkope (beun) oplossingen, en dingen kant-en-klaar uit de shop, lees: vaak duurder, een twistpunt zijn onder velen hier.
Dus vandaar mijn opmerking.
Maar w8 gewoon even af tot wat meer mensen de vraag gelezen hebben of probeer de search-functie eens. En dan kun je nog altijd een beslissing nemen.
Idd
Het balanceren moet je voor de zekerheid wel doen. Als dat niet goed is zijn de gevolgen niet zo leuk.
Natuurlijk als iemand hem GOED afdraaid hoeft het misschien niet eens, maar ik zou dat dus wel graag zeker weten voor het behoud van mijn motor.
In de buurt van rotterdam...euh speed-center Geldermalsen die doet dat denk ik wel.... Misschien weet jeroen wel iemand? JL Tuning

Het balanceren moet je voor de zekerheid wel doen. Als dat niet goed is zijn de gevolgen niet zo leuk.
Natuurlijk als iemand hem GOED afdraaid hoeft het misschien niet eens, maar ik zou dat dus wel graag zeker weten voor het behoud van mijn motor.
In de buurt van rotterdam...euh speed-center Geldermalsen die doet dat denk ik wel.... Misschien weet jeroen wel iemand? JL Tuning
Ja JL 75euroMickael schreef:Idd![]()
Het balanceren moet je voor de zekerheid wel doen. Als dat niet goed is zijn de gevolgen niet zo leuk.
Natuurlijk als iemand hem GOED afdraaid hoeft het misschien niet eens, maar ik zou dat dus wel graag zeker weten voor het behoud van mijn motor.
In de buurt van rotterdam...euh speed-center Geldermalsen die doet dat denk ik wel.... Misschien weet jeroen wel iemand? JL Tuning

-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
over wat voor motor gaat het hier eigenlijk btw?een opgevoerde 16v ofzo?
je moet wel je koppeling monteren als je em laat balanceren ,anders komt het ook niet goed ?
anders kryg je nog veel te veel onbalans in de moter en de bak
geloof dat jl tuning wel iemand weet?
veel succes
marcel
anders kryg je nog veel te veel onbalans in de moter en de bak
geloof dat jl tuning wel iemand weet?
veel succes
marcel
Riël schreef:Naar een bedrijf gaan en zeggen: Hé, kan u mijn vliegwiel afdraaien. Gewoon doen laten. Geen bekenden die erg handig zijn daarin? Een metaalbewerkingsbedrijf kan ook, die zijn niet zo preutserig als een revisiebedrijf. Paar maten van mij laten het ook bij een kerel thuis doen, de uitbalancering valt ook reuze mee aangezien er het grootste gedeelte een bak aan meedraait en een koppeling aan vast zit. Goed afgedraaid zou ie niet minder balans moeten krijgen.
Het vliegwiel wordt standard uitgeleverd met enigzins een balans erin. Als je het gaat afdraaien wordt het er echt niet beter op. Hoe goed je ook afdraait.
Door de extra onbalans mol je je binnen de korste keren Hoofd Lager nummertje 1. Resultaat met een beetje pech een blok wat gedegradeerd is tot ruimte vulling.
Laatst gewijzigd door Michel S. op za 20 dec 2003 2:23, 1 keer totaal gewijzigd.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Het is inderdaad aan te raden zoveel mogelijk uit te laten balanceren. De drukgroep zal bij afleveren toch wel al enigzins uitgebalanceerd zijn, anders zou je je blok/bak mollen door alleen je drukgroep te vervangen. Dus er zal toch een balans in zitten. Maar ik weet niet wat het uitbalanceren bij jullie kost, maar hier was het verschil tussen vliegwiel met drukgroep en deze 2 met de rest van de draaiende partij is hier maar een paar euro duurder.oldskool schreef:je moet wel je koppeling monteren als je em laat balanceren ,anders komt het ook niet goed ?
anders kryg je nog veel te veel onbalans in de moter en de bak
geloof dat jl tuning wel iemand weet?
veel succes
marcel
Brengt veel meer werk met zich mee, dat is waar. Maar dan heb je wel plezier van je geld. En het komt je blok wel ten goede.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Berichten: 569
- Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
- Locatie: Den Helder (NL)
Voor die 75euro bij JL.. heb je wel wat meer zekerheid dat het dan ook GOED gebeurt, dan bij een metaalbewerker denk ik.
Mijn mening is niet te gaan besparen op dat soort dingen, dan geef je maar 30eurootjes meer uit maar dat is uiteindelijk wel het BEHOUD van je blok
Mijn mening is niet te gaan besparen op dat soort dingen, dan geef je maar 30eurootjes meer uit maar dat is uiteindelijk wel het BEHOUD van je blok

don't be a fool, wrap your tool
Think again. Ik heb van mijn nieuwe blok krukas, vliegwiel en drukgroep uit laten balanceren...krukas en vliegwiel viel wel mee...drukgroep niet en die kwam nieuw uit het doosje...was zo niet in balans zeg maar dat er gewoon aan gelast is...Michel S. schreef:Het is inderdaad aan te raden zoveel mogelijk uit te laten balanceren. De drukgroep zal bij afleveren toch wel al enigzins uitgebalanceerd zijn, anders zou je je blok/bak mollen door alleen je drukgroep te vervangen. Dus er zal toch een balans in zitten. Maar ik weet niet wat het uitbalanceren bij jullie kost, maar hier was het verschil tussen vliegwiel met drukgroep en deze 2 met de rest van de draaiende partij is hier maar een paar euro duurder.oldskool schreef:je moet wel je koppeling monteren als je em laat balanceren ,anders komt het ook niet goed ?
anders kryg je nog veel te veel onbalans in de moter en de bak
geloof dat jl tuning wel iemand weet?
veel succes
marcel
Brengt veel meer werk met zich mee, dat is waar. Maar dan heb je wel plezier van je geld. En het komt je blok wel ten goede.
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Voor 75,- heb je bij mij een,CNC afgedraaid vliegwiel wat ook CNC is gebalanceerd.(met inruil van oude)
En dat balanceren na afdraaien is echt nodig,heb er hier 2 liggen en er is heel wat aan gedaan om deze weer netjes in balans te krijgen.
Origineel is al niet erg in balans laat staan na afdraaien.
mvg jerooen lubking,
(CNC=een computergestuurde draaibank)
En dat balanceren na afdraaien is echt nodig,heb er hier 2 liggen en er is heel wat aan gedaan om deze weer netjes in balans te krijgen.
Origineel is al niet erg in balans laat staan na afdraaien.
mvg jerooen lubking,
(CNC=een computergestuurde draaibank)
Die wat ik toen heb laten uitbalanceren viel wel mee. Ging om een sachs.jeroen.k schreef:
Think again. Ik heb van mijn nieuwe blok krukas, vliegwiel en drukgroep uit laten balanceren...krukas en vliegwiel viel wel mee...drukgroep niet en die kwam nieuw uit het doosje...was zo niet in balans zeg maar dat er gewoon aan gelast is...
Maar ben geen drukgroep specialist, daarom heb ik er heel voorzichtich bij gezet van ik denk. Zal ook wel per druk groep verschillend zijn.
Misschien dat iemand hier nog iets kan vermelden hierover?
En ik ben toch benieuwd naar de prijzen van het uitbalanceren van het gehele draaiende gedeelte.
Ik heb er omgerekend toen 175 euro voor betaald. maar of deze prijs nog gangbaar is. Kreeg laatst een offerte prijs van 350 euro ex btw en indien er niet veel hoefde te gebalanceerd te worden.
Dus ben benieuwd naar jullie prijzen.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Ok. Na 2 jaar loopt 't allemaal nog als een zonnetje. Zoals ik zeg, zeker niet slechter voor 'm, balanceer dan maar. Ga er ook niet meer op in aangezien ik een prutser ben die er niets van weet.
Dat is een flinke prijs! Ik was kwijt voor uitbalanceren krukas, vliegwiel en drukgroep en op zelfde gewicht brengen drijfstangen 160 euro kwijt uit mn hoofd. O ja, mijn drukgroep is ook van Sachs!Michel S. schreef:Die wat ik toen heb laten uitbalanceren viel wel mee. Ging om een sachs.jeroen.k schreef:
Think again. Ik heb van mijn nieuwe blok krukas, vliegwiel en drukgroep uit laten balanceren...krukas en vliegwiel viel wel mee...drukgroep niet en die kwam nieuw uit het doosje...was zo niet in balans zeg maar dat er gewoon aan gelast is...
Maar ben geen drukgroep specialist, daarom heb ik er heel voorzichtich bij gezet van ik denk. Zal ook wel per druk groep verschillend zijn.
Misschien dat iemand hier nog iets kan vermelden hierover?
En ik ben toch benieuwd naar de prijzen van het uitbalanceren van het gehele draaiende gedeelte.
Ik heb er omgerekend toen 175 euro voor betaald. maar of deze prijs nog gangbaar is. Kreeg laatst een offerte prijs van 350 euro ex btw en indien er niet veel hoefde te gebalanceerd te worden.
Dus ben benieuwd naar jullie prijzen.


Ennuh RENESI waarom zou je je vliegwiel af willen laten draaien? Is je auto zo opgefokt? Want alleen je vliegwiel af laten draaien heeft volgens mij niet zoveel nut...?
O ja, mijn vliegwiel is dus NIET afgedraaid. Dit omdat het bedrijf die het voor mij gedaan heeft dit afraadde aangezien het vliegwiel van een 16v van zichzelf al behoorlijk slank is. EN aangezien ik gehoord heb dat deze jongens al wel een tijde meedraaien in de wereld van snelle auto's ga ik hun oordeel niet in twijfel trekken!

Overigens ben ik niet zelf bij dit bedrijf geweest, maar de persoon die mijn blok gebouwd heeft!

de beste en enige reden om een vliegwiel aftedraaien
is om het draaiende gedeelte dus vliegwiel en zuigers enz in balans te brengen (en hoe minder gewicht hoe beter)
en het beter reageren op het gas pedaal oftewel de motor reageerd veel beter op het gas en als je bv.3kilo van je vliegwiel af kan halen en dan als je geld over hebt meteen de zuigers uitweegt en ook de dryfstangen balanceerd +krukas
dit kan wel een besparing opleveren van 250 gram per cilinder aan gewicht (opel)dus 1 kilo minder om te laten bewegen plus de 3 kilo (opel )aan gewicht voor vliegwiel dat je motor minder te verduren krygt +minder wryving intern
enigste nadeel is dat ie dan iets onrustiger stationair gaat lopen
maar super snel reageerd op het gas pedaal haha
marcel
is om het draaiende gedeelte dus vliegwiel en zuigers enz in balans te brengen (en hoe minder gewicht hoe beter)
en het beter reageren op het gas pedaal oftewel de motor reageerd veel beter op het gas en als je bv.3kilo van je vliegwiel af kan halen en dan als je geld over hebt meteen de zuigers uitweegt en ook de dryfstangen balanceerd +krukas
dit kan wel een besparing opleveren van 250 gram per cilinder aan gewicht (opel)dus 1 kilo minder om te laten bewegen plus de 3 kilo (opel )aan gewicht voor vliegwiel dat je motor minder te verduren krygt +minder wryving intern
enigste nadeel is dat ie dan iets onrustiger stationair gaat lopen
maar super snel reageerd op het gas pedaal haha
marcel
Plus als je een behoorlijke wind tegen hebt of een berg op moet voel je hem terug lopen.Steven schreef:Sja de driveability gaat wel enorm erop achteruit als je er een flink stuk afhaalt. Ding wordt ontzettend nerveus.
Volgens de grotere Renault tuners in Europa (Reapers, Carcreff..enz) heeft het afdraaien van een vliegwiel geen zin omdat ze al een laag gewicht van zichzelf hebben (Renault), voor opel,vw ..enz heeft het wel zin omdat ze veels te zwaar zijn, merken kan je onderling niet verglijken.
Er zit een groot verschil tussen race/rally/dragrace..enz en straat gebruik, de meeste denken dat je race..enz toepassingen ook op straat kan gebruiken, terwijl dat niet zo werkt.
De vliegwielen waar ik het over had waren ook van vw resp. opel ... mmzz.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
zo zie je riel dat wat in het ene type cq merk werkt niet automatisch goed is voor het anderetype cq merkRiël schreef:De vliegwielen waar ik het over had waren ook van vw resp. opel ... mmzz.
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Effe schop. Waar kan ik het compleet draaiend gedeelte laten uitbalanceren voor een normale prijs?
Want krijg alleen maar dikke vette bedragen te horen.. Iemand een idee. Uiteraard waar ik het heen kan opsturen per post ofzo.
Want krijg alleen maar dikke vette bedragen te horen.. Iemand een idee. Uiteraard waar ik het heen kan opsturen per post ofzo.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
hoe dik is dik als ik mag vragen?
mag jij vragenr5alpine-turbo schreef:hoe dik is dik als ik mag vragen?

Ik heb het bij 2 revisie bedrijven nagevraagd en de ene moest ik rekenen op een 350 ex btw indien het niet teveel in onbalans was.
En de andere was tussen de 300 en de 330 inclusief. En hier heb ik toen der tijd 350 gulden voor betaald. En lijkt me sterk dat het opeens 2 keer zo duur is geworden.
Lees op sommige forums(ja ik ga vreemd) bedragen van rond de 160-180 euro. Dus ik denk, vraag eens.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Tuning Centre Tilburg
Zit tegenwoordig in Biest Houtakker, maar ben er al even niet meer geweest.......
Heeft mijn vliegwiel afgedraait en het zaakje gebalanceerd. Voor veel minder als 160 euro. Weet niet meer precies hoeveel...een kleine 100 euro.
Site heeft ie volgens mij niet, tel.nr via 0900-8008, weet ik namelijk ook niet.
Zit tegenwoordig in Biest Houtakker, maar ben er al even niet meer geweest.......
Heeft mijn vliegwiel afgedraait en het zaakje gebalanceerd. Voor veel minder als 160 euro. Weet niet meer precies hoeveel...een kleine 100 euro.
Site heeft ie volgens mij niet, tel.nr via 0900-8008, weet ik namelijk ook niet.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja, klopt, alleen issie een jaar geleden ofzo verhuist naar Biest Houtakker. Misschien dat het tel.nr nog wel klopt.
Ben er een halve jaar geleden geweest, maar toen was hıj nog bezıg met het opbouwen van zıjn werkplaats en kon toen nog nıets doen. Maar als het goed ıs heeft hıj dat nu wel voor elkaar. Ik ga bınnen kort ook nog eens kıjken want mıjn vlıegwıel en krukas moet ook nog. Het ıs vlake bıj jou Reinier rıj er eens even langs. Zal wel laats dat de rotonde helemaal open lag daarcanonballman schreef:Ja, klopt, alleen issie een jaar geleden ofzo verhuist naar Biest Houtakker. Misschien dat het tel.nr nog wel klopt.

Gr S

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ah ja, ik rij er wel een keer langs, en dan horen jullie het wel.
Als je dat zou willen. Heeeeeeel greegcanonballman schreef:Ah ja, ik rij er wel een keer langs, en dan horen jullie het wel.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538