[Chamade16v] Jeroen's Project...einde verhaal!!!

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
jeroen.k

Iemand nog wat antwoorden voor me? Kan ik vanavond weer verder :)
RO 16v

Druklager kan er idd maar op 1 manier in, als je eerst je koppelingsvork erin zet, dan vallen de twee inhamen van het lager in de vork, de rest wijst zichzelf.
Het koppelings rubber kan je beter vervangen komt er minder vuil in je bak.
Het 1ste beugeltje lijkt idd op de steun van het spruitstuk.
Bougie kabel zitten goed, maar hou er rekening mee dat de kabels er te strak inzitten en dus erg hard slijten op de plaatsen van de klemmetjes.
Het tweede steuntje komt onder je inlaatspruitstuk net voor je luchtfilter, als het goed is zit de slang van je carterontluchting daarop vast voordat ie naar je luchtfilter gaat.
jeroen.k

Maar met welke kant moet de koppeling nu tegen het vliegwiel aan? :) De vlakke kant? Of de kant met het uitstekende middenstuk zeg maar?
Rick D.

Ik bel je straks wel ff :D
jeroen.k

Lijkt me leuk :)
Marcel B.

Don't walk the grass... smoke it
Abel
Über-Spammer

jeroen.k schreef:Maar met welke kant moet de koppeling nu tegen het vliegwiel aan? :) De vlakke kant? Of de kant met het uitstekende middenstuk zeg maar?
1 mannier, houd hem maar tegen het vlieg wiel aan.... dan zie je het wel...

het uitstekende gedeelte past niet tegen het vliegwiel aan. dus die moet richting bak weizen
jeroen.k

Dat dahct ik al :) Maar ja, zo lullig als je hoort dat het anders moet als je de bak er net op hebt zitten! :p

@Marcel...You perv :lol: ;)
Bart V

Let ff op dat je de plaat goed centreert, want anders zit je te kloten met de prise as van de bak. je kan er goed bij, dus tis niet moeilijk.

Boutjes van de drukgroep gelijkmatig aandraaien zodat de veer geleidelijk onder spanning komt te staan. Je plaat verschuift dan ook niet. Beetje loctite op de boutjes van de drukgroep kan ook geen kwaad.

Succes
jeroen.k

Veer? :s
Bart V

veer in je drukgroep, ook wel diafragma veer genoemt. Dat zijn al die langwerpige plaatjes zegmaar. Je zal zien dat als je de drukgroep aandraait die veer op druk komt en naar binnen gaat. Als dat ongelijk verloopt kan je plaat verschuiven, en krijg je de bak er niet of alleen scheef op.
jeroen.k

Aha...dus koppeling met vlakke kant op vliegwiel en dan mooi in het midden. Dan drukgroep erover een gelijkmatig al die boutjes aandraaien :) Mag niet moeilijk zijn :p
jeroen.k

Gisteren weer lekker bezig geweest...

Versnellingsbak zit erop (Rick, nog bedankt voor de telefonsiche uitleg! (Y) ), nieuwe startmotor erop gezet, F16 kapje voldoende uitgedremeld en de kabelboom er verder opgelegd...Maar uiteraard heb ik weer wat vraagjes, want de laatste onderdeeltjes erop zetten lijkt wel het lastigst qua vinden waar ze horen.

Hier een overzicht van de koelslangen. Zouden jullie aan kunnen geven welke waar hoort? Dat vindt ik nogal lastig te zien met het blok zo naast de auto namelijk. Heb ze maar ff genummerd, is makkelijker te begrijpen over welke slang we het hebben :)
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/dinsdag5.jpg[/img]

Hier nog een overzicht van de steunen die ik niet kwijt kan...Heb ze ook even voorzien van een letter ter verduidelijking :) . Waar horen ze en zou iemand kunnen beschrijven waar ze precies aan vast zitten? Ik heb geen idee namelijk...alleen die zwarte steun wel een beetje, maar kan geen plek vinden om hem op te schroeven. Een plaatje van Dialogys ofzo zou handig zijn! :D Met al die onderdelen los zeg maar...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/dinsdag3.jpg[/img]

De V-snaar zit er ook op, maar die lijkt niet te passen. Ik heb de snaar er zo opgedrukt als hij er bij mn oude blok opzat, maar dit lijkt niet echt te passen ofzo :s . Zo zit hij erop...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/dinsdag2.jpg[/img]

Maar bij de krukas-poelie kan de riem er niet mooi overheen lopen omdat een plastik kapje in de weg zit...het lijkt wel of hij over dat plastik kapje heen moet lopen, maar dat lijkt me toch echt onmogelijk en ook niet goed...ik heb met een rode pijl aangegeven hoe het lijkt dat hij moet lopen...iemand een suggestie? Misschien een verkeerd kapje erop? :s
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/dinsdag1.jpg[/img]

En nog een overzicht fotootje van hoe het blok er nu bij staat :)

[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/dinsdag4.jpg[/img]

Tevens zit er achterin het Carter een Gat waar bij mn oude blok een dikke Torx-Bout zit. Uiteraard moet hier opnieuw een bout in anders verlies je zoveel olie :p Maar waarom zit die bout daar? Kan daar een sensor op? Of iets in die zin? :s

Alvast bedankt voor de stroom aan tips en beschrijvingen weer! :p :D
Jasper16v

Die steun B is uitlaatspruitstuk steun, de onderkant op de foto komt op het spruitstuk, de bovenkant op onderblok meen ik, maar dat past er maar op 1 manier op...volges mij hierop:

[img]http://www.stevens.cistron.nl/jasper/steun.jpg[/img]
jeroen.k

Thanx! :) Ff kijken vanavond of dat lukt, want zo'n aansluiting niet gezien, maar ff zoeken dan :)

Nog een vraagje...heb de nieuwe startmotor er dus op (is immitatie made in Slovenia :p ) maar welke van de aansluitingen is nu de plus en welke de min? :s Er zitten 2 bouten om de plus en de min aan te sluiten en van 1 van deze 2 bouten loopt een kabeltje vanaf naar een andere plek op de startmotor zeg maar...welke is plus en welke min? :s

En dan op de kabelboom, 1 kabel van de startmotor komt van de kabelboom af (loopt onder hitte-schild door zeg maar...) Is dit de plus? En dan de kabel die achter het blok langs loopt van bovenaf naar beneden...is dat de min? OF juist andersom? :s
jeroen.k

Niemand die wat weet? :) Ik wil vanavond wel verder kunnen natuurlijk he :p
Rick D.

Ik bel je nog wel even als ik thuis ben vanavond, dan zal ik even kijken naar de auto van Elise.
Dan kan ik je iig op weg helpen met de koelslangen.
Bart V

EDIT:

Gisteren weer lekker bezig geweest...

Versnellingsbak zit erop (Rick, nog bedankt voor de telefonsiche uitleg! (Y) ), nieuwe startmotor erop gezet, F16 kapje voldoende uitgedremeld en de kabelboom er verder opgelegd...Maar uiteraard heb ik weer wat vraagjes, want de laatste onderdeeltjes erop zetten lijkt wel het lastigst qua vinden waar ze horen.

Hier een overzicht van de koelslangen. Zouden jullie aan kunnen geven welke waar hoort? Dat vindt ik nogal lastig te zien met het blok zo naast de auto namelijk. Heb ze maar ff genummerd, is makkelijker te begrijpen over welke slang we het hebben :)
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/dinsdag5.jpg[/img]

1: Deze loopt vanaf de rechteraansluiting op het potje naar de bovenste kachelaansluiting (de dikke)

2: Loopt vanaf linker aansluiting op potje naar die stalen koelwaterleiding die rechts naast je blok zit, dat wijst zichzelf (staat schuin naar boven)

3&4: Dit is de bovenste radiator slang, loopt vanaf thermostaathuis naar de bovenste radiator aansluiting. De aftakking is voor het elec bypass pompje.

5: Kachelslang, loopt vanaf T stukje achter de kop naar de kachel (dunste aansluiting)

Alles past maar op 1 manier, dus komt vast wel goed. Let erop dat je je klemmen niet TE strak zet, maar ook niet te los, met die oude slangen willen ze wel eens gaan lekker.

Hier nog een overzicht van de steunen die ik niet kwijt kan...Heb ze ook even voorzien van een letter ter verduidelijking :) . Waar horen ze en zou iemand kunnen beschrijven waar ze precies aan vast zitten? Ik heb geen idee namelijk...alleen die zwarte steun wel een beetje, maar kan geen plek vinden om hem op te schroeven. Een plaatje van Dialogys ofzo zou handig zijn! :D Met al die onderdelen los zeg maar...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/dinsdag3.jpg[/img]

A: Is een steunbeugelte voor inlaatspruitstuk, en de kabelboom zit eraan. Hij komt op een M10 bout vast te zitten, vlak naast de stuurpomp. Je zal zien dat daar nog een gat zit waar een M10 bout in kan. Het andere uiteinde zit met een M6 boutje vast aan het inlaatspruitstuk.

B: Steun van het uitlaatspruitstuk. Als je achterkant van blok bekijkt zie je dat aan de binnenkant van de aansluiting vlampijp/spruitstuk een gat met M10 draad zit, daar komt die steun aan. Andere eind met wederem M10 in het blok. Past ook maar op 1 manier.

C: Steun voor zij en startmotor hitteschild, past ook maar op 1 manier. Op onderstaande plaatje kan je het wel beetje zien. Beugeltje is wel zwart, dus je ziet hem haast niet, maar als je goed kijkt zie je hem wel.

[img]http://www.renaultfreak.nl/data/divfotoz/IM000237.JPG[/img]

De V-snaar zit er ook op, maar die lijkt niet te passen. Ik heb de snaar er zo opgedrukt als hij er bij mn oude blok opzat, maar dit lijkt niet echt te passen ofzo :s . Zo zit hij erop...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/dinsdag2.jpg[/img]

Maar bij de krukas-poelie kan de riem er niet mooi overheen lopen omdat een plastik kapje in de weg zit...het lijkt wel of hij over dat plastik kapje heen moet lopen, maar dat lijkt me toch echt onmogelijk en ook niet goed...ik heb met een rode pijl aangegeven hoe het lijkt dat hij moet lopen...iemand een suggestie? Misschien een verkeerd kapje erop? :s
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/dinsdag1.jpg[/img]

Die snaar zit wel juist om alles heen inelkgeval, wel wat vreemd idd dat hij niet om de pully past. Staat de krukaspully wel exact tegenover de rest?? (ff tjekken met waterpomppully) En is die snaar niet te breed ofzo??

En nog een overzicht fotootje van hoe het blok er nu bij staat :)

[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/dinsdag4.jpg[/img]

Tevens zit er achterin het Carter een Gat waar bij mn oude blok een dikke Torx-Bout zit. Uiteraard moet hier opnieuw een bout in anders verlies je zoveel olie :p Maar waarom zit die bout daar? Kan daar een sensor op? Of iets in die zin? :s

Dat gat is om je krukas te blokkeren m.b.h krukasblokkeerpen als je de distributie gaat monteren. Dat is bij jou al gebeurd, dus ff die bout van je oude blok erin draaien. Wel ff oliering ertussen, anders gaat hij lekken.

Alvast bedankt voor de stroom aan tips en beschrijvingen weer! :p :D
Laatst gewijzigd door Bart V op wo 19 nov 2003 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Car: MB

ik denk dat die aansluiting met dat extra kabeltje de min is. Lijkt me een doorgeluste massa
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jeroen.k

Had het ook al op een Engels Forum gevraagd...die gast kwam hiermee

here ya go mate;

1- from coolant bottle to bulkhead
2- from coolant bottle to coolant hose coming from back of head and block
3- coolant hose fits onto auxillary water pump
4- top coolant hose running from radiator to thermo housing
5- air pipe running from idle speed control valve to the inlet manifold
6- another coolant hose somewhere!

A- brace fits under inlet manifold to alternator
B- exhaust manifold brace
C- starter motor frame, bolts to back of cylinder block

hope this helps

jimbo

Lijkt idd behoorlijk op wat jullie zeiden :)

De pully's staan gewoon recht ten opzichte van elkaar...achter de snaar zie je dat plastik-kapje zeg maar...daar komt hij echt tegenaan, die zit gelijk met de pully...zou dat plastik kapje alleen op Clio's horen? Of alleen bij versies zonder stuurbekrachtiging? Erg vreemd idd dat dat niet past... :(
jeroen.k

Net bij de dealer geweest...is wel duidelijk waarom de V-snaar niet past...bij de Clio zit de stuurbekr.pomp op een andere plek waardoor de snaar ook anders loopt...dan zou hij dus wel over dat kapje moeten lopen...nu moet ik dus dat kapje weghalen/een stukje eruit slijpen om de V-snaar erop te krijgen. Ik heb alle kappen van de dsitributie enzo nog, dus maar ff kijken wat er allemaal past :)
canonballman

jeroen.k schreef:
Nog een vraagje...heb de nieuwe startmotor er dus op (is immitatie made in Slovenia :p ) maar welke van de aansluitingen is nu de plus en welke de min? :s Er zitten 2 bouten om de plus en de min aan te sluiten en van 1 van deze 2 bouten loopt een kabeltje vanaf naar een andere plek op de startmotor zeg maar...welke is plus en welke min? :s

En dan op de kabelboom, 1 kabel van de startmotor komt van de kabelboom af (loopt onder hitte-schild door zeg maar...) Is dit de plus? En dan de kabel die achter het blok langs loopt van bovenaf naar beneden...is dat de min? OF juist andersom? :s
Op de startmotor hoef je geen min aan te sluiten, die pakt ie via het staal/alu van het blok/bak, de massa, je weet wel......

Je moet de dikke plus, rechtstreeks van de accu,
op het ene tapeindje aansluiten. De andere hoef je niks mee te doen, waar dat doorlusdraadje op zit.

Dan heb je nog een kabelschoentje (plat/vrouwtje) die moet je op het lipje zetten.
Dat is de plus van het contact, op het moment dat jij de sleutel omdraait.
Die bedient het startrelais (klein cilindertje)wat op de startmotor zit, zodat
-de bendix richting vliegwiel gaat
-de startmotor gaat draaien
jeroen.k

Thanx...de dealer zei ook al zoiets ja :)
PtrGte
Contacteer:

nou, dan weten we nu in ieder geval dat er een ieniemini verschilletje in de distributiekappen zit... :wink:

misschien ff wegflezen met de dremel...is niet de mooiste oplossing, maar ja...als ik dat van tevoren geweten had.. :p

ik ben alleen benieuwd welke "bout" je bedoelt die onder in het blok /carter/carterpan??? moet hebben zitten...

als het een gat is in het motorblok zelf helemaal rechtsonderin aan de achterkant dan is het inderdaad het gat vor afstellen distributie...ik weet alleen niet of je die bedoelt of je carterpan plug...ik zou in ieder geval zorgen dat ze allebei dicht zitten :)

verder...goed werk!

en succes ermee! :)

de groeten
Jasper16v

jeroen.k schreef:Had het ook al op een Engels Forum gevraagd...die gast kwam hiermee

*knip*
ff offtopic, welk forum isdat ?
jeroen.k

Geen idee..hehe...ik weet alleen waar dat forum zit...is zo'n gratis forum. Geen idee bij welke site hij hoort....kan het hier ook niet opzoeken. Heb die url alleen op mn werk staan :p
jeroen.k

Vanavond wat vroeger gestopt omdat ik hardstikke ziek ben.

Hier de achterkant van de auto in de primer...

[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/woensdag2_1.jpg[/img]

En het schroefgat in het carter...

[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/Woensdag2_3.jpg[/img]

[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/Woensdag2_2.jpg[/img]

V-snaar zit er ook op...gewoon stukkie weggedremeld...kijk ik bij het oude blok...hoort dat stukkie nog weggedremeld te zijn ook :D Dat is dus het enige verschil tussen die 2 kappen Patrick! ;)

Stuurkolom wil ook niet echt lief doen zeg maar...hoe haal je die los? Heb stuur en alle zooi daar eraf...maar dan? :s

Die steun die op mn inlaatspruitstuk en bij de stuurbekrachtiging moet komen ben ik ook niet uit...heeft iemand daar misschien een foto van? (in gemonteerde toestand? :p )
Marcel (mlg)
Contacteer:

[img]http://members1.chello.nl/~m.haasdijk/rtc/d1.jpg[/img]
Hier staan de beugels van het spruitstuk

[img]http://members1.chello.nl/~m.haasdijk/rtc/d2.jpg[/img]
Het gat moet gewoon de vulplug zijn .
Tom
Moderator
Car: MB

beterschap Jeroen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jasper16v

die vulplug kan je er maar beter wel in doen :D
jeroen.k

@Tom...bedankt...gaat alweer wat beter vandaag...

@Jasper...hehe...als ik hem heel wil houden wel ja :p

@Marcel...thanx...alhoewel die foto van het beugeltje van een Clio is volgens mij, maar dat beugeltje is wel gelijk zo te zien, dus ff passen dan maar. Bij een R19 zit er op die plek op het spruitstuk al een soort platte beugel die langs dynamo enzo heenloopt. Denk dat hij daar dan op dezelfde aansluiting moet? Ik kom vanmiddag iig ff bij je langs voor die aftap-plug dan! :)
jeroen.k

Iemand trouwens nog tips over de stuurstang? Hoe krijg ik die los? Uit de vraagbaak wordt ik niet echt wijs...stuur en die zooi is er al af...en dan? Op het stuurhuis losmaken neem ik aan...? Maar hoe...zitten verschillende bouten op met slangen voor de bekrachtiging enzo. En dan in de auto nog ergens los maken? En dan gewoon trekken? :)

Thanx voor de antwoorden alvast weer :)
jeroen.k

Niemand? :)
Haas
Car: Megane RS

jeroen.k schreef:Niemand? :)
staat er niets in het topic van merijn over zijn stuurkolom?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

~Haas~ schreef:
jeroen.k schreef:Niemand? :)
staat er niets in het topic van merijn over zijn stuurkolom?
Stuur anders een PM naar rob, merijn, of tom. Die hebben de laatste maand die dingen in en uit gebouwd.
Plaats reactie