[Williams] remmen ontluchten lukt niet.

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

We hebben onder mŽn Williams grote remschijven en cup-remklauwen gemonteerd. Ook zitten er nu RVS remleidingen op.
Het probleem is alleen dat we het systeem niet ontlucht krijgen. Als alle ontluchtingsnippels van de remklauwen dicht staan, kun je het rempedaal nog gewoon tot op de bodem trappen. Als de nippel rechts achter open staat en we proberen hem te ontluchten, komt er vrijwel niks uit. Er gaat ook helemaal geen remvloeistof uit het reservoir.
Draaien we een nippel open op de remklauw voor, dan komt er wel remvloeistof uit met aardig wat lucht.

Dus het is net alsof er ergens een slangetje een beetje lekt ofzo, maar er lekt dus helemaal nergens remvloeistof.

Wat zou dit kunnen zijn??????
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

let er op dat je remdrukbegrenzer niet dicht slaat als je de achterremmen ontlucht. Het beste kan je de achterste draagarmen ff op assteunen zetten tijdens 't ontluchten, daardoor blijft die begrenser belast.
rev it like a rental
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

We hebben hem proberen te ontluchten met de wielen los van de grond, met de handrem erop, zonder handrem, met de wielen op de grond met de handrem erop en ook zonder handrem. Het is dus gewoon erg vreemd.
Zou het misschien kunnen dat de remslangetjes van achter een klein beetje lekken ofzo??
Zou dat het niet op druk komen van het remsysteem kunnen beinvloeden?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

kweet dat het nogal een poosje kan duren voordat er wat uit komt achter als hele systeem leeg is. Kan best 5 minuten duren, maar dan moet er toch wel iets komen.

Hoe ontlucht je precies???
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

alles dicht, eentje open (verste) en dan dan net zo lang pompen totdat er iets uitkomt. We hebben echt heel lang gepompt maar er kwam niets uit en het pedaal blijft exact hetzelfde aanvoelen. Voor kwam er wel wat vloeistof uit...

Hoe zou jij het doen dan?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Tom schreef:alles dicht, eentje open (verste) en dan dan net zo lang pompen totdat er iets uitkomt. We hebben echt heel lang gepompt maar er kwam niets uit en het pedaal blijft exact hetzelfde aanvoelen. Voor kwam er wel wat vloeistof uit...

Hoe zou jij het doen dan?
Bij het loslaten doe je hem toch wel weer elke keer dicht??? Anders kan je heel lang wachten. Dus open, pompen, dicht, loslaten, open, pompen, etc, etc....

Kan inderdaad lang duren, ook goed checke of er voeldoende vloeistof in je reservoir blijft staan, anders kan je telkens weer opnieuw de lucht eruit pompen...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik zou het op dezelfde manier doen als jij, alleen dan zou ik op de nippel een slang doen, en deze onderdompelen in een fles met een beetje remolie, zodat als je het rempedaal terug laat komen er geen lucht terug gezogen kan worden in je remsysteem, dat zou je probleem kunnen zijn.

Met dit systeem kan je ook meteen zien of er lucht in zit, wat je kan zien aan de luchtbellen in de fles. werkt ideaal, en de remolie vliegt je met ontluchten ook niet om de oren.

Succes
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Ja, ik ging er wel vanuit dat hij er sowieso een slang op had zitten... Trouwens, dan moet je nog steeds wel open en dicht draaien, anders blijft er lucht erin zitten...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

draait de motor als je ontlucht????
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

clio_rally schreef:Ja, ik ging er wel vanuit dat hij er sowieso een slang op had zitten... Trouwens, dan moet je nog steeds wel open en dicht draaien, anders blijft er lucht erin zitten...

Gijs
Ik haal met die slang de meeste lucht eruit, en dan doe ik het nog een paar keer op de normale open-dicht manier voor de zekerheid. Werkt echt het beste en snelste, zeker als je ledingen leeg zijn.

Gr Bart
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

nee, zonder draaiende motor. Moet dat dan?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Met draaiende motor is niet nodig,

Slang erop, pompen, pedaal (bovenin) vast houden (op druk zetnne), nippel open draaien (zodat het pedaal zakt, pedaal mag niet helemaal op de bodem komen) weer pompen, pedaal vast....etc.......net zolang totdat er geen lcuht meer uit komt.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

we zullen zo weer eens even een poging gaan wagen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

We zijn nu weer bezig, maar het pedaal blijft gewoon zacht. Het pedaal wordt helemaal niet hard, ook niet als alle nippels dicht staan.
Er blijft ook maar de hele tijd lucht uit de nippels komen met wat remvloeistof.

Dan zou ik toch haast gaan denken dat hij ergens lucht trekt ofzo.....
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

Tom schreef:We zijn nu weer bezig, maar het pedaal blijft gewoon zacht. Het pedaal wordt helemaal niet hard, ook niet als alle nippels dicht staan.
Er blijft ook maar de hele tijd lucht uit de nippels komen met wat remvloeistof.

Dan zou ik toch haast gaan denken dat hij ergens lucht trekt ofzo.....

probeer eens je oude remleindingen erop terug te zetten.
kijken wat hij daar mee doet.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Het zit er allemaal op en we hebben hem uiteindelijk ontlucht gekregen.
Na een hoop gevloek en gedoe zijn we 10 uur verder en het is eindelijk af. :s
Het enige probleem is dat ik het rempedaal veel verder in moet trappen voordat hij begint te remmen, waar zou dat aan kunnen liggen?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Weet je zeker dat je genoeg remolie hebt? Kep laatst bij een vriend z'n MR2 ontlucht en dat wilde ooknie terwijl het leek alsof er remolie inzat.

Na wat bijvullen bleek dat er alleen een randje in het dopje hing en er dus toch olie bijging.

Trouwens het onluchten ging daar gewoon zonder de nippel tussendoor dicht te draaien en ging ook prima.
En jah dat is uitvoerig getest :lol:
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

Tom schreef:Het zit er allemaal op en we hebben hem uiteindelijk ontlucht gekregen.
Na een hoop gevloek en gedoe zijn we 10 uur verder en het is eindelijk af. :s
Het enige probleem is dat ik het rempedaal veel verder in moet trappen voordat hij begint te remmen, waar zou dat aan kunnen liggen?
ok dan! :)

met de nieuwe of de oude leidingen??
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Tom schreef:nee, zonder draaiende motor. Moet dat dan?
als ie ABS heeft is dat wenselijk
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

willie is niet met abs geleverd toch??
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

klinkt toch alsof er nog steeds lucht in 't systeem zit. Komt je pedaal na een paar keer trappen wel hoger?
rev it like a rental
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Heb ik ook met de rode idd...slecht ontlucht...definitely! :D Ff beter je best doen dus...als je nu ff 20 uur aan de gang gaat moet het lukken! ;)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

het zit nu met de nieuwe leidingen eronder. Als de motor af staat dan zit het pedaal eigenlijk op normale hoogte, start je de motor dan grijp ie pas heel laat aan. Zou het echt aan het ontluchten liggen?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Jep..heb ik ook...simpelweg slecht ontlucht :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hmmm. das minder. Misschien nog eens proberen dan binnenkort


En Rob, Nogmaals hartstikke bedankt voor het mee helpen! Echt top (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Zo ontlucht ik...in mn eentje.

Gewoon slangetje eraan, en de nippel opendraaien.

99 van de 100 keer begint de vloeistof uit zichzelf te lopen.

Soms, bij een lange leiding of slechte doorstroming, eventjes 3 min laten lopen.(en bijv. even in je neus peuteren :p )

Wel remvloeistof potje goed gevuld houden......
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

En inderdaad: ACHTERWIELEN OP DE GROND, INGEVEERD!
(ivm remdrukbegrenzer)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Effe wat anders wat wellicht ook wel handig is om te weten. De ontluchtingsnippel links achter zat nogal loevast. Eerst met steek sleuteltje maar daar ging ie niet mee los, daarna effe kleine ratel erop gezet en proberen los te halen. Uiteindelijk kwam ie los ja, echter in twee delen :@ Die is dus afgebroken terwijl die nog vast zit (hij lekt daar niet, hij zit immers nog helemaal vast, alleen het bovenste puntje is eraf). Nu hebben we effe geprobeerd de klauw eraf te halen en dit lukt ook wel op de handrem kabel na (HOE KRIJG JE DEZE LOS?). Daarna alles weer vast gezet en onlucht met het nippeltje van de remleiding. Moet dit ook kunnen??
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ja

:D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

maar dus nog effe de vraag hoe je je handremkabel los kan halen. Als dat lukt kan ik ook wel effe een klauw halen op de sloop. Die zijn van de 5/19/clio hetzelfde (bij reno meer dan 200 euro, net effe in dialogys gekeken)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

waterpomp tang op het binnenkabel uiteinde (stompje) en trekken maar en zo eruit wippen. Eventueel met een schroevendraaier de hevel iets terug duwen...

En natuurlijk niet de handrem erop hebben staan, maar da hoef ik een slimme jongen niet te vertellen, wel :wink: :worship:

Wat ook wel eens wil werken (2 personen):
De ene de handrem FLINK aantrekken, de ander de hevel zo vast mogelijk proberen vast te houden (mbv waterpomptang) (in AANGETROKKEN STAND) en dan de handrem weer los zetten.

Vervolgens de hevel op zn plaats houden en gauw de kabel eruit wippen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zover waren wij ook al. De remleiding (uiteinde, met dat dopje) hadden we idd al los gekregen door dat draaiende gedeelt te draaien met een waterpomp tang en dan de kabel los te halen. Dan zit ie echter nog vast een paar cm verder waar die zeg maar door het gietwerk van de klauw heen gaat. Als ie daardoor is gaat ie de achterbrug in. Daar konden we namelijk geen beweging in krijgen, Kan dit wel? Zo ja, Hoe
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

in dat geval de tang op het 'eindstukje' van de buitenkabel zetten, en even op en neer bewegen. Zit soms een beetje geklemd.

Dan moet ie er toc zo uitgaan...........
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hmm, volgens mij zat het iig vrij vast. Maar je moet de klauw er dus gewoon af kunnen halen via de kant van het uiteinde (zodat je niet heel de kabel uit je brug hoeft te halen)? Zit die dan nergens geklemd ofzo?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Kabel kan dr gewoon af. Hij zit ietsje (konisch) klem in de klauw, als je er wat kruipolie inspuit tik je hem meestal wel los met een beiteltje o.i.d.
Plaats reactie