gt turbo hoe te tunen
goh..er zijn ook nog mensen die fatsoenlijk een discussei kunnen leiden
... daar kan ik tenminste wat mee. De Devil die ik heb hééft een grotere diameter. Ik ken eigenlijk geen devils met een kleinere als standaard, dus vandaar dat ik dat een goede upgrade vond. Met een grotere downpipe moet je toch ook een grotere 'bocht' (of iets dergelijks) hebben anders word dat toch weer een bottleneck? Die klep in de intercooler was een van de eerste dingen die ik vastgezet heb en eigelijk niet meer aan gedacht had als upgrade, maar goed punt. Met een grotere sproeierbezetting, vraag ik me af of de originele brandstofpmp nog afdoende is of dat er nog een bdd tussen geplaats moet worden. Verder is het mij nog niet duidelijk als ik een 209 van ph2 over-plop op m'n ph1 er nou wel of geen pingelsensor aan dat ding zit. Ik geloof dat die dan niet aan te passen is op een ph1 (in mijn geval). Dan is er nog s een discussie geweest of super95/98 nog verschil uitmaakt tegen pingelen. Ben ik ook wel benieuwd naar. Maar alleen als er op een volwassen manier gediscusseerd word dus.

-
- Contacteer:
Devil zo genaamde groep N of dergelijke systemen zijn 54mm ipv 51mm standaard maakt verder dus erg weinig uit.Zeker qua vermogenswinst gezien zal je het niet echt merken,door de geluids sensatie gaat het wel "harder"tyberium schreef:goh..er zijn ook nog mensen die fatsoenlijk een discussei kunnen leiden... daar kan ik tenminste wat mee. De Devil die ik heb hééft een grotere diameter. Ik ken eigenlijk geen devils met een kleinere als standaard, dus vandaar dat ik dat een goede upgrade vond. Met een grotere downpipe moet je toch ook een grotere 'bocht' (of iets dergelijks) hebben anders word dat toch weer een bottleneck? Die klep in de intercooler was een van de eerste dingen die ik vastgezet heb en eigelijk niet meer aan gedacht had als upgrade, maar goed punt. Met een grotere sproeierbezetting, vraag ik me af of de originele brandstofpmp nog afdoende is of dat er nog een bdd tussen geplaats moet worden. Verder is het mij nog niet duidelijk als ik een 209 van ph2 over-plop op m'n ph1 er nou wel of geen pingelsensor aan dat ding zit. Ik geloof dat die dan niet aan te passen is op een ph1 (in mijn geval). Dan is er nog s een discussie geweest of super95/98 nog verschil uitmaakt tegen pingelen. Ben ik ook wel benieuwd naar. Maar alleen als er op een volwassen manier gediscusseerd word dus.
Ook geeft de dikkere downpipe in het begin de meeste winst,de hete gassen kunnen door het onstane drukverschil sneller uit de turbine daarna koelt het dusdanig snel af dat je alweer wat kan volstaan met een wat kleinere diameter uitlaat,de standaard uitlaat is dan ook niet een echte bottleneck.
Met een grotere turbo en aanzienlijk hogere drukken is het wel een must om een grotere diameter uitlaat te monteren liefst dezelfde diameter als de downpipe.
Ook de benzinepomp geeft nog voorlopig geen problemen,pas met groep A carb en boven de 1,3 bar vuldruk ga je dit pas merken.Het is meer een probleem van vuldruk vs brandstof druk Inhouden en verlies van vermogen bij hoge vuldruk en het daarbij arm lopen is dan een probleem Bij hogere toerentallen en sneloptrekken word ook de opbrengst een probleem.Dit alles is op te lossen door een zwaardere pomp en wat aanpassingen aan de carb in de vorm van doorlaat bij de vlotter en het vollastsysteem.De brandstofdruk regelaar hoeft niet vervangen te worden met een andere pomp en wat aanpassingen aan de carb kan je volstaan.
mvg jeroen lubking,
tyberium schreef:Verder is het mij nog niet duidelijk als ik een 209 van ph2 over-plop op m'n ph1 er nou wel of geen pingelsensor aan dat ding zit.
De pingelsensor is een los item wat zowel op een 208 als een 209 op de loze stekkeringang aangesloten kan worden. Ik zal ff een fototje online mikken.
tyberium schreef:Ik geloof dat die dan niet aan te passen is op een ph1 (in mijn geval).
De pingelsensor aansluiten op de ontsteking is niet ontsteking of phase gebonden maar wel wat voor kabelboom je hebt. Er is namelijk 1 en dezelfde pingelsensor, maar met 2 typen aansluitingen. 1 type aansluiting direkt op de ontstekingsunit. Het andere type wordt aangesloten op een verlenging via de kabelboom. Let dus op als je bestelt. Het makkelijkste is het type direct op de ontsteking ivm verouderen van de kabelboom. In principe voor Phase 1 bestellen (C405 voor 3-87 geloof ik.)
You got it...tyberium schreef:Dan is er nog s een discussie geweest of super95/98 nog verschil uitmaakt tegen pingelen. Ben ik ook wel benieuwd naar. Maar alleen als er op een volwassen manier gediscusseerd word dus.

Om ff kort te gaan geeft het octaangetal (95/98 etc.) de weerstand tegen zelfontbranding/pingelen/kloppen aan. We willen namelijk op een voor de motor gekozen moment het mengsel in de cilinder met een vonk van de bougie doen ontsteken.
Pingelen/ kloppen is zelfontbranding op een tijdstip waarop dat niet mag gebeuren. Dit heeft onafhankelijk van het toerental bij langdurig aanhouden een verwoestend effect. Bij lage motortoerentallen is het redelijk goed te horen en te voelen in de vorm van wegvallen van trekkracht (ook op hoge toeren valt de trekkracht weg).
Bij hoge toerentallen (=high speed knock) echter niet! Hierbij bestaat de meeste kans op motorschade omdat er sneller motorschade optreed. Het motortoerental = hoger met een vaker x-en optredend pingelen in dezelfde tijd. En kan niet auditief (horen) worden vastgesteld! Het pingelgeluid (ca. 7500Hz geloof ik...) valt dan in het niet bij het resterend motorgeruis. Bij afstellen op de rollenbank wordt vaak een soort stethoscoop gebruikt.
Dit pingelen kan een aantal oorzaken hebben. Gloeiende punten (hot spots) in de verbrandingskamer, te laag octaangetal, te veel voorontsteking, te hoge inlaat/buiten/interkoelerluchttemperatuur, te hoge laaddruk (inlaatlucht wordt warmer). De pingelsensor kan er voor zorgen dat de hoeveelheid voorontsteking wordt verminderd.
Let wel op dat octaangetal en de mogelijke voorontsteking (aantal graden voor BDP(=bovenste dode punt van de zuiger in de cilinder) wat je ontsteekt) een relatie hebben. Hoe lager het octaangetal hoe minder voorontsteking je kunt toepassen. Bij laaddruk gaat dit in mindere mate op.
De combinatie compressieverhouding/ laaddruk/ voorontsteking bij een GT is een een recept voor motorschade icm 95 octaan. Nooit en te nimmer 95 octaan gebruiken. Het niet hebben van loodvervanger heeft niets met dit onderwerp te maken.
Let op dat dit de versimpelde versie is. Pingelen kan namelijk ook in 1 cilinder optreden door mengselverarming. Mengselverrijking overigens zorgt voor een lager pingelrisico. De materie is complex en uitgebreid en afhankelijk van de omstandigheden en vergt per situatie, per motor eigenlijk, een analyse.
Een probleem is dat een pingelsensor ook maar een beperkt gehoorbereik heeft. Boven een bepaald toerental werkt ie niet meer. Hij "hoort" simpelweg niets meer. Er zijn al modernere sensoren op de markt maar daar hebben we bij een GT niets aan. Behalve bij de fastchip injectie oplossing maar daarover later meer. Let wel dat dit niets afdoet aan de noodzaak van een pingelsensor icm 209/ hogere laaddruk/ etc. Het is geen garantie voor een duurzame motor maar is wel een risicobeperker.
Bij een GT kan de pingelsensor (het is een piezo elektrische sensor) de ontsteking alleen maar 4 graden verlaten. Dat is alleen voldoende om te compenseren voor een slechte kwaliteit brandstof (wel 98 octaan!) of voor te warme inlaatlucht e.d. Bij echt afwijkende omstandigheden is dat niet genoeg.
Met vriendelijke groet,
Gerrit aka Speedline.
-
Rijwind koeling,alle kleine beetjes helpen
Verplaats dan ook maar meteen de kentekenplaat 1.5cm naar boven door hem op kleine pootjes te zetten
DIY mods
Een standaard elbow is makkelijk 5mm groter te maken met behulp van een dremel{vergeet de veiligheidsbril niet}
Inlaatspruitstuk zit vol met ongeregeldheden die kan je met ouderwetse huisvlijt glad maken met vijl en schuurpapier en {ik ben de naam van het materiaal kwijt
}in ieder geval een staalspons
Inlaat/uitlaatpoorten kunnen ook op dezelfde wijze behandeld worden.
Let wel dit zijn kleine ingrepen met kleine verbeteringen,maar alle kleine verbeteringen zijn er weer een en het kost geen drol{wel wat tijd}
Maak je gebruik van een lawaaifilter in de vorm van bv K&N, Ramair, green,ed zorg dan op zn minst dat hij niet naast de turbo zit maar liefst er een eind vandaan,en ook hier geld weer een vlotte koude luchttoevoer.
En dit moet ik weer even kwijt ,gebruik geen overmaatse wielen dito banden
greetz Marco

Verplaats dan ook maar meteen de kentekenplaat 1.5cm naar boven door hem op kleine pootjes te zetten

DIY mods

Een standaard elbow is makkelijk 5mm groter te maken met behulp van een dremel{vergeet de veiligheidsbril niet}
Inlaatspruitstuk zit vol met ongeregeldheden die kan je met ouderwetse huisvlijt glad maken met vijl en schuurpapier en {ik ben de naam van het materiaal kwijt

Inlaat/uitlaatpoorten kunnen ook op dezelfde wijze behandeld worden.
Let wel dit zijn kleine ingrepen met kleine verbeteringen,maar alle kleine verbeteringen zijn er weer een en het kost geen drol{wel wat tijd}
Maak je gebruik van een lawaaifilter in de vorm van bv K&N, Ramair, green,ed zorg dan op zn minst dat hij niet naast de turbo zit maar liefst er een eind vandaan,en ook hier geld weer een vlotte koude luchttoevoer.
En dit moet ik weer even kwijt ,gebruik geen overmaatse wielen dito banden

greetz Marco
-
Aangezien we in dit topic behoorlijk diep (voor mij tenminste) ingaan om de motormaterie zou ik graag twee vragen stellen, die voor mij nog niet helemaal duidelijk zijn.
Vraag 1: Waarom stijgt het vermogen bij hoge toeren door gebruik te maken van een kort invoerkanaal en vica versa.
Vraag 2: In dit topic is er al veelvuldig gesproken over het vervroegen van de onsteking door middel van het gebruik van een 209 onsteking. Kan iemand mij uitleggen hoe dit extra vermogen ontstaat.
groeten,
Erik
Vraag 1: Waarom stijgt het vermogen bij hoge toeren door gebruik te maken van een kort invoerkanaal en vica versa.
Vraag 2: In dit topic is er al veelvuldig gesproken over het vervroegen van de onsteking door middel van het gebruik van een 209 onsteking. Kan iemand mij uitleggen hoe dit extra vermogen ontstaat.
groeten,
Erik
Hai Eric,Erik de Bruijn schreef:Aangezien we in dit topic behoorlijk diep (voor mij tenminste) ingaan om de motormaterie zou ik graag twee vragen stellen, die voor mij nog niet helemaal duidelijk zijn.
groeten,
Erik
Nou ben je 2 dagen op cursus geweest van Renault Nederland.....(mijn auto nog later klaar

Ik zou er zelf ook geen zinnig antwoord op kunnen geven, dus wie zig geroepen voelt....!!
Eric, succes met mn GT

Dit is mede uit te leggen door trillingen. Stel je klep klapt dicht, dan gaat er een drukgolfje naar het inlaatspruitstuk in. Aan het einde heb je een 'open eind' waardoor de golf zich omdraaid (leg maar eens een koord op tafel en maak je een golf, die komt weer terug). Als de klep weer open gaat, is het mooi als die golf exact daar is, dat is weer wat extra vulling. Veel toeren gaat de klep snel open dus moet de golf snel terug zijn (die snelheid van de golf is vrij constant op elk toerental, is geluidssnelheid en nog wat factoren) dus je spruitstuk korter. Een lange geeft ondereen dan een extratje. Er zijn auto's die dmv een klep de lengte kunnen varieeren.Erik de Bruijn schreef:Aangezien we in dit topic behoorlijk diep (voor mij tenminste) ingaan om de motormaterie zou ik graag twee vragen stellen, die voor mij nog niet helemaal duidelijk zijn.
Je kan mooier verbranden, je verbrand meer want je hebt wat meer tijd. Verder goeie vraag, weet 't nog niet exact.Vraag 2: In dit topic is er al veelvuldig gesproken over het vervroegen van de onsteking door middel van het gebruik van een 209 onsteking. Kan iemand mij uitleggen hoe dit extra vermogen ontstaat.
groeten,
Erik
Groeten!
Je kan mooier verbranden, je verbrand meer want je hebt wat meer tijd. Verder goeie vraag, weet 't nog niet exact.Vraag 2: In dit topic is er al veelvuldig gesproken over het vervroegen van de onsteking door middel van het gebruik van een 209 onsteking. Kan iemand mij uitleggen hoe dit extra vermogen ontstaat.
groeten,
Erik
Groeten![/quote]
Verbranding begint eerder, de positieve arbeid(t.g.v verbranding) komt sneller na bdp.
-
aha bedankt, het is nu al wel duidelijker.
heb ik eigenlijk nog een vraag, beetje off topic misschien, maar ben nog steeds niet helemaal achter het antwoord.
Het is vrij algemeen bekend dat 16v motoren in hoge teren beter presteren dan 8v motoren. Ik meende dat dat vooral kwam door het geringe gewicht per klep, gunstigere verbrandingsruimte en betere vulling, correct me if i am wrong. Maar waarom presteren sommige 8v motoren dan toch beter in de lage toeren, dan dezelfde motor uitgerust met 16v.
Weet iemand trouwens of er weleens een gtturbo uitgerust is met 16 kleppen. Of is dit nutteloos/onmogelijk.
heb ik eigenlijk nog een vraag, beetje off topic misschien, maar ben nog steeds niet helemaal achter het antwoord.
Het is vrij algemeen bekend dat 16v motoren in hoge teren beter presteren dan 8v motoren. Ik meende dat dat vooral kwam door het geringe gewicht per klep, gunstigere verbrandingsruimte en betere vulling, correct me if i am wrong. Maar waarom presteren sommige 8v motoren dan toch beter in de lage toeren, dan dezelfde motor uitgerust met 16v.
Weet iemand trouwens of er weleens een gtturbo uitgerust is met 16 kleppen. Of is dit nutteloos/onmogelijk.
De 8v motor is er dan op afgesteld. Een 16v motor zou ook prima in lage toeren kunnen draaien, maar dan zou ie bovenin wat moeten inleveren, en daar heb je geen 16v voor. 't is altijd compromis zoeken. En een gtt met 16 kleppen
jummie. 't is te moeilijk te maken, de basis is lastig ook mbt ruimte onder de kap. En met zijn 8 klepjes gaat ie voor mij voldoende goed