[GTT] loopt niet lekker bij volgas (HELP :'( )

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Lees het helaas, voor jou, nu pas, maar ik heb nog een nieuw setje champions (n3G? ) liggen voor de GTT.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

shit, ik had je gisteren nog gebeld om te vragen of je iets had liggen, maar je nam niet op, jammer.
Maar dan nog, hij had al in Duitsland die bougies besteld en die konden ook niet meer afgebeld worden.

Anyway, ik heb vandaag mijn auto opgehaald, met 4 nieuwe bougies, kosten 65 euro. Ik vraag aan die kerel, doet ie het nu goed? "Ja, hij gaat als een raket"

Oke, ik ga rijden, en binnen 2 kilometer: weer haperen. Iets minder dan eerst heb ik het idee, maar hij doet het nog steeds!

Conclusie: ik heb nu dankzij de hansworst van de garage 2 problemen in plaats van 1 :@
- een auto die nog steeds niet goed rijdt
- een set overbodige nieuwe stervensdure bougies (dat is verdomme 145 gulden!)

Hij kan mij niet wijsmaken dat ie langer dan 1 km heeft proefgereden, want het is nog steeds niks :(



Ik denk nu aan het volgende: zou het de onsteking kunnen zijn? Daarin zit ook een mechanisme dat werkt aan de hand van de druk/vacuum van de motor (membraam?).
Die kerel heeft alles doorgemeten en alles was 100%, maar blijkbaar alleen bij belasting (en dus laaddruk in de motor?) werkt iets niet goed, en volgens mij is het dan OF de bougies OF de ontsteking in dit geval?

Heeft iemand een ontsteking phase 2 liggen die ik tijdelijk kan gebruiken om te testen of die vervangen moet worden oid?
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Zet de contactpunten van de bougie`s eens iets krapper,als het door de nieuwe bougie`s minder is geworden kan dat best net nog ff verschil geven.
Kijk ook even na waar ze nu op afgesteld staan,en zet ze daarna op 0.05 mm.

succes.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Jeroen Lubking schreef:zet ze daarna op 0.05 mm.
0,5 bedoel je :wink:
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Hmm, dergelijke zoektocht heb ik ook 's gehad. Slecht lopen en zwart geblakerde bougies, alles vervangen bougies, verdeelkap, rotor, kabels, onsteking. Uiteindelijk was het (toch) carb.

Irri was, elke keer dat je er wat aan deed ging het een uur goed :s en daarna weer dezelfde ellende. Heb vaak onderweg op straat me bougies schoon staan maken om iig weer verder te kunnen :)

Maargoed, probeer eerst die contactpunten maar 's....... :)
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

zal dalijk die piel bellen wat voor afstand hij die bougies gezet heeft
Goof schreef:Hmm, dergelijke zoektocht heb ik ook 's gehad. Slecht lopen en zwart geblakerde bougies, alles vervangen bougies, verdeelkap, rotor, kabels, onsteking. Uiteindelijk was het (toch) carb.

Irri was, elke keer dat je er wat aan deed ging het een uur goed :s en daarna weer dezelfde ellende. Heb vaak onderweg op straat me bougies schoon staan maken om iig weer verder te kunnen :)

Maargoed, probeer eerst die contactpunten maar 's....... :)
Maar had jij precies dit probleem: alléén bij accelereren onder belasting (dus in versnelling, in zijn vrij loopt alles 100%) op minder cilinders lopen? Vooral ook overigens bij acceleren vanaf hele lage toeren, bijv hele scherpe bocht in zijn 2
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Stefijn schreef:shit, ik had je gisteren nog gebeld om te vragen of je iets had liggen, maar je nam niet op, jammer.

Heb de halve dag liggen pitten......was een beetje oververmoeid na een dag en een nacht sleutelen, en daaraan vast geplakt een dagje ring. Telefoon stond inderdaad uit (of accu leeg)
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Stefijn schreef:Maar had jij precies dit probleem: alléén bij accelereren onder belasting (dus in versnelling, in zijn vrij loopt alles 100%) op minder cilinders lopen? Vooral ook overigens bij acceleren vanaf hele lage toeren, bijv hele scherpe bocht in zijn 2
Nee, hele gebied voornamelijk stationair.
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Stefijn schreef:Als ik in mn GTT volgas accelereer dan begint ie telkens te haperen - of eigenlijk vibreren - , alsof ie op minder cilinders loopt.

Maar dat is dus alleen bij vol acceleren, als ik "half" accelereer kan ik gewoon - maar met beleid - naar >150 en op die snelheden blijven rijden.

In zn vrij heb ik het probleem ook niet

Ik denk zelf aan ontsteking of carburateur?
Ik had hetzelfde probleem met de Clio als die gedurende een vochtige nacht had buitengestaan en met de gtt nadat ik da motor had laten afpsuiten. Het probleem was water in de delco (of hoe schrijven ze dat), miscchien hetzelfde bij jouw ? De symptomen zijn alleszins dezelfde.
(Y)
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

H8bal schreef: Ik had hetzelfde probleem met de Clio als die gedurende een vochtige nacht had buitengestaan en met de gtt nadat ik da motor had laten afpsuiten. Het probleem was water in de delco (of hoe schrijven ze dat), miscchien hetzelfde bij jouw ? De symptomen zijn alleszins dezelfde.
(Y)
Wat is een delco

Anyway, mn GTT staat altijd binnen, zeker als het regent, dus dat kan het probleem zeker niet zijn
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Nog steeds problemen:

- 1e set Bosch bougies zijn teruggegaan, 2e set gekregen met mededeling van Bosch dat het waarschijnlijk toch niet aan de bougies ligt
- set bougies waarmee in 1e instantie de motor goed zou lopen - maar die bougies zijn niet geschikt - blijkt tóch hetzelfde probleem te geven
- set GTT-bougies van Reinier - tnx - geven ook geen beter resultaat

Conclusie: het ligt niet aan de bougies

Als de turbo losgekoppeld wordt (m.a.w. atmosferische motor) dan is het probleem volgens de garage helemaal weg.

Conclusie: het heeft tóch met drukvulling te maken, en dus iets dat "reageert" of afhankelijk is van die drukvulling

Carburateur is volledig schoongemaakt, probleem blijft bestaan. Het probleem is ook gewoon dat de benzine niet ontstoken wordt, want de bougies (iig een enkele van de 4) zijn telkens zeiknat als ze er weer uitkomen. Motor krijgt dus genoeg benzine.

Compressie is 100% goed van alle 4 cilinders

Onsteking lijkt goed te functioneren - alles is namelijk tot in de treurigheid doorgemeten - , maar dat weet ik niet 100% zeker omdat ik onder belasting niet kan meten (dat zou op een rollenbank moeten)

Stomme vraag: heeft iemand een Phase II 209 onstekingsmodule die ik kan lenen om uit te sluiten of het in de onstekingsmodule zit? Komt meteen terug daarna, tenzij het probleem in de ontsteking zit en ik die module kan overkopen :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Kan je die niet uit die zwarte GT van Reinier trekken? :D
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Stefijn, PM me even, ik heb mijn 209 nog los liggen, dus die kan je wel even lenen om te testen.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Zucht...de ontsteking is het ook niet. Heb nu mijn "oude" 209 in de auto van mn bruder Dirk zitten, die van hem in de mijne, en het probleem is precies hetzelfde.

Begin toch de carburateur te verdenken :(
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Misschien heel gek, maar hoe is het gesteld met je bougiekabels?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Michel S. schreef:Misschien heel gek, maar hoe is het gesteld met je bougiekabels?
Nja, zit ik ook wel aan te denken, maar de ontsteking is door die garage (zie boven) - als het goed is iig - tot huilens toe doorgemeten en goed bevonden.
Hij heeft daarbij aan zo'n meetapparaat gehangen en natuurlijk ook toeren gemaakt en zo, alleen: het probleem doet zich alleen voor in de versnelling (lees: onder belasting), niet in zijn vrij, dus aan zo'n apparaat is het probleem niet te reproduceren (S) .

Ik moet wel zeggen - als ik de bonnen er op nasla - dat het al lang geleden is dat die kabels vervangen zijn, een jaar of 3 a 4 toch wel (of ik moet een bon missen en dat denk ik niet). Ze zijn iig niet vervangen toen ik er in 2001 platinum bougies in liet zetten (misschien zijn ze nog nooit vervangen...strange? Dat kan ik bijna niet geloven.. (N) )

Morgen maar effe informeren naar een setje, heeft iemand toevallig het artikelnr?


Trouwens, er zitten nu nieuwe bougies in, maar voordat ik die weer naar de klote rijdt (als dat niet al gebeurd is) wil ik eigenlijk de oude erin zetten, dat is gewoon een kwestie van in- en uitschroeven? Of moet dat met een bepaalde spanning?
Denk niet dat ik daar een sleutel voor heb trouwens onder die rare hoek
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Je moet de bougies inderdaad aandraaien met een bepaald koppel. Echter trek ik ze zonder momentsleutel aan.

Maar even over je probleem.

Het probleem is naar mijn mening puur in de vonkerij te zoeken.

Wat ik vermoed is dat de vonk er wel is, maar niet sterk genoeg.
Weet niet precies meer hoe het zit, maar onder vollast heerst er natuurlijk een behoorlijke druk in je verbrandingskamer. Zodra de druk hoger word(en zeker onder vollast) zorgt het mengsel ervoor dat het gaat werken als een isolator en moet er toch wat power zijn om toch een vonk te produceren. Met een heel zielig vonkje zal die in de vrij echt wel tot 7000 rpm revven.
Maar zodra er power wordt gevraagd dan is de spanning te weinig om door te slaan.
Dit probleem heb ik gehad bij 1 van mijn GTT's en bij mij Hyundai Coupe. Daar was het nog iets erger aangezien het ding op gas loopt en het behoorlijk probs gaf met backfire.

Ik zet mijn geld op de bougiekabels.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Als dat zo is klaag ik die garage aan wegens onkunde :(
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Idd als michel zegt. Zou het 't niet zijn geeft je bobine misschien te weinig power (slechte massa of +, oxidatie?)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

I kan je een 209 meenemen naar eindhoven om te proberen trouwens.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

lekkende bobinekabel?
Immer wieder die verdammte Holländer
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Riël schreef:I kan je een 209 meenemen naar eindhoven om te proberen trouwens.
Volgens mij heeft die de onsteking al eens uitgewisseld.
Kan alleen nog dan liggen aan de massa ervan of misschien wel het motorblok op zich. Even een massa kabel op het blok hangen anders.

Maar kun je niet even een compleet kabelsetje lenen?

is 10 minuten werk maximaal
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

@ Stefijn:

jij ziet ook wat af, ik zag dit staan: op pagina 14!!! van dit forum:

Posted: Sat Apr 06, 2002 1:50 pm

--------------------------------------------------------------------------------

Dit doet ie al heel lang: als ik vol gas geef (pedaal op de plank), dan houdt ie een beetje in (soms wat meer, soms wat minder), laat ik het gas iets terug dan pakt ie weer op. Turbodruk is gewoon goed, ik denk - als leek - dat het iets met de carbafstelling te maken heeft, aangezien de stand van het gas er nogal invloed op heeft.

Waar moet ik naar laten kijken? Heb de garage al een paar keer gezegd hiernaar te kijken, maar tot nu toe nog geen succes gehad

lastig als het heel de tijd terugkomt, wat heb je er de vorige keer aan gedaan, dus vorig jaAR APRIL???[/b][/i]
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Ik heb precies hetzelfde met de mijne :( , staat ie in z'n vrij loopt ie als een trein welke toeren dan ook. Ga je rijden begint ie in te houden in bepaald toerengebied!! Ik kreeg dus ook te horen dat t aan mijn drukregelaar zou liggen. (ben nog te lui geweest om te kijken 8) ) Ben geen specialist maar zoek t eens in de "benzine"richting!! Zo te lezen is dat ontstekingsverhaal wel ok.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Nja, ik zal de bobine en de bougiekabels eens vervangen door die van iemand anders (zal Dirk maar weer lastigvallen ;) Die rijdt nu met mijn ontsteking probleemloos rond.
Riël schreef:I kan je een 209 meenemen naar eindhoven om te proberen trouwens.
Heb er al een paar gewisseld, de mijne zit nu probleemloos in Dirk zijn auto
PtrGte schreef:@ Stefijn:

jij ziet ook wat af, ik zag dit staan: op pagina 14!!! van dit forum:

.....
lastig als het heel de tijd terugkomt, wat heb je er de vorige keer aan gedaan, dus vorig jaAR APRIL???[/b][/i]
"jij ziet ook wat af" ? Dat is een dialect dat ik niet begrijp, wat doe ik precies? :lol:

Anyway, ik heb er toen niks aan gedaan omdat het maar weinig voorkwam, tot een paar maanden terug was dat dus sporadisch (maar irritant ;) ) nu doet ie hetzelfde maar veel erger en VEEEL vaker.
jackel schreef:Ik heb precies hetzelfde met de mijne :( , staat ie in z'n vrij loopt ie als een trein welke toeren dan ook. Ga je rijden begint ie in te houden in bepaald toerengebied!! Ik kreeg dus ook te horen dat t aan mijn drukregelaar zou liggen. (ben nog te lui geweest om te kijken 8) ) Ben geen specialist maar zoek t eens in de "benzine"richting!! Zo te lezen is dat ontstekingsverhaal wel ok.
Benzinedrukregelaar? Waar moet ik dat zoeken? De benzinepomp is al eens vervangen, het probleem dat ik vorig jaar al omschreef bestond toen al (maar sporadisch) en is daarmee niet verholpen of veranderd.

Daarbij, aan de bougies is te zien dat die een slechte verbranding geven: koolaanslag en nattigheid, dus mag ik dan concluderen dat er wel benzine in de cilinders komt? En dat het dus toch ergens in slechte ontsteking onder turbodruk zit?

Volgens de garage zou met het turbosysteem helemaal losgekoppeld (dus atmosferische motor) het probleem helemaal weg zijn, maar dat moet ik nog testen. Maar ja, dat zeiden ze ook van de bougies, gewoon slecht uitproberen van die garage dus dat moet ik zelf nog natrekken
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

benzinedrukregelaar zit rechtsachter op de balk gemonteerd, onder de motorkap wel te verstaan, daar zit de toe- en afvoer van de benzine op aangesloten, ding geeft 2.5bar als ik me niet vergis.

Ik heb er zelfs nog 1 liggen mocht het nodig zijn :wink:
Mrtn = Maarten
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Mrtn schreef: Ik heb er zelfs nog 1 liggen mocht het nodig zijn :wink:
Ritje lelystad kost al een nieuwe!?! :p

Anyway, zo klinkt mijn poepie nu: hartverscheurend [img]http://gathering.tweakers.net/global/smileys/cry.gif[/img]
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

drukregelaar zit onder dat zwarte ding waar je benzine-toevoerslang naar de carburateur doorheen gaat :) :) ..., dat is een ding waar nogal wat benzine-slangen op zitten, (benzine-aanvoer, benzine-naar tank, enz.), je kan er niet echt makkelijk bij :( :( , werkt met een membraampje en als die kapot is, of valse lucht aanzuigt krijg je troubles!!!
ik ga em binnekort ook gewoon maar eens vernieuwen! Weet iemand wat zo'n ding kost??
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Ik zal dalijk eens kijken of ik dat ding kan vinden.

In ieder geval ga ik dalijk eerst de oude bougies terugzetten, aangezien de nieuwe anders toch naar de klote gaan en het maakt wat betreft het inhouden niks uit.

Ook ga ik dalijk het cupcircuit weer terugzetten naar het oorspronkelijke circuit, en dan kan ik gelijk checken of er misschien ergens een slang lekt (zodat bijv de ontsteking bij turbodruk een verkeerde timing krijgt)

Overigens herinnerde ik me net dat vorig jaar al een keer de kabel van de bobine naar de verdeelkap is vervangen, die lekte toen nl. Die is dus nieuw. Ik kan daar geen bon van vinden, waarschijnlijk niet bewaard. De rest van de kabels weet ik dus niet.
En dus zat ik net nog even door de rekeningen te bladeren, zie ik dat vorig jaar de bougies ook al vervangen zijn in juli :( :( Daar is verdomme nog geen 5000km mee gereden!! :(
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hee Stefijn, als je een benzinedrukregelaar nodig hebt moet je het ff zeggen, want er komt bij mij toch een andere op...
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Wat ik zo hoor is het ook maar 1 misschien 2 cyllinders wat volgas niet mee doen. Dus dan zou het probleem niet in de bobinekabel liggen, maar in een bougiekabel.

Gewoon even proberen
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ik heb het STERKE vermoeden dat je eens een andere (goede!) carburateur moet proberen.
Ik geloof er niks meer van dat het in je ontsteking zit.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

canonballman schreef:Ik heb het STERKE vermoeden dat je eens een andere (goede!) carburateur moet proberen.
Ik geloof er niks meer van dat het in je ontsteking zit.
Doe maar een groep-A :) als we dan toch bezig zijn :p (ik roep maar wat ;) )

Dinsdag ga ik met Matijs nog even wat ontstekingszaken uitproberen, oa bougieskabels, als dat niks oplevert dan moet ik inderdaad iets met de carburateur gaan doen.

Heeft iemand een bruikbare carburateur liggen die ik zou mogen testen en eventueel overnemen? Reinier vielleicht? Zou je me gelijk willen helpen met monteren en zo, want daar heb ik geen kaas van gegeten
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Klinkt alsof je carburateur gewoon verstopt zit. FF de sproeiers eruit halen en doorblazen of een spuitbus met catbcleaner kopen.
Daaf (Davy)
Berichten: 684
Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
Locatie: leiden

Stefijn schreef:Doe maar een groep-A :) als we dan toch bezig zijn :p (ik roep maar wat ;) )

Dinsdag ga ik met Matijs nog even wat ontstekingszaken uitproberen, oa bougieskabels, als dat niks oplevert dan moet ik inderdaad iets met de carburateur gaan doen.

Heeft iemand een bruikbare carburateur liggen die ik zou mogen testen en eventueel overnemen? Reinier vielleicht? Zou je me gelijk willen helpen met monteren en zo, want daar heb ik geen kaas van gegeten
Ja, je mag mijn carb wel lenen.....ik heb alleen geen reserve...dus das minder. Maja even naar Leiden rijden is waarschijnlijk niet zo'n goede optie....
Plaats reactie