Dumpvalve op Turbo 2
Nee. Als de dump goed op vacuum wordt aangesloten moet deze werken. Maar, gooit deze dumpvalve geen mengsel naar buiten? Een alpineturbo zou dat toch wel doen? Dus wel closed-loop maken dan ... iemand die meer verstand heeft van die oudere modellen zal je meer kunnen vertellen, ik weet wel dat de dump met goeie vacuumaansluiting gewoon moet werken.
-
turbo 2 heeft toch injectie?
pfffffffffffffffRiël schreef:Nee. Als de dump goed op vacuum wordt aangesloten moet deze werken. Maar, gooit deze dumpvalve geen mengsel naar buiten? Een alpineturbo zou dat toch wel doen? Dus wel closed-loop maken dan ... iemand die meer verstand heeft van die oudere modellen zal je meer kunnen vertellen, ik weet wel dat de dump met goeie vacuumaansluiting gewoon moet werken.

rev it like a rental
-
- Contacteer:
helaas wel ja
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Duh..... beetje minder kan ook wel meneer MennoMenno schreef:pfffffffffffffffRiël schreef:Nee. Als de dump goed op vacuum wordt aangesloten moet deze werken. Maar, gooit deze dumpvalve geen mengsel naar buiten? Een alpineturbo zou dat toch wel doen? Dus wel closed-loop maken dan ... iemand die meer verstand heeft van die oudere modellen zal je meer kunnen vertellen, ik weet wel dat de dump met goeie vacuumaansluiting gewoon moet werken.Wel eens gedacht dat er auto's zijn die anders in elkaar steken dan jouw 5gtt?

Beetje minder? Hij staat gewoon keihard te liegen, das toch nie netjes?Matthijs schreef:Duh..... beetje minder kan ook wel meneer MennoMenno schreef:pfffffffffffffffRiël schreef:Nee. Als de dump goed op vacuum wordt aangesloten moet deze werken. Maar, gooit deze dumpvalve geen mengsel naar buiten? Een alpineturbo zou dat toch wel doen? Dus wel closed-loop maken dan ... iemand die meer verstand heeft van die oudere modellen zal je meer kunnen vertellen, ik weet wel dat de dump met goeie vacuumaansluiting gewoon moet werken.Wel eens gedacht dat er auto's zijn die anders in elkaar steken dan jouw 5gtt?
.... tevens heeft hij het niet eens over zijn eigen 5 zoals ik lees en constateert hij zelf ook al het probleem met het mengsel.

Tis trouwens ook geen probleem met 't mengsel, maar 't probleem is dat je geen drukverschil over die dumpvalve kan creeeren, waardoor ie open gaat.
rev it like a rental
-
- Contacteer:
je kan dus beter kijken naar mensen die een dump valve op een 21 t hebben dat kan mischien een mooi voorbeeld zijn
Een 5 Turbo heeft een Bosch K-Jetronic injectiesysteem met een mengselverdeler. K is in dit geval Duits voor kontinuierlich (constant). Er wordt dus door alle injectors die in het inlaatkanaal voor de cilinderkop zijn geplaatst kontinu ingespoten.
Een zwevende luchtschijf in de mengselverdeler (grijze ding bij luchtfilter op de foto) die omhoog komt naarmate de motor meer aanzuigt (gasklepstand) en zo de hoeveelheid ingespoten brandstof (via drukvariatie, meer = hogere brandstofdruk) verhoogt. Wel een beetje de versimpelde versie maar ja...
[img]http://www.multimania.com/renault5turbo/moteur.jpg[/img]
Problemen met luchtmassa of airflow meters door dump/ blow off valves kan voorkomen met bepaalde opstellingen. Maar dat heeft dus geen reet met dit K-Jetronic systeem te maken. Je blaast druk af met lucht die al door de meter is gekomen. Dan spuit ie wel de benodigde hoeveelheid benzine in. Maar dan is er nie genoeg lucht annex druk...
Vandaar dat die fabrikanten dan een CBV of compressor by pass valve gebruiken. Je weet wel die zwarte Bosch meuk... Die er in 20 verschillende versies is en niemand die de goeie weet uit te zoeken. Behalve enkelen die over de typenummers en auto's waarin ze hoorden beschikken.
Of natuurlijk zo'n fijn chromen custom run of the mill ding...
Grtz,
Zzpeedie...
Een zwevende luchtschijf in de mengselverdeler (grijze ding bij luchtfilter op de foto) die omhoog komt naarmate de motor meer aanzuigt (gasklepstand) en zo de hoeveelheid ingespoten brandstof (via drukvariatie, meer = hogere brandstofdruk) verhoogt. Wel een beetje de versimpelde versie maar ja...
[img]http://www.multimania.com/renault5turbo/moteur.jpg[/img]
Problemen met luchtmassa of airflow meters door dump/ blow off valves kan voorkomen met bepaalde opstellingen. Maar dat heeft dus geen reet met dit K-Jetronic systeem te maken. Je blaast druk af met lucht die al door de meter is gekomen. Dan spuit ie wel de benodigde hoeveelheid benzine in. Maar dan is er nie genoeg lucht annex druk...

Vandaar dat die fabrikanten dan een CBV of compressor by pass valve gebruiken. Je weet wel die zwarte Bosch meuk... Die er in 20 verschillende versies is en niemand die de goeie weet uit te zoeken. Behalve enkelen die over de typenummers en auto's waarin ze hoorden beschikken.
Of natuurlijk zo'n fijn chromen custom run of the mill ding...
Grtz,
Zzpeedie...

Laatst gewijzigd door speedline op za 8 nov 2003 17:30, 4 keer totaal gewijzigd.
beter kan je gewoon 't hele dumpvalve verhaal vergeten voor zo'n auto. Hij heeft 'm niet nodig, en 't gaat ook niet werken.
De gasklep zit voor de turbo, dus van turbo tot inlaatklep staat overal dezelfde druk.
De gasklep zit voor de turbo, dus van turbo tot inlaatklep staat overal dezelfde druk.
rev it like a rental
Reden de Maxi turbo's ook nog met dit systeem? Of is de injectie dan na de intercooler en voordat het de kop ingaat. (zoals tegenwoordig op elke systeem?)
Dit is toch ongusntig omdat een gasmengsel lastiger is samen te drukken oid?
Dit is toch ongusntig omdat een gasmengsel lastiger is samen te drukken oid?
de inspuiting gebeurt wel vlak voor de inlaatkleppen bij zo'n turbo2, tis alleen de gasklep die vlak voor de turbo zit.
Volgens mij hebben ze bij de wat heftiger rally versies dat K-jetronic (met de K van Kutsysteem) vervangen door mooie electro-doosjes.
Volgens mij hebben ze bij de wat heftiger rally versies dat K-jetronic (met de K van Kutsysteem) vervangen door mooie electro-doosjes.
rev it like a rental
Idd daar hebbie gelijk in, maar aangezien hij daar niet op doeldeMenno schreef:Beetje minder? Hij staat gewoon keihard te liegen, das toch nie netjes?Matthijs schreef:Duh..... beetje minder kan ook wel meneer MennoMenno schreef:pfffffffffffffffRiël schreef:Nee. Als de dump goed op vacuum wordt aangesloten moet deze werken. Maar, gooit deze dumpvalve geen mengsel naar buiten? Een alpineturbo zou dat toch wel doen? Dus wel closed-loop maken dan ... iemand die meer verstand heeft van die oudere modellen zal je meer kunnen vertellen, ik weet wel dat de dump met goeie vacuumaansluiting gewoon moet werken.Wel eens gedacht dat er auto's zijn die anders in elkaar steken dan jouw 5gtt?
.... tevens heeft hij het niet eens over zijn eigen 5 zoals ik lees en constateert hij zelf ook al het probleem met het mengsel.
![]()
Tis trouwens ook geen probleem met 't mengsel, maar 't probleem is dat je geen drukverschil over die dumpvalve kan creeeren, waardoor ie open gaat.

Hoi,
Ik wil me niet bemoeien in een goed gesprek,maar probeer maar eens een plekkie voor die dumpvalve te vinden,om m kwijt te raken op een turbo met middenmotor.
Groeten Jean.
Ik wil me niet bemoeien in een goed gesprek,maar probeer maar eens een plekkie voor die dumpvalve te vinden,om m kwijt te raken op een turbo met middenmotor.
Groeten Jean.
Heb toch weer wat geleerd. Hoorde de klok wel luiden daar idd heb er verder niet over nagedacht. Prima toch als iemand me verbeterd?Matthijs schreef:Idd daar hebbie gelijk in, maar aangezien hij daar niet op doeldeMenno schreef:Matthijs schreef:Duh..... beetje minder kan ook wel meneer MennoMenno schreef:pfffffffffffffffRiël schreef:Nee. Als de dump goed op vacuum wordt aangesloten moet deze werken. Maar, gooit deze dumpvalve geen mengsel naar buiten? Een alpineturbo zou dat toch wel doen? Dus wel closed-loop maken dan ... iemand die meer verstand heeft van die oudere modellen zal je meer kunnen vertellen, ik weet wel dat de dump met goeie vacuumaansluiting gewoon moet werken.Wel eens gedacht dat er auto's zijn die anders in elkaar steken dan jouw 5gtt?
Beetje minder? Hij staat gewoon keihard te liegen, das toch nie netjes?![]()

Bedankt voor de reakties jongens,we zijn er uit.
Als het gaat passen wordt het closed loop,dumpvalve op drukzijde turbo en de afblaaskant van dumpvalve weer op zuigkant van turbo.Op dat moment heb je geen drukverschil over de turbo en blijft hij zoals de bedoeling is langer doordraaien.
Als het gaat passen wordt het closed loop,dumpvalve op drukzijde turbo en de afblaaskant van dumpvalve weer op zuigkant van turbo.Op dat moment heb je geen drukverschil over de turbo en blijft hij zoals de bedoeling is langer doordraaien.
-
- Moderator
- Car: MB
voor een DV is altijd wel een plekkie te vinden lijkt mejean schreef:Hoi,
Groeten Jean.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik vraag me echt af of het wel zin heeft.... die turbo spint toch wel door... gaat het om de sound maak dan ff en eprommetje met het geluid van een DV en plaats een een schakelaar bij je pendalen zodat deze gaat spelen via je audio-installatieMenno schreef:Als je afblaast tussen gasklep en luchtfilter, en de aansturing (vacuumslang) aansluit tussen gasklep en turbo, heb je kans dat ie enigszins gaat werken.

Menno schreef:Als je afblaast tussen gasklep en luchtfilter, en de aansturing (vacuumslang) aansluit tussen gasklep en turbo, heb je kans dat ie enigszins gaat werken.
Ja de zuiger gaat dan wel heen en weer, maar afblazen doettie nooit omdat je tussen gasklep en luchtfilter geen overdruk hebt.
Absoluut geen sisgeluidjes dus. capice?
Doe nu maar niet zo ongelovelijk eigenwijs, bij een setup waar de smoorklep voor de turbo zit hoort geen dumpvalve. Precies zoals menno zegt. Nee ook niet met closed loop.Heino schreef:Bedankt voor de reakties jongens,we zijn er uit.
Het probleem bij die setup is dat de compressorafdichting het zwaar krijgt, en daarom is men later de smoorklep na de turbo gaan zetten. Toen kreeg je searchproblemen en om dat op te lossen hebben ze dumpvalves toegepast.
-
Robert wrote: "searchproblemen"
searchproblemen? wat moet ie zoeken dan???
Je bedoelt waarschijnlijk surge-problemen (dit zijn piekdrukken die bij deze setup bij het (snel) sluiten van de gasklep ontstaan).
Die piekdruk, oftewel pressure-surge, kan de schoepen van je compressor beschadigen en remt de turbo sterk af.
Dit kan dan ook turbo-lag veroorzaken bij het overschakelen naar de volgende versnelling (aangezien de turbo weer op toeren moet komen)
De oplossing hiervoor is een blow-off valve (ook wel pop-off valve genoemd).
Grt. Robin[/quote]
searchproblemen? wat moet ie zoeken dan???

Je bedoelt waarschijnlijk surge-problemen (dit zijn piekdrukken die bij deze setup bij het (snel) sluiten van de gasklep ontstaan).
Die piekdruk, oftewel pressure-surge, kan de schoepen van je compressor beschadigen en remt de turbo sterk af.
Dit kan dan ook turbo-lag veroorzaken bij het overschakelen naar de volgende versnelling (aangezien de turbo weer op toeren moet komen)
De oplossing hiervoor is een blow-off valve (ook wel pop-off valve genoemd).
Grt. Robin[/quote]
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
-
- Contacteer:
dus je wat moet je nou gebruiken?
Niets, heeft toch geen zinSven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:dus je wat moet je nou gebruiken?

-
- Contacteer:
mathijs ga je hoek in en niet meer terug komen tot ik met de strontemmer rammel
mijn systeem zal richting dat van een t1 dus mischien is het wel aantrekkelijk voor mij

mijn systeem zal richting dat van een t1 dus mischien is het wel aantrekkelijk voor mij
-
- Contacteer:
ik begrijp dus wel dat als je de gasklep(smoorklep) na de turbo dat het wel nut heeft en dat zal ook het idee zijnMenno schreef:Inderdaad matthijs, we kunnen beter ophouden, men wil 't toch niet snappen.
verder zit ik ook aan een door de ecu geregelde bleedvalve te monteren maar dat moet ik nog even uitdokteren hoe dat geregeld kan worden en van welke auto ik de stuur klep kan halen