Aankoop advies R5 GTT

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
-=Chuckie=-
Berichten: 268
Lid geworden op: vr 10 jan 2003 22:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Heb al gezocht op het forum maar kwam alleen R19 en Clio tegen, sorry als het er wel staat (S)

Ik ben dus van plan een GTT te kopen, maar wil ff weten waarop ik moet letten, had voor de clio zo'n mooi lijstje, is die er voor de GTT ook?

Thnx (Y)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

:wink:


De grote problemen met de Renault 5 GT Turbo:

1. Gammele turbo
2. Defecte koppakking
3. Slippende koppeling
4. Doorgeroeste voordorpels
En verder:
· Roest
· Oververhitting van de motor
· Slecht werkende electronica
· Versleten stoelen
· Lekke kachelradiateur


Dingen om op te letten:

Motor:

· Gammele Turbo. Test 1: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen zodat de turbo naar maximale toeren schiet, turbo mag geen rare geluiden maken. [zie ook Transmissie] Test 2: Accellereer snel naar 80 km/u en laat het gas los, blauwe rook betekent olie in de uitlaatgassen en een stervende turbo. Ook veel blauwe rook bij het koud starten is een indicatie van een turbo die de dood in de ogen kijkt;
· Oliepeil. Erg weinig olie betekend waarschijnlijk slecht onderhoud, of dat de olie uit de uitlaat komt (dat wil je zeker niet). Controleer ook of er geen mayonaise-achtige drek aan de pijstok zit, zo ja, dan is de koppakking eraan;
· Een blauw schijnsel op het staal van de uitlaat verraad olie in de uitlaatgassen, Niet bon!
· Koppakking. Maak een berg toeren en kijk naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olie (erg slecht!), wit kan duiden op het einde van de koppakking, zwarte rook is waarschijnlijk het gevolg van een te rijke afstelling van de carburatie (vaak bij auto’s met verhoogde turbodruk, om pingelen te voorkomen) en kan weinig kwaad;
· Expansie vaatje. Het water moet helder zijn, olie in het expansie vaatje betekent een defecte koppakking;
· Anti-perculatie ventilator. Open na een testritje de motorkap en controleer of de anti-perc fan het doet. Deze moet enkele minuten na het afzetten van de motor de carburator koelen om verdamping van de benzineresten te voorkomen. Zoek naar en licht zoemend geluid links van de motor. Kijk meteen of de ventilator van de radiateur het doet (maakt meestal behoorlijk wat herrie) en of de koppakking niet lekt;
· Oververhitting. Tijdens het rijden mag de temeratuurmeter niet verder dan halverwege komen. Test: Probeer een stuk snel te rijden om de temperatuur omhoog te krijgen en rijd dan langzaam of stop, en kijk wat de temperatuurmeter doet. De ventilatoren moeten hun werk gaan doen en de temperatuur moet zich stabiliseren of dalen. Als de temperatuur blijft stijgen en/of het waarschuwingslampje gaat branden kan de radiateur verstopt zijn;
· Oliedrukmeter. De oliedrukmeter is vaak stuk, zo niet dan moet hij tijdens het rijden ergens tussen de 2 en de 6 staan, bij stilstand valt de druk vaak terug tot bijna nul. Als de druk laag blijft tijdens het rijden dan is de oliepomp waarschijnlijk aan vervanging toe.
· Slangen. Vaak zijn enkele van de vele slangen die we onder de kap van een GT Turbo tegenkomen gescheurd.

Transmissie:

· Slippende koppeling. Testen: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen, snelheidsmeter en toerenteller moet gelijk versnellen;
· Geef vol gas in de 2e versnelling en laat dan het gas los, als de versnelling in neutraal schiet is de versnellingsbak niet goed meer.

Carrosserie:

· Roest rond de achterruit;
· Roest in de achterbak, onder de bekleding;
· Roestende binnendorpels, vooral aan de voorkant;
· Controleer of alle panelen goed passen, grote kieren duiden op ongevalschade;
· Zoek naar laswerkzaamheden in het motorcompartiment, dit zou duiden op een frontale aanrijding, vooral als de bumper niet goed past;
· Kijk uit voor deuren die uit hun scharnieren getild kunnen worden.

Overigen:

· Banden. Moeten op de standaard 13” velgen van de zeldzame en dure maat 195/55 zijn, maar worden vaak vervangen door goedkopere 185/60, waarmee de wegligging en het remgedrag van de auto zeer verslechteren;
· Velgen. Zoals uit het bovenstaande blijkt zijn de standaard velgen erg duur qua banden, andere velgen zijn dus een pluspunt. Velgen groter dan 15” zijn echter af te raden wegens het aanlopen van de banden op de carrosserie;
· De schijfremmen voldoen over het algemeen goed, maar is een kleine kans op het kromtrekken van de voorremmen, dus bekijk het toch even;
· Schokdempers en Veren: duw hard op de hoeken van de auto en kijk hoe hij terugveert, de auto moet inveren en dan weer herstellen, en niet meer dan 1 keer stuiteren;
· Wiellagers. Luister bij 65 km/u naar een monotone brom, indien aanwezig staan nieuwe lagers op het menu;
· Stuurinrichting: Kijk uit voor speling in de stuurinrichting. Draai aan het stuur als de auto stilstaat, de wielen moeten direct bewegen;
· Open dak. Als de auto is voorzien van een opendak (zonnedak) dan lekt dit waarschijnlijk, de meesten doen dit in ieder geval;
· Benzine. De GT Turbo kan prima rijden op super ongelode benzine, hoewel ontworpen voor gelode benzine. Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.

Interieur:

· De bevestigingsframes van de voorstoelen raken los van de vloer, stoelen wiebelen heen en weer. Kan vaak alleen met laswerk worden verholpen;
· De bekleding op de zijsteunen van de stoelen is vaak slecht, dit is vaak een aardige indicatie van de conditie van de hele auto;
· Electrische dingen doen het niet of soms;
· Pas op voor een defecte snelheidsmeter, de hele unit zal vervangen moeten worden, en dat is niet goedkoop;
· Het vervangen van een lekke kachelradiateur vereist de demontage van het complete dashboard, inclusief stuur en stuurkolom, en kost dus veel tijd en/of geld. Deze lekkage is te herkennen aan natte vloerbedekking onder het dashboard, meestal aan de bestuurderskant. Niet te verwarren met lekkage rond het raam door roest aldaar. Koelwater is te herkennen aan zijn specifieke geur.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Marc
Berichten: 361
Lid geworden op: di 4 sep 2001 0:00
Locatie: Betuwe

Kijk hier heeft een mens iets aan (Y)

Ik heb ook nog een aantal vraagjes:

Wat zijn de kosten als de turbo daadwerklijk kapot is/gaat? Moet je dan een nieuwe kopen of kun je hem laten reviseren?

Wat is nu precies een renix 209, die term kom ik hier nogal vaak tegen.

Wat is een dump/bleed valve, en als je die erop zet moet je dan nog meer dingen aanpassen?

Alvast bedankt 8) .

Cheers
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

een turbo gaat heel lang mee als je hem netjes behandeld. Als een turbo echt netjes behandeld wordt kun je er de 2 ton zeker mee halen. Gaat ie toch kapot dan is revisie of nieuwkoop een optie. Prijzeren varieren nog wel wat tussen volledig reviseren, deels reviseren, op welke plek?, standaards turbo, grotere turbo. Effe heel grof ligt het ergens tussen 400 en 1000 euro in de meeste gevallen.

renix 209 is de ontstekingsmodule.

dumpvalve: Zuiger of membraan "klep" die de turbo op toeren houd (laat) bij het loslaten van het gas (dicht vallen gas klep).

Bleedvalve: Kraantje om je turbo te "bleeden". Je houd dan als het ware je waste-gate voor de gek waardoor die de druk hoger op lat lopen alvorens open te gaan. Search anders even op deze woorden, daar is al genoeg over gesproken
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

De turbo kun je laten reviseren, behalve als ie echt naar de klote is, Een renix is een ontsteking, de 208 is phase 1, de 209 is phase2.
Een bleedvalve is een 'kraantje'in je auto waar je je turbodruk mee kunt opvoeren, met dumpvalve krijg je van dat pssssjt geluid :wink:
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

je was me voor en jouw uitleg is wat completer!
Pumbaa82
Berichten: 8
Lid geworden op: di 15 jul 2003 23:35
Locatie: Mierlo
Contacteer:

Mooi topic is dit :worship:

Complimenten voor de zeer bruikbare reply's.
Daaf (Davy)
Berichten: 684
Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
Locatie: leiden

Voel ook effe onder de raamrond bij de accubak en ruitenwissers. Daar wil het ook nog wel eens gaan roesten. Accubak zelf natuurlijk ook niet vergeten. Verder kijken of ze lekken (even interieurbekleding loshalen en ONDER isolatiemat voelen.... Nat = meestal narigheid :D
-=Chuckie=-
Berichten: 268
Lid geworden op: vr 10 jan 2003 22:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bedankt mannen hier heb ik wat aan (Y)
Plaats reactie