[5gtt] Koppaking+andere vraagjes..

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

Sinds gister ligt mijn koppakking er (bijna zeker) uit. Mayo onder de oliedop en carter ontluchtingsslangen. :@ en dat natuurlijk weer als de jaarafsluiting eraan komt.

Nu ga ik de koppaking zelf vervangen (zat aan een 1.9mm k-tec pakking te denken). Door de verschillende topic's denk ik dat me dit wel gaat lukken.

Maar nu zag ik in de vraagbaak iets staan over de juiste hoogte van de cilinderbussen. Er staat dat een 1.4 geen afstelmogelijkheden heeft, maar kan de hoogte dan toch nog verkeerd zijn? en hoeveel moeten deze dan zijn?

als er nog tips zijn voor het vervangen van de pakking; graag :)
Abel
Über-Spammer

Hoogte vd. bussen hoef je zeker geen ongerustheid over hebben.

Los draaien die kop en de kop laten vlakken en afpersen (kop kan zelf ook lek zijn)

Koppakking set orgineel kost minder dan 50 Euro bij de dealer en die is heus niet slecht. Meillior is iets van 70 euro bij de alternatieven onderdelen boer
Turbo Tinus

hmm... ik heb net even naar mijn blokie gekeken. Alle carterontluchtingsslangen zaten vol met mayo :( . Ik heb gelukkig niks kunnen vinden aan mijn pijlstok/in mijn radiator of in mijn koelvloeistof. Dus misschien ben ik er nog optijd bij :) .

Ik heb hier trouwens nog een kop liggen. Deze is niet krom maar er zitten 'putjes'(beschadegingen) op het vlak van de 1e en 3e cilinder. Is dit heel erg? Moet de kop hierdoor nog worden afgevlakt of kan het nog wel? de foto komt nog..
Laatst gewijzigd door Turbo Tinus op ma 3 nov 2003 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Turbo Tinus

^ iemand?
Menno

die hoogte is wel degelijk belangrijk. in de het werkplaatshandboek staat wel vermeld wat 't moet wezen. Normaalgesproken is 't wel goed, maar 't kan toch geen kwaad om er ff naar te kijken. Vooral het verschil tussen 2 naast elkaar gelegen bussen mag niet te groot zijn.
rev it like a rental
robert

volgens olyslager moeten de bussen tussen 0.04 en 0.12 mm boven het blok uitsteken. Maak een rijtje met oplopende bus hoogtes. (net als de daltons)
Volgens de olyslager zijn er voetpakkingen verkrijgbaar in 0.08, 0.10 em 0.12 mm (blauw, rood en groen)

Ik had eens nieuwe zuigers en bussen gemonteerd waarbij inderdaat 1 bus iets te laag was. Gefixed met een voetpakking. :) Dus het komt voor.
Michel S.
Contacteer:

Gewoon met een hamer passend maken :p

Klopt inderdaad dat als het verschil te groot is dat je het kan oplossen met verschillende dikten voetpakkingen.
Heb bij mijn blok toen geen probleem gehad. Zat zo goed als geen hoogte verschil in. Maar wat erin zet heb ik van hoog naar laag laten gaan. Maar als het goed is kun je de pakkingen(indien nodig) krijgen bij je locale Revisieboer
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Turbo Tinus

nou ik heb mijn kop eraf....en mijn koppaking ziet er helemaal normaal uit :( .

Toch zat het kleppendeksel vol met mayo. Ik snap het niet meer (N).

Verder ben ik wel blij dat ik de kop eraf gehaald heb want er was gewoon 1 tapeinde voor de bougie helemaal naar de kl#te. De bougie zat niet eens helemaal er in !!!!!! dat ik dat niet gemerkt heb ik echt vreemd :( .

Maar heeft iemand een idee hoe de mayo kan ontstaan? Volgens mij is de radiator nog schoon, dus daar zit het niet. Zo het iets met de kleppen te maken hebben? (bv. dat de mayo niet ontstaan door koelvloeistof maar door benzinedampen? (want hij rook wel errug naar benzine de laatste tijd).
Abel
Über-Spammer

lekke kop bij voorbeeld...
maar ga eens langs een revisie bedrijf en laat dat ding eens cheken op lekages of cheken of hij nog recht is...
Abel
Über-Spammer

robert schreef:volgens olyslager moeten de bussen tussen 0.04 en 0.12 mm boven het blok uitsteken. Maak een rijtje met oplopende bus hoogtes. (net als de daltons)
Volgens de olyslager zijn er voetpakkingen verkrijgbaar in 0.08, 0.10 em 0.12 mm (blauw, rood en groen)

Ik had eens nieuwe zuigers en bussen gemonteerd waarbij inderdaat 1 bus iets te laag was. Gefixed met een voetpakking. :) Dus het komt voor.
Die pakkingen zijn er alleen maar voor de 1.1 versie...

de 1.4 heeft alleen een rubber ringetje, ik heb nog nooit in een 1.4 blok een pakking onder de bus aangetroffen. tenminste uit auto's na '85

chiao Abel
Alleycat
Contacteer:

heeft er iemand even een opengewerkt tekeningetje van de dubbele solex carb. die in een gtx/baccara zit?
Ik wil alle pakkingen effe vervangen...
Het gaat om de solex923d voor de f2n motor...
robert

Abel schreef:Die pakkingen zijn er alleen maar voor de 1.1 versie...

de 1.4 heeft alleen een rubber ringetje, ik heb nog nooit in een 1.4 blok een pakking onder de bus aangetroffen. tenminste uit auto's na '85

chiao Abel
aha dat is waarom reno em niet leveren wou. Ik vond ze al vervelend. Heb toen zelf maar een pakkinkje gemaakt. Die werkte alleen als shim, de o-ring deed nog gewoon wattie doen moest.
Maf dat olyslager hier nix van zei. Zie je maar weer geen enkel boek is perfect.
laguna2
Contacteer:

Turbo Tinus schreef:nou ik heb mijn kop eraf....en mijn koppaking ziet er helemaal normaal uit :( .

Verder ben ik wel blij dat ik de kop eraf gehaald heb want er was gewoon 1 tapeinde voor de bougie helemaal naar de kl#te. De bougie zat niet eens helemaal er in !!!!!! dat ik dat niet gemerkt heb ik echt vreemd :( .

Maar heeft iemand een idee hoe de mayo kan ontstaan? Volgens mij is de radiator nog schoon, dus daar zit het niet. Zo het iets met de kleppen te maken hebben? (bv. dat de mayo niet ontstaan door koelvloeistof maar door benzinedampen? (want hij rook wel errug naar benzine de laatste tijd).
Heb ik ook gehad, 10 tegen 1 dat je kop krom is. Ik heb de mijne getest op rechtheid door hem op de glazen plaat van mijn salontafel te leggen...

Ga in dat geval voor een (revisie) nieuwe kop. Laten vlakken is voor een GTT geen goed idee ivm de compressieverhouding. Ik heb een tweedehands kop gehaald bij JL, deze is minimaal (0.07 mm) gevlakt, meer om hem helemaal schoon te maken.

Voor wat betreft de mayo prut. Misschien alle slangen even er af halen en doorspoelen. Ook even de waterpomp open (pakking zit toch in de koppakkingset) en de radiateur ook eventjes doorspoelen om al de zooi uit je systeem te spoelen.
Dennis VK

Turbo Tinus schreef: 1 tapeinde voor de bougie helemaal naar de kl#te. De bougie zat niet eens helemaal er in !!!!!!
Dit had ik dus ook, 1 bougie zat er half in, de draad hebben we opnieuw moeten tappen omdat blijkbaar de vorige eigenaar hetgeen er met geweld scheef ingedraaid had.

En bij mij zat er in het hele koelsysteem ook van die mayo, en de koppakking was niet kapot, de koeling was alleen waardeloos. Het koelwater liep steeds aan het einde van de rubbers uit de slangen, de oude slangen waren poreus en gaan als gevolg van de druk open staan. Ik heb het hele koelsysteem velen malen doorgespoeld en dat probleem met de slangen verholpen. Ik denk dat die mayo dus ook deels ontstaat door slechte koeling, en uiteindelijk samenkoeken van de aanwezige drap/koelvloeistof en wat allemaal nog meer. En dit allemaal door laksheid van de vorige eigenaar, die de auto simpelweg verwaarloost had.
robert

Turbo Tinus schreef:nou ik heb mijn kop eraf....en mijn koppaking ziet er helemaal normaal uit :( .

Maar heeft iemand een idee hoe de mayo kan ontstaan? Volgens mij is de radiator nog schoon, dus daar zit het niet. .
majo bij de olie, bovenin: komt door condensatie van de verbrandingsgassen die langs je zuiger lekken. Als je korte ritjes rijdt dan verdampt de condens op koude plekken (kleppendeksel) niet.
Koppakking kan nog prima zijn.

Majo in de olie, onderin (het carter): hmm, blijkbaar koelwaterlek, das minder.

majo in het koelwater: er komt dus olie in het koelsysteem, olielek dus.
Turbo Tinus

Alleycat schreef:heeft er iemand even een opengewerkt tekeningetje van de dubbele solex carb. die in een gtx/baccara zit?
He gebruik ff je eigen topic :wink: :beer:
Turbo Tinus

[quote="laguna2
Heb ik ook gehad, 10 tegen 1 dat je kop krom is. Ik heb de mijne getest op rechtheid door hem op de glazen plaat van mijn salontafel te leggen...

Voor wat betreft de mayo prut. Misschien alle slangen even er af halen en doorspoelen. Ook even de waterpomp open (pakking zit toch in de koppakkingset) en de radiateur ook eventjes doorspoelen om al de zooi uit je systeem te spoelen.[/quote]

De kop laat ik waarschijnlijk welreviseren, al heb ik nog een kop liggen die er goed uitziet (maar dat zegt niks natuurlijk).

Maar het vreemde is dus dat er in de koelvloeistof slangen absoluut geen mayo te vinden is. Ook heb ik nog niks kunnen vinden in de olie (maar misschien 'drijft'het boven op). Het zit dus alleen maar op de kleppen en in het kleppendeksel!? :evil:
limburgio

Turbo Tinus schreef:hmm... ik heb net even naar mijn blokie gekeken. Alle carterontluchtingsslangen zaten vol met mayo :( . Ik heb gelukkig niks kunnen vinden aan mijn pijlstok/in mijn radiator of in mijn koelvloeistof. Dus misschien ben ik er nog optijd bij :) .

Ik heb hier trouwens nog een kop liggen. Deze is niet krom maar er zitten 'putjes'(beschadegingen) op het vlak van de 1e en 3e cilinder. Is dit heel erg? Moet de kop hierdoor nog worden afgevlakt of kan het nog wel? de foto komt nog..
die putjes is een teken dat die gepingeld heeft, dat is detonatie op de kop, normaal zie je dat als de verstevigingsringen van de pakking wat wit zien, eerst gaat de bougie detoneren om de verstevigings ring en indien erger op de kop zelf, als die putje enkel voorkomen in het midden van de verstevigings ring ten op zichte van de kop is dit niet zo erg, als ze net op de rand zitten vrees ik voor het ergste... als je de beste koppakking wil zou ik voor een REINZ gaan ;-) das van Renault Alpine, kan niks tegen op , denk ik
Alleycat
Contacteer:

Turbo Tinus schreef:
Alleycat schreef:heeft er iemand even een opengewerkt tekeningetje van de dubbele solex carb. die in een gtx/baccara zit?
He gebruik ff je eigen topic :wink: :beer:
sollie! was al gebeurd... :lol:
robert

Turbo Tinus schreef:Maar het vreemde is dus dat er in de koelvloeistof slangen absoluut geen mayo te vinden is. Ook heb ik nog niks kunnen vinden in de olie (maar misschien 'drijft'het boven op). Het zit dus alleen maar op de kleppen en in het kleppendeksel!? :evil:
sja als je de replys niet leest blijft er wel meer vreemd...
Turbo Tinus

robert schreef:majo bij de olie, bovenin: komt door condensatie van de verbrandingsgassen die langs je zuiger lekken. Als je korte ritjes rijdt dan verdampt de condens op koude plekken (kleppendeksel) niet.
Koppakking kan nog prima zijn.

sja als je de replys niet leest blijft er wel meer vreemd...
euuhh ik vergeet nogal eens goed te lezen :D

Maar dat van die korte ritjes werd mij vandaag ook al verteld, dus dat zal het wel zijn :( de koppaking is dus niet lek, maar de kop lijkt wel redelijk krom te zijn...dus gelukkig is alles niet voor niks geweest :).
Turbo Tinus

nog even een klein vraagje.

Naar welke kant moeten de openingen (voor de olie) van de kleppenstoter-as (of hoe noem je dat ding :) ). Ze zaten horizontaal richting de voorkant van de auto, maar in de vraagbaak lijkt het erop dat ze naar boven gericht moeten zijn. ??
robert

in olyslager staat de tuimelaar-as duidelijk met de gaatjes naar boven. :) (GTT achtigen)
Turbo Tinus

ok ik dank u! :)
Plaats reactie