gt turbo hoe te tunen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
jeroen.k

:lol: hehe...
tyberium
Contacteer:

Een open-uitlaat? Het is maar te hopen dat ie open is? Maar meestal zitten er aan twee kanten een gat toch?
Echte serieuze tuner dus.
Kan ik die bij de Appie in het koelvak halen? Coolbest, we keep it cool! You get the best?
Warme lucht uit je motorruimte is ook veel beter :lol:
Een ramkoeler. Als er iets door heen ramt doet ie het niet hoor?!
Lucht/benzine mengsel maakt niet uit hoor met verhoogde turbodruk. Dat kleine intercoolertje kan t ook wel aan. Gewoon opschroeven die hap. Vooral niet je benzinepomp aanpassen. :D
Die 5pk kwam bij een phase 2 uit de verhoogde laaddruk op dat model. Niet door de ontsteking. Die 209 levert alleen meer koppel onderin en middenin door wat meer voorontsteking.
Goh toch vreemd dat ze allebij 0,67 bar meten. De 209 geeft meer vermogen bovenin (zo rond de 5800 rpm). Verder krijg met een 209 3 tot 4 graden voorontsteking als je de ontstekingshoeksensors omdraait waardoor die beter trekt bovenin, maar dat wist je natuurlijk ook al. :worship:

En nee, niet door Achterberg. Als jij het gewicht/pk verhaal niet eens gebruikt maar gelijk gaat lopen smartassen met blok-opblaas theoriën, moet jij weten. Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :lol:

Als je commentaar kunt geven, kun je ook gelijk wel even vertellen hoe t dan wel moet dus laat jou verhaal maar horen dan..
Roy
Moderator

tyberium schreef:
Als je commentaar kunt geven, kun je ook gelijk wel even vertellen hoe t dan wel moet dus laat jou verhaal maar horen dan..
Volgens mij heeft hij dat al gedaan. Kijk maar eens wat hoger op deze pagina :wink:
5 GT Turbo '88 GT5
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Kijk nu word het leuk , een soort Jerry Springer op internet :lol: .
tyberium
Contacteer:

ik zag weinig zinnigs...
Turbo Marco

tyberium schreef:ik zag weinig zinnigs...
tja bij sommige mensen gaat pas laat een lichtje branden :)

zijn er dan ook nog mensen die nooit het licht mogen aanschouwen (S)
Haas
Car: Megane RS

dit begint op het winterbanden topic te lijken..titanenstrijd op en top ;)
Derby

titanen strijd.
zo erg is het nou toch ook weer niet.

het is gewoon een verschil van visie that's all
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
ik heb meer respect voor mensen die zelf wat bedenken en daarbij de moeilijke weg kiezen als de mensen die kopieren en plakken. het is snel genoeg gekocht.

derby
Haas

Derby schreef:titanen strijd.
zo erg is het nou toch ook weer niet.

het is gewoon een verschil van visie that's all
klopt, maar je moet zelf ook toegeven dat, zoals ik t lees, t er best hard opgaat...

nix mis mee hoor :)
Derby schreef:ik heb meer respect voor mensen die zelf wat bedenken en daarbij de moeilijke weg kiezen als de mensen die kopieren en plakken. het is snel genoeg gekocht.

derby
dat klopt!

Ben jij er btw ook zondag? Ben wel benieuwd wie nou eigenlijk die mysterieuze schoolcollega is...:D
Derby

die mysterieuze collega komt ook zondag.

en dat het er hard aantoegaat klopt wel. maar dat zit denk ik meer in de aard van techneuten. communicatief zijn die vaak toch wat minder onderlegt. (no offence ik spreek hier niemand specifiek op aan)
en je wilt allebei gelijk hebben.

derby
Haas

mooi, leuk dat je komt, met je eigen GTT neem ik aan? Ben benieuwd...:)

Het helpt denk ik ook niet mee in een discussie dat je niet op de man af praat, maar via een beeldscherm. Je kunt je meestal bij de zinnen geen voorstelling maken hoe de ander t bedoelt.
Derby

ff 1 ding van te voren die gtt die komt maar verwacht geen Star Trek achtige auto. Dat ding is zogoed als standaard en dat blijft die ook. er komt een ander en dat wordt de experimenten auto. daar gaat het behang van mijn kamer aan ideeen in verwerkt worden.

en dat is lastig discuseren zo, je mist intonatie. ik moet eerlijk zeggen het is lastig discuseren. maar het is makkelijker dicuseren met mensen die verweg zitten. (i love american's they are so stupid)

derby
Haas

Derby schreef:ff 1 ding van te voren die gtt die komt maar verwacht geen Star Trek achtige auto. Dat ding is zogoed als standaard en dat blijft die ook. er komt een ander en dat wordt de experimenten auto. daar gaat het behang van mijn kamer aan ideeen in verwerkt worden.

en dat is lastig discuseren zo, je mist intonatie. ik moet eerlijk zeggen het is lastig discuseren. maar het is makkelijker dicuseren met mensen die verweg zitten. (i love american's they are so stupid)

derby
Heb jij die parelmoer witte? ph2?
Derby

nee heb ik wle zien staan op school maar die is niet van mij. ik moet het doen met een alpine blauw ph1 maar ik ben al sinds mei niet meer op school geweest met de snelweg racer.

derby
Haas

die witte heb ik een jaar geleden voor het laatst gezien...Toen heb ik met maurice voor studiepunten aan zijn GTT gewerkt op school. Ook een witte, met rode spiegels. Weet jij van wie die witte is?
r5alpine-turbo

nu we toch weer off-topic bezig :wink: kan deze er ook nog wel tussen.ik had laatst een vervangingsfilter van k&n naast een origineel papieren filter gelegd.

nou vraag ik mij af.het openluchtfilter biedt minder weerstand tegen de lucht dat weten we allemaal.maar als ik naar het filteroppervlakte in vierkante cm kijk heeft het papieren filter een veel groter filteropppervlakte.

een K&N heeft dus minder filteroppervlakte maar wel minder luchtweerstand.zou daarom de vermogenstoename zo klein zijn?of zit ik ernaast?
jeroen.k

Denk dat je ernaast zit ja! ;) Anders zou een heeeeeel groot k&n filter onder je kap opeens een verschrikkelijke vermogenswinst zijn. Denk dat er met een katoenenfilter sowieso niet echt sprake is van vermogenswinst...alleen een soepeler reageren van de motor doordat er minder weerstand is (maar of dat uberhaupt al echt voelbaar is...? )
Stefijn

dat is inderdaad te offtopic

Op een motor met turbo heb je zowieso helemaal geen vermogenswinst van een openluchtfilter, want daar zit de turbo ertussen. Hooguit zal je een sneller opspinnende turbo krijgen, omdat ie gemakkelijker lucht aan kan zuigen, maar je hebt nog steeds 0,68 bar in je motor (of wat je dan als max ingesteld hebt)..
Een turboloze motor zal gemakkelijker lucht aan kunnen zuigen en daardoor iets meer vermogen krijgen, maar een turbomotor is dar niet van afhankelijk (lucht wordt erin geperst)
jeroen.k

Dat ook nog eens bij turbo motoren ja...denk dat op welke auto ook het verschil niet echt super-merkbaar is...
r5alpine-turbo

ik bedoel eigenlijk zeg maar:

-papieren filter:hoge weerstand,groot opppervlak.
-katoen filter :lage weerstand,kleiner oppervlak.

ik bedoel dan dat je de voor en nadelen van een katoene en papieren filter tegen elkaar weg kan strepen.dat het dus evenveel weerstand aan de lucht biedt.
jeroen.k

r5alpine-turbo schreef:ik bedoel eigenlijk zeg maar:

-papieren filter:hoge weerstand,groot opppervlak.
-katoen filter :lage weerstand,kleiner oppervlak.

ik bedoel dan dat je de voor en nadelen van een katoene en papieren filter tegen elkaar weg kan strepen.dat het dus evenveel weerstand aan de lucht biedt.
Lijkt me geen juiste aanname...
Derby

naar mij idee maakt het ook niet zoveel verschil. iemand vertelde mij eens dat hij sigaretten as vermalen had (hoe het is me een raadsel) en toen op het filter had gelegd en dan aan de ander kant een stofzuiger erop en dat er niks door heen kwam. maar dat 'voordeel' moet ergens door komen. dus volgens ij zitten er echt wel grotere gaten in een sport luchtfilter. het grote oppervlak van een papierfilter heeft te maken met de geluids productie. aanzuig geluiden zijn niet gewenst in een gewone auto. dus houden ze het aan zuig opper vlak groot zodat de onderdruk verddlet wordt over een groot opp.

Derby
Erik de Bruijn

Ik stond ook voor de keuze welke luchtfilter ik aan wilde schaffen. Ik had een KN-filter maar hier vielen de gaten bijna in, dus wilde ik eigenlijk gewoon weer een nieuwe aanschaffen. Ik JL-tuning opgebeld en hij raadde mij aan een Pipercross sponsfilter te kopen. Ik kan niet anders zeggen dat deze het naar mijn idee een stuk beter doet op mijn clio 16v. Het voordeel van deze filter is dat hij een groot oppervlak heeft en makkelijk lucht door laat en toch zijn goede filtereigenschappen behoudt.Ik heb heb afgeschermd van de warme lucht en er twee koude luchtbuizen naar toe gebracht.
Stefijn

Erik de Bruijn schreef:Ik stond ook voor de keuze welke luchtfilter ik aan wilde schaffen. Ik had een KN-filter maar hier vielen de gaten bijna in, dus wilde ik eigenlijk gewoon weer een nieuwe aanschaffen. Ik JL-tuning opgebeld en hij raadde mij aan een Pipercross sponsfilter te kopen. Ik kan niet anders zeggen dat deze het naar mijn idee een stuk beter doet op mijn clio 16v. Het voordeel van deze filter is dat hij een groot oppervlak heeft en makkelijk lucht door laat en toch zijn goede filtereigenschappen behoudt.Ik heb heb afgeschermd van de warme lucht en er twee koude luchtbuizen naar toe gebracht.
Ik kan me voorstellen dat een atmosferische motor bij hoge toerentallen, als hij de lucht echt flink naar binnen moet trekken, wat beter af is met een sportfilter, omdat ie dan de lucht makkelijker naar binnen krijgt (er van uitgaande dat een sportfilter beter lucht doorlaat).
speedline

tyberium schreef: Echte serieuze tuner dus.
Daar heb je niet eens naar gevraagd of gekeken dus niet te snel conclusies trekken Mr. "waar alle wijzen vandaan komen".
tyberium schreef:Warme lucht uit je motorruimte is ook veel beter :lol:
No comment...
tyberium schreef:Lucht/benzine mengsel maakt niet uit hoor met verhoogde turbodruk. Dat kleine intercoolertje kan t ook wel aan. Gewoon opschroeven die hap. Vooral niet je benzinepomp aanpassen. :D
De brandstofpomp aanpassen?! Of bedoel je soms in eerste instantie de sproeierbezetting van de carburateur? De brandstofpomp aanpassen is pas nodig bij vergaande wijzigingen aan de motor.
tyberium schreef:Goh toch vreemd dat ze allebij 0,67 bar meten. De 209 geeft meer vermogen bovenin (zo rond de 5800 rpm).
Goh, toch vreemd dat Turbo's Hoet wat anders zegt!? 0.69 voor de phase 1 en 0.82 voor de phase2!

En een C1J 78* motor levert met standaard nokkenas en laaddruk zijn maximum vermogen zo rond 5200-5500min-1.
tyberium schreef:Verder krijg met een 209 3 tot 4 graden voorontsteking als je de ontstekingshoeksensors omdraait waardoor die beter trekt bovenin, maar dat wist je natuurlijk ook al. :worship:
Dat werkt ook bij een 208. Het is 4 krukasgraden extra vaste voorontsteking. En "het" heet in de volksmond een krukaspositiesensor of bdp sensor. MAAR DAT WIST JIJ NATUURLIJK NOG NIET!
tyberium schreef:En nee, niet door Achterberg. Als jij het gewicht/pk verhaal niet eens gebruikt maar gelijk gaat lopen smartassen met blok-opblaas theoriën, moet jij weten. Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :lol:
Ik doe graag moeilijk en dat is erg makkelijk met een beetje kennis van zaken.
tyberium schreef:Als je commentaar kunt geven, kun je ook gelijk wel even vertellen hoe t dan wel moet dus laat jou verhaal maar horen dan..
Lezen... Klik Speedline profile en dan vind alle posts by this user.

Ik bijdehand met blok opblaas theorien? Dit stuk hieronder is anders niet veel beter. Dat ik dan vuur met vuur bestrijd moet ik met kritiek bekopen?
tyberium schreef:Blokje is niet gemaakt voor grote krachten. Andere koppakking zorgt er alleen maar voor dat andere duurdere interne onderdelen zullen slijten ipv van de koppakking. of breken. Lagers, aandrijfassen, zuigers etc zijn bedoeld voor 120 pk belasting geen 140 +. Daarom is gewichtsreductie stukken veiliger. Turbootje opschroeven kan nog wel, maar bij hogere waarden dan 0,9 bar druk kunnen overige onderdelen het niet meer aan en breken of slijten in ieder geval aanzienlijk sneller. Een grotere veiligheidsmarge zit er btw ook niet op de standaard turbo.

Groeten van Speedline, Mr. "waar alle wijzen vandaan komen" Tyberium...
tyberiums website schreef:Men gebruikte een aangepaste
Renault 8 Gordini 1394cc motor met een luchtgekoelde Garrett T2 turbo.
Door de compressie te verlagen, verkreeg men de 1397cc motor.
Need I say more?
Laatst gewijzigd door speedline op zo 9 nov 2003 11:01, 10 keer totaal gewijzigd.
Ivo
Über-Spammer

Ben je ongesteld ofzoiets Speedline...... :lol: :lol: :lol:
speedline

Nee, ik hoef geen kritiek van iemand die blijkens zijn eigen posts nogal "moeilijkheden" heeft gehad een nieuwe motor/ een investering van € 9000,- aan het draaien te krijgen.

I quote: "Een nieuw blok met minder wrijving" "Door mijn nieuwe motor trek ik een autolengte vooruit".

Zo ken ik er nog een paar... :D

Gegroet,

Mr. "Waar alle wijzen vandaan komen"
Laatst gewijzigd door speedline op zo 9 nov 2003 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
gille
Contacteer:

speedline schreef:Nee, maar van iemand die na inbouw van een nieuw blok het apparaat niet eens goed ontlucht kan krijgen en door eigen onkunde icm slecht natrekken zijn cilinderkop kromtrekt en het vervolgens verwijt aan alles behalve zichzelf en de "experts" waar die het aan over laat... Daar hoef ik geen kritiek van.

Een nieuw blok met minder wrijving. Laat me niet lachen man. € 9000,- en meer teurohs in een gtt pompen en nog zo'n standaard hok? "Door mijn nieuwe motor trek ik een autolengte vooruit". Zo ken ik er nog een paar.

Kom maar eens naast een JL getunede GT staan. Zo'n oud hok met een oude motor met daarop een Garrett T25 of GT20 ( :D ) en een front mount interkoeler. Dan weet je wie er goed bezig zijn! Mr. nieuwe motor... :lol:

[C E N S U U R]
ik wil direkt naast de JL zijn oude hokken komen staan,die rijden toch voor geen meter he IVO :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
nee kerel is maar grap,ontopic back
speedline

Ivo8hoven schreef:Ben je ongesteld ofzoiets Speedline...... :lol: :lol: :lol:
:smoke:
gille schreef:ik wil direkt naast de JL zijn oude hokken komen staan,die rijden toch voor geen meter he IVO :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
nee kerel is maar grap,ontopic back
:lol:
Laatst gewijzigd door speedline op zo 9 nov 2003 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Speedie... Is het geen goed idee om een eigen subforum te krijgen, zodat wij onwetenden jou als lopende vraagbaak kunnen gebruiken? :)

Als dat zo doorgaat ben je binnen een paar weken overspannen, man. Relax! :smoke: :wink:
Marcel B.

ja zoiets als Dr. Phil

maar dan Dr. Speedy ;)
Don't walk the grass... smoke it
jeroen.k

Ik zou als mn 19 straks af is serieus wel eens tegen een van de "T25-brothers" willen sprinten...niet dat ik denk sneller te zijn, maar gewoon ff kijken wat het scheelt! :) Dus moeten met automaxx ofzo maar ff wat afspreken! :p
Roy
Moderator

jeroen.k schreef:Ik zou als mn 19 straks af is serieus wel eens tegen een van de "T25-brothers" willen sprinten...niet dat ik denk sneller te zijn, maar gewoon ff kijken wat het scheelt! :) Dus moeten met automaxx ofzo maar ff wat afspreken! :p
Niet doen. Dan ga je huilen.......... :wink:
5 GT Turbo '88 GT5
-Ray-
Contacteer:

is goed hoor >-)
Immer wieder die verdammte Holländer
Turbo Marco

[quote="speedline"]

Kom maar eens naast een JL getunede GT staan. Zo'n oud hok met een oude motor met daarop een Garrett T25 of GT20 ( :D ) en een front mount interkoeler. Dan weet je wie er goed bezig zijn! Mr. nieuwe motor... :lol:

Sorry hoor speedline maar met deze uitspraak leg je ook geen windeieren,mits je er bij vermeld dat het oude hok voorzien is van een oud {in een perfecte staat verkerende}blok :D

En een frontmount intercooler is ook het wonder niet,al werkt het wel goed hoor ,maar dat neemt niet weg dat een standaard intercooler goed genoeg is.

En met een T02 is nog steeds een hele hoop mogelijk :)

greetz Marco
Plaats reactie