Goeie Clio 16v... hoeveel?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Rubinho22
Berichten: 34
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:46
Locatie: Leeuwarden

Ik ben van plan om een Clio 16v te gaan kopen. Aangezien ik net 'student-af' ben, ben ik nog niet echt liquide.

Hoeveel ben ik (ongeveer) kwijt voor een goeie, en ik benadruk GOEIE, 16v? Ik dacht zelf aan zo'n €5000... Kan ik daar wat mee, of kan ik dan beter uit gaan kijken naar een BX...

Als jullie nog tips hebben voor het aanschaffen van zo'n bolide dan hoor ik dat ook graag. BV. waar moet ik zoeken. Ik kijk geregeld op marktplaats, maar is dat nou de beste plaats om te zoeken?

alvast dank...

Rubinho
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Rubinho22 schreef:waar moet ik zoeken. Ik kijk geregeld op marktplaats, maar is dat nou de beste plaats om te zoeken?
Rubinho
Op het forum hier, weet je tenminste zeker dat ie van een liefhebber is geweest die hem goed heeft behandeld.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

voor 5000 moet je wel een goede kunnen vinden. kijk gewoon goed rond en kijk ook eens in de RTC-martkplaats. Staat ook geregeld wat tussen.

Zoek je een kant en klare of met wat werk?





Aankoopadvies Renault Clio 16V/ willy


Carrosserie

· Achterschermen let op roest op de achterschermen ze hebben dit bijna allemaal (althans de geïmporteerde versies)
· Schades let op of de bumpers goed recht zitten vaak al een teken van schade
· Kijk op de brug of de kokerbalken nog netjes recht zijn, vouwen en knikken duiden op schades.
· Dorpels roest hoewel dit niet vaak voorkomt heb ik het wel al eens gezien
· Achterklep roest ter hoogte van slot bevestiging aan de binnenkant
· Verder algehele staat deukjes krasjes enz.

Interieur

· Voorstoelen bij deze wil de rugleuning het wel eens begeven TIP: even doen alsof je iemand achterin in laat stappen dit moet soepel gaan.
· Kijk onder de bekleding in de kofferbak voor eventuele schade verleden ribbels moeten recht zijn, tevens wil hier nog wel eens water onder te vinden zijn.


Motor

· Kijk in motorruimte of deze schoon is of dat er overal olie ligt, is redelijk gevoelig voor olie lekkage.
· Naast de accu zitten zekeringen en relais trek het zwarte bakje open en je weet of er aan deze auto in het verleden geknoeid is als het er niet netjes uitziet.
· Bij koude motor harde tikkende klepstoters dit hoor je duidelijk, maar moet weg trekken als de motor op bedrijfstemperatuur komt.
· Let op de oliemeter, er hoort tot vlak onder het maximum olie in te zitten, anders bijvullen voor de proefrit.
· Koppakking let op bruine drab in koelvloeistof vat en borrelen van koelvloeistof in expansie vat.
· De motor mag geen druppel koelvloeistof verbruiken, wederom lekke koppakking.

Versnellingsbak

· Clio’s voor 93 zwakke versnellingsbak vaak gaan de synchrone ringen kapot zeer duren reparaties.
· Zou soepel moeten schakelen.
· Licht rammelen bij accelererend insturen duidt meestal op binnenkort versleten kruiskoppelingen. Niet te verwarren met een rammelend uitlaatsysteem, wat niet helemaal vrij hangt in de bochten.


Overige onderdelen

· Wiellagers willen nog wel eens kapot gaan.
· Fusee kogels zit vaak spelling op.
· Stuurhuis let op dat er geen spelling op het stuur zit.
· Veel 16V's zijn verlaagd, check of je wielen vrij kunnen draaien tijdens maximaal inveren en/of maximale wieluitslag. Inveren geldt ook voor achterwielen. Let daarnaast op de wegligging van sterk verlaagde Clio's.

Proefrit

· Koop NOOIT een Clio 16V zonder een proefrit te hebben gemaakt!!! En zorg dat je zelf een stuk stuurt, dus niet alleen er naast zitten.
· Een koude motor heeft een extreem hoge oliedruk, voorzichtig warm rijden, op bedrijfstemperatuur zakt de oliedruk.
· Let tijdens het rijden op het volgende: Oliedruk (meest rechtse meter) Bij warme motor (100graden olie temp.) zou deze bij een toerental van 4000 toeren minstens 2,5 bar zijn. Is dit niet zo NIET kopen indien lagere oliedruk.
· Olie temp zou niet boven 120graden mogen komen.
· Koelvloeistof temperatuur dit is zeer verschild bij de Clio de een word wel warm en de ander niet, maar zou op de snelweg niet hoger als de helft van de meter moeten komen.
· Als je een stuk hebt gereden even stil gaan staan en de motor uitzetten, vervolgens onder de motorkap kijken naar koelvloeistof vat ziet u niets raar is het goed, maar borrelt het is de koppakking kapot. NIET kopen.
· Probeer een paar bochten iets harder te nemen dan dat je normaal zou doen, dit om te testen of wiellager aandrijfassen en fuseekogels te checken. Hoort u vreemde geluiden (tikken, bonken, scheurende enz) is er iets niet goed. Laat dit eerst oplossen al voor U een beslissing maakt.
· Let goed tijdens het rijden of hij wel spoort, daarmee bedoel ik of hij niet een kant optrekt of overgevoelig is voor spoorvorming. (bij banden groter als 195 is dit moeilijker te bepalen.)
· Let op spelling op het stuur tijdens het rijden, dit mag eigenlijk niets zijn tot een enkele millimeter.


Overige opmerkingen

· Naarmate een Clio meer getuned is, zal hij sneller slijten, meer en duurder onderhoudt vergen. (De plezierfactuur gaat weliswaar ook omhoog.)
· Kilometerstand een Clio blok gaat gem. 250.000 km mee mits goed onderhouden.
· Ze zijn duur in onderhoud als men zelf niet kan sleutelen, kleine motorruimte met hele grote motor.
· Een genot om in te rijden
· Probeer er eerst een paar uit je zal merken dat geen van alle hetzelfde rijd en neem de beste.
· Neem indien mogelijk iemand mee die er verstand van heeft. Er zullen hier altijd wel mensen zijn die best met je mee willen gaan om er een te testen.
· Let op katvervangers en APK, met gechipte Clio's die een katvervanger hebben, moet de trukendoos open om ze door de APK te krijgen. Dit is wel te realiseren, maar een extra inspanning waarmee je rekening moet houden


kijk ook, maar dat geld niet speciaal voor de williams, naar slijtage plekken en kilometerstand.

bijv, de zitting van de bestuurder stoel, de matjes, de pook, het stuur. Hoe rolt de gordel op ?

als die op 100.000 staat en de gordel rolt niet meer lekker op dan klopt er dus iets niet, of een gare pook met nieuwe matjes betekent dat er al een mattenset doorheen is gegaan. Hoeft allemaal niet erg te zijn maar het geeft je vaak een betere indicatie van hoeveel er mee gereden is dan de kilometerstand.

en het aller aller aller belangerijkste, neem iemand mee die een williams maar niets vind, of die er veel vanaf weet. Iig iemand die niet 'verliefd' word, wat jou waarschijnlijk wel gebeurt. Hij kan je dan op de slechte punten wijzen. Spreek ook nooit direct af dat je hem koopt maar laat het ff een dagje bezinken, zelfs als die al andere kopers heeft. (als tie die heeft waarom laat ie jou dan komen ??)

Veel success en laten we hopen dat het een goede is !


Olielekkage bij een Renault en zeker een 16v/williams is meer realiteit dan geen lekkage. Zo ongeveer elke clio lekt tussen bak en motor en is dus geen serieus probleem. Lekt ie niet dan kun je er vanuit gaan dat of de koppeling en dus ook de keerring is vervangen. Aandrijfasjes zijn duur, zijn nl niet immitatie te krijgen dus let op acceleren in bocht op tikken/takkelen. Om te testen of vermogen nog aanwezig is kijk ik altijd naar tussenacceleratie dus zoek ff op wat ie moet doen bij 80-120 in IV en V en test dit bij proefritje. Olieverbuik is ook een feit, 1 liter op 1000 is geen uitzondering. Luister goed naar motortje, bak maakt geluid bij vrij lopen stationair dus is ook geen probleem, als je kopp intrapt is het weg. Is in principe geen probleem, hebben ze allemaal. Ruilbak kost ong 1200 euro. HEt beste koop je een originele zonder allerlei shit als sportuitlaat, zeker geen open luchtfilter. Vergeet niet op schades te letten. Ff de deurrubbers opzij schuiven en kijken of je spuitnevel ziet. Dit ook in achterbak doen. Je kutn bij een geopende deur ook kijken bij overgaan van achterscherm naar deuropening, ff kijken op de randen. Kijk ff onder de auto en onder de kap bij deveerpootkokers naar kitnaden. Ff bij proefrit abrupt van gas en weer op gas. De motorsteunen zijn vrij zwak, met name de onderste. Heb je misschien wat foto's, er zijn niet zoveel williams'en en de meeste zijn daarom wel bij iemand bekend. Laat het motortje stationair draaien en haal de bijvuldop er ff af, dan kun je op onderdruk controleren. Als ie erg stoomt dan heb je redelijke zuigerveerslijtage. Let wel de olie spuit er ook lichtjes uit. LEt ook op bonkjes en sporing, probeer ff op een stuk oneffen weg te rijden en dan koppeling intrappen en goed luisteren. EEn fuseekogeltje of stuurstangkogel is altijd wel aan vervanging toe. LEt op de velgen, ze horen orgineel een chrome/gepolijste zilveren buitenste rand te hebben.


Km's zijn een heikel punt, wat heb je liever, een auto met 140000 km waar nog niets aan gedaan is, maw alles nog origineeel en waarschijnlijk ga JIJ de kosten maken of eentje met 2 ton waar al voor 5000 euro aan vervangen is??? Ik zou voor het laatste gaan. Die km-standen doen er op een gegeven moment echt niet meer toe.

Als je mogelijkheid hebt altijd voor de williams gaan. Je kunt de 16v en de williams niet met elkaar vergelijken, op papier lijkt het niet zoveel te schelen maar in praktijk merk je verschil. EEn williams is zoveel soepeler en sneller en niet te vergeten sterker! Kheb er 2 gehad. Kheb ook een gewone 16v en een 16v coupe gehad maar die zijn niet te vergelijken met een williams, niet qua snelheid en niet qua wegligging. Dus spaar door voor een goeie williams!!!!! Er stond een mooie originele bij een rover dealer in de buurt van ein
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

Voor 5000 euro kun je een zeer nette 16v vinden. Ikzelf heb dat er ook voor uitgegeven (ietsjes minder) en mijn clio is nog zeer strak qua lak en carrosserie. Niet de bekende roestige plekken e.d.

Je moet wat geluk hebben, maar das bij elke auto zo.

Qua km-stand moet je er wel een kunnen vinden met een stand zo rond de 100/110k.

Opzich is marktplaats wel een goede plaats, een auto van een liefhebber hoeft niet perse beter te zijn, maar een liefhebber vertelt meestal de gebreken.

aankoop tips staan hier: http://yx.gamepoint.net/tips.htm
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

Misschien kan je jezelf ook nog even voorstellen in het Wie is wie? topic

bvd :)

Mocht je trouwens een willy willen kopen, trek er dan iets meer voor uit, rond de 8 a 9000 euro, dan heb je zo goed als zeker wel een goede willy
Rubinho22
Berichten: 34
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:46
Locatie: Leeuwarden

Bij deze...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Rubinho22 schreef: of kan ik dan beter uit gaan kijken naar een BX...
Bestaan die dan? ;)

Nee serieus, voor 5000 moet je een hele nette kunnen vinden.

Zorg gewoon dat je er veel test, soms zitten er echt koopjes tussen terwijl andere echt zwaar overpriced zijn.
Zorg dat je vergelijkingsmateriaal hebt!
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

En neem iemand mee ! Op een 16v ben je zo verliefd en een objectief persoon is dan wel handig :)
Benny_R
Berichten: 361
Lid geworden op: do 16 jan 2003 19:59
Locatie: Sittard

Jasper16v schreef:En neem iemand mee ! Op een 16v ben je zo verliefd en een objectief persoon is dan wel handig :)
Dat zouw mij ook 1750 euro bespaart hebben! (gtt) Erg belangrijk denk ik! Tis gewoon zo, je wil gewon in dat ding naar huis vegen! Denk eerst 10000 x na!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

gewoon alles idd goed bekijken en effe op de brug gooien. Als het een normale garage met een nette auto dan is dat geen enkel probleem.

als je iets meer te besteden hebt (rond de 9k) dan moet je eens mij moree in geldermalsen gaan kijken voor een willi. Staat er bijna altijd wel een en dit zijn meestal errug strak!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Tom schreef:als je iets meer te besteden hebt (rond de 9k) dan moet je eens mij moree in geldermalsen gaan kijken voor een willi. Staat er bijna altijd wel een en dit zijn meestal errug strak!
Dan heb je een auto die +50.000km is terug gedraaid. Ga er verder niet veel over zeggen, maar dat is geen betrouwbaar bedrijf.

Nee een goede en eerlijke moet je echt zoeken, die staan niet overal te koop.

Misschien zou je bij Veban Rijswijk kunnen kijken dat is een clio 16V specialist. Weet niet wat die heeft staan, maar hij geeft tenminste wel goede garantie.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hmm, vreemd. Had ik toch niet verwacht eigenlijk daar. Weet je dat zeker?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

waar moet ik zoeken
bij veban rijswijk ? Hier hebben ook een aantal leden zijn/haar clio gekocht.
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

VEBAN lijkt me een goed plan.

De beloofde garantie wordt nog nagekomen ook (heb het uit betrouwbare bron)

Succes.
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Tom schreef:hmm, vreemd. Had ik toch niet verwacht eigenlijk daar. Weet je dat zeker?
helaas wel....

als je meer info wil PM me maar.
David V
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 17 mar 2002 0:00
Locatie: Leiden

kijk anders hier eens:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... highlight=

Over prijs valt ook nog te praten...
Noyd
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 28 feb 2003 16:14

kom zondag naar de meern dan kun je de mijne bewonderen... staat ook te koop op marktplaats.

Is perfect in orde, en ik heb liever dat hij bij de club blijft als dat tie naar iemand anders gaat.

http://www.marktplaats.nl/markt/autos/r ... fo=1&pv=li
Never drive faster than your guardian angel can fly...
Floris
Berichten: 1184
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ik heb de mijne ook bij Veban Rijswijk gekocht en ben er tot op heden erg tevreden mee! :)
Service vind ik daar top, en voor (tuning)onderdelen kun je er uiteraard ook terecht.
Plaats reactie