[Transmissie] 6-versnellingsbak

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

De 6 bij een smart is geen "over"drive in de echte zin van het woord.

Ja, dat kan best.

Maar zelfs bij gewone 5-bakken is zelfs vaak de 4de versnelling al 'officieel' een overdrive. Omdat ie kleiner als 1 is.........
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Het is een stadsauto van een revolutionair concept, geen hot-hatch...
Ben ik HELEMAAL met je eens: het ding zit doordacht in elkaar!
Kheb zon Smart zojuist een beurt gegeven :p en m effe van onderen en onder de motorkap bekeken, maar thumbs up voor het ontwerp!

Klein turbootje (is eigenlijk wel iets voor mn CBR600 >-) ) , klein intercoolertje MET ELECTRISCHE KOELVIN!!! achterwielaandrijving enzovoort.
Ik kan er met mn 190 ruim in zitten, en een goede wegligging heeft ie ook, jammer dat er van die TROEP Conti's opliggen, en er niks anders leverbaar is in die maat.

Nadelen:
-banden dus
-uitlaatspruitstuk waar na 72.000 km al 2 SCHEUREN inzitten
-aandrijfassen die al speling in de bak hebben na 72k.
Daaf (Davy)
Berichten: 684
Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
Locatie: leiden

Hoe staat het met de ontwikkeling vand e zesbak eigenlijjk :D?
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Wordt het nog een haalbaar project??? ik heb er wel interesse in.
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Weet iemand de bak verhoudingen van een RS phase 1 en 2???????????
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

RO 16v schreef:Weet iemand de bak verhoudingen van een RS phase 1 en 2???????????
Heb ze hier wel ergens liggen, ze staan in de homologatie.

Zoek je de gewone, of de groep N ?
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

StevenK schreef:
RO 16v schreef:Weet iemand de bak verhoudingen van een RS phase 1 en 2???????????
Heb ze hier wel ergens liggen, ze staan in de homologatie.

Zoek je de gewone, of de groep N ?
Als je heb de gewone en groep N.

Gr, Ro
marcel16v
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 7 mar 2003 21:27
Locatie: Deutschland

Anders koop je gewoon :D het volgende:

Sadev 6 speed sequential gearbox for sale.
Please see the Renault 5 Pre Owned section for details of the gearbox which was fitted to GT Turbo. Please note this gearbox will also fit the Clio 1 as well as the GT Turbo.

Staat te koop bij K-tech
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

marcel16v schreef:Anders koop je gewoon :D het volgende:

Sadev 6 speed sequential gearbox for sale.
Please see the Renault 5 Pre Owned section for details of the gearbox which was fitted to GT Turbo. Please note this gearbox will also fit the Clio 1 as well as the GT Turbo.

Staat te koop bij K-tech
Volgens mij was ie nieuw 6000 pond, dus reken maar uit wat ie nu kost, nog steeds onbetaalbaar. :wink:
Anonymous

Ghehehe moet nog steeds wennen aan de 6e versnelling. Tis erg leuk rijden.... :p :p
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Zeeuw schreef:Ghehehe moet nog steeds wennen aan de 6e versnelling. Tis erg leuk rijden.... :p :p
Vooral in een Audi, schakeld heerlijk, aan de kwaliteit kunnen sommige merken nog een puntje zuigen.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

monteer gewoon een sper in je standaard 5 bak en je
zal zien dat de acceleratie aanmerkelijk beter is.
krachten worden dan namelijk over 2 wielen verdeeld
verder ben ik nog op zoek naar een sper voor een gt
en helaas ook voor een opel met f 20 bak dus als er
nog iemand tips heeft hoor ik het graag.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Een sper voor een GTT wordt moeilijk en als je er een vindt mag je er ook behoorlijk voor gaan betalen.

Een sper voor een F20 bak is niet zo moeilijk.
http://www.dutchpowertrading.nl/Dptatb.htm
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

inderdaad schrok me kapot 1100 pleuro`s voor z`on
apparaat is wel erg prijzig
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Speedline weet je al iets meer over de 6-bak????
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

mark 5t schreef:monteer gewoon een sper in je standaard 5 bak en je
zal zien dat de acceleratie aanmerkelijk beter is.
krachten worden dan namelijk over 2 wielen verdeeld
verder ben ik nog op zoek naar een sper voor een gt
en helaas ook voor een opel met f 20 bak dus als er
nog iemand tips heeft hoor ik het graag.
Het koppel wordt altijd over twee wielen (of 4 met 4x4) verdeeld. Het spermechanisme begrenst alleen de maximale verhoudingen van deze verdeling.

En de acceleratie zal alleen verbeteren als de wielbelasting varieert of als er gripverschillen zijn tussen het linker en rechter wiel.

Misschien pietluttig maar ik vindt nogal zwaarwegende verschillen. Op gelijk droog wegdek van homogene kwaliteit heeft een in rechte lijn accelererende auto geen voordeel van een spermechanisme in het differentieel. In bochten kan het zelfs nadelig zijn ! Maar dit is afhankelijk van de constructie en afstelling. Bij een foute toepassing en/ of afstelling kan een voorwielaandrijver nogal extreem last krijgen van onderstuur onder last. Bij een achterwielaandrijver uiteraard overstuur.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

RO 16v schreef:Speedline weet je al iets meer over de 6-bak????
Ja... :wink:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

speedline schreef:
RO 16v schreef:Speedline weet je al iets meer over de 6-bak????
Ja... :wink:
kewl,

en hoe rijdt dat?
rev it like a rental
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

speedline schreef:
RO 16v schreef:Speedline weet je al iets meer over de 6-bak????
Ja... :wink:


DETAILS en blueprints >-) :D
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

speedline schreef:
mark 5t schreef:monteer gewoon een sper in je standaard 5 bak en je
zal zien dat de acceleratie aanmerkelijk beter is.
krachten worden dan namelijk over 2 wielen verdeeld
verder ben ik nog op zoek naar een sper voor een gt
en helaas ook voor een opel met f 20 bak dus als er
nog iemand tips heeft hoor ik het graag.
Het koppel wordt altijd over twee wielen (of 4 met 4x4) verdeeld. Het spermechanisme begrenst alleen de maximale verhoudingen van deze verdeling.

En de acceleratie zal alleen verbeteren als de wielbelasting varieert of als er gripverschillen zijn tussen het linker en rechter wiel.

Misschien pietluttig maar ik vindt nogal zwaarwegende verschillen. Op gelijk droog wegdek van homogene kwaliteit heeft een in rechte lijn accelererende auto geen voordeel van een spermechanisme in het differentieel. In bochten kan het zelfs nadelig zijn ! Maar dit is afhankelijk van de constructie en afstelling. Bij een foute toepassing en/ of afstelling kan een voorwielaandrijver nogal extreem last krijgen van onderstuur onder last. Bij een achterwielaandrijver uiteraard overstuur.
Als die van mij slipt slipt er ook maar 1 wiel aan het stoplicht. Daar gaat je grip op 't andere wiel. Is dat niet waar een sper handig voor is?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Menno schreef:
speedline schreef:
RO 16v schreef:Speedline weet je al iets meer over de 6-bak????
Ja... :wink:
kewl,

en hoe rijdt dat?
Daar ben ik ook heel nieuwschierig naar en wat zijn de kosten.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Menno schreef:kewl, en hoe rijdt dat?
Nou voorlopig rijdt er niets. Ontwikkeling is 99% klaar. Was eigenlijk simpeler als verwacht. Nu nog wat onderdelen zoals de koppelingsbediening fixen.

Maar dat rijden gaat gebeuren. We hebben een ietwat lacherig simpel testvoertuig op de kop weten te tikken. Zodra de aandrijflijn "hangt" komen de fotos/ vids.
Michel S. schreef:DETAILS en blueprints >-) :D
Die worden niet gepubliceerd of aan derden ter beschikking gesteld. We weten ook nog niet of deze conversie nou officieel op de markt gebracht moet worden ofdat het in het "beuncircuit" moet blijven ?!
RO 16v schreef:Daar ben ik ook heel nieuwschierig naar en wat zijn de kosten.
Voorlopig ramen we de kosten op ruim € 2000,-. Dit is exclusief de ontwikkelingskosten. We zijn nog niet eens toegekomen zelfs maar wat zoekwerk te doen naar bijvoorbeeld een sper. Die zijn toch wel beschikbaar als 2e montage.

De meeste spermechanismes kosten tussen €1000,- en € 2500,-. Exclusief montage.

Groeten,

Zpeedie
Laatst gewijzigd door speedline op zo 20 jul 2003 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Update 20-07-2003

Modificaties tot nu toe:

* Gelijke aandrijfaslengtes zitten in de ontwikkelingsfase (zijn aan het afkijken bij serie auto's met vergelijkbare constructies :wink: )

* Hogere/ Langere versnellingspook icm short shift kit op bak en pook om sneller te kunnen schakelen. De langere pook zorgt ervoor dat je je rechterhand minder ver hoeft te bewegen van stuurwiel naar versnellingspook.

Deze mod is op basis van 2e hands Renault componenten. Onderdelen en ontwerp zullen worden vrijgegeven om zelf te bouwen.

* Sperdifferentieels van verschillende makelij worden onderzocht maar zullen niet gemonteerd en getest worden ivm de oplopende kosten.

Alle beschikbare varianten zullen worden gepubliceerd samen met prijzen/ adresgegevens fabrikant.

Groeten,

Zpeedie...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Niemand interesse om dit idee weer eens op te pakken dan? http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... light=sper
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik blijf het interesant vinden hoor een sperdiff :lol:
zoek alleen ook nog steeds een goede en betaalbare :(
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Reken erop dat je bij een voorwielaandrijver met sper direct aan een stuurbekrachtiging toe bent.
Ik zei ook dat dat wel zou meevallen. NOT dus.
Ook het weggedrag kwa overstuur/onderstuur veranderd giganties, dus ook daar aan moet je sleutelen.
Daaf (Davy)
Berichten: 684
Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
Locatie: leiden

Ennu......

Hoest nou hiermee :D (Y)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

@ speedie

ff een vraagje. wat voor bak ligt er eigenlijk onder een megane 2 turbo diesel? Ja ik weet wel dat het een 6 bak is maar verder?? is dit nog steeds een JB bak?

GR.Frits
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Frits schreef:@ speedie

ff een vraagje. wat voor bak ligt er eigenlijk onder een megane 2 turbo diesel? Ja ik weet wel dat het een 6 bak is maar verder?? is dit nog steeds een JB bak?

GR.Frits
Afhankelijk van de versie een JK, PK of NDO.

De JK voor de 1.5dCi. De NDO en de PK voor de 1.9dCi.
Beire
Berichten: 109
Lid geworden op: do 18 apr 2002 0:00
Locatie: Lokeren @ België

ff een vraagje. wat voor bak ligt er eigenlijk onder een megane 2 turbo diesel? Ja ik weet wel dat het een 6 bak is maar verder?? is dit nog steeds een JB bak?
De 6-bak in de Megane II is de nieuwe ND0-versnellingsbak, van Nissan-makelij.
In de Laguna II is dat PK6. JB is enkel 5-boite geweest.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Speedline weet je al iets meer over de 6-bak????
Als iemand meer als € 2000,- over heeft voor een nieuwe Getrag M-serie handgeschakelde zesversnellingsbak in zijn of haar snelle Renault!?

Mijn pm en mail adres staan boven aan.
Laatst gewijzigd door speedline op za 27 mar 2004 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Opbouw van de quickshift (shitshift/quickshit) elektronische schakeling en koppelingsbediening op een andere JB/JC bak behoort ook tot de mogelijkheden.
[img]http://www.renault.at/images/medien/mag ... 02_864.jpg[/img]


In combinatie met een sequentiele elektronisch bakbediening. Uiteraard kan dit lullige handletje vervangen worden door een ander exemplaar.
[img]http://www.renault.at/images/medien/mag ... 01_863.jpg[/img]

De mogelijkheden zijn onbegrensd. Bijna alle gewenste modificaties aan de software van de versnellingsbak kunnen worden uitgevoerd (at a price! :wink: ). Dus we're talking schakeltijd verkorting. Dan praten we echter niet over levensduur van de bak.

Schakelaartje a la Bimmerfest om quickshift computer te beinvloeden is ook mogelijk.
[img]http://www.9n9.com.tw/9n92001/main/m3%20smg2/smg12.jpg[/img]

UIteraard kunnen er ook schakelpeddels aan de stuurkolom :D
[img]http://www.ferrariusa.com/575M/img/Shif ... 01_480.JPG[/img]

Dit systeem is alleen geschikt voor auto's waar een Siemens (Sirius EMS) injectiesysteem met elektronische gasklep (ETC) van de laatste generatie op gebouwd kan worden. Zo'n beetje alle Renaults dus! Zij het met wat moeite... :p
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ga er maar niet mee naar Top Gear, die willen alleen maar een pook :lol:
Immer wieder die verdammte Holländer
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

omdat de meeste sytemen zo sloom zijn met schakelen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Misschien een eerder gestelde vraag maar, ik had gehoort dat er een clio-sport bak (6-versn) gewoon achter een williams-motor geschroeft kan worden??
Plaats reactie