Hoe AX spoiler monteren op R5

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Chris@R5

Iemand hier plaatjes of korte uitleg van/ over? De search brengt nl niks nuttigs naar voren:~.
bartuitlauwe
Contacteer:

Chris@R5

Mja, niet echt een concreet antwoord:~. Is er geen plaatje van hoe het staat? En op welke manier wordt een AX spoiler vast gezet? Bouten, kit?
Roy
Moderator

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/163470/incoming/Bas.JPG[/img]

Zo ziet het eruit. Als je de originele pootjes van de spoiler aanpast kan je hem met bouten vastdraaien. Ff de 2 hobbeltjes die op die pootjes zitten eraf zagen zodat je een vlak stuk krijgt :)
5 GT Turbo '88 GT5
iwi

ik heb ook een AX spoiler erop zitten. Het ziet er wel geinig uit. En echt moeilijk is het niet om het voor elkaar te krijgen.
Als je er echt moeite voor doe kan je hem zelfs nog recht krijgen ook :p
Chris@R5

:worship: @roy
Mrtn
Car: R5GTT

ik vind hem te hoog zitten als je 'm boven het raam vastschroeft. Dan steekt ie van opzij gezien te hoog boven de auto uit. Ik wil hem het liefst op gelijke hoogte met het dak, dat wordt dus waarschijnlijk een diamantboortje in het raam :)
Mrtn = Maarten
iwi

kun je dan niet beter op zoek gaan naar andere bevestigingssteuntjes of even kijken wat meneer Loctite in de aanbieding heeft ?
Chris@R5

Mrtn schreef:ik vind hem te hoog zitten als je 'm boven het raam vastschroeft. Dan steekt ie van opzij gezien te hoog boven de auto uit. Ik wil hem het liefst op gelijke hoogte met het dak, dat wordt dus waarschijnlijk een diamantboortje in het raam :)
Als je door het raam heen boort dan moet je wel het raam rond het gaatje verstevigen anders kan het glas makkelijk scheuren als je het aan draait of als er druk op komt. (lijkt mij :~)
Riël
Über-Spammer

Ik neem er een mee zondag, dus eerst komt eerst maalt :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Chris@R5 schreef:
Mrtn schreef:ik vind hem te hoog zitten als je 'm boven het raam vastschroeft. Dan steekt ie van opzij gezien te hoog boven de auto uit. Ik wil hem het liefst op gelijke hoogte met het dak, dat wordt dus waarschijnlijk een diamantboortje in het raam :)
Als je door het raam heen boort dan moet je wel het raam rond het gaatje verstevigen anders kan het glas makkelijk scheuren als je het aan draait of als er druk op komt. (lijkt mij :~)
Ehh vergeten jullie iets niet??? Je achterruit is gelaagd glas. daar kan je helemaal niet meer in boren of iets.

Gewoon vast zetten met een 2 componenten kit/lijm is de beste oplossing in mijn ogen. Zie iets als waar ook je spiegel mee vast is gezet.

GR.frits
Tom
Moderator
Car: MB

waarom kun je daar niet in boren dan? Lijkt me dat dat wel moet lukken eigenlijk
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Tom schreef:waarom kun je daar niet in boren dan? Lijkt me dat dat wel moet lukken eigenlijk
gehard glas is +- 5 x sterker dan gewoon glas.

deze hardheid wordt veroorzaakt door een voorspanning. door het heel snel opwarmen en afkoelen van het glas komt deze er in.

op het moment dat een ruit die voorgespannen op een of andere manier zn spanning gaat verliezen(boren of inslaan/ongeluk) zal deze gelijk verbrijzelen in tig duizend stukken. deze stukken zijn lang niet zo gevaarlijk als normaal glas waar je je aan kan snijden.

dit is ook de reden dat het in en de autohandel wordt toegepast.

O ja. je kan wel gehard glas krijgen met een of meerdere openingen/gaten maar deze moeten van te voren er in worden gemaakt voor het harden. als je dus ruiten speciaal hiervoor zou laten maken kan het wel.

GR.Frits
Laatst gewijzigd door Gerald op do 30 okt 2003 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

aha :wink:
Chris@R5

ik zet 'm op de achterklep :wink:. Stukje makelijker en ziet er ook heel goed uit.
iwi

Ik heb 'm ook gewoon boven m'n raam zitten. Twee componenten lijm is volgens mij ook niet alles. M'n derde remlicht bleef met die muk geeneens zitten, laat staan een spoiler (N)
Mrtn

die voetjes zijn veels te klein om te verlijmen, daar komen best krachten (rijwind en dichtgooien achterklep) op te staan. Bad idea (N)

Bij mij komt ie op de ruit, er zijn al speciale plaatjes gedraaid voor aan de binnenkant van de ruit, zodat deze niet teveel spanning op 1 kleine plaats krijgt door het aanschroeven van de spoiler.

De gaatjes in het raam worden geboord met een watergekoeld diamantboortje... en bepaald met magneetmallen, gebruikt in de ruimtevaart :D
Mrtn = Maarten
Benny_R

Ik neem aan dat die pinnetjes, die er orgineel op zitten, eraf geflexed kunnen???
Anonymous

Bij mij zit hij op met ruit bevestigd met een lijm dacht ik. En die komt echt niet los hoor. Wel is er onder de voetjes een stuk met een groter oppervlak gemaakt geloof ik.
Haas
Car: Megane RS

je kunt op zich best boren in je achterruit, alleen moet je met een klein boortje beginnen en dan langzaam aan groter, niet meteen de maat die je moet hebben. Daarbij komt dat je niet als een olifant op de boor moet gaan hangen, maar gewoon zachtjes aandrukken, dan komt het best goed met die ruit. Hoe geduldiger je werkt met boren, dus liefst zo vaak mogelijk groter boren en hoe minder hard je drukt, hoe groter de kans van slagen is.
Denk dat een combinatie van boren en goede montagekit (op goed ontvette ondergrond!!!) de ultieme manier is om dat ding muurvast te zetten.

@riel, pm
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Mrtn schreef:die voetjes zijn veels te klein om te verlijmen, daar komen best krachten (rijwind en dichtgooien achterklep) op te staan. Bad idea (N)

Bij mij komt ie op de ruit, er zijn al speciale plaatjes gedraaid voor aan de binnenkant van de ruit, zodat deze niet teveel spanning op 1 kleine plaats krijgt door het aanschroeven van de spoiler.

De gaatjes in het raam worden geboord met een watergekoeld diamantboortje... en bepaald met magneetmallen, gebruikt in de ruimtevaart :D
succes met boren :p
Mrtn

Frits schreef: succes met boren :p
Ik bespeur sarcasme :lol: , maar het gaat helemaal goedkomen :wink:
Mrtn = Maarten
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Mrtn schreef:
Frits schreef: succes met boren :p
Ik bespeur sarcasme :lol: , maar het gaat helemaal goedkomen :wink:
zoals je boven kan lezen wens ik je veel succes met boren in gehard glas. en ik hoor het graag als het je lukt/of niet :wink: .

GR.Frits
Haas

je denkt dus dat het niet kan? Kan zeer zeker wel hoor...

de spanning op de ruit valt mee als je niet te hard drukt. Spanning = druk / oppervlak. Hoe zachter je dus drukt, hoe kleiner de spanning en hoe groter de kans op succes.

Heeft Ro zijn immi maxispoiler ook niet geboord door zijn ruit heen :p ???
Tom
Moderator

maar volgens mij bedoeld Frits dat die ruit zeg maar onder een soort van voorspanning staat die je verbreekt wanneeer je gaat boren
Mrtn

Tom schreef:maar volgens mij bedoeld Frits dat die ruit zeg maar onder een soort van voorspanning staat die je verbreekt wanneeer je gaat boren
daar heeft Fritsie ook wel gelijk in, met een gewoon boortje zal het ook nooit lukken :)

Ik spreek Frits ook niet tegen (Y) maar met een speciale diamantboor gaat het lukken en Frits is de eerste die het van me te horen krijgt :) gelukt of niet gelukt :wink:
Mrtn = Maarten
Chris@R5

Lekkere discussie heren :P, maar met gissen kom je er niet he! :D
Gewoon proberen en we zien wel wie er gelijk heeft :wink: .
John B
Contacteer:

~Haas~ schreef:je kunt op zich best boren in je achterruit, alleen moet je met een klein boortje beginnen en dan langzaam aan groter, niet meteen de maat die je moet hebben. Daarbij komt dat je niet als een olifant op de boor moet gaan hangen, maar gewoon zachtjes aandrukken, dan komt het best goed met die ruit. Hoe geduldiger je werkt met boren, dus liefst zo vaak mogelijk groter boren en hoe minder hard je drukt, hoe groter de kans van slagen is.
Denk dat een combinatie van boren en goede montagekit (op goed ontvette ondergrond!!!) de ultieme manier is om dat ding muurvast te zetten.

@riel, pm
voorboren op glas ??????? daar heb ik nou nog nooit van gehoord zeker niet met een diamant boor.
of heb ik nou wat gemist ????
het enigsta wat ik kan verzinnen waar je voor moet boren is metaal rvs aluminium enz
Haas

je rost toch ook geen 15 mm boor zonder voorboren in een muur...
John B
Contacteer:

tuurlijk wel.......daar hebben ze klopboormachines voor gemaakt :D
maar voor beton enzo hoef je toch echt niet voor te boren !?!?!?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

John B schreef:tuurlijk wel.......daar hebben ze klopboormachines voor gemaakt :D
maar voor beton enzo hoef je toch echt niet voor te boren !?!?!?
als je goed gereedschap hebt niet.
catrinus

~Haas~ schreef:je rost toch ook geen 15 mm boor zonder voorboren in een muur...
Jawel hoor. 90mm en zelfs 250 mm rossen we in 1x er door zonder voor te boren. Welkom in de wereld die bouw heet :p
There will be plenty of time to rest when your dead
John B
Contacteer:

wist het wel :D
tegenwoordig hoef je in de metaal ook niet meet voor te boren........iedereen kan het met een laser :lol: :lol:
Haas

catrinus schreef:
~Haas~ schreef:je rost toch ook geen 15 mm boor zonder voorboren in een muur...
Jawel hoor. 90mm en zelfs 250 mm rossen we in 1x er door zonder voor te boren. Welkom in de wereld die bouw heet :p
oke, dan heb ik niets gezegd...:p
Plaats reactie