Startmotor klappie geven??

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Hey, nog meer shit met de Clio 16v (aftakelproces??) Wilde zostraks wegrijden, startmotor gaat rond, op een gegeven moment hoor ik dat ie nog wel ronddraait maar geen wrijving meer heeft. W.t.f.? Nu heb ik me laten vertellen dat een flinke klap ertegenaan wel eens zou kunnen helpen. Moet ik dan ook mijn rechterwiel en wielkast eruit halen?
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Toen bij mij de startmotor wel heel erg licht rondging was m'n distributieriem gebroken.....
Ik hoop voor je (en dat zal vast wel) dat het bij jou iets simpelers is :)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Als je je startmotor een ram wilt verkopen hoef je alleen maar onder het uitlaatspruitstuk te zijn, kun je je wielen mooi laten zitten.
Onder je uitlaatspruitstuk zit een hitte schild als het goed is, daar zit je startmotor onder.
Dan geef je de startmotor een paar flinke tikken (wel oppassen voor het hitteschildje) en dan zou hij het misschien weer goed moeten doen.
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Hey Rob, zie ik de startmotor als eerste als ik van bovenaf langs het spruitstuk kijk? Zo ja, zit ik wel goed dan :) Heb zostraks met een staaf en een hamer erop geramd. Ik merkte wel dat het leek dat iedere keer als ik dat gedaan had de startmotor meer wrijving begon te hebben. Maar zelf dacht ik dat het wiel los moest om er beter bij te kunnen. Heb ik zostraks ook geprobeerd, ook kuip losgehaald maar daar kom je dan net zo min niet echt goed bij de startmotor.

Hoe dan ook, hij starte na een paar keer flink rammen wel eventjes, maar daarna niet meer. Wordt waarschijnlijk toch andere startmotor vrees ik, want dat gelul dat dit vaker gaat voorkomen moet ik niet hebben...

Kan het trouwens komen dat het vuil in de startmotor met dit weer (de kou dan) extra dik gaat worden, waardoor de onderdelen binnenin extra vaster komen te zitten? Dan zou je toch op een of andere manier die startmotor warm moeten maken of zo? (Niet dat dat slim zal zijn :))
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Marcel dLC schreef:Toen bij mij de startmotor wel heel erg licht rondging was m'n distributieriem gebroken.....
Ik hoop voor je (en dat zal vast wel) dat het bij jou iets simpelers is :)
Marcel, ik heb hem zostraks lekker met 4! man aanegduwd en hij reed nog wel gewoon, dus maak volgende keer iemand anders bang ja?! :p
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Sorry.... zal 't nooit meer doen :p
Maar met een gebroken distributieriem hoeft ie ook veel minder rond te draaien en gaat ie dus ook veel lichter :) (k weet hoe het klinkt helaas)
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

startmotor problemen heb ik nu ook met mijn clio16v, klik..klik, blijft hangen, ik zet em dan ff in de 1e versneling, beetje duwen en dan start ie weer, ben benieuwd hoe lang ie het nog blijft doen...anders bouw ik em uit en eerst eens beetje schoon maken met ontvetter en wd40.. :(
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

begin bij startmotorprobplemens eerst eens met de bekabeling te checken. De hoofdvoeding op de starter, aansluiting op de accu, en massakabel tussen blok en accu moeten perfect schoon zijn.

Toevallig had ik laatst ook startmotorproblemen, bleek het het kleine stekkertje op de starter te zijn dat slecht contact maakte. (ik dacht ook al de starter te moeten vervangen, maar dat viel weer mee :) )
rev it like a rental
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Menno schreef:begin bij startmotorprobplemens eerst eens met de bekabeling te checken. De hoofdvoeding op de starter, aansluiting op de accu, en massakabel tussen blok en accu moeten perfect schoon zijn.

Toevallig had ik laatst ook startmotorproblemen, bleek het het kleine stekkertje op de starter te zijn dat slecht contact maakte. (ik dacht ook al de starter te moeten vervangen, maar dat viel weer mee :) )
Zeg, maar liep de startmotor bij jou ook nog gewoon rond? Bij mij gewoon nog wel. Staat dus niet stil als ik het contact omzet. Alleen de startmotor krijgt geen wrijving met hoe moet ik het noemen. Hij spint alleen. Zal toch geen stekkerprobleem zijn lijkt me. En hoe kom ik er het beste bij?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

als ie wel draait, maar 't rondsel niet ingrijpt op je vliegwiel, zit er echt intern in de startmotor iets niet lekker. Ik zou zeggen: vervangen.

Volgens mij kan je 'm gedeeltelijk van bovenaf en gedeeltelijk van onderaf losdraaien, en 'm zijdelings/naar boven toe verwijderen.

Succes!
rev it like a rental
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Menno schreef:als ie wel draait, maar 't rondsel niet ingrijpt op je vliegwiel, zit er echt intern in de startmotor iets niet lekker. Ik zou zeggen: vervangen.

Volgens mij kan je 'm gedeeltelijk van bovenaf en gedeeltelijk van onderaf losdraaien, en 'm zijdelings/naar boven toe verwijderen.

Succes!
Er is ook zo lekker veel ruimte he, in zo'n 16v (N)
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Effe nog wat anders: is een startmotor van een Clio 16v hetzelfde als dat van een 19 16v, zowel ph 1 als 2? Laat maar, ik weet het antwoord al :)
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Probleem zal wel in de bendix vd startmotor zitten,die hoort het tandwiel in de starterkrans te duwen,vuil,versleten,tja begin er maar aan,simpelste is volgens mij een ruilstarter. succes ermee (Y)
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Jajaja! Vanavond een startmotor van Emiel (Cliomaniac) gekocht en vandaag ingebouwd. Viel me niet tegen dat inbouwen, eigenlijk best wel een piece a cake, wel een beetje frotten en doen, maar verder wel te doen vanaf boven. Loopt weer als een trein.

Dus als iemand advies nodig heeft voor demontage en montage van een startmotor, zeg het maar :)
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

Als je de volgorde van werkzaamheden op zou kunnen sommen, graag. Ik moet er ook aan geloven binnekort waarschijnlijk.
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Jasper16v schreef:Als je de volgorde van werkzaamheden op zou kunnen sommen, graag. Ik moet er ook aan geloven binnekort waarschijnlijk.
1. Accu loskoppelen

2. Hitte schild spruitstuk demonteren (schroefies losdraaien)

3. Hitteschild onder spruitstuk loshalen (2 bouten losdraaien, kom je moeilijk bij...)

4. Luchtfilter verwijderen, ivm vrije werkruimte.

5. Moertje aansluiting massa losmaken van de startmotor (valt onder het spruitstuk, maar wel bereikbaar) en ook het stekkertje losmaken (vanaf boven gezien niet zichtbaar maar wel te voelen aan onderzijde startmotor)

6. Bouten (3 stuks? Bij mij zat ie maar met 1 vast, ik weet ook niet waarom) losmaken van de startmotor. Kan ook lastig worden omdat je daar niet allemaal even goed bij komt.

Voila! Eruit die handel. Ik denk dat ik het nu nog en keer zou kunnen doen in een klein uurtje. Verder ook makkelijk, de sleutelmaten die ik heb moeten gebruiken (zo even uit mijn hoofd) zijn 10, 11, 14 en 16.

Zou allemaal zo moeten lukken. Suc6!
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

even ter aanvulling als je dat niet erg vindt;

de 3 bouten van de startmotor gaan links door de versn.bak heen :)
Mrtn = Maarten
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Jasper16v schreef:Als je de volgorde van werkzaamheden op zou kunnen sommen, graag. Ik moet er ook aan geloven binnekort waarschijnlijk.
Had je beter kunnen doen toen je blok eruit lag man...mijnes gaat ook uit voorzorg naar de revisieboer...
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

jeroen.k schreef:
Jasper16v schreef:Als je de volgorde van werkzaamheden op zou kunnen sommen, graag. Ik moet er ook aan geloven binnekort waarschijnlijk.
Had je beter kunnen doen toen je blok eruit lag man...mijnes gaat ook uit voorzorg naar de revisieboer...
Voor het nieuwe blok had ik totaal geen problemen, dus heb er ook niet aan gedacht. Hij zal tijdens de transplantatie wel zijn overleden. Zuurstof tekort ofzo :D
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Hehe...gezien mijn ervaringen met mijn huidige startmotor wordt die van mijn 16v wel alvast gereviseerd ;)
turboman
Berichten: 1413
Lid geworden op: zo 29 jul 2001 0:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

AZ4L schreef:Hey, nog meer shit met de Clio 16v (aftakelproces??) Wilde zostraks wegrijden, startmotor gaat rond, op een gegeven moment hoor ik dat ie nog wel ronddraait maar geen wrijving meer heeft. W.t.f.? Nu heb ik me laten vertellen dat een flinke klap ertegenaan wel eens zou kunnen helpen. Moet ik dan ook mijn rechterwiel en wielkast eruit halen?
Yep, paar tikken geven zodat er kontakt wordt gemaakt binnenin de startermotor, maar dit is echt een hulpmiddel wat een keer zijn nut verliest.

Wellicht dat een koolborsteltje in je startmotor kapot is of dat de aansluiting verroest is: Beter uiteindelijk een nieuwe eronder of goede ruil startmotor...

Wat ook wil helpen is de auto in z'n 2 zetten en dan voortduwen, en daarbij de auto starten.... maar euvel komt wel terug!
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Mrtn schreef:even ter aanvulling als je dat niet erg vindt;

de 3 bouten van de startmotor gaan links door de versn.bak heen :)
? Gezien vanaf waar?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

AZ4L schreef:
Mrtn schreef:even ter aanvulling als je dat niet erg vindt;

de 3 bouten van de startmotor gaan links door de versn.bak heen :)
? Gezien vanaf waar?
heb jij er meer dan 1 versn.bak in zitten dan????? :p
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Frits schreef:
AZ4L schreef:
Mrtn schreef:even ter aanvulling als je dat niet erg vindt;

de 3 bouten van de startmotor gaan links door de versn.bak heen :)
? Gezien vanaf waar?
heb jij er meer dan 1 versn.bak in zitten dan????? :p
Haha, nee zo bedoelde ik het niet. Ik dacht dat je het puur had over die bouten en vanaf de bestuurder bekeken gaan ze er toch echt vanaf rechts in (bevestiging startmotor)... grapjas :)
Arie16v
Berichten: 148
Lid geworden op: do 20 feb 2003 21:11
Locatie: Wervershoof

Misshcien ideetje:
ff van de sloop een nieuwe startmotor halen, en "ff" erin zetten..
Heb het ook bij een vriend van me gedaan, je ben ff bezig, maar is nu weer tikkie en lopen.
Bij het starten met de oude startmotor moest ie constant ff een zetje hebben..
Clio16v rules
Plaats reactie