2,5 week geleden van een "kennis" een R5 GTX gekocht voor weinig. Eerst dure apk keuring laten doen (stom) en voor 500 euro nieuwe homokineet 2 nieuwe voorbanden en uitleinen laten doen.
Motorblok had nooit problemen gegeven volgens hem. Goed ik eerste weekend op het gemakkie 500 km weg getuft. Eerste dag zonder problemen. Koelingvloeistof, olie en temperatuur goed in de gaten gehouden. Geen problemen, zondag met een vriend ff onder de kap gekeken, bleken de bouten van het klepdeksel los te zijn. FF aangedraaid en het olie verbruik is tot 0 gereduceerd voorlopig.
Toen zijn de problemen begonnen. Terug weg van 200 km, bij koppeling in steeds de motor uitvallen, dit maar opvangen met de choke (moest toch echt naar huis).
Week later ff met bevriende leerling automonteur bekeken wat er nog gedaan moest worden. Wil er 1 bougie uitdraaien, ding blijkt muur en muur vast te zitten. Met veel problemen en wd40 toch eruit gekregen, ziet er uit alsof ie er al 160000 km inzit.
Met carburateur, stationair maar opengedraaid zodat ik iig normaal koppeling kan gebruiken. Alleen heb ik veel minder remdruk bij koppeling in, lag volgens hem aan gebrek aan onder druk, dus valse lucht oid.
Ook lekt hij ergens benzine, ik dacht benzine pomp nieuwe gehaald blijkt het niet de benzine pomp te zijn die lekt,(bij nader inzien lekte ook de pomp). Er lekt dus een cilinder met dekseltje waar ik dacht 3 slangen op uit komen. Het bevindt zich aan de voorzijde van het motorblok.
Kan allemaal vervangen worden. Dacht ik toen nog. Deze week geen tijd gehad om te vervangen maar had het ding toch nodig dus ff 20 km gereden, niets aan het handje tot ik hem uit wil zetten, ging dus niet meer hij bleef na ploffen en stoten. Ventilator is hand geschakeld en had tijdens dit stads ritje continu aangestaan. Ding in versnellig uit laten schrikken. Niets te zien. Kom ik na 20 mins. terug licht er een plas koelvloeistof onder me wagen. Niet te zien waar die vandaan gekomen is. Water er in gegooid nog geen halve liter, en nu verbruikt hij weer niets meer.
Wat kan er dus allemaal mis zijn ? Ik weet een heel verhaal, maar ik ben net een beetje aan het leren sleutelen, aan auto's.
Help R5 GTX problemen.
geduld is een schone zaak...de grootste techneuten komen vaak savos pas 

uitvallen ; Dat uitvallen kan te maken hebben met valselucht, door de choke uit te trekken verrijk je de inspuiting en zal deze kunnen blijven lopen.
Van de 1700carbjes is bekend dat de carburateurvoet weleens wil kromtrekken. Deze zal misschien aan vervanging toezijn, of moet gevlakt worden en daarna gemonteerd met verse pakkingen. Maar dat zou je even moeten bekijken door deze te demonteren in z'n geheel van de motor om daarna op een glasplaat te zetten, schijn nu met een zaklampje door de carb (van boven naar binnen). Waar licht onderaan de voet naar buiten piekt kan de carbvoet zijn kromgetrokken en valse lucht zuigen.
Remdruk verlies ; Op de vacuumpot van de remmen zit een slang die op je blok zit, ergens bij je inlaat. Kijk eens of deze stuk is ergens, ik weet namelijk niet of dit te maken kan hebben met het feit dat de motor wellicht valse lucht zuigt. wie weet...
benzinelekkage ; Wat er waarschijnlijk lekt is je benzinedrukverdeler. Kijk of het te repareren is, zoniet een andere bestellen. Wellicht is het een slangeklemmetje die door het slangetje is gesneden.
koelvloeistof ; zal toch ergens vandaan moeten komen, dus blijven zoeken, kan van alles zijn, waterpomp, kapotte slang etc
blijven draaien van de motor ; kheb 't geweten maar kan het me niet meer herinneren, maar een ander vast wel
succes
Van de 1700carbjes is bekend dat de carburateurvoet weleens wil kromtrekken. Deze zal misschien aan vervanging toezijn, of moet gevlakt worden en daarna gemonteerd met verse pakkingen. Maar dat zou je even moeten bekijken door deze te demonteren in z'n geheel van de motor om daarna op een glasplaat te zetten, schijn nu met een zaklampje door de carb (van boven naar binnen). Waar licht onderaan de voet naar buiten piekt kan de carbvoet zijn kromgetrokken en valse lucht zuigen.
Remdruk verlies ; Op de vacuumpot van de remmen zit een slang die op je blok zit, ergens bij je inlaat. Kijk eens of deze stuk is ergens, ik weet namelijk niet of dit te maken kan hebben met het feit dat de motor wellicht valse lucht zuigt. wie weet...
benzinelekkage ; Wat er waarschijnlijk lekt is je benzinedrukverdeler. Kijk of het te repareren is, zoniet een andere bestellen. Wellicht is het een slangeklemmetje die door het slangetje is gesneden.
koelvloeistof ; zal toch ergens vandaan moeten komen, dus blijven zoeken, kan van alles zijn, waterpomp, kapotte slang etc
blijven draaien van de motor ; kheb 't geweten maar kan het me niet meer herinneren, maar een ander vast wel
succes
Mrtn = Maarten
Benzine druk verdeler klinkt aanemenlijk, gaan 3 slangen in. Repareren zal moeilijk worden gezien de omvang van de lekkage.
Vreemde vind ik wel dat de wagen vlak voor ik hem kocht is apk goedgekeurt.
Vreemde vind ik wel dat de wagen vlak voor ik hem kocht is apk goedgekeurt.
Vertrouw nooit op een APKkeuring, dat zegt namelijk nixSidewinder schreef: Vreemde vind ik wel dat de wagen vlak voor ik hem kocht is apk goedgekeurt.
daar wordt het meest mee gesjoemelt
Mrtn = Maarten
Daar ben ik nu helaas ook achter. Benzine pomp bleek ook lek te zijn. En de vorige eigenaar blijft volhouden dat ie op olie verbruik een koelvloeistof verbruik nooit problemen heeft gehad, totdat hij heb 3 maanden geleden stil zette.