[5GTT] Aandrijfas? JB0/1/3 25/35 mm doorsnede

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Dennis VK

10/11/2004ZIE NIEUWE BERICHT BENEDEN

Ik dacht dat het makkelijk was om een aandrijfas te bestellen? Dit is dus niet zo!

Linksvoor 5 Types: JB 0 t/m 5. JB0 en 4 vallen af omdat deze 4 versnellingen vooruit hebben. De Turbo heeft er 5. Dus dan hou ik over JB1, 3 of 5.

De indicatiestikker op de as is zo verbleekt dat ik niet kan zeggen of het nu blauw-rood is of blauw-roze...en ja hoor, in de tabel staan beide kleuren, dus drama weer compleet:

JB3 - Blauw/Rood
JB4/5 - Blauw/Roze en Blauw/Groen (afhankelijk van koppeling wielzijde, GE86 of GE76)

Het is dus nog steeds 1 van deze 3.

Een andere tabel uit het werkplaatshandboek (Handgeschakelde versnellingsbakken H21, overbrengingsverhoudingen) geeft aan: Motorcode C405 -> JB3.

Dus dat zou hem moeten zijn, niet dan?
Het is een Phase I GTT uit '86, het blok is een Phase II, motorcode C1J.

Er zou ook een plaatje moeten zitten op het koppelingshuis met het type van de bak. Maar deze lijkt te ontbreken want ik kan dat plaatje echt nergens vinden. En zo moeilijk kan het niet zijn.

Kan me iemand me misschien vertellen welke as het nu moet zijn?

Alvast bedankt,
Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis VK op wo 10 nov 2004 20:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Mmm een as is een as. Pak een van de jb3én ik heb ook al veel verschillende gezien bij de gtt. Je hebt ze wat dikker en wat dunner namelijk. Ik zou zeggen, pak de dikste hé :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
canonballman

GTT bak is een JB3 bak. Dus alle assen van van een 5 met een JB3 bak zullen passen.
canonballman

Kheb eventueel wel 2 goede gebruikte assen liggen. L en R, zijn van een R5GTX 1700 (met JB3 bak)
Dennis VK

nu belde ik net met de Brezan (Delft), en die vertelde dat ze de aandrijfas voor de Renault 5 gt turbo zo hadden liggen. Dat ze maar 1 type hadden, JB3 zei hem helemaal niks...dus die zal ie dan toch wel bedoelen niet dan ????

en is het normaal dat je je oude in moet leveren? Anders moet ik 68 euro aan statiegeld betalen?

Wat een fucking onzin (N)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik neem aan dat het een revisie-as is, vandaar dat je dan de je oude weer moet inleveren. :)
Dennis VK

Ik heb hem nu in Best bij V&V automaterialen besteld, 106 euro incl. Maar hij zei dat er geen verschil is in linker en rechter as? Is dat zo? ik dacht namelijk dat de rechteras altijd langer was?

Bedankt,
Dennis
canonballman

rechter as is bijna 2 keer zo lang.........

Is wel een bedrijf met verstand van zaken als ik het zo hoor :wink:
Abel
Über-Spammer

en of er een verschil in links en rechts zit...

rechts is lager en zit buiten de bak.
links is dus korter en zit IN de bak, dus die moet met nieuwe olie vervangen worden...
Dennis VK

OK dan,

Heb ik (samen met pa :worship: dus) zaterdag de linker aandrijfas er uit gehaald. En wat ik dus al dacht. De JB3 die ik besteld heb, is dus serieus niet de LINKER, maar eerder de RECHTER. (volgens die gast zouden links en rechts hetzelfde moeten zijn, NIET DUS (N) )

Nu heeft ie de JB0/1/3 besteld, en dit lijkt me totaal niet logisch....zie de uitleg boven namelijk....in ieder geval weer behoorlijk kut, want nu moet ik weer wachten :@
speedline

Elke Super 5 GT Turbo (productiecode C405) is voorzien van een JB3-009 versnellingsbak. Er zijn 2 typen koppeling 190 en 200mm.

De aandrijfassen voor deze auto zijn er in verschillende diktes en dat heeft er mee te maken of dat de assen hol of massief zijn. De holle assen zijn het dikst.

De linker en rechter aandrijfas zijn verschillend van lengte en constructie. Het differentieel zit namelijk uit het midden.

De koppeling aan de wielzijde (asstomp met spiebanen) is bij links/ rechts hetzelfde. De koppeling aan de bakzijde verschilt. Links heeft een koppeling die je direkt in het differentieel schuift, en daarna de bakhoes met daaromheen een ring met 3 boutverbindingen (niet te vast aandraaien, nergens voor nodig) op zijn plaats zet en het spul zit op zijn plek.

Rechts heeft een koppeling die je op een uitgaande asstomp van het differentieel schuift en daarna vergrendeld met een spie. (Zorg altijd voor een nieuwe spie!)

Ook bij andere Renaults met J bakken is de constructie gelijk. Controleer altijd of de linker aandrijfas goed in het differentieel geschoven is na werkzaamheden! (Altijd!)

Let op dat bij het vaststellen van bijgeluiden je makkelijk links en rechts verwisseld en dan ook de verkeerde as zou kunnen vervangen.

Als je voor een C405 een aandrijfas besteld (wel de goede zijde!) krijg je altijd een passende.

Met vriendelijke groet en succes,

Speedline.
Laatst gewijzigd door speedline op ma 10 nov 2003 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis VK

speedline schreef:Als je voor een C405 een aandrijfas besteld (wel de goede zijde!) krijg je altijd een passende.
Bij V&V Automaterialen dus niet. De nieuw bestelde as was vandaag nog niet binnen, morgen waarschijnlijk wel. Hopenlijk is het de goeie.

Speedline bedankt voor je uitleg (Y)

Dennis
Dennis VK

NU heb ik een JB0/1/3, ben er ook achter dat de versnellingsbak voor deze modellen hetzelfde zijn.

Maar meet ik net de maat van die aandrijfas op: istie 25 mm in doorsnede. Terwijl die rechter 35 mm in doorsnede is..... (N)

ik vraag me af hoe lang dat gaat houden. Of draaiden ze er vroeger nog een plastic pijp om heen ofzo????
canonballman

speedline schreef:
De aandrijfassen voor deze auto zijn er in verschillende diktes en dat heeft er mee te maken of dat de assen hol of massief zijn. De holle assen zijn het dikst.
Dennis VK

Ja mensen, mijn rechteras is ook al een tijdje gaar. Ik ga een nieuwe kopen (als het goed is zou ik dit nu in 1x kunnen doen :D )

Maar d'r zit een gewicht op. Hoe kan dat geval er terug op als ik dalijk ineens een dunnere of een dikkere as krijg. En ik durf te wedden dat ik dat krijg dus ga nou niet reageren dat je een originele krijgt :wink:

En moet ik deze op dezelfde plaats terug er opzetten?

alvast bedankt!
dennis
Abel
Über-Spammer

maakt niet uit. met of zonder :wink:
Dennis VK

Abel schreef:maakt niet uit. met of zonder :wink:
waarom zit ie er dan op?
Plaats reactie