Aanhaalmoment bougies? Gtt

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

weet iemand hoe vast je bougies moeten?? ben altijd bang dat ik ze doordraai!!!
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ophouden bij kwart slag voor doordraaien :lol:

Je hebt vast geen momentsleutel.
Inderdaad de grote ratel van een dopset nodigt door zn afmetingen nogal uit tot veel te vast aanpoeieren.

Ik denk ongeveer zovast als je een m6 boutje met een ringsleuteltje 10 vast durft te poeieren. Dus met een dopsleutel: zet je hand niet op het eind van het handvat maar op plm 10-15 cm vanaf het midden van de dop en draai um maar stevig aan.
En alleen bij koude motor natuurlijk.
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

ik deed altijd gewoon erin draaien totdat ie vast zat zegmaar.dus dat je merkbaar meer weerstand krijgt.

en dan voor bougies met een koperen ring een kwartslag vastdraaien.

voor conische bougies 1/8ste slag vastdraaien.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

r5alpine-turbo schreef:.

en dan voor bougies met een koperen ring een kwartslag vastdraaien.
yep, maar dan alleen als de ringen nieuw zijn,
anders:
r5alpine-turbo schreef:.
ik deed altijd gewoon erin draaien totdat ie vast zat zegmaar.dus dat je merkbaar meer weerstand krijgt
maar bij twijfel: liever wat te los dan te te vast.
te los kan loslopen, dan draai je um er gewoon wer in, te vast maakt de draad stuk. Das een stuk lastiger om weer te fixen. Uiteraard bij ouwe bougies de draad mooi schoonmaken.
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

en vergeet het kopervet niet!

mocht je hem ooit verkopen, dan kan de koper ze er ook nog uitdraaien :D
Eric H
Berichten: 345
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Heinenoord
Contacteer:

Uit praktijk ervaring met klanten worden die dingen er altijd te vast ingedraaid.....

Soms breken ze dan af, met alle gevolgen van dien....

Idd niet te vast, gewoon met de hand erin draaien en vervolgens nog een klein tikkie met de ratel nadraaien.

Als je het preciese aanhaalmoment wilt weten, dan post ik dit morgen wel even voor je.
Die info heb ik wel op mijn werk.
Cars : Volvo V40
R5 GTT FOR SALE
Check de site voor de voortgang
http://home.versatel.nl/e.hitzert

5 Turbo kopen ????
Anonymous

Dennis WBJ schreef:en vergeet het kopervet niet!

mocht je hem ooit verkopen, dan kan de koper ze er ook nog uitdraaien :D
Kopervet is sowiezo een aanraaier voor je hele blok, ik ben er iig verslaafd aan. :worship:
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Alleen de bougies moeten toch altijd worden gemonteerd met een juiste warmtegraad enzo? Hoe is dit dan te meten? Hij moet toch een bepaalde afstand hebben, want anders zou er motorschade kunnen ontstaan.

Wie weet hier meer van?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

ik heb wel een momentsleutel dus....wie weet de aanhaalmomenten??
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

M6 doe je op 10-11[Nm], dus je bougie ook zoiets. Pak em beet 15[Nm]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Donleben schreef:Alleen de bougies moeten toch altijd worden gemonteerd met een juiste warmtegraad enzo? Hoe is dit dan te meten? Hij moet toch een bepaalde afstand hebben, want anders zou er motorschade kunnen ontstaan.

Wie weet hier meer van?
warmtegraden staan toch voorgeschreven per auto en per bougie...Bovendien als jij zegt dat je nieuwe bougies nodig hebt voor je clio of wat dan ook dan weet de goede onderdelenman wel wat je moet hebben
Eric H
Berichten: 345
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Heinenoord
Contacteer:

Warmtegraad staat voorgeschreven voor elk type auto.
Net zoals elektrode afstand en dergelijke....

Voor de verduidelijking :
Bij NGK geldt hoe hoger het getal, hoe lager de warmte graad.
Dus een BKR 5 ES is warmer dan een BKR 6 ES.

En dan heb je nog een heleboel meer aanvullende info,
ontstoord of niet ontstoord, platinum elektrode of niet, zoals de voor de R5Gtt phase 1 geschikte B 8 EVX. ( NGK )

PS ben er vandaag niet aan toe gekomen om het aanhaalmoment op te snorren.
Cars : Volvo V40
R5 GTT FOR SALE
Check de site voor de voortgang
http://home.versatel.nl/e.hitzert

5 Turbo kopen ????
Plaats reactie