[Williams] Stuurkolom vervangen: Vreemd! 18/11/03: OPGELOST!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Vanmiddag om 15:00 uur samen met Rob begonnen aan het vervangen van de stuurkolom van mijn Williams. Alles ging, met hier en daar wat gevloek, wel goed, tot het moment dat we de platice interieurdelen weer terug aan het plaatsen waren...

De stuurkolom is gewoon +/- 3mm naar links verplaatst! Alles zit daarmee iets naar links, dus ook de kappen die tussen het stuur en de tellerbak zitten. Aan de linkerkant zit er nu geen ruimte tussen die kappen en de rest van het dashboard en aan de andere kant heb ik nu 5mm ruimte. :s

Het vreemde is dat de stuurkolom maar op 1 manier vastgezet kan worden en daarmee in die positie terecht komt! Het moet dus wel zo zijn dat de stuurkolom 'fout' is!

Alles is nu wel gemonteerd en het stuurt ook een stuk beter, maar het zit me echt niet lekker!

Wat nu te doen?! Terug naar de dealer? En dan? Een nieuwe stuurkolom eisen en deze er weer in gaan zetten? Of kan ik eisen dat zij het voor me doen?

Ik baal hier eigenlijk wel enorm van! Altijd hetzelfde als ik iets vernieuw aan mijn Williams. :evil: (N)

..:: "Renault: Createur de Kutonderdelen" ::..
Laatst gewijzigd door Merijn op wo 19 nov 2003 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Florus

't zit je nog niet echt mee met je willy,
als het je nu al dwars zit zou ik zeker er mee
terug gaan,anders blijf je je eigen er aan ergeren :@
,iedere keer als je in die auto stapt.

Succes ermee :wink: .
Steven
Car: M536

Ik ken het 'idee'

Gewoon teruggaan en zorgen dat je even een serieus mannetje te pakken krijgt. D'r lopen heel veel etters die ons 'jongeren' vaak niet serieus willen nemen :(
Anders maar dreigen met Reno Nederland, en je kan even kijken of de onderdeelnummers kloppen met die van Dialogycs? Of misschien dat er verschillende versies zijn? (19/willy/16v)
Merijn
Über-Spammer

De jongen die 'm heeft besteld voor me (heb ik telefonisch gedaan) heeft een stuurkolom besteld voor een C57M, dus dat moet goed zijn...

Ik zal morgen het onderdeelnummer eens erbij pakken en kijken of er verschil in zit. Zit er uberhaupt wel verschil tussen de stuurkolom van een 16V of Willi?
Laatst gewijzigd door Merijn op zo 19 okt 2003 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Zover ik weet niet, dacht alleen dat de spoorstangen langer waren van de Willy, stuurhuis en stuurkolom zouden hetzelfde moeten zijn....

Is er echt geen mogelijkheid om het anders te monteren? Desnoods met wat spietjes ertussen etc. vergelijk anders met je oude kolom.
Merijn
Über-Spammer

Vergelijken met mijn oude kolom gaat niet zo makkelijk, als de nieuwe er alweer onder hangt, he. :)

Ik ga 'm echt niet meer demonteren de komende dagen. Het heeft me al genoeg gevloek gekost.

Toen we de oude eruit hadden hebben ze we naast elkaar gelegd en er was op het ook niks verschillend aan die dingen. Maar ja, een paar mm zie je niet, denk ik.
Steven

Sja als je het allemaal weer recht wil hebben vrees ik dat ie toch echt weer los moet en dan alles ff nameten.

Desnoods kijken of je oude stuurkolom kan ombouwen met je nieuwe. Maarja dan sloop je wel je nieuwe natuurlijk...
Merijn
Über-Spammer

Er is maar 1 manier waarop dat ding gemonteerd kan worden, dus moet het een productiefout zijn van Renault. Ik zou anders echt niet weten hoe ik dit voor elkaar zou moeten krijgen!
Merijn
Über-Spammer

Het stuurt wel goddelijk, overigens! :D
Merijn
Über-Spammer

zo, net even gebeld met de Renault Dealer Arend in Oss, waar ik het onderdeel besteld heb. Ze deden absoluut niet moeilijk. Ik moest even langskomen bij hun, zodat ze het konden bekijken en konden opnemen met Renault Nederland. Het moest goed en netjes opgelost worden zei de man aan de telefoon, dus ik heb wel goede hoop. :)
Paskie

kijk!! das beter nieuws :) (Y)
frank_williams

kunnen we nog een fotoverslagje verwachten merijn?
Merijn
Über-Spammer

Helaas was ik gisteren mijn digicam vergeten, dus ik vrees van niet. Als we 'm er opnieuw in gaan bouwen zal ik proberen te onthouden dat ik dat ding mee moet nemen!

Het vervangen van de kolom zelf stelt niet zoveel voor. Het langste hebben we gedaan over het verwijderen van de luchtslang die naar je ventilatierooster (links) loopt. En het allerergste was het terugplaatsen van het rubber in het schutbord! Wat een hel... Schelden, vloeken, tieren... :(
frank_williams

hehehe, oke weet ik wat me een beetje te wachten staat. thnx.
Merijn
Über-Spammer

Ga jij het binnenkort ook doen?
frank_williams

ja, is wel de bedoeling. er zit nogal wat speling op mn stuur, is niet heel prettig.
Merijn
Über-Spammer

Ah, het is zeker een aanrader! Hij stuurt nu echt lekker strak!

Weet je waar bij jou de speling zit?
frank_williams

er is me verteld dat de speling in de kruiskoppeling zit, schijnt een bekend probleem te zijn...
ik heb een stukje in een 16v gereden die wel goed stuurde, scheelt dus enorm. ik moet soms mn best doen om bij smalle wegen (zoals bij breda-prinsenbeek) de boarding niet te raken :(
Merijn
Über-Spammer

Dat had ik ook, ja. Alleen had ik geen speling op de kruiskoppeling. Die was nog 100% goed.

Bij mij zat de speling verder naar onder... Als je wilt kan ik de oude stuurkolom wel meenemen naar De Meern, zodat je er eens naar kan kijken.
frank_williams

graag, geen idee hoe het ding er namelijk uit ziet :D
wat veroorzaakte dan uiteindelijk de speling?
Merijn
Über-Spammer

Dat is enorm moeilijk uit te leggen, zonder dat ik het kan laten zien, dus zullen we het effe uitstellen tot 2 november? :)
frank_williams

is goed, moet nog wel vol te houden zijn die 2 weekjes :D
Merijn
Über-Spammer

hehe... :) Gewoon niet zo hard wegberen elke keer. Geen rare dingen doen, dan komt het wel goed. :)
canonballman

Merijn schreef: En het allerergste was het terugplaatsen van het rubber in het schutbord! Wat een hel... Schelden, vloeken, tieren... :(

Een gewaarschuwd mens............ :wink:

Maar speling op de kruiskoppeling komt zelden voor. De speling zit 99 van de 100 keer er net onder, in een soort 'dempende koppeling' (gevuld met een zacht kunststof)

Je moet het eigenlijk zien om te begrijpen........
Merijn
Über-Spammer

Inderdaad, een gewaarschuwd mens... :) Maareh, we heb die 'ring' niet uit het rubber geduwd voordat we 'm gingen monteren. :) Dat scheelde nogal wat vloekwerk, denk ik!

En inderdaad, je moet het zien om het te snappen. :)
frank_williams

canonballman schreef:Maar speling op de kruiskoppeling komt zelden voor. De speling zit 99 van de 100 keer er net onder, in een soort 'dempende koppeling' (gevuld met een zacht kunststof)
Eh ja, bij mij schijnt dus dat zachte kunststof vergaan te zijn. Ik had echter begrepen dat dit in die kruiskoppeling zat...niet dus (S)
Merijn
Über-Spammer

Nope! :)
Patrick L.

Frank M schreef:
canonballman schreef:Maar speling op de kruiskoppeling komt zelden voor. De speling zit 99 van de 100 keer er net onder, in een soort 'dempende koppeling' (gevuld met een zacht kunststof)
dat klopt ja, heeft mijn clio16v ook gehad, ik heb het op de "beunmethode" opgelost door de stuurstang uit te bouwen en die twee delen waar dat rubber tussen zit aan elkaar vast te lassen, werkt ook.... :)
Merijn
Über-Spammer

Het werkt wel, maar van die hitte wordt je stuurkolom niet sterker, vrees ik... Ik durf dat niet aan. :)
Patrick L.

geen idee of dat kwaad kan, ik heb dat een jaar geleden gedaanen tot nog toe geen problemen, ook de Nurnburgring hebben ik en de stuurstang overleefd.... :wink:
Merijn
Über-Spammer

Het zal best kunnen, hoor. Maar ik durf het echt niet aan. Straks breekt 'ie als je net stevig een bocht induikt. Dat wil je niet meemaken!!! :)
Patrick L.

nee dat maak je niet meer mee denk ik, als je op de ring zit.
canonballman

geloof ik ook niet zo in......
Merijn
Über-Spammer

Ach ja... Ik wil het risico niet nemen. :) Ik hoop er toch weer 10 jaar mee vooruit te kunnen. :D
-=Chuckie=-
Contacteer:

Merijn schreef:Ach ja... Ik wil het risico niet nemen. :) Ik hoop er toch weer 10 jaar mee vooruit te kunnen. :D
10 jaar? nee dan hoop ik toch echt al wel een clio V6 te hebben :lol:
Plaats reactie