[R5GTT PH1] van 0,67 naar 0,8 bar..hoeveel pk?
Kep een PH1 R5gtt van 86 met Devil® open uitlaat en een Green® open lucht filter en PH2 208 ontsteking. Standaard zit de PH1 op 115 pk. Met bovengenoemde zit je op ca. 122 pk. Ik heb nu de turbo van 0,67 naar ca. 0,8 opgeschroefd (volbelasting op 8e streepje van de turbometer). Dit geeft al een FLINKE prettige schop in de rug met t optrekken. Heeft iemand eens een rollerbanktest gedaan met zo'n vergelijkbare setup? Iemand enig idee wat voor totale PK's dit nu met verhoogde turbodruk erbij opleverd? iets van 135 pk opzo?
in theorie zou je bij iedere 0,1 bar zo'n 10 pk extra moeten krijgen.
Immer wieder die verdammte Holländer
En praktijk wijst uit dat je aan al die gegevens erg weinig hebt. Er is geen enkel blok wat exact 115 pk levert.
135 pk kun je gokken, maar als je het echt wilt wetne moet je gewoon die rollerbank op.
En de praktijk gooit die 10pk per 0.1 bar ook omver, gezien je ook nog hogere weerstanden krijgt die nie lineair zijn aan de druk.
135 pk kun je gokken, maar als je het echt wilt wetne moet je gewoon die rollerbank op.
En de praktijk gooit die 10pk per 0.1 bar ook omver, gezien je ook nog hogere weerstanden krijgt die nie lineair zijn aan de druk.
daarom valt er ook vrij weinig zinnigs over te zeggen, maar bij niet al te grote veranderingen in druk is het een leuke leidraad.
Immer wieder die verdammte Holländer
-
IN THEORIE is zelfs een verhoging van 0,1 bar goed voor 10 procent vermogenswinst, oftewel 11,5 pk per tiende bar drukverhoging.
Maar inderdaad: in de praktijk is het wat minder.
Echter, ik durf te zeggen dat je in de praktijk per tiende bar wel een procent of 7 erbij krijgt, en dan blijf ik aan de veilige kant.
En als je het ECHT goed wil doen zet je de auto EERST standaard op de vermogensbank, en daarna met hogere druk.
Dan weet je pas ECHT wat je aanpassingen hebben opgeleverd.
Mij interesseert vermogen (het getal) niet heel veel, ik moet gewoon plezier hebben
Maar inderdaad: in de praktijk is het wat minder.
Echter, ik durf te zeggen dat je in de praktijk per tiende bar wel een procent of 7 erbij krijgt, en dan blijf ik aan de veilige kant.
En als je het ECHT goed wil doen zet je de auto EERST standaard op de vermogensbank, en daarna met hogere druk.
Dan weet je pas ECHT wat je aanpassingen hebben opgeleverd.
Mij interesseert vermogen (het getal) niet heel veel, ik moet gewoon plezier hebben

Hangt wel degelijk van vele andere factoren af/ bottlenecks. Heb bij m'n audi de druk verhoogd van 0,8 Bar standaard naar 1,9-2.0 bar. Zou dus in theorie betekenen minimaal 110 pk extra. 2 Bar zou het originele turbootje niet trekken dus grotere turbo. Die past niet op het spruitstuk dus ander spruitstuk. Te weinig benzine dus grotere injectoren, andere brandstofpomp enz enz enz. Pak nu ook "slechts" 85 pk met zoveel meer druk en alle andere zaken. Tis maar net waar de bottleneck gaat zitten, denk ik.
-
Als een autofabriekant een aantal PK`s opgeeft, moet iedere auto van dat type en uitvoering dat ook daadwerkelijk halen (ook een maandagmorgen auto).
Een auto van +- 17 jaar oud zal iets van 10 tot 20 procent minder vermogen (PK`s) leveren dan een nieuwe (indien niet gereviseerd) door slijtage.
Dus als je met die aanpassingen die je hebt gedaan tussen de 110 en 120 PK haalt, is dat best netjes.
Een auto van +- 17 jaar oud zal iets van 10 tot 20 procent minder vermogen (PK`s) leveren dan een nieuwe (indien niet gereviseerd) door slijtage.
Dus als je met die aanpassingen die je hebt gedaan tussen de 110 en 120 PK haalt, is dat best netjes.
pk pk ... wil niet zeggen dat je niet een aantal nm extra koppel verdien daar bij 3500 toeren. Dat voel je meteen! Bovenin (5500+) trekt ie geen fuck harder bij mijn druk dus kan me niet voorstellen dat ik veel meer pk win.
Ik heb een fase 2, standaard 120 pk.
ik heb hem getest op de rollerbank,
met 0,8 bar onder de gasklep, en ong 1 bar op me metertje in me auto (1st rode streepje)
ik kwam uit op 123 pk. ik heb dus nu alleen het verlies van de oude auto gecompenseerd.
dus als je nu die 120 pk haalt mag je tevreden zijn.
met 0,8 bar onder de gasklep, en ong 1 bar op me metertje in me auto (1st rode streepje)
ik kwam uit op 123 pk. ik heb dus nu alleen het verlies van de oude auto gecompenseerd.
He! nu is die weer rood.
Wat voor rollerbank was dit. En waar is dit vermogen aan gemeten. Want ik zie iedereen wel met waarden enzo gooien. Maar hoe komen jullie hieraan. Want ik neem aan dat jullie niet allemaal het blok hebben uitgebouwd en het hebben laten testen. Neem aan dat jullie dit allemaal op een rollerbank doen. En daar komen nou net iets andere getallen uit. Namelijk vermogen aan je wielen. En aan de krukas is alleen maar gissen._Martijn_ schreef:Ik heb een fase 2, standaard 120 pk.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Dit was bij die rollerbank meeting. van xedra. fsc heete dat geloof ik. echt een super goede rollerbank.Michel S. schreef:Wat voor rollerbank was dit. En waar is dit vermogen aan gemeten. Want ik zie iedereen wel met waarden enzo gooien. Maar hoe komen jullie hieraan. Want ik neem aan dat jullie niet allemaal het blok hebben uitgebouwd en het hebben laten testen. Neem aan dat jullie dit allemaal op een rollerbank doen. En daar komen nou net iets andere getallen uit. Namelijk vermogen aan je wielen. En aan de krukas is alleen maar gissen._Martijn_ schreef:Ik heb een fase 2, standaard 120 pk.
en het was 123 op de krukas. en 90,4 pk aan de wielen.
dus die waardes kloppen als een bus.
He! nu is die weer rood.
heb hier een boekje met de test van een GTT op de rollerbank (nieuw van de fabriek af). Gaf toen der tijd 102 PK(als ik me het goed kan herinneren) aan de wielen, wat ongekend was. Aangezien de andere test autos met ongeveer hetzelfde vermogen veel minder aan de wielen hadden. GTT had veel minder verlies over de aandrijflijn._Martijn_ schreef:Dit was bij die rollerbank meeting. van xedra. fsc heete dat geloof ik. echt een super goede rollerbank.Michel S. schreef:Wat voor rollerbank was dit. En waar is dit vermogen aan gemeten. Want ik zie iedereen wel met waarden enzo gooien. Maar hoe komen jullie hieraan. Want ik neem aan dat jullie niet allemaal het blok hebben uitgebouwd en het hebben laten testen. Neem aan dat jullie dit allemaal op een rollerbank doen. En daar komen nou net iets andere getallen uit. Namelijk vermogen aan je wielen. En aan de krukas is alleen maar gissen._Martijn_ schreef:Ik heb een fase 2, standaard 120 pk.
en het was 123 op de krukas. en 90,4 pk aan de wielen.
dus die waardes kloppen als een bus.
Maar ik blijf erbij. het motorvermogen test je maar op 1 manier. Motortestbank. Dan krijg je een exacte waarde.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik denk dat je nu zeker 145 pk hebt !
Ach wat maakt het allemaal uit . Over twee weken ben je er aan gewend en wil je nog meer pk's net iets meer trekkracht enz , het houd toch nooit op .
Als ie lekker rijd das belangrijk
Ach wat maakt het allemaal uit . Over twee weken ben je er aan gewend en wil je nog meer pk's net iets meer trekkracht enz , het houd toch nooit op .
Als ie lekker rijd das belangrijk

niet helemaal, in theorie kan je het volgende rekensommetje toepassen, eraan denkend dat er geen bottlenecks voor komen.-Ray- schreef:in theorie zou je bij iedere 0,1 bar zo'n 10 pk extra moeten krijgen.
standaardvermogen /(standaarddruk +1) x (aangepastedruk +1)
vb bij de GTT
120/ (0,7 +1 ) x (0.8 +1 )= 127 pk
nu is mijn vraag: Hoe krijg je dit vermogen nu goed op de weg, want het is hartstikke leuk om je motor zo zwaar te tunen dat er 200 peekaas uitkomen, maar als je teveel vermogensverlies hebt dan heb je hier helemaal niks aan.
Ik heb al aan een sperdifferentieel gedacht, maar dat is me al afgeraden ivm prijs/vermogenswinst.
wat zijn er nog meer voor artikelen/foefjes om dit te voorkomen?
Ik heb al aan een sperdifferentieel gedacht, maar dat is me al afgeraden ivm prijs/vermogenswinst.
wat zijn er nog meer voor artikelen/foefjes om dit te voorkomen?
Beetje lastig. Je hebt 10% meer overdruk maar das geen 10% meer lucht. Je hebt 1.6 lucht of 1.8 luchtJeroen V schreef:niet helemaal, in theorie kan je het volgende rekensommetje toepassen, eraan denkend dat er geen bottlenecks voor komen.-Ray- schreef:in theorie zou je bij iedere 0,1 bar zo'n 10 pk extra moeten krijgen.
standaardvermogen /(standaarddruk +1) x (aangepastedruk +1)
vb bij de GTT
120/ (0,7 +1 ) x (0.8 +1 )= 127 pk

Je kan wel lekker gaan schroeven enzo, maar denk eerst is aan 2 nieuwe aandrijfassen, nieuwe rubbers en motorsteunen, en nieuwe schijven met blokken. Pas dan moet je gaan tunen aan je blok
is dat het enige wat je eraan kunt doen?
Op den duur verslijt dat ook en ben je weer terug bij af....
Op den duur verslijt dat ook en ben je weer terug bij af....
ja voor de echte purist een must. Als je gewoon lol wil hebben kun je best wat meer druk rijden, hoef je echt geen nieuwe assen en rubbers te monteren. Nieuwe schijven zijn nooit verkeerd, maar ook geen must aangezien mijn *oude* nog heel hard kunnen remmen.stephan schreef:Je kan wel lekker gaan schroeven enzo, maar denk eerst is aan 2 nieuwe aandrijfassen, nieuwe rubbers en motorsteunen, en nieuwe schijven met blokken. Pas dan moet je gaan tunen aan je blok