5-je Turbo halen

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Kees_X

Dag Renault mensen :)

Volgende week vrijdag heb ik een afspraak gemaakt met iemand om een 5-je turbo te gaan kopen. Ben al eens gaan kijken en hij ziet er egt geweldig uit. Veel dingen zijn ook vernieuwd... Ziehier de ad. op marktplaats...
Zeer goede Renault 5 GT Turbo aangeboden. Recent een gereviseerde motor geplaatst(origineel Renault) inclusief oliepomp, sensoren, koppeling met drukgroep, waterpomp, enz. Tevens is het koelsysteem geheel vernieuwd(wederom originele Renault onderdelen).
Carrosserie is hard en strak, verder in december beide dorpels vernieuwd(daarna goed getectyleerd).
Zeer net interieur(originele fase 1 stoelen zonder slijtsporen) en vele extra gemonteerde onderdelen, waaronder:
-Aluminium veerpootbrug(gepolijst)
-Momo sportstuur(300 mm)
-Dump valve
-Zeer aparte stalen velgen(8J) met goede
Bridgestone's Potenza(175/50/13),
originele velgen met banden worden ook
geleverd.
En de foto http://static.marktplaats.nl/fotos/auto ... /43825.jpg

Ook geeft hij me een verse APK keuring erbij dus klinkt allemaal heel goed. Wat denken jullie hiervan en als ik daar ben wat kan ik het beste nog vragen of doen!

Alvast bedankt!
Riël
Über-Spammer

Al eens eerder gezien ... Ziet er goed uti, maar foto is nix. Gewoon eens gaan kijken, misschien zijn er mensen hier op 't forum uit de buurt die eens meegaan. Klinkt natuurlijk allemaal goed maarja.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michiel

Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Robert dB.

Was deze niet flink aan de prijs?
SimonBalk
Contacteer:

FF uit een ander topic gehaald :D

De grote problemen met de Renault 5 GT Turbo:

1. Gammele turbo
2. Defecte koppakking
3. Slippende koppeling
4. Doorgeroeste voordorpels
En verder:
· Roest
· Oververhitting van de motor
· Slecht werkende electronica
· Versleten stoelen
· Lekke kachelradiateur

Dingen om op te letten:

Motor:

· Gammele Turbo. Test 1: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen zodat de turbo naar maximale toeren schiet, turbo mag geen rare geluiden maken. [zie ook Transmissie] Test 2: Accellereer snel naar 80 km/u en laat het gas los, blauwe rook betekent olie in de uitlaatgassen en een stervende turbo. Ook veel blauwe rook bij het koud starten is een indicatie van een turbo die de dood in de ogen kijkt;
· Oliepeil. Erg weinig olie betekend waarschijnlijk slecht onderhoud, of dat de olie uit de uitlaat komt (dat wil je zeker niet). Controleer ook of er geen mayonaise-achtige drek aan de pijstok zit, zo ja, dan is de koppakking eraan;
· Een blauw schijnsel op het staal van de uitlaat verraad olie in de uitlaatgassen, Niet bon!
· Koppakking. Maak een berg toeren en kijk naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olie (erg slecht!), wit kan duiden op het einde van de koppakking, zwarte rook is waarschijnlijk het gevolg van een te rijke afstelling van de carburatie (vaak bij auto’s met verhoogde turbodruk, om pingelen te voorkomen) en kan weinig kwaad;
· Expansie vaatje. Het water moet helder zijn, olie in het expansie vaatje betekent een defecte koppakking;
· Anti-perculatie ventilator. Open na een testritje de motorkap en controleer of de anti-perc fan het doet. Deze moet enkele minuten na het afzetten van de motor de carburator koelen om verdamping van de benzineresten te voorkomen. Zoek naar en licht zoemend geluid links van de motor. Kijk meteen of de ventilator van de radiateur het doet (maakt meestal behoorlijk wat herrie) en of de koppakking niet lekt;
· Oververhitting. Tijdens het rijden mag de temeratuurmeter niet verder dan halverwege komen. Test: Probeer een stuk snel te rijden om de temperatuur omhoog te krijgen en rijd dan langzaam of stop, en kijk wat de temperatuurmeter doet. De ventilatoren moeten hun werk gaan doen en de temperatuur moet zich stabiliseren of dalen. Als de temperatuur blijft stijgen en/of het waarschuwingslampje gaat branden kan de radiateur verstopt zijn;
· Oliedrukmeter. De oliedrukmeter is vaak stuk, zo niet dan moet hij tijdens het rijden ergens tussen de 2 en de 6 staan, bij stilstand valt de druk vaak terug tot bijna nul. Als de druk laag blijft tijdens het rijden dan is de oliepomp waarschijnlijk aan vervanging toe.
· Slangen. Vaak zijn enkele van de vele slangen die we onder de kap van een GT Turbo tegenkomen gescheurd.

Transmissie:

· Slippende koppeling. Testen: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen, snelheidsmeter en toerenteller moet gelijk versnellen;
· Geef vol gas in de 2e versnelling en laat dan het gas los, als de versnelling in neutraal schiet is de versnellingsbak niet goed meer.

Carrosserie:

· Roest rond de achterruit;
· Roest in de achterbak, onder de bekleding;
· Roestende binnendorpels, vooral aan de voorkant;
· Controleer of alle panelen goed passen, grote kieren duiden op ongevalschade;
· Zoek naar laswerkzaamheden in het motorcompartiment, dit zou duiden op een frontale aanrijding, vooral als de bumper niet goed past;
· Kijk uit voor deuren die uit hun scharnieren getild kunnen worden.

Overigen:

· Banden. Moeten op de standaard 13” velgen van de zeldzame en dure maat 195/55 zijn, maar worden vaak vervangen door goedkopere 185/60, waarmee de wegligging en het remgedrag van de auto zeer verslechteren;
· Velgen. Zoals uit het bovenstaande blijkt zijn de standaard velgen erg duur qua banden, andere velgen zijn dus een pluspunt. Velgen groter dan 15” zijn echter af te raden wegens het aanlopen van de banden op de carrosserie;
· De schijfremmen voldoen over het algemeen goed, maar is een kleine kans op het kromtrekken van de voorremmen, dus bekijk het toch even;
· Schokdempers en Veren: duw hard op de hoeken van de auto en kijk hoe hij terugveert, de auto moet inveren en dan weer herstellen, en niet meer dan 1 keer stuiteren;
· Wiellagers. Luister bij 65 km/u naar een monotone brom, indien aanwezig staan nieuwe lagers op het menu;
· Stuurinrichting: Kijk uit voor speling in de stuurinrichting. Draai aan het stuur als de auto stilstaat, de wielen moeten direct bewegen;
· Open dak. Als de auto is voorzien van een opendak (zonnedak) dan lekt dit waarschijnlijk, de meesten doen dit in ieder geval;
· Benzine. De GT Turbo kan prima rijden op super ongelode benzine, hoewel ontworpen voor gelode benzine. Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.

Interieur:

· De bevestigingsframes van de voorstoelen raken los van de vloer, stoelen wiebelen heen en weer. Kan vaak alleen met laswerk worden verholpen;
· De bekleding op de zijsteunen van de stoelen is vaak slecht, dit is vaak een aardige indicatie van de conditie van de hele auto;
· Electrische dingen doen het niet of soms;
· Pas op voor een defecte snelheidsmeter, de hele unit zal vervangen moeten worden, en dat is niet goedkoop;
· Het vervangen van een lekke kachelradiateur vereist de demontage van het complete dashboard, inclusief stuur en stuurkolom, en kost dus veel tijd en/of geld. Deze lekkage is te herkennen aan natte vloerbedekking onder het dashboard, meestal aan de bestuurderskant. Niet te verwarren met lekkage rond het raam door roest aldaar. Koelwater is te herkennen aan zijn specifieke geur.
Robert dB.

niet lullig bedoeld hoor, maar deze tekst komt uit het RTC members gedeelte....en dus alleen bestemd voor leden.
robert

...Een blauw schijnsel op het staal van de uitlaat verraad olie in de uitlaatgassen, Niet bon!
...
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wie heeft dat bedacht?, kan iemand dat uitleggen?
Calle

Je moet toch eerst een Reno (Y) rijden om member te zijn? Ik ben blij dat mensen andere mensen willen helpen een goede auto te kopen waar ze veel plezier aan kunnen beleven en dat niet ze dat ontzeggen omdat ze "geen lid" zijn. Je wordt toch lid omdat het gewoon erg cool/stoer/gaaf/tof/plezant/vet/dope* is en niet omdat je dan wel alle geheimpjes mag weten?

*(niets doorhalen, is nl. van toepassing) :D
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

:worship: (Y)
Rob

Die witte heeft wel hele vette velgjes!!!
Als je die wagen koopt, en die velgjes weg wilt doen... Ik wil ze dan wel van je overnemen :wink: :D !
Anonymous

Robert dB. schreef:niet lullig bedoeld hoor, maar deze tekst komt uit het RTC members gedeelte....en dus alleen bestemd voor leden.
Ook niet lullig bedoeld:

Het overgrote gedeelte weet dit al, ik weet het zelfs nog wel ergens op een server een .doc te staan :)

Kom zeg..... members-area is gewoon moeilijk te onderscheiden op dit front... je hebt er geen copyright op ;)
SimonBalk
Contacteer:

Robert dB. schreef:niet lullig bedoeld hoor, maar deze tekst komt uit het RTC members gedeelte....en dus alleen bestemd voor leden.

Zou kunnen, maar ik heb de tekst uit het ->topic<- gehaald waarin ik, toen nog als niet lid, om hulp vroeg voor de aanschaf van mijn 5gtt-tje.

Ik zelf, als RTC lid, dat de club ook niet leden gewoon op het forum gewoon moet kunnen helpen bij het aanschaffen van een Renaultje.

Waarom?:
1) "respect is everything" toch?
2) als je een niet lid help om een aankoop succelvol te maken maak je meer kan denk dat hij/zij een lid wordt, dan dat je zegt dat ze eerst maar ff lid moeten worden.
3) Het is een kleine moeite voor de kenners hier om raad te geven en te zorgen dat de de aankoop van een Renault een succes/succesvoller wordt en dus de naam "Renault" in zijn goede naam behoud.

Maar, laten we weer verder on topic gaan en deze jongen een eind de goede weg op helpen :D
Anonymous

Helemaal mee eens simon.
SimonBalk
Contacteer:

Matthijs schreef:Helemaal mee eens simon.
Bedankt :D
Matijs
Contacteer:

En anders zeg ik gewoon dat hij al sinds mei 2002 bij mij online staat, en dan zijn we van de hele discussie af :p

problemen.doc :D
~thijs~
Contacteer:

Poehee :~ :s
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

niet lullig bedoeld hoor, maar volgens is dit rechtstreeks vertaald van de RTOC. En daar is het nog steeds voor iedereen te lezen :wink:
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Ik heb laatst iets soortgelijks van een 19 16V gepost. Dit heb ik gedaan in een topic van een niet lid van RTC. De info heb ik uit het ledengedeelte van RTC gehaald (wat ik btw zelf gepost heb) en daar is geen commentaar op geweest. Beetje krom dat er nu met 2 maten gemeten wordt.
robert

Inderdaad, 1 op 1 overgenomen.
Inclusief de onzin over de blauwe uitlaat. Onzin inbouwen is trouwens een bekende copyright-bewijs truuk.
In nl is misschien de waarschuwing: als het blok blauw is: wegwezen!! meer van toepassing.

http://www.rtoc.org/articles/article.asp?ArticleID=119
Anonymous

Matijs schreef:En anders zeg ik gewoon dat hij al sinds mei 2002 bij mij online staat, en dan zijn we van de hele discussie af :p

Die bedoelde ik ook ;) 8)
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

Matijs schreef:En anders zeg ik gewoon dat hij al sinds mei 2002 bij mij online staat, en dan zijn we van de hele discussie af :p

owjee... nu heb ik hem ook! en ik ben geen lid!! :smoke: :wink:
Calle

robert schreef:Inderdaad, 1 op 1 overgenomen.
Inclusief de onzin over de blauwe uitlaat. Onzin inbouwen is trouwens een bekende copyright-bewijs truuk.
In nl is misschien de waarschuwing: als het blok blauw is: wegwezen!! meer van toepassing.
Is er iets mis met achterberg dan? :D
Mrtn
Car: R5GTT

ok..... zo is het wel weer genoeg......
Mrtn = Maarten
Arjen

robert schreef:Inderdaad, 1 op 1 overgenomen.

http://www.rtoc.org/articles/article.asp?ArticleID=119
Ach......... :lol:
Plaats reactie