@ Rick: Hij HAD een 16V met Dellortos. Tim B is voorlopig zijn rijbewijs kwijt en heeft de auto verkocht aan z'n broertje. Die gaat 'm slopen en het blok + aandrijflijn komen nu in een 309GTi.
Ja klopt, gepakt met 122 waar je 50 mocht :-* :-* en idd zijn broertje heeft de auto gekocht en hangt alles in zijn 309.Hilgert schreef:@ Rick: Hij HAD een 16V met Dellortos. Tim B is voorlopig zijn rijbewijs kwijt en heeft de auto verkocht aan z'n broertje. Die gaat 'm slopen en het blok + aandrijflijn komen nu in een 309GTi.
- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
Van die platte 205 dus niet geleerd dat de snelweg (let op de eerste 4 karakters) de beste plek is?Rick schreef:Ja klopt, gepakt met 122 waar je 50 mocht :-* :-* en idd zijn broertje heeft de auto gekocht en hangt alles in zijn 309.Hilgert schreef:@ Rick: Hij HAD een 16V met Dellortos. Tim B is voorlopig zijn rijbewijs kwijt en heeft de auto verkocht aan z'n broertje. Die gaat 'm slopen en het blok + aandrijflijn komen nu in een 309GTi.
(just curious)
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Op de zwartewateralle voor het OLM gebouw langs met een Astra achter hem aan.Bas schreef:Van die platte 205 dus niet geleerd dat de snelweg (let op de eerste 4 karakters) de beste plek is?Rick schreef:Ja klopt, gepakt met 122 waar je 50 mocht :-* :-* en idd zijn broertje heeft de auto gekocht en hangt alles in zijn 309.Hilgert schreef:@ Rick: Hij HAD een 16V met Dellortos. Tim B is voorlopig zijn rijbewijs kwijt en heeft de auto verkocht aan z'n broertje. Die gaat 'm slopen en het blok + aandrijflijn komen nu in een 309GTi.
(just curious)
- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
Oei
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
Te arm? Jij liever dan ik... O nee, jij hebt juist injectie erop gezet he?robert schreef:Injectie heeft een betere brandstofverdeling dan carbs en is nauwkeuriger af te stellen en daarom doet de kat het goed.Matijs schreef:Carburateurs verbruiken altijd meer dan injectie (daarom hebben ze nou juist injectie uitgevonden).
Het klinkt wel een stuk mooier
Helaas moet je dan lambda=1 draaien, en dat verbruikt meer dan bv carburateurs die je (want geen kat aanwezig) best een beetje armer kan zetten.
Het effect van de intrede van katalysatoren en dus injectieauto's is ook dat het hele wagenpark enige procenten meer ging verbruiken.
Klink ook een stuk mooier want tis nog waar ook
Maar verder geloof ik je zoals gewoonlijk weer op je woord

'Vroegah' werden bijna alleen enkele carburateurs gebruikt (1 carb voor 4 cylinders), dan ben je dus echt wel blij als er injectie op komt (monopoint of multipoint) want dat geeft meer vermogen.Matijs schreef:Gaan we nou auto's van injectie naar carbs ombouwen, terwijl iedereen met een carburateur nou juist injectie wil hebben???
De logica ontgaat mij.
Waar het hier over gaat is het gebruik van twee (2) dubbele carburateurs (oftewel 4 gasklephuizen!). Dan helpt dat ene grotere gasklephuis op je 16V echt niet zo veel hoor. De vergroting in oppervlakte door er 4 te plaatsen is vele malen meer.
deellast mag best lekker arm, goed voor 't rendement.Matijs schreef:Te arm? Jij liever dan ik... O nee, jij hebt juist injectie erop gezet he?robert schreef:Injectie heeft een betere brandstofverdeling dan carbs en is nauwkeuriger af te stellen en daarom doet de kat het goed.Matijs schreef:Carburateurs verbruiken altijd meer dan injectie (daarom hebben ze nou juist injectie uitgevonden).
Het klinkt wel een stuk mooier
Helaas moet je dan lambda=1 draaien, en dat verbruikt meer dan bv carburateurs die je (want geen kat aanwezig) best een beetje armer kan zetten.
Het effect van de intrede van katalysatoren en dus injectieauto's is ook dat het hele wagenpark enige procenten meer ging verbruiken.
Klink ook een stuk mooier want tis nog waar ook
Maar verder geloof ik je zoals gewoonlijk weer op je woord
rev it like a rental
Even terugkomend op de twee bovenstaande reacties:
Tsja, ik moet niet zeuren, mijn GTT krijgt ook een dubbele carb. met een 3,5 keer zo grote doorgang als het originele Solexje
(en als het zou passen zou ik er ook twee op zetten
)
Maar ik moet af en toe gewoon even een beetje zeuren om de mensen alert te houden
Er lopen nog teveel mensen die dit soort dingen op hun auto zetten omdat het ze allemaal wel leuk lijkt, zonder na te denken of het ook werkelijk het beste is voor de prestaties van de motor...
En @ Menno: JUST SAY NO TO FUEL ECONOMY!

Tsja, ik moet niet zeuren, mijn GTT krijgt ook een dubbele carb. met een 3,5 keer zo grote doorgang als het originele Solexje

Maar ik moet af en toe gewoon even een beetje zeuren om de mensen alert te houden
En @ Menno: JUST SAY NO TO FUEL ECONOMY!

Dat lijkt me sterk. Ombouw naar dubbele carbs is niet iets wat je op een regenachtige zondagmiddag ff doet.Matijs schreef:Er lopen nog teveel mensen die dit soort dingen op hun auto zetten omdat het ze allemaal wel leuk lijkt, zonder na te denken of het ook werkelijk het beste is voor de prestaties van de motor...
Ow dat is geen probleem voor sommige mensen met teveel geld. Je brengt gewoon je auto naar een duur en hoog aangeschreven tuningbedrijf, en die zijn blij om je van een stapel van je "hard-earned" af te helpen en een leuk glimmend stukje alu op je auto te schroeven.
Bovendien heb ik van mijn "tuner" geleerd altijd kritisch te zijn jegens dingen die duur en ingewikkeld zijn. En soms laat ik me ook even lekker niet remmen door enige kennis van zaken

Bovendien heb ik van mijn "tuner" geleerd altijd kritisch te zijn jegens dingen die duur en ingewikkeld zijn. En soms laat ik me ook even lekker niet remmen door enige kennis van zaken

Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Maar het leukste (en beste denk ik) is toch om het zelf te doen. Leer je het meeste van.Matijs schreef:Ow dat is geen probleem voor sommige mensen met teveel geld. Je brengt gewoon je auto naar een duur en hoog aangeschreven tuningbedrijf, en die zijn blij om je van een stapel van je "hard-earned" af te helpen en een leuk glimmend stukje alu op je auto te schroeven.
Dacht et wel

wat je effe vergeet is dat 1 cilinder grofjes maar 1/4 van de tijd staat aan te zuigen. Dus 1 gasklep per cilinder sux maar 1/4 time, terwijl 1 gasklep per 4 cilinder continue sux. 4 gaskleppen p4c laten ongeveer evenveel door als 1 gasklep p4c van dezelfde maat. Niet precies natuurlijk, maar het verschil in 'werkzaam oppervlak' is zeker niet 4x zo groot.Hilgert schreef: 'Vroegah' werden bijna alleen enkele carburateurs gebruikt (1 carb voor 4 cylinders), dan ben je dus echt wel blij als er injectie op komt (monopoint of multipoint) want dat geeft meer vermogen.
Waar het hier over gaat is het gebruik van twee (2) dubbele carburateurs (oftewel 4 gasklephuizen!). Dan helpt dat ene grotere gasklephuis op je 16V echt niet zo veel hoor. De vergroting in oppervlakte door er 4 te plaatsen is vele malen meer.
De pulserende luchtstroom door de carb bij 1 carb per cilinder is helemaal k*t voor de afstelling van zon carb. De lucht gaat in sommige punten zelfs vaker heen en weer door de carb, zodat hij dubbel of 3x langs de sproeier kan gaan. (dubble meetering) Tsja dat kost wat extra benzine, wat nergens voor nodig is. Historische bagger!

En in hoeverre is een meervoudige TB dan beter dan carburateurs? Je houdt dan het "double meetering" probleem.
Maar een andere optie dan Multipoint is er dus voor de serieuze tuner niet? Dan moet ik toch nog eens aan het werk met mijn GTTtje
Maar een andere optie dan Multipoint is er dus voor de serieuze tuner niet? Dan moet ik toch nog eens aan het werk met mijn GTTtje

Een sproeier begint benzine te leveren als er lucht langs stroomt, ongeacht de richting. Een injector maakt het nix uit want die word alleen electrisch gestuurd.
Met TB en injectie heb je dus geen dubble meetering probleem.
Tis ook niet echt een probleem want 'tuners' oplossing voor alles is: rijker zetten. En als dat nou nix uitmaakt..
Het maakt een carb wel heel ingewikkeld en moeilijk af te stellen.
Tis ook niet echt een probleem want 'tuners' oplossing voor alles is: rijker zetten. En als dat nou nix uitmaakt..
Nee, de venturi's worden gescheiden naar de twee helften van het inlaatspruitstuk.
hmm is dat wel goed?
ik neem aan dat cil 1,2 en 3,4 ieders een eigen carb hebben.
Met onsteekvolgorde (= dus ook volgorde van aanzuigen) van 1342, is hetzelfde als 3421, dat betekent dat als 3 heeft aangezogen (druk is laag) direct cil 4 aanzuigt (begint met lage druk), dan 2x nix als je snapt wat ik bedoel, dus druk wordt weer hoog, dan zuigt 3 weer aan met hoge druk.
dus cil 4 en 1 zullen bij deellast minder doen dan 2 en 3.
Het lijkt me beter een spruitstuk te maken waarbij 1,4 en 2,3 ieders een carb heeft. Ja ik weet ook wel dat dat niet past.
Of misschien in geval van afstelproblemen een verbinding maken tussen de 2 carbs!!
ik neem aan dat cil 1,2 en 3,4 ieders een eigen carb hebben.
Met onsteekvolgorde (= dus ook volgorde van aanzuigen) van 1342, is hetzelfde als 3421, dat betekent dat als 3 heeft aangezogen (druk is laag) direct cil 4 aanzuigt (begint met lage druk), dan 2x nix als je snapt wat ik bedoel, dus druk wordt weer hoog, dan zuigt 3 weer aan met hoge druk.
dus cil 4 en 1 zullen bij deellast minder doen dan 2 en 3.
Het lijkt me beter een spruitstuk te maken waarbij 1,4 en 2,3 ieders een carb heeft. Ja ik weet ook wel dat dat niet past.
Of misschien in geval van afstelproblemen een verbinding maken tussen de 2 carbs!!
hmmm..oke...daar heb je gelijk in...het is inderdaad niet 4 keer zoveel, maar je zult met me eens zijn dat er meer lucht (en brandstof) door heen kan als een enkel gasklephuis. Ik had gewoon het probleem dat het oude injectiesysteem onvoldoende brandstof/lucht kon aanvoeren. Is geen standaard blokkie meer.robert schreef:wat je effe vergeet is dat 1 cilinder grofjes maar 1/4 van de tijd staat aan te zuigen. Dus 1 gasklep per cilinder sux maar 1/4 time, terwijl 1 gasklep per 4 cilinder continue sux. 4 gaskleppen p4c laten ongeveer evenveel door als 1 gasklep p4c van dezelfde maat. Niet precies natuurlijk, maar het verschil in 'werkzaam oppervlak' is zeker niet 4x zo groot.
owkee... brandstof verbruik intereseert me niet en carbs zijn nog steeds een stuk goedkoper als throttlebodies (met computer enz...).robert schreef:De pulserende luchtstroom door de carb bij 1 carb per cilinder is helemaal k*t voor de afstelling van zon carb. De lucht gaat in sommige punten zelfs vaker heen en weer door de carb, zodat hij dubbel of 3x langs de sproeier kan gaan. (dubble meetering) Tsja dat kost wat extra benzine, wat nergens voor nodig is. Historische bagger!Niet van deze tijd!
Carbs kostte me 450 Euro (excl.afstellen). Met TB's begin je bij 2000 Euro (TBs, spruitstuk, DTA, injectors) en dan moet er ook nog afgesteld worden.
Nee, maandelijks vrij rijden.Menno schreef:stoer ding.
Was dat een peugeot dag ofzo, op Zolder?
-
Volgens mij klopt dat niet helemaal....robert schreef:Een sproeier begint benzine te leveren als er lucht langs stroomt, ongeacht de richting. Een injector maakt het nix uit want die word alleen electrisch gestuurd.
Een sproeier levert benzine door drukval over de venturi, dus als de stromingsrichting omdraait, krijg je drukopbouw en zal de sproeier niet leveren...
Of zie ik dat nu verkeerd??

Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
dat zie je inderdaad verkeerd. Het is een venturi (de naam venturi zegt 't eigenlijk al een beetje
) Deze locale vernauwing zorgt voor een verhoging van de stroomsnelheid, en daarmee een drukdaling, die voor benzine-aanzuiging zorgt.
Zowel voor als na de venturi is het inlaatgedeelte groter, dus werkt beide kanten op.

Zowel voor als na de venturi is het inlaatgedeelte groter, dus werkt beide kanten op.
rev it like a rental
-
Maar de drukval vindt pas plaats net NA de venturi, vandaar dat de uitgang van de mengbuis (waar de benzine uitkomt) daar geplaatst is....
Als je de stroming omdraait bevindt de uitgang van de mengbuis zich dus VOOR de venturi.....
De overgang van een hoge stroomsnelheid naar een lagere stroomsnelheid veroorzaakt een drukval, dus andersom niet.
Vandaar dat ik het niet begrijp.....
Als je de stroming omdraait bevindt de uitgang van de mengbuis zich dus VOOR de venturi.....
De overgang van een hoge stroomsnelheid naar een lagere stroomsnelheid veroorzaakt een drukval, dus andersom niet.
Vandaar dat ik het niet begrijp.....
nee man dat is * hoe maf ook* 100% fout. pak eerst es een theorieboek en zoek naar bernouilli en venturie.Blue Thunder schreef:
Maar de drukval vindt pas plaats net NA de venturi, vandaar dat de uitgang van de mengbuis (waar de benzine uitkomt) daar geplaatst is....
Als de flowsnelheid oploopt daalt de druk, daalt de snelheid dan stijgt de druk. De vernauwing in de venturie is om plaatselijk een lagere druk te krijgen, laag genoeg om bij idle nog wat benzine aan te zuigen.
de drukdaling is zelfs te berekenen, die is ongeveer
0.65 * V^2, met V in m/s en de druk in Pa. (100000 Pa= 1 bar)
dus stel de luchtsnelheid voor de carb 20 m/s dan is de drukdaling tov de buitenlucht 0.0026 bar.
Die druk is verbonden met je vlotterkamer.
Als de venturi 2x zo kleine doorsnee heeft tov die vlak voor de venturie dan is de luchtsnelheid daar 40 m/s. De drukdaling daar is dan 0.0104 bar. Die druk heerst bij de sproeier. Die druk is dus 0.0104-0.0026 = 0.0078 bar lager die van de vlotter.
Met 0.0078 bar kan je benzine ongeveer 10cm omhoogzuigen.
Jawel, als de ruimte na de carb bijvoorbeeld 1.5 keer zoveel doorsnee heeft als voor de carb, dan is de luchtsnelheid daar 13m/s. Je zal niet geloven dat de druk daar hoger is als voor de carb!!!.
Het hele spelletje gaat op totdat de luchtsnelheden in de buurt gaan komen van de geluidssnelheid. (plm 330 m/s) Dan klopt het zaakie van geven en nemen niet meer en krijg je wel grote drukval.
kan wel zo lijken, maar gelooft mijn maar dat als de luchtsnelheid bij de sproeier hoger is dan de luchtsnelheid bij het borinkje dat aan de vlotterkamer zit er drukval heerst en er dus aangezogen word.Blue Thunder schreef: Als je de stroming omdraait bevindt de uitgang van de mengbuis zich dus VOOR de venturi.....
-
Je hebt volkomen gelijk...
Ik heb mijn theorieboek maar even ontstoft en ben tot de conclusie gekomen dat ik de theorie van een venturi en van een meetschijf door elkaar heb gehaald.
De laagste druk ontstaat inderdaad bij de hoogste stroomsnelheid van de lucht.
Bij een venturi is dat dus bij de kleinste diameter.
Bij een meetschijf gaat de lucht in een venturivorm lopen en ontstaat de snelste stroming net na de schijf...
Bedankt voor de les,
grt. Robin
Ik heb mijn theorieboek maar even ontstoft en ben tot de conclusie gekomen dat ik de theorie van een venturi en van een meetschijf door elkaar heb gehaald.

De laagste druk ontstaat inderdaad bij de hoogste stroomsnelheid van de lucht.
Bij een venturi is dat dus bij de kleinste diameter.
Bij een meetschijf gaat de lucht in een venturivorm lopen en ontstaat de snelste stroming net na de schijf...
Bedankt voor de les,
grt. Robin
Ik gooi het hier maar even neer:
De eerste sneaky peak at het Dellorto-project:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Stack.jpg[/img]
bietje slechte foto's in het donker, maargoed.
Nog wat laswerk aan het spruitstuk, dan gaten maken en nog even goed vlakken.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Spruitstuk.jpg[/img]
Note the difference tussen de nieuwe en de oude aansluiting voor de carburateur

De eerste sneaky peak at het Dellorto-project:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Stack.jpg[/img]
bietje slechte foto's in het donker, maargoed.
Nog wat laswerk aan het spruitstuk, dan gaten maken en nog even goed vlakken.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Spruitstuk.jpg[/img]
Note the difference tussen de nieuwe en de oude aansluiting voor de carburateur

Leuk man al die ombouwspruitstukken
. Ieder op zijn eigen manier... Ben benieuwd naar de resultaten
:p 

@Matijs: Kom je niet een beetje hoog uit met het geheel of vertekend de foto een beetje?
S
nder
S

Nee we hebben het even opgemeten, en hij is nu ongeveer even hoog als het standaard spruitstuk + carb + inlaatbocht. Maar hij wordt nog 3 tot 4 cm lager. Het spruitstuk moet nog worden gelast, en daarna gaat er met het vlakken nog een heel stuk af. Bovendien gaat er nog een rand van een paar centimeter van de vulkap af, want die is nu onnodig hoog.