Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Maus

Wanneer ik (hopelijk) binnenkort m'n Williams heb, zal ik 'm weer opnieuw in moeten rijden omdat er de laatste jaren zeer weinig mee gereden is. (Nog geen 10000 km per jaar). Ik ben van plan om er een keer een flink stuk mee te gaan rijden, maar na hoeveel km kan ik 'm weer op z'n staart trappen?
Zijn er verder nog dingen waar je op moet letten?
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Na pak 'm beet 1000 kilometer mag je het gas weer lekker intrappen. Dat moet in ieder geval wel bij een turbo blokje
Arjen

Misschien is het handig om de olie + oliefilter te vervangen als hij een tijd lang stil heeft gestaan. Ook weinig gereden kilometers zou een reden kunnen zijn om dat te doen. Hij heeft dan waarschijnlijk korte stukken gereden en daar wordt olie ook niet beter van
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Tenzij je een volledig synthetische hebt toch?
Maus

Voor zover ik weet rijdt ie 1 keer per week ermee naar z'n werk, de rest is carpoolen. En het is maar een kort stukje naar z'n werk. Misschien dat ie er in 't weekend weleens lange(re) stukken mee rijdt, dat weet ik niet.
Zou de Kwikfit dat kunnen, olie verversen bij een Williams? In m'n 5 GTX hebben ze het voor mekaar gekregen om er een oliefilter van een 25 in te proppen!
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Ze zullen het daar vast wel kunnen maar ik ben niet zo happig op de Kwik-Fit, met alle respect voor de Kwik-Fit gangers uiteraard.
Maus

Dat dacht ik ook, maar bij het olieverversen van m'n RSi wisten ze niet eens welk filter er gebruikt moest worden en hoeveel olie erin moest!
Moesten ze uit het instructieboekje halen....
Chris
Erelid - Moderator - RvT

He Maus, als je dat al hebt meegemaakt, waarom ga je er dan weer heen.
En als je zo'n vette Clio Williams rijdt dan is het toch de moeite waard hem bij een Renault dealer in onderhoud te doen ondanks dat dat duurder is.
Ik zou het wel weten...
Maus

Daar heb je gelijk in. De Williams zal ik ook zeker bij Renault laten onderhouden, grote en kleine beurten. Zo'n wagen hoort natuurlijk door vakmensen onderhouden te worden. (met alle respect voor de Kwikfit)
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Dat vind ik ook en bij een eventuele verkoop van de auto is dat alleen maar makkelijker, rekeningen, afgestempelde onderhoudsboekjes.
En ik zou er ook met een fijner gevoel in rijden als het door de dealer is gedaan, ondanks de prijs..
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Heb je die Clio Williams nu nog niet dan?
En rij je nu met een RSI?
Kom je ook 6 mei?
Arjen

Waarom zou je een synthetische olie niet hoeven te vervangen ? Als de auto allemaal kleine stukjes heeft gereden wordt de olie slecht door zuren en onverbrande gassen. Ik zou liever een auto kopen die 100.000 km op de autobahn heeft gereden als 1 die 10.000 km aan kleine stukjes heeft gereden. Die motor heeft waarschijnlijk veel meer geleden (meer slijtage). En valt die olie niet zelf te vervangen ? Ik zou dan olie halen bij een goede automaterialenzaak (Brezan ofzo). Die weten wel wat voor olie en hoeveel je moet hebben. En anders naar een Renault dealer. Maar zeker niet naar de Kwik Flut. Sorry jongens, maar daar breng ik mijn oude opoefiets nog niet heen.

Later
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Ik ben totaal niet technisch, maar bij de Renault-dealer waar ik mijn 5 GT Turbo in onderhoud heb, zeggen ze altijd dat de vol syntheet olie het best is, want de smering blijft bij elke temperatuur hetzelfde want de dikte van deze olie verandert niet ofzoiets.
Ze raden mij een vol-syntheet aan, maar is dit nu goed of niet?
Ik heb totaal geen olie-verbruik dus ik ben blij met dit advies, heeft de dealer gelijk of zitten ze ernaast?
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Een monteur van deze zelfd Renault dealer had een keer een half-syntheet gebruik bij een beurt, maar ik moest toen terug komen en de olie gelijk laten vervangen door een vol syntheet.

Wat is nou het beste?
Groeten.
Roy
Moderator

Inderdaad Chris, je kan het beste vol syntheet olie gebruiken. Dat heb ik erin zitten en ik heb nog nooit olie bij hoeven vullen. Volgens mij word het alleen minder van het peilen de hele tijd :lol:
Maus

Ik rijdt nu nog in een RSi, maar vanavond (16 april) ga ik kijken bij de Williams.
Dan moet ik nog zien om de RSi zo snel mogelijk te verkopen. Dus als jullie iemand weten die geinteresseerd is in een RSi....
Chris
Erelid - Moderator - RvT

On 2001-04-16 12:19, Roy Steenland wrote:
Inderdaad Chris, je kan het beste vol syntheet olie gebruiken. Dat heb ik erin zitten en ik heb nog nooit olie bij hoeven vullen. Volgens mij word het alleen minder van het peilen de hele tijd :lol:
De meningen over deze olie zijn wel verdeeld Roy, maar ja, de een zegt goed enb de ander weer niet, ik had ook altijd het idee dat ik alleen bij het peilen van de olie, olie verbruikte....:lol:
Anonymous

On 2001-04-16 13:21, Maus wrote:
Ik rijdt nu nog in een RSi, maar vanavond (16 april) ga ik kijken bij de Williams.
Dan moet ik nog zien om de RSi zo snel mogelijk te verkopen. Dus als jullie iemand weten die geinteresseerd is in een RSi....
Heb je nog foto's van de RSi? dan kan ik hem (met toestemming uiteraard) op mijn website plaatsen.

Groeten,

Dennis
Maus

Ik geloof dat ik nog wel wat foto's heb, maareh.....

volgende week heb ik de RSi niet meer. :sad:

Ik heb een nieuwe Clio gekocht.

Groetjes Maus.
Arjen

Het kan soms wel lijken dat je auto geen olie verbruikt, maar dat bestaat niet. Elke auto verbruikt olie, hoe weinig het soms ook is. Wel kan het oliepeil constant lijken te blijven. Dit komt meestal door vocht (waterdamp) die bij koude motor in de olie terecht komt. Zeker bij het veel rijden van korte stukjes.
Plaats reactie