Ik ben van plan om er een te kopen. Nu wilde ik graag weten waar extra goed op te letten bij de aankoop. Ook wilde ik graag weten wat typische r19 16v problemen zijn. En is rond de 150.000 km nog een redelijke stand voor een r19 16v.
Thnx
Frank
R19 16v kopen, waar op te letten
-
- Berichten: 3865
- Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
- Locatie: Sappemeer
"Geleend" van Team 19 16V, het aankoopadvies van de Renault 19 16V.
Exterieur
Let bij de 19-16V goed op de randen van de wielkasten achter, boven de zijskirts. Als een 16V gaat roesten, dan doet 'ie het daar.
Ook de raamrubbers van de deuren zijn vaak vergaan, je zit dan dikke bulten in het rubber zitten. Probeer nwe rubbers erbij te krijgen.
Onder de voorspoiler zit een rubberen rand, als een 16V verlaagd is, is die rand vaak beschadigd en krom. Ik dacht zelf bij aanschaf "vervang ik wel een keer, laat maar!". Die rand kostte wel Fl 300,-!!!
Kijk of er geen vocht in de lampen zit (voor èn achter), uiteindelijk zouden de reflectoren dan kunnen roesten en ook dat is niet goedkoop.
Meestal zitten er wel scheuren in de zijspiegelhuizen. Dit heb ik tot nu toe bij elke 16V gezien. Het kan geen kwaad maar ziet er alleen niet uit. Probeer hierdoor wat van de prijs af te krijgen!
Zijn de banden in een goede staat?
Interieur
Kijk of de kilometerstand overeen komt met het interieur. HUH? zal je wel denken... Het interieur zegt veel over de kilometerstand van de auto. Als de auto origineel nederlands is zal de stand wel kloppen (vraag naar de Nationale Auto Pas!). Als het een buitenlandse auto is, kan het zijn dat de klok is teruggedraaid.
Voorbeeld:
De teller geeft +/- 100.000km aan. De pedaal rubbers zijn totaal versleten, het schakelpatroon is niet meer te zien op de pook en de stoelen hebben slijtageplekken op de "wangen". Die km-stand zal dan wel niet kloppen! Het interieur vertoont dan slijtageplekken van, laten we zeggen, 2 ton. Laten staan die auto dus!
Controleer of alles werkt. Ramen, centrale deurvergrendeling, ventilator, de afstandsbediening enz. enz.
Maak een proefrit!
Voor dat JIJ (!) de motor start, controleer of alle metertjes werken:
Oliepeilmeter moet recht omhoog gaan staan (mits er genoeg olie in zit).
Benzinemeter moet in ieder geval wat aangeven.
Accu-lampje moet branden.
Olie lampje moet branden.
Verlichting
Zet even de lampen aan en controleer of alle controle-lampjes werken. (stadslicht, dimlicht, grootlicht, voor- en achtermistlicht)
Bougie-gaten
Het is even prutsen en hopelijk staat de verkoper het toe. Als de auto buitenstaat, en het heeft geregend, trek de bougiedoppen even van de bougies. Je zult zien dat de bougies vrij diep zitten. Een typische 16V kwaal is dat daar water in komt via de luchthapper. Dit is wel makkelijk op te lossen maar het zijn wel weer extra kosten.
ABS
Als de auto ABS heeft, moet je gedurende 20 a 30 seconden nadat het contact is ingeschakeld, een gebrom horen vanuit de motorruimte. Als dat opgehouden is trap dan 2x diep op het rempedaal. Het moet dan stil blijven, mocht de pomp weer aanslaan, dan is de ABS pomp waarschijnlijk stuk. Dat is een duur geintje als je er later achterkomt.
Starten
Start de motor dan zonder gas te geven. Hij moet dan bijna gelijk aanslaan. Als de motor tikt als hij koud gestart wordt kan dat geen kwaad, maar het moet wel ophouden na +/- 1 minuut. Dat zijn de kleppen die zich stellen.
Oliemeters
Controleer of de oliepeilmeter nu een oliedrukmeter is geworden. Als je iets gas geeft moet hij omhoog gaan.
Remmen en optrekken
Tijdens het optrekken mag de auto niet naar 1 kant trekken, dat geldt ook voor het remmen. Dit kan je testen door ongeveer 20 km/u te rijden en zonder handen aan het stuur remmen. Hij moet dan rechtuit blijven rijden.
Motorsteunen
Luister goed naar de auto of je geen rammeltjes hoort. Ook bij het optrekken goed luisteren of de motor bonkt. De motorsteunen zijn nogal een zwak punt van de 19 16V.
Koppeling
Controleer of de koppeling niet helemaal bovenin pakt en of hij wel te doseren is. Een koppeling vervangen is een duur klusje. Een happerige koppeling is ook aan vervanging toe.
Wielen
Probeer verschillende snelheden uit. Let er dan op of de auto gaat trillen. Dit kan dan aan de banden liggen, verkeerd gesleten of verkeerd uit gebalanceerd.
Koelfan en waterpomp
Doe na de proefrit de motor nog NIET uit, wacht tot de fan aanslaat. Het komt vaak voor dat de fan het niet doet.
Als de fan is aangegaan, doe de motor uit en ook het contact. Als het goed is gaat er links onder de bumper een motertje draaien. Dat is een extra waterpomp om de motor geleidelijk af te koelen. Het is geen simpel karwei om die pomp en de fan te repareren dus zorg ervoor dat het werkend wordt afgeleverd.
Last but not least.....
Distributie riem
Zeker als de motor meer dan 100.000km gedraaid heeft, MOET de distributie riem vervangen zijn. Hier moet je ECHT 100% zeker van zijn. Bij twijfel laten vervangen!! Mocht de riem breken dan heb je een probleem.
Algehele staat
Als je in de gelegenheid bent om de auto op een brug te kunnen bekijken moet je dat doen. De 16V staat er niet om bekend een rotte bodem te hebben, maar checken kan geen kwaad. Kijk ook gelijk even naar de remschijven en blokken. Het kan nogal optellen als je die gelijk moet vervangen. Ook de uitlaat moet echt gasdicht zijn. Anders kan je problemen krijgen met de APK.
APK
Vraag een nwe apk bij de auto. Dan weet je zeker dat dingen als de CO-waarde in orde zijn. Omdat je bij deze auto de CO-waarde niet kan afstellen kan een verkeerde waarde wel eens een ernstige oorzaak hebben. Ik heb het zelf meegemaakt dat het aan de computer lag, dat ding kostte Fl500,- op de sloop en dan heb ik het nog niet eens over de tijd dat je bezig bent om daar achter te komen.
Geschiedenis van de auto
Het is handig om te weten hoe de auto is onderhouden, je weet dan gelijk wat er aan zit te komen (of niet).
Exterieur
Let bij de 19-16V goed op de randen van de wielkasten achter, boven de zijskirts. Als een 16V gaat roesten, dan doet 'ie het daar.
Ook de raamrubbers van de deuren zijn vaak vergaan, je zit dan dikke bulten in het rubber zitten. Probeer nwe rubbers erbij te krijgen.
Onder de voorspoiler zit een rubberen rand, als een 16V verlaagd is, is die rand vaak beschadigd en krom. Ik dacht zelf bij aanschaf "vervang ik wel een keer, laat maar!". Die rand kostte wel Fl 300,-!!!
Kijk of er geen vocht in de lampen zit (voor èn achter), uiteindelijk zouden de reflectoren dan kunnen roesten en ook dat is niet goedkoop.
Meestal zitten er wel scheuren in de zijspiegelhuizen. Dit heb ik tot nu toe bij elke 16V gezien. Het kan geen kwaad maar ziet er alleen niet uit. Probeer hierdoor wat van de prijs af te krijgen!
Zijn de banden in een goede staat?
Interieur
Kijk of de kilometerstand overeen komt met het interieur. HUH? zal je wel denken... Het interieur zegt veel over de kilometerstand van de auto. Als de auto origineel nederlands is zal de stand wel kloppen (vraag naar de Nationale Auto Pas!). Als het een buitenlandse auto is, kan het zijn dat de klok is teruggedraaid.
Voorbeeld:
De teller geeft +/- 100.000km aan. De pedaal rubbers zijn totaal versleten, het schakelpatroon is niet meer te zien op de pook en de stoelen hebben slijtageplekken op de "wangen". Die km-stand zal dan wel niet kloppen! Het interieur vertoont dan slijtageplekken van, laten we zeggen, 2 ton. Laten staan die auto dus!
Controleer of alles werkt. Ramen, centrale deurvergrendeling, ventilator, de afstandsbediening enz. enz.
Maak een proefrit!
Voor dat JIJ (!) de motor start, controleer of alle metertjes werken:
Oliepeilmeter moet recht omhoog gaan staan (mits er genoeg olie in zit).
Benzinemeter moet in ieder geval wat aangeven.
Accu-lampje moet branden.
Olie lampje moet branden.
Verlichting
Zet even de lampen aan en controleer of alle controle-lampjes werken. (stadslicht, dimlicht, grootlicht, voor- en achtermistlicht)
Bougie-gaten
Het is even prutsen en hopelijk staat de verkoper het toe. Als de auto buitenstaat, en het heeft geregend, trek de bougiedoppen even van de bougies. Je zult zien dat de bougies vrij diep zitten. Een typische 16V kwaal is dat daar water in komt via de luchthapper. Dit is wel makkelijk op te lossen maar het zijn wel weer extra kosten.
ABS
Als de auto ABS heeft, moet je gedurende 20 a 30 seconden nadat het contact is ingeschakeld, een gebrom horen vanuit de motorruimte. Als dat opgehouden is trap dan 2x diep op het rempedaal. Het moet dan stil blijven, mocht de pomp weer aanslaan, dan is de ABS pomp waarschijnlijk stuk. Dat is een duur geintje als je er later achterkomt.
Starten
Start de motor dan zonder gas te geven. Hij moet dan bijna gelijk aanslaan. Als de motor tikt als hij koud gestart wordt kan dat geen kwaad, maar het moet wel ophouden na +/- 1 minuut. Dat zijn de kleppen die zich stellen.
Oliemeters
Controleer of de oliepeilmeter nu een oliedrukmeter is geworden. Als je iets gas geeft moet hij omhoog gaan.
Remmen en optrekken
Tijdens het optrekken mag de auto niet naar 1 kant trekken, dat geldt ook voor het remmen. Dit kan je testen door ongeveer 20 km/u te rijden en zonder handen aan het stuur remmen. Hij moet dan rechtuit blijven rijden.
Motorsteunen
Luister goed naar de auto of je geen rammeltjes hoort. Ook bij het optrekken goed luisteren of de motor bonkt. De motorsteunen zijn nogal een zwak punt van de 19 16V.
Koppeling
Controleer of de koppeling niet helemaal bovenin pakt en of hij wel te doseren is. Een koppeling vervangen is een duur klusje. Een happerige koppeling is ook aan vervanging toe.
Wielen
Probeer verschillende snelheden uit. Let er dan op of de auto gaat trillen. Dit kan dan aan de banden liggen, verkeerd gesleten of verkeerd uit gebalanceerd.
Koelfan en waterpomp
Doe na de proefrit de motor nog NIET uit, wacht tot de fan aanslaat. Het komt vaak voor dat de fan het niet doet.
Als de fan is aangegaan, doe de motor uit en ook het contact. Als het goed is gaat er links onder de bumper een motertje draaien. Dat is een extra waterpomp om de motor geleidelijk af te koelen. Het is geen simpel karwei om die pomp en de fan te repareren dus zorg ervoor dat het werkend wordt afgeleverd.
Last but not least.....
Distributie riem
Zeker als de motor meer dan 100.000km gedraaid heeft, MOET de distributie riem vervangen zijn. Hier moet je ECHT 100% zeker van zijn. Bij twijfel laten vervangen!! Mocht de riem breken dan heb je een probleem.
Algehele staat
Als je in de gelegenheid bent om de auto op een brug te kunnen bekijken moet je dat doen. De 16V staat er niet om bekend een rotte bodem te hebben, maar checken kan geen kwaad. Kijk ook gelijk even naar de remschijven en blokken. Het kan nogal optellen als je die gelijk moet vervangen. Ook de uitlaat moet echt gasdicht zijn. Anders kan je problemen krijgen met de APK.
APK
Vraag een nwe apk bij de auto. Dan weet je zeker dat dingen als de CO-waarde in orde zijn. Omdat je bij deze auto de CO-waarde niet kan afstellen kan een verkeerde waarde wel eens een ernstige oorzaak hebben. Ik heb het zelf meegemaakt dat het aan de computer lag, dat ding kostte Fl500,- op de sloop en dan heb ik het nog niet eens over de tijd dat je bezig bent om daar achter te komen.
Geschiedenis van de auto
Het is handig om te weten hoe de auto is onderhouden, je weet dan gelijk wat er aan zit te komen (of niet).
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Wat er volgens mij niet bijstaat:
versnellingsbak is een zwak punt, net als bij Clio 16v. Bij 120.000 zijn er al mensen die problemen hebben gehad.
Kijk dus of ie goed schakelt, en niet uit versnellingen schiet, en let op bijgeluiden (lagers)
versnellingsbak is een zwak punt, net als bij Clio 16v. Bij 120.000 zijn er al mensen die problemen hebben gehad.
Kijk dus of ie goed schakelt, en niet uit versnellingen schiet, en let op bijgeluiden (lagers)
De verschillen tussen de PH1 en PH2 zijn wat techniek betreft niet heel erg groot (al heeft de PH2 een iets hogere top d.m.v. andere bak). Verschillen wat betreft carrossie en interrieur heb je waarschijnlijk zelf al wel gezien.FrankR19 schreef:oke, thnx! Dit is zeer nuttige info. De algemene dingen wist ik al. En wat zijn de grote verschillen tussen het model tot 1992 en dat van 1992 tot 1994?
Lees ff topic van verschil in ph1 en ph2 van de gtt, staat ook een stukje over de 19 in. Verschillen zijn voornamelijk uiterlijke verschillen...FrankR19 schreef:oke, thnx! Dit is zeer nuttige info. De algemene dingen wist ik al. En wat zijn de grote verschillen tussen het model tot 1992 en dat van 1992 tot 1994?
Maaruh, wat heb je op het oog?


Als je op "jacht" gaat nog een goede tip. Laat niet TE duidelijk merken dat je perse op zoek bent naar een R19 16v en neem een objectief persoon mee. Liefst iemand die de R19 16v niks vindt...dit ivm verliefd worden op de autoFrankR19 schreef:Ik heb echt nog niks op het oog, maar wil gewoon wat algemene info zodat ik goed voorbereid op jacht kan


Dit klopt helemaal, alleen weten personen die een beetje verstand van dit soort auto's hebben wel wat zo'n wagen waard is.Bart V schreef:zoek wat minpunten (ze zijn er altijd) en ga er flink op lopen zeiken. Vaak is verkoper wel bereid te zakken, als je maar de juiste babbel hebt.
Maar het belangrijkste is om te zorgen dat je de geschiedenis van zo'n auto te weten komt. Nu is dit bij een wat oudere auto niet altijd te realiseren.
-
- Berichten: 172
- Lid geworden op: ma 22 sep 2003 14:38
- Locatie: Wieringen, Netherlands
- Contacteer:
Je moet het echt treffen hoor, onze R19 16v PhII (waarschijnlijk zelfs phIII) komt uit '95, en er stond 100.000 km op de teller toen de versnellingsbak problemen begon te geven.