[R5GTT] Wat is het verschil tussen PH1 en PH2

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Riël
Über-Spammer

Ja 3 blokjes geleden :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Dennis VK

Riël schreef:De 788 is phase 2 blok als ik me niet vergis. 782 en 784 zijn phase 1.
Jo Riël,

zou je dat effe na kunnen kijken voor mij? want dat zou betekenen dat ik een Phase II-blok in mijn 5 (Phase I) heb liggen....en die gedachte is er wel van beginsafaan geweest, maar heb het nooit kunnen bevestigen.

Mazzel,
Dennis
Derby

Riël schreef:
Derby schreef:en gaat je wg dan nog wel open?. Als je namelijk aan 1 kant druk op de actuator zet moet die druk er aan de andere kant ook uit kunnen. en met een bout in en slangetje gaat dat volgens mij niet lukken.

Derby
Nee, als de druk eruit kan heb je geen druk en gaat er dus helemaal nix open :) Er komt druk achter het membraan van de actuator te staan, waardoor de stang de wastegate opendrukt bij die 0,6 bar. Origineel zit er een slang die voor het membraan voor een bepaalde bijregeling zorgt, die je niet nodig hebt en ik ook nog niet helemaal begrijp. Vandaar je moeilijke slangenmix van vacuumslangetjes die eigenlijk maar nix is.
een bijregeling, ok.
Maar je bent toch met me eens dat als je aan een kant van het membraam een druk zet waardoor het membraam verplaatst er aan de andere kant een druk ontstaat door het kleiner worden van de ruimte. Als je dit dus agaat sluiten door en slang met bout. gaat je waste gate dus later open. Mee eens

En natuurlijk zal het verschil in druk minimaal zijn maar toch het heeft invloed.

Iemand een idee hoe de binnenkant van de plastic bocht er uit ziet? zit er nog een apart slangen stelsel in. want als er twee aansluitingen ziten die allebei op eactuator aangesloten zitten kan er toch niks gebeuren?

Derby
Rob

Floris schreef:
RENESI schreef:
Riël schreef:Cup-systeem aansluiten.
QUE???
Turbo kraantje bedoel jij die heb ik al.
mijn oude auto is al cup aangesloten...
Die grijze bedoel je? :wink:
Riël
Über-Spammer

Die plastic bocht is gewoon open, zit nix in. Er zitten 2 aansluitingen op die je NIET nodig hebt. De aansluiting aan de voorkant-kant kan blijven zitten, de andere mag ervanaf! De werking van de actuator is nu prima en wordt niet bijgeregeld.

Ik geloof dat de bijregeling zo werkte dat de turbo rustiger inkwam en bij vollast een beetje meer druk regelde. Cup-systeem maakt 'm rap inkomen en de wategatebediening versimpelen, 0,6 bar=0,6 bar.

Over het zien of je phase1 of phase2 blok hebt, de aanwezigheid van een pingelsensor, ingewikkeldere carterventilatie, een renix 209 en een bellenvaatje onder de antiperculatie verraadt het phase2. Ook als je een t-stuk op je slang van intercooler naar carb hebt zie je 't snel aan (naar de carterventilatie). En nog meer dingen.
Derby

Riël schreef: Ik geloof dat de bijregeling zo werkte dat de turbo rustiger inkwam en bij vollast een beetje meer druk regelde. Cup-systeem maakt 'm rap inkomen en de wategatebediening versimpelen, 0,6 bar=0,6 bar.
Ik hoor van andere kenners dat het op hoge toerentallen de druk weer iets verhoogt, dus 0.6 en dan nog ietsies er bij. Dat sneller inkomen dat klopt. hoe het kan ik weet het niet maar ik merkte het meteen. Is zeker een aanrader als je het zoekt.

Wat zit er los dat kan gaan fluiten bij het inkomen van de turbo. Jeroen L. zegt dat dat het einde van de turbo betekent. Maar dat kondigt die turbo toch niet al 4000km van te voren aan of wel?

Derby
Riël
Über-Spammer

Scheurtjes in het uitlaathuis laten 'm meer hoorbaar fluiten. Meestal kan ie dan effe mee.

Als 't echt piept dan loopt ie aan en dan is ie inderdaad aan zijn eind bijna. Neemt niet weg dat ie stomweg nog 5000 km kan lopen voor ie echt gewoon vastzit.
Riël
Über-Spammer

Derby schreef:
Riël schreef: Ik geloof dat de bijregeling zo werkte dat de turbo rustiger inkwam en bij vollast een beetje meer druk regelde. Cup-systeem maakt 'm rap inkomen en de wategatebediening versimpelen, 0,6 bar=0,6 bar.
Ik hoor van andere kenners dat het op hoge toerentallen de druk weer iets verhoogt, dus 0.6 en dan nog ietsies er bij. Dat sneller inkomen dat klopt. hoe het kan ik weet het niet maar ik merkte het meteen. Is zeker een aanrader als je het zoekt.

Wat zit er los dat kan gaan fluiten bij het inkomen van de turbo. Jeroen L. zegt dat dat het einde van de turbo betekent. Maar dat kondigt die turbo toch niet al 4000km van te voren aan of wel?

Derby
Ja idd ik bedoel dat een beetje met vollast, de hogere toerentallen. Als je het stangetje achterop de turbo eens volgt en kijkt hoe de luchtstroom gaat, dan blaast de turbo zijn eigen druk tegen het turbinewieltje. Dit zou het opspinnen kunnen vertragen. Maar ik bedenk me net: aan de andere kant zou het ook wel eens koeling kunnen zijn ? als zo'n miezerig stroompje daar aan bij kan dragen?
Derby

mischien is het zo dat met 1 slangetje de waste gate dicht gehouden wordt en dat met 2 slangetjes de wastegate opengedrukt kan worden door de grote hoeveelheid uitlaatgas en de druk die er achter zit.

Ja, ok thanx voor het inzicht.

Hoe groot kan zo'n scheurtje zijn? Mijn turbo lekt wel langs de veerring aan de binnen kant van het turbine huis. Is duidelijk te zien als het koud is.
Ach voorlopig draait die nog en kapot is kapot. Dan komt er wel weer een nieuwe.

Derby
Riël
Über-Spammer

Kijk eens of die veer goed zit en of het turbinehuis nog RECHT achter het compressorhuis zit? Ik heb namelijk eens gezien dat het scheef zat en er een half turbinewieltje miste :) Misschien is 't niet meer netjes uitgelijnd waardoor ie piept.

Zo'n scheurtje is verder vrij normaal bij de turbo's. Iedereen heeft er een en dat zorgt dat de turbo toch wat meer fluit als een nieuwe. Het kan verder echt geen kwaad.
Derby

Ik maak me er ook alles behalve druk om. Ik wilde altijd al een fluit en nu heb ik er een. het turbine huis zit echt vast aan de rest en scheef zit die ook niet. Zal zo nog eens kijken. En bij de apk zien ze niet dat die lekt. dus ik ben de laatste die zich er druk om maakt.
Hoelang gaat een turbo normaal mee? 125k moet toch wel lukken of niet?

Derby
Riël
Über-Spammer

Er zijn mensen die er 300.000 mee rijden (iemand van hier als ik me niet vergis). Als je lief voor 't beestje bent :) 200k moet zowieso te doen zijn.
Gek rijden verkort de levensduur natuurlijk drastisch, slechte olie, oude olie, niet warm rijden etc.
Marcel J.

Die vanmij ging pas kapot na 146k en dat was ook nog eens mijn schuld ook nog...die dingen zijn gemaakt om toch zeker 200k mee te gaan. Wel bij, zoals Riël zegt, normaal en verstandig gebruik en onderhoud...
Derby

de duidelijke fouten dus...
ok dan.

Nu een andere vraag ik heb sinds kort dat als ik gereden heb en ik zet mijn auto uit hoor ik iets terug vallen het komt van voren maar ik weet niet wat het is. Wat wordt "omhoog" getild bij starten en valt weer terug bij uitzetten. Ik kan ook niks zien vallen.

Of ga ik nu te off topic.

Derby
Riël
Über-Spammer

:~

vallen?

Hoogstens wat van je startmotor
Derby

Dat het tandwiel van mijn start motor terug schiet...
dan draait die dus de hele tijd mee. dan zal die binnen kort wel kapot zijn. weer lekker. en idd ik had net weer een probleem opgelost, en de regel is dat er 2 voor terug komen 1 is de cv de andere dus mogelijk de startmotor.

Heerlijk Renault ze blijven zo lekker voorspelbaar.

Derby
kevinb
Contacteer:

kevinb schreef:ik heb overlaatst m'n moter opgeblazen nu heb ik er een moter ingehangen van een ph1
maar wat maakt nu eigenlijk het verschil uit van een ph1 of een ph2, buiten het waterbakje en de ontsteking buiten? volgens de boekjes heeft een ph1 115pk en een ph2 120 pk's. van waar
komen die 5 pk's meer dan?
01 okt 2001?

Zit ik hier al meer dan 2 jaar?
Shit wat gaat het leven snel! :s
limburgio

ik heb ook een phase 1 en ik vind dat die ook sneller aanvoelt, koppel is toch evenveel dacht ik? en die 5 pk winst zal vooral liggen aan de hogere druk en niet de ecu209, deze geeft wel een vroegere ontsteking zodat er in de lage toerentellen wat meer koppel zit, voor de rest vind ik luchtgekoeld nog steeds beter dan watergekoeld,
hm er was ook iemand die een reply zette dat phase 2 aerodymnamischer is? wil ik toch ff wat uitleg :wink:

heb ooit in een frans artikel opt net gelezen dat de phase 1 6,9 van 0-100 deed, jammer heb ik er geen kopie van genomen
Dennis VK

Ja WIE weet het antwoord?

[img]http://home.planet.nl/~wess0151/tabel.jpg[/img]

Is nou de onderste (C1J-G788) de motor van een Phase II?? EN dus de bovenste van de Phase I??

Groeten,
Dennis
limburgio

yup, zoals je kan zien heeft de phase2 wat meer turbodruk, daarom die 5pk he, er is ook een verschil qua ophanging, dus als je een ophangingssetje koopt goed kijken voor phase1 of 2, want daar zit verschil tussen! heb overlaatst koni's van een phase2 onder men phase1 willen zetten en dat is toch anders, heb dan ook dat ding (waar de remklauw op hangt en de drijfstang door moet en je schokdemper op hangt) moeten veranderen naar phase 2 anders staan je wielen niet goed, zit een aantal graden verschil op dus ik denk dat de phase 2 een ietsjes beter wegligging heeft
Derby

WAT een verschil in ophanging. Hebben die klootzaken dat dus ook verandert. Niet zo gek dat 4000km met een set banden doe. Mijn wielen hebben een overdreven camberhoek. Dat zou dan dusin die ophanging verandering kunnen zitten.

Trouwens de eerste keer dat ik dit hoor, over die ophanging.

Derby
Riël
Über-Spammer

limburgio schreef:hm er was ook iemand die een reply zette dat phase 2 aerodymnamischer is? wil ik toch ff wat uitleg :wink:
kan ik bevestigen: de grille draagt het meeste bij aan de gunstigere cw-waarde. Verder heb je ook nog een bumperspoilertje, achterspoilertje en die roostertjes weg voor de achterwielen die ook niet optimaal zijn eigenlijk. cw waarde ligt 0,01 of 0,02 lager als ik me niet vergis.
Derby

Wat is dan het verschil in grill dan. ph1 heeft toch allemaal van die vierkantjes? bij ph2 kan ik me ff niks voorstellen.

Het zou pas echt helpen als ze de naden eens kleiner zouden maken.

Derby
Riël
Über-Spammer

De phase 2 grille heeft 3 of 4 horizontale strepen!
Derby

ok Zo'n grill heb ik nog ergens liggen d8 ik. Dat gaat weer schelen.

Derby
Riël
Über-Spammer

merk je niks van :)
Derby

ik had ook niet verwacht dat ik nu wel net de 300 kon aantippen :wink:

Maar ik ben constant opzoek naar verbeteringen. en er valt een hoop te veranderen aan een gtt. ook op aero gebied. En er valt een hoop te halen. en ik weet waar ik moet zoeken.

Derby
Ollie

Maak er een Calibra van, weet je zeker dat je een lage CW hebt :lol:
Derby

goed idee bouw ik er meteen twee supra 3.0 twinturbo blokken erin. vierwielaandrijving. CVT. En dan het gewicht terug brengen tot een nette 1000 kg. Ja ik ga meteen morgen beginnen. die twee blokken die kan eind volgende week hebben. nou alleen nog iemand vinden die zijn calibra fwd wil afstaan. Iemand?
:beer: :p

Derby
Ollie

:lol: :lol: :lol:

Andermans projecten hier wat vern*#ken

:lol: :lol: :lol:
Derby

kon het niet laten sorry. Maar idd opel heeft tot nu toe nog steeds het record voor productie auto's. Toch knap hoor.

Derby
Ollie

Opel Record he :lol:
Derby

Ollie is wakker en hij is weer losgelaten. People brass yourself.

Derby
Ollie

Yeah baby! Stage sucks, het forum rocks...

End of Off-topic posts... :wink:
Rob

Nu we het weer over de verschillen tussen Ph1 en Ph2 hebben:
Wat was ook al weer het verschil tussen de uitlaatspruitstukken? Ik kan me iets herinneren van vinnen ofzo alleen weet niet meer bij welke phase dat hoorde. Want heb volgens mij 2 verschillende spruitstukken alleen hoe zie ik welke de Ph 1 is?
Plaats reactie