[clio]idee compressor

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
marcel16v

Het dient dan ook alleen als inspiratiebron.
Haas
Car: Megane RS

klopt! verder zeg ik ook niets...:D
Haas

btw, hoe wil ik me druk regelen dan? door poeliesnelheid aan te passen?
Derby

weet je de nadelen van een carb dan heb je de nadelen van spi min of meer. De opbrengst kan bij spi verandert worden bij hogere toerentallen maar dat is dan het enige voordeel ten opzichte van de carb. centrale verdeling zuigt.

dat blok valt dan dus best mee. en bij deze auto gewoon aagesloten op de nokkenassen met een riem. Knap werk

Derby
Marcel dLC

~Haas~ schreef:naar mijn weten kan er geen ander inlaatspruitstuk op mijn blok
Die van een E6J past er ook wel op, heb je een carb :wink:
RO 16v

Ik weet niet hoe lang het heel blijft op een Renault motor maar op een 1.8 of 2.0 van VW gaan die compressors van Benz ongeveer een 10 tot 15.000 km mee voordat hij in de soep draait.
Het beste kan je natuurlijk kiezen voor een Vortec maar die zijn niet te betalen.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

ja misschien kun je op een vw forum wel meer info vinden over een compressor/glader
Riël
Über-Spammer

je hoeft en kan er geen 1.2 bar op persen! Gewoon 0,6 á 0,7 bar en dan levert het 1.4 blokje naar schatting zo'n 140 pk als je mazzel hebt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas

als ik die 140 pk heb denk ik dat ik al stop, heb moet wel iets langer heel blijven natuurlijk. Met 110 a 120 pk ben ik al lang blij. Maar je krijgt toch ook een dijk koppel? Meer koppel dan pk winst toch omdat je ook onderin al vuldruk hebt?
Haas

~Haas~ schreef:btw, hoe wil ik me druk regelen dan? door poeliesnelheid aan te passen?
Kun je dit met een bleedvalve doen???
Menno

getande riem is niet nodig, enkele of dubbele V-snaar d'r aan. Andere mapsensor en aangepast chip d'r in, en een drukregeling, bv met een luchtomloop en extra gasklep, a'la VW.
rev it like a rental
Haas

Menno schreef:getande riem is niet nodig, enkele of dubbele V-snaar d'r aan. Andere mapsensor en aangepast chip d'r in, en een drukregeling, bv met een luchtomloop en extra gasklep, a'la VW.
kun je dit wat verder uitleggen?

Btw, weet iemand hoe het bij mercedes werkt als je je compressor uitzet met het ademen van de motor. Je kunt niet door de compressor heen ademhalen.
Tom
Moderator
Car: MB

hoezo uitzetten??
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas

de compressor komt van een clk 320 en is in- of uitschakelbaar mbv een magneet...
Riël
Über-Spammer

~Haas~ schreef:
Menno schreef:getande riem is niet nodig, enkele of dubbele V-snaar d'r aan. Andere mapsensor en aangepast chip d'r in, en een drukregeling, bv met een luchtomloop en extra gasklep, a'la VW.

Btw, weet iemand hoe het bij mercedes werkt als je je compressor uitzet met het ademen van de motor. Je kunt niet door de compressor heen ademhalen.
De g60 bijvoorbeeld heeft een 'bypass' die de gecomprimeerde lucht terug afvoert naar de inlaat van de compressor, om zo wat hoge druk af te kappen en mooi 0,6 bar aan te houden.

Een bleedvalve werkt door de actuator te foppen, maar een compressor heeft geen actuator. Een compressor levert hoe meer toeren hoe meer druk, een turbo werkt niet echt zo.

over dat ademhalen, je hoeft maar ergens een klep open of dicht te zetten, en verder, je kan denk ik best door de compressor ademhalen, ik bedoel, er komt toch lucht door?
Riël
Über-Spammer

Zou ie het halen met die monopoint injectie? zit wel erg lomp.
Derby

wat ik lees uit het verhal van die compressor is dat zo'n ding een zlefde principe heeft als een aircocompressor. Er zit dus een magneetklep in die er voor zorgt dat de pomp zelf gaat mee draaien die kun je uitzetten of aan.
En er zal idd een regeling moeten komen om de druk te beheersen. Het mooiste zou zijn een toerental regeling. Dat vreet het minst vermogen.
En monopoint is een moeilijke basis. Monopoint heeft alle nadelen van een carb.

Derby
Riël
Über-Spammer

Nou ja 't heeft niet zo'n kleine venturi waar je een berg druk op verliest.
Haas

Riël schreef:
~Haas~ schreef:

De g60 bijvoorbeeld heeft een 'bypass' die de gecomprimeerde lucht terug afvoert naar de inlaat van de compressor, om zo wat hoge druk af te kappen en mooi 0,6 bar aan te houden.

Een bleedvalve werkt door de actuator te foppen, maar een compressor heeft geen actuator. Een compressor levert hoe meer toeren hoe meer druk, een turbo werkt niet echt zo.

over dat ademhalen, je hoeft maar ergens een klep open of dicht te zetten, en verder, je kan denk ik best door de compressor ademhalen, ik bedoel, er komt toch lucht door?
ik snap m, maar je kunt toch niet echt ademen door een compressor? anders zou je er ook maar lage druk mee op kunnen bouwen, want dan zou de lucht terugstromen, toch?
Derby

en dan begint snelheid mee te spelen. als je meer er inpompt als dat er terug stroomt krijg je druk opbouw. een gtt ademt toch ook door de turbo terwijl die ook druk kan opbouwen.

@riel
Ook er is een grote doorstroom opp. maar er is nog steeds een centrale verdeel eenheid en je weet nooit hoeveel benzine er welke cilinder instroomt dus zit je weer met een pingel regeling en minder vermogen blabla....

Het kan wel maar ideaal is anders.

Derby
Riël
Über-Spammer

Je hebt gelijk, maar, 't kan wel. En haas, ademen gaat best hoor, dat beetje lucht wat je nodig hebt. Je compressor zet je toch niet uit, kans dat je nog wat zuiniger kan rijden op die manier.
Haas

hmm...op zich denk ik wel dat jullie gelijk hebben, maar toch, een compressor(verdringerpomp) is heel iets anders dan een turbo. Bij een turbo heb je schoepen, als dat schoepenrad stilstaat kun je nog steeds goed ademen, iets in de trant van 95% van de lucht die je kunt ademen als er geen schoepenrad tussenzit. Bij een verdringer is dit percentage toch veel kleiner? Als voorbeeld: door een oliepomp die stilstaat is het ook moeilijker om olie te pompen dan door een leiding met schoepen erin...

Tis niet om jullie aan te vallen, ben blij met jullie hulp en opmerkingen, maar tsja...als je ergens op een bepaalde manier overdenkt, is t moeilijk overtuigd te raken....
Haas

Kan dit topic verplaatst worden naar nl.chat.renault?

alvast bedankt :D
Derby

ik begrijp je 'ongeloof' En het is waar een verdringer pomp heeft nauwere passingen als een turbo. Maar lek is niet uit te sluiten.
Ik heb het nooit gezien wat er gebeurd als zo'n compressor uitgezet wordt of de motor dan door blijft lopen. op het plaatje wat ik gevonden had is te zien dat de 'schoepen' niet recht zijn maar getordeerd rond hun as. uds ergens moet een gat zijn kan niet anders. En ik denk dat daar de oplossing zit. Bij een ollie pomp zal dat anders zijn daar kan, als je een tandwiel pomp hebt, net een van de tanden voor de aanvoer of afvoer zitten en dan wordt de stroming ernstig bemoeilijkt.

Derby
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

~Haas~ schreef:Kan dit topic verplaatst worden naar nl.chat.renault?

alvast bedankt :D
moved
maar zou je het niet liever in techniek hebben?
Mrtn
Car: R5GTT

Ik heb een boekje gevonden waar in stond wat er allemaal nodig was de montage van een compressor.

Ik zal dat even neerzetten hier;

- compressor
- zwaardere brandstofpomp
- FMU (Fuel Management Unit)
- map controller
- timing controller
- xtra radiateur om de power cooler te koelen
- ander luchtfilter
- xtra koelcircuit (voor de koeling vd supercharger)
- olieleidingen (vanuit carter om te smeren)

Standaard draaien deze compressortjes voor achteraf inbouw op zo'n 035bar

-----------------------------------------------------

Het meeste is al besproken, maar ik dacht, misschien kan helpen :)

oja... dit is allemaal van Vortech
Mrtn = Maarten
Matijs
Contacteer:

Riël schreef: over dat ademhalen, je hoeft maar ergens een klep open of dicht te zetten, en verder, je kan denk ik best door de compressor ademhalen, ik bedoel, er komt toch lucht door?
Nee, zoals je op het plaatje kan zien is een compressor eigenlijk een tandwielpomp. Daar kan je dus niet 'doorheen ademen'.
Er zal dus een bypass moeten zijn die de lucht neemt als de compressor 'uit' staat (de compressor is natuurlijk niet uit, omdat hij vast zit aan de krukaspoelie en dus altijd blijft draaien)
Derby schreef:[img]http://www.workouts.de/slk/kompress.jpg[/img]
Mrtn

Waarom zou je 'm uitzetten dan??

Al die mercedessen met mannetjes in pak achter het stuur zullen echt geen 'boost on/off' knop op het dashboard hebben zitten
Mrtn = Maarten
Matijs
Contacteer:

Lezen mensen... ergens hierboven staat dat dat ding bij mercedes automatisch aan en uit geschakeld wordt. Weenie waarom, en ik denk ook niet dat je dat gaat willen op je clio, maar dat is een hele andere discussie :p
Mrtn

Hmmmm, dat stukje is mij idd ontgaan, excuses
Mrtn = Maarten
Derby

nee de pomp/compressor zal stil staan wanneer die 'uit' is. Ik denk dat het het zlefde principe is als die magneetkleppen van een airco pomp. De pomp zelf draait pas mee als de magneet klep geactiveert is. tot die tijd driaait alleen de poelie mee maar de pomp niet.
Ik denk (let op denk) dat het bij deze compressor het zelfde zal zijn.

Derby
Matijs
Contacteer:

O zo. Ja slim. Leek me ook al stom dat het hele zaakje staat te draaien als je er niks mee doet. Beetje zonde van het vermogen dat je er instopt.
catrinus

[img]http://www.nr5lebt.de/html/galerie/507.html[/img]

En een foto van een renault 5 gte met kompressor. 205 pk bij 1,3 bar overdruk :worship:
There will be plenty of time to rest when your dead
Tom
Moderator
Car: MB

foto doet niet
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Harm
Car: Renault Grand Espace
Contacteer:

catrinus schreef:[img]http://www.nr5lebt.de/bilder/galerie03/R5_507.jpg[/img]
En een foto van een renault 5 gte met kompressor. 205 pk bij 1,3 bar overdruk :worship:
Plaats reactie