Willi kopen of toch niet?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Tom
Moderator
Car: MB

ik heb al vaak van mensen gehoord dat ik vroeg overschakel ja. als ie koud is rijd ik gewoon lekker relaxed. Als ie warm is wat minder >-)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
AZ4L

Tom schreef:ik heb al vaak van mensen gehoord dat ik vroeg overschakel ja. als ie koud is rijd ik gewoon lekker relaxed. Als ie warm is wat minder >-)
Ach ja, vroeg overschakelen kan geen kwaad he. Niet iedereen rijdt gelukkig hetzelfde. :)
Tom
Moderator

als ie koud is bij 2500 tpm meestal. Warm rijden is ongeveer het belangrijkste wat er is voor een blok. Als een blok goed op temp is (80 a 100 graden) dan kun je er veel mee doen, dan krijg je het echt niet stuk als je gewoon blijft nadenken
AZ4L

Idd, het is wel de bedoeling dat je er nog een lange tijd met plezier in kan rijden.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

Tom schreef:tja, dat heeft niet direct met leeftijd te maken. Mijn pa was de eigenaar van mijn GTT voordag ik 18 werd en hij zelf ook twee golfjes 1 GTI gehad. Licht er maar net aan waar je interesse's liggen
had ik maar zo'n pa :s
AZ4L

Johan schreef:
Tom schreef:tja, dat heeft niet direct met leeftijd te maken. Mijn pa was de eigenaar van mijn GTT voordag ik 18 werd en hij zelf ook twee golfjes 1 GTI gehad. Licht er maar net aan waar je interesse's liggen
ja :)
Tom
Moderator

Johan schreef:
:lol: jij kan idd wel een GTT'tje gebruiken
Johan
Contacteer:

ons pap loopt maar te zeuren dat ik een jongere auto moet nemen. (N) . misschien ga ik in het weekend naar een gtt kijken.
Tom
Moderator

dan koop je een nieuwe fiat panda :lol:
Johan
Contacteer:

nee renault only hè :)
Tom
Moderator

haha, scheeld weer in de lidmaatschaps kosten :wink:

Maar een GTT kopen is denk ik toch een kwestie van geduld of erg veel geld neertellen. Effe wacthen dan maar.

In mijn oude auto hebben ze trouwens in gebroken hoorde ik :( . Goede nieuws is dat die jongen weer lid wordt van RTC (naar mijn aandringen) en dat mijn oude gebakje dus ook weer op meetings gaat komen :p
Robert dB.

Tom schreef:ik rijd meestal 60 in zijn 5 met mijn willi :p Lekker rustig als ie koud is
dat vind ie ook niet fijn hoor... (N)
Tom
Moderator

echt wel, dat zegt ie altijd..... :D . ik schakel gewoon bij 2500 meestal als ie koud is. Als ie echt heel koud is moet je hem idd niet te laag in de toeren rijden (tussen 2 e 2,5 blijven) dat vinden de lagers niet lekker
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Als je 100 km per dag gaat rijden, alleen voor je werk en daarnaast ook nog eens prive gaat rijden, dan raad ik je een 16v of Willi gewoon af. (Sorry, jongens!)

Zo'n auto moet je kopen voor de lol! Niet voor woon-werk kilometers. Allereerst kost 'ie dan bakken met geld, want hij moet meer en vaker onderhouden worden.

Koop een kleine, goedkoop rijdende Japanner en ga sparen! Koop er dan een 16V bij, als je er dan toch echt 1 wilt hebben. Ik heb nu spijt dat ik mijn Williams gekocht heb, in plaats van dat ik eerst een goedkoop wagentje had gekocht om mee naar mijn werk te rijden. Nu kan ik het niet meer, want financieel redt ik het nu niet om een andere auto erbij te kopen (aankoop), maar de volgende keer zou ik het echt anders doen.

Koop voor nu een Jap, of anders een Twingo als je toch Renault wilt rijden. Maar koop geen 16V of Willi om mee naar je werk te gaan! :(

Succes! (Y)
AZ4L

Merijn schreef:Als je 100 km per dag gaat rijden, alleen voor je werk en daarnaast ook nog eens prive gaat rijden, dan raad ik je een 16v of Willi gewoon af. (Sorry, jongens!)

Zo'n auto moet je kopen voor de lol! Niet voor woon-werk kilometers. Allereerst kost 'ie dan bakken met geld, want hij moet meer en vaker onderhouden worden.

Koop een kleine, goedkoop rijdende Japanner en ga sparen! Koop er dan een 16V bij, als je er dan toch echt 1 wilt hebben. Ik heb nu spijt dat ik mijn Williams gekocht heb, in plaats van dat ik eerst een goedkoop wagentje had gekocht om mee naar mijn werk te rijden. Nu kan ik het niet meer, want financieel redt ik het nu niet om een andere auto erbij te kopen (aankoop), maar de volgende keer zou ik het echt anders doen.

Koop voor nu een Jap, of anders een Twingo als je toch Renault wilt rijden. Maar koop geen 16V of Willi om mee naar je werk te gaan! :(

Succes! (Y)
In dat geval koop je een CRX ED9 of zo, doen het ook wel...
Robert dB.

pcies, woon-werk / file rijden sucks. Weekendritjes daarintegen: super met een Williams!
Thierry

Tom schreef:als ie koud is bij 2500 tpm meestal. Warm rijden is ongeveer het belangrijkste wat er is voor een blok. Als een blok goed op temp is (80 a 100 graden) dan kun je er veel mee doen, dan krijg je het echt niet stuk als je gewoon blijft nadenken
Bij mij wordt ie bijna nooit warmer dan 80 graden, behalve als ik eens op de snelweg rijdt ofzo (wat niet vaak voorkomt).

Ik rijd trouwens maar iets van een 180km per week met mn Willie, dus voor mij valt t nog te doen om het bij 1 auto te houden.
Tom
Moderator

de mijne wordt bij normaal rijden wel 100. de mijne wordt ook vrij warm
Merijn
Über-Spammer

Bij normaal gedrag zonder snelweg wordt de mijne ook niet warmer dan 80 graden. Je moet echt 3000 rpm of meer rijden wil je dat bereiken.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Tom schreef:de mijne wordt bij normaal rijden wel 100. de mijne wordt ook vrij warm
Vrij warm maar wel constant. tenminste dat viel me op in frankrijk, en daar reden we ook niet altijd even rustig.

GR.FRits

helaas maar een 1.8 8v :(
Tom
Moderator

is ook niet echt schokkend, maar wel wat warmer als ander die ik heb gezien
SMILLIAW

ik rij zelf meer dan 30.000 km's per jaar in m'n williams, en ik zou niet anders willen.
warm rijden doe ik ong 90 km/h op de snelweg, en als ie warm is betekent het niet automatisch dat ik harder ga rijden.
als ik een uitdager heb is het een andere zaak.
als jij 100 snelweg km's maakt per dag, gewoon 100 km'/h kachelt, moet het niet echt een probleem zijn.

mijn ervaring met Willie's is dat ze niet perse afgeracht zijn.
een beetje geduld en je vindt zeker een goeie, door een liefhebber bereden en in goeie staat!
kheb laatst gehoord van een willie met 4 ton op de teller, zonder revisie....

mijn vorige clio 16v vond ik wel snel, leuk bakkie, zag er ook goed uit.
maar een Williams is andere koek.
als je een Williams kan kopen, doen!
Merijn
Über-Spammer

Ik heb gisteren in de Clio 16V van Paskie mogen rijden en dat is toch echt wel heel anders dan een Williams. Ik moet er bijzeggen dat de auto geen stuurbekrachtiging had, maar de mijne wel, dus daar kan het verschil in stuurgedrag wel aan liggen.

Goed merkbare verschillen:
- Stuurgedrag, volgens mij moet je bij een 16V meer aan je stuur draaien om dezelfde wieluitslag te krijgen. Dat was in ieder geval het eerste wat ik eraan merkte.
- Power bij lage toeren. Je moet veel meer gas geven om goed weg te komen uit de lagere toeren
- Schakelen gaat iets minder soepel en voor mijn gevoel moest ik ook duidelijk eerder overschakelen dan bij mijn eigen auto
- De stoelen zijn harder, maar zeker niet verkeerd! Dat zachte is namelijk ook niet alles. Van mij hadden ze het zitvlak best harder mogen maken bij een Williams. De wangen van Willi-stoelen vind ik wel fijner.
- Mijn rempedaal zit veel dieper dan dat van Paskie's wagen, maar ik weet niet of dat een echt verschil is. Dat kan tussen 16V's onderling ook wel schelen.

De gele Koni's die onder de 16V van Paskie liggen zijn echt super! Die wil ik ook... Sportief rijden, maar toch wordt de weg redelijk glad gestreken.
Tom
Moderator

merk je veel verschil met die kw dempers van mij?
Merijn
Über-Spammer

Daarvoor zou ik een keer in je auto moeten rijden, Tommie. (Y)
Tom
Moderator

maar dat wilde je niet :p
Merijn
Über-Spammer

Nu wel een keer... Laten we anders een keer een half uurtje in elkaars auto gaan rijden. Effe toeren, geen gekke dingen doen. En daarna kijken wat er echt anders is! Ik ben wel benieuwd...

Wel ff wachten tot mijn stuurkolom gemaakt is en hij zijn beurt en APK achter de rug heeft.
Tom
Moderator

is goed, maar wat is er dan met je stuur kolom?
Merijn
Über-Spammer

Daar is in de afgelopen weken enorm veel speling bijgekomen. :( Op dat 'koppelstuk' zit die speling. Patrick had het ook al. Op de nieuwe stuurkolommen zit een modificatie, waardoor je die speling niet meer kunt krijgen.
Tom
Moderator

ai, das minder. kost weer knaken
Merijn
Über-Spammer

Inderdaad... Ongeveer 200 euro onderdelen en dan nog maar niet te spreken over het werk. :(
Tom
Moderator

oei, ik had minder verwacht. komt iig niet lekker uit op het moment
Merijn
Über-Spammer

Ik denk dat Rob en ik binnenkort maar eens gaan hobby'en, toch, Rob? ;)
PATRICK-CLIO

die dingen zijn best aan de prijzige kant. In de oude stuurstokken zat een prod.fout maar dat is bij de nieuwe verholpen. Je zal merken dat ie zeer strak gaat sturen. Bochten worden weer een genot :)
RonnyClio

Gaaf! wel veel stof om over na te denken nu :)

Gelukkig heb ik geen haast, dus kan er nog wel veel over nadenken van wat ik nou wil. Maar ik wil het liefst wel een auto waar ik door de week net zoveel plezier in heb als in het weekend. :)

Dus ik zou geen willi kopen om er alleen in het weekend mee te rijden.

En ik kan later als ik echt klaar ben om er één te kopen hopelijk wel proefritjes maken bij de garages of personen.
Ik ga geen auto kopen zonder er een proefrit mee gemaakt te hebben! (dat heb ik wel gemerkt met het uitzoeken van een Megané van mijn pa, wat een verschil kan er per auto zijn!)

Dus dan kan ik het verschil tussen een 16V en willi waarschijnlijk ondervinden 8)

keuzes, keuzes.... :) :D
Plaats reactie