torsieveren

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
hans (ebs turbo)
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 21 apr 2003 18:30
Contacteer:

heeft er iemand verstand van torsieveren????

het is namelijk zo mijn achterwielen willen nog weleens tegen de binnenkant van mijn binnenschermen aan komen dus ik dacht schokdempers versleten

maar toen ik dus op zoek ging naar die dingen hoorde ik ook dat mijn torsieveren versleten of kapot konden zijn en dat kon ik zien doordat het rubber om een as gescheurd zou zijn en dat is ook zo. :@ :@
hoe vervang je zon ding of verstel?????

advies gevraagd :smoke:

alvast bedankt hans
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

een torsie-as is een metalen šstafš ijzer met een biede zijde kartels. Door het rijden draait die as en tordeert (vandaar torsie) die as. Die torsie staaf zelf kan niet echt verslijten volgens mij. Staat je auto niet gewoon te laag ofzo (ooit verlaagd?). Je kunt hem verstellen door ze eruit te trekken (2x) en op een andere stand weer terug te steken. Hier is ook al ruim schoots over gepraat in verschillende topics. Nadeel is alleen dat het wel eens erg vast wil zitten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Bestaat er niet ook iets als "versterkte" torsie? Ik wil mijn Express dus verlagen, en waarschijnlijk ook gewoon een GTT achteras daar op zetten. Maar als je dan een heleboel lading meeneemt, zakt die torsie verder in, wat misschien kan leiden tot het raken van de binnenschermen. Is dit op een of andere manier niet te vermijden? Als ik nu lading meeneemt wat een redelijk gewicht heeft, zakt de achterkant van de auto al zo'n 4 cm naar beneden. Dat moet je niet hebben als de wagen al verlaagd is!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

een expresse heeft een enkele torsie. een GTT/clio 16v/willi/.... hebben allen een dubbele. Je kunt ook andere dempers nemen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Anonymous

Joost (DoubleYou) schreef:Bestaat er niet ook iets als "versterkte" torsie? Ik wil mijn Express dus verlagen, en waarschijnlijk ook gewoon een GTT achteras daar op zetten. Maar als je dan een heleboel lading meeneemt, zakt die torsie verder in, wat misschien kan leiden tot het raken van de binnenschermen. Is dit op een of andere manier niet te vermijden? Als ik nu lading meeneemt wat een redelijk gewicht heeft, zakt de achterkant van de auto al zo'n 4 cm naar beneden. Dat moet je niet hebben als de wagen al verlaagd is!
is stuggere dempers achter geen oplossing dan?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Tom schreef:een expresse heeft een enkele torsie. een GTT/clio 16v/willi/.... hebben allen een dubbele. Je kunt ook andere dempers nemen
@ tom.
Andere dempers werken niet altijd. kijk bij mij maar. met 3of 4 pers loopt het achter aan als ik harder over een heuvel ga. Dus oplossing: gtt achteras.

@joost wat wil je nu?? een mooie auto of alles vol met onderdelen?? En als je dan toch een midden weg wil. Menno heeft nu een achteras voor je. gratis en voor weinig.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat komt omdat jij een enkele torsie hebt. Ik heb pas nog met drie man in mijn auto gereden en nog wat kg's aan bagage. Niets aan de hand! en mijn auto is ook best laag achter
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Frits schreef: @ tom.
Andere dempers werken niet altijd. kijk bij mij maar. met 3of 4 pers loopt het achter aan als ik harder over een heuvel ga. Dus oplossing: gtt achteras.
Laatst gewijzigd door Gerald op zo 5 okt 2003 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

weet ik :D , maar het is dus een combinatie van factoren.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Frits schreef:@joost wat wil je nu?? een mooie auto of alles vol met onderdelen?? En als je dan toch een midden weg wil. Menno heeft nu een achteras voor je. gratis en voor weinig.
Ik wilde ook wel een GTT achteras, maar ik wil ook wel eens wat mee kunnen nemen natuurlijk. Ik heb Menno een mail gestuurd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

wat dacht je vna een schroefsetje achter dan joost? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Volgens mij heeft een Express een dubbele torsie net zoals de GTT, heb je dat al eens gecheked?
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik heb het nog niet gecheckt, maar hoe zie je dat? Ik heb daar nog geen ervaring mee...
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Op het moment dat je je torsie verlaagd wordt de vering sowieso al een stuk stugger, dus misschien valt het wel mee...ik kan mijn toch best wel redelijk verlaagde 19 nog steeds helemaal volgooien met disco-apparatuur (niet bepaald licht dus) en dat gaat prima...alleen oppassen voor drempels dan! :)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Torsiestaven kunnen wel slijten, ze kunnen hun stugheid verliezen.
Deze assen 'torderen', de as wordt op beide uiteinden vastgezet in de achterbrug, bij vering tordeert de as en op een gegeven momet wordt de max. tordering bereikt, dit icm met de schokdempers ook.
Je kan het vergelijken met 'prikkeldraad' op je arm, op beide uiteinden wordt ie tegendraads gedraaid. Slijten doen ze eigenlijk in de vorm van veerkracht/stijfheid verliezen.

De GTT en Express hebben beide dubbele torsies, zo worden de krachten verdeeld en is de auto gelijk stugger.

@ Joost; Bij verlagen neemt de veerweg af, en wat er nog te veren valt gaat heel stug. Het is niet zo dat ie nu 5 cm zakt achter door je moeder in het achterruim te zetten als ie verlaagd is. Hoe lager, des te korter (en stugger) de veerweg.
Mrtn = Maarten
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Maarten, thanx voor je info.
Betekent dit ook dat een GTT achteras voor mijn Express eigenlijk niet nodig is? Zo klinkt het nu wel eigenlijk...
Plaats reactie