het is namelijk zo mijn achterwielen willen nog weleens tegen de binnenkant van mijn binnenschermen aan komen dus ik dacht schokdempers versleten
maar toen ik dus op zoek ging naar die dingen hoorde ik ook dat mijn torsieveren versleten of kapot konden zijn en dat kon ik zien doordat het rubber om een as gescheurd zou zijn en dat is ook zo.
hoe vervang je zon ding of verstel?????
een torsie-as is een metalen šstafš ijzer met een biede zijde kartels. Door het rijden draait die as en tordeert (vandaar torsie) die as. Die torsie staaf zelf kan niet echt verslijten volgens mij. Staat je auto niet gewoon te laag ofzo (ooit verlaagd?). Je kunt hem verstellen door ze eruit te trekken (2x) en op een andere stand weer terug te steken. Hier is ook al ruim schoots over gepraat in verschillende topics. Nadeel is alleen dat het wel eens erg vast wil zitten
Bestaat er niet ook iets als "versterkte" torsie? Ik wil mijn Express dus verlagen, en waarschijnlijk ook gewoon een GTT achteras daar op zetten. Maar als je dan een heleboel lading meeneemt, zakt die torsie verder in, wat misschien kan leiden tot het raken van de binnenschermen. Is dit op een of andere manier niet te vermijden? Als ik nu lading meeneemt wat een redelijk gewicht heeft, zakt de achterkant van de auto al zo'n 4 cm naar beneden. Dat moet je niet hebben als de wagen al verlaagd is!
Joost (DoubleYou) schreef:Bestaat er niet ook iets als "versterkte" torsie? Ik wil mijn Express dus verlagen, en waarschijnlijk ook gewoon een GTT achteras daar op zetten. Maar als je dan een heleboel lading meeneemt, zakt die torsie verder in, wat misschien kan leiden tot het raken van de binnenschermen. Is dit op een of andere manier niet te vermijden? Als ik nu lading meeneemt wat een redelijk gewicht heeft, zakt de achterkant van de auto al zo'n 4 cm naar beneden. Dat moet je niet hebben als de wagen al verlaagd is!
Tom schreef:een expresse heeft een enkele torsie. een GTT/clio 16v/willi/.... hebben allen een dubbele. Je kunt ook andere dempers nemen
@ tom.
Andere dempers werken niet altijd. kijk bij mij maar. met 3of 4 pers loopt het achter aan als ik harder over een heuvel ga. Dus oplossing: gtt achteras.
@joost wat wil je nu?? een mooie auto of alles vol met onderdelen?? En als je dan toch een midden weg wil. Menno heeft nu een achteras voor je. gratis en voor weinig.
dat komt omdat jij een enkele torsie hebt. Ik heb pas nog met drie man in mijn auto gereden en nog wat kg's aan bagage. Niets aan de hand! en mijn auto is ook best laag achter
Frits schreef:
@ tom.
Andere dempers werken niet altijd. kijk bij mij maar. met 3of 4 pers loopt het achter aan als ik harder over een heuvel ga. Dus oplossing: gtt achteras.
Laatst gewijzigd door Gerald op zo 5 okt 2003 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Frits schreef:@joost wat wil je nu?? een mooie auto of alles vol met onderdelen?? En als je dan toch een midden weg wil. Menno heeft nu een achteras voor je. gratis en voor weinig.
Ik wilde ook wel een GTT achteras, maar ik wil ook wel eens wat mee kunnen nemen natuurlijk. Ik heb Menno een mail gestuurd.
Op het moment dat je je torsie verlaagd wordt de vering sowieso al een stuk stugger, dus misschien valt het wel mee...ik kan mijn toch best wel redelijk verlaagde 19 nog steeds helemaal volgooien met disco-apparatuur (niet bepaald licht dus) en dat gaat prima...alleen oppassen voor drempels dan!
Torsiestaven kunnen wel slijten, ze kunnen hun stugheid verliezen.
Deze assen 'torderen', de as wordt op beide uiteinden vastgezet in de achterbrug, bij vering tordeert de as en op een gegeven momet wordt de max. tordering bereikt, dit icm met de schokdempers ook.
Je kan het vergelijken met 'prikkeldraad' op je arm, op beide uiteinden wordt ie tegendraads gedraaid. Slijten doen ze eigenlijk in de vorm van veerkracht/stijfheid verliezen.
De GTT en Express hebben beide dubbele torsies, zo worden de krachten verdeeld en is de auto gelijk stugger.
@ Joost; Bij verlagen neemt de veerweg af, en wat er nog te veren valt gaat heel stug. Het is niet zo dat ie nu 5 cm zakt achter door je moeder in het achterruim te zetten als ie verlaagd is. Hoe lager, des te korter (en stugger) de veerweg.