Nadat de R19 16v van een vriend van mij al een tijdje op mysterieuze wijze olie doet verdwijnen, is nu ook de koelvloeistof begonnen zich ongezien uit het motorblok te verplaatsen.
Het olieprobleem hebben we al meerder malen onderzocht, en we komen steeds weer tot dezelfde conclusies: Het blok en carter zijn kurkdroog, geen olievlekken onder de auto, dus geen lekkage, geen blauwe rookwolken, geen blauwe gloed op de nieuwe uitlaat.
De bougiegaten stonden wel vol met olie, maar hierdoor hebben we een nieuwe kleppendekselpakking aangebracht (bovendien kan de olie die hier in loopt nergens heen, dus daar kunnen geen liters olie door verdwijnen).
Dus als de olie niet uit het blok loopt en ook niet via de uitlaat de motor verlaat, waar gaat hij dan heen?
En nu was dus ook ineens het pijl van de koelvloeistof ineens schrikbarend laag (als in tot in het rood op de temp-meter en de fan slaat niet eens aan omdat het niveau mogelijk zelfs tot onder de sensor is teruggevallen)
Kan ik eigenlijk niet anders dan tot de conclusie komen dat de koppakking lek is, maar waaarom dan geen rook??
Wie kan dit ontkennen of bevestigen, of wie kan het mysterie oplossen?
Het grote R19 16v mysterie
Koppakking lek, als 't een 'beetje' lek is misschien net te weinig om rook te vormen. Ook geen koelvloeistof onder de auto te zien?
Nee, nergens lekkage te zien 

-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
Dat had ik dus ook met de koelvloeistof en na 1 jaar ben ik erachter dat de kachelradiator lek is en dus soms wat koelvloeistof verliest. Maar heel vaak verliest ie ook niks!!
Maar waar je olie naartoe is gegaan zou ik echt niet weten, dat moet of verbrand zijn of eruit gelekt.....het kan toch niet steikum eruit gekropen zijn
SUC6
Grtzzz
Serge
Maar waar je olie naartoe is gegaan zou ik echt niet weten, dat moet of verbrand zijn of eruit gelekt.....het kan toch niet steikum eruit gekropen zijn

SUC6
Grtzzz
Serge
Ik zou gewoon de kop eraf halen en kijken, zit nix anders op hé.
Mja. Eerst nog maar eens even een compressietest doen denk ik...
Weet niet of je dan wat ziet, 't betreft hier waarschijnlijk een klein gaatje. Bij echt lage kompressie zou ie ook wel gerookt hebben.
het zal idd wel gaan om een sluiproute...Hoeveel olie verbruikt hij dan?
Mja, weet ik niet precies (het is niet mijn auto).
Maar zeg zo'n liter per twee maanden ofzo, wat dan correspondeert met een kilometer of 1000...
Maar zeg zo'n liter per twee maanden ofzo, wat dan correspondeert met een kilometer of 1000...
Laatst gewijzigd door Matijs op di 23 sep 2003 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Euhm ja, maar we zouden het graag weten voor de APK 
op zich een begrijpelijke uitspraak 

We zijn alweer iets wijzer geworden...
Vandaag is gebleken dat toch de radiateur en/of een slang in die omgeving lek is, en het koelwater dus inderdaad op straat lag.
Het is goed mogelijk dat dit lek er al een tijdje zat, maar dermate klein was dat zich alleen lekkage voordeed met warme motor en dus druk op het koelsysteem.
Bovendien lijkt het oliepijl zich ook enigszins te stabiliseren, dus we kijken het nog even aan.
Motor loopt verder goed, op de gare klepstoter na dan, maar dat komt nog wel een keer.
Vrijdag gaat de auto op de brug om de katalysator te vervangen, dus dan kunnen we van onderaf nog eens een inspectie doen naar eventuele olielekkages aan de achterkant van het blok.
En nu ik toch jullie aandacht heb
:
Hoe kunnen we bepalen welke van de 16 klepstoters aan vervanging toe is?
Die dingen zijn toch net te duur om er meteen 16 nieuwe tegenaan te gooien
Vandaag is gebleken dat toch de radiateur en/of een slang in die omgeving lek is, en het koelwater dus inderdaad op straat lag.
Het is goed mogelijk dat dit lek er al een tijdje zat, maar dermate klein was dat zich alleen lekkage voordeed met warme motor en dus druk op het koelsysteem.
Bovendien lijkt het oliepijl zich ook enigszins te stabiliseren, dus we kijken het nog even aan.
Motor loopt verder goed, op de gare klepstoter na dan, maar dat komt nog wel een keer.
Vrijdag gaat de auto op de brug om de katalysator te vervangen, dus dan kunnen we van onderaf nog eens een inspectie doen naar eventuele olielekkages aan de achterkant van het blok.
En nu ik toch jullie aandacht heb
Hoe kunnen we bepalen welke van de 16 klepstoters aan vervanging toe is?
Die dingen zijn toch net te duur om er meteen 16 nieuwe tegenaan te gooien

eerste wat in mij opkomt...compressietest? Weet niet of je t daardoor kunt zien, maar toch...
Ja dan kan je waarschijnlijk wel zien welke cilinder het is, maar dan nog niet welke klep...
-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
Da kan je zien als je het open hebt liggen, je ziet zo welke krom is als je goed kijkt
En anders vervangen je precies die 4 klepstoters van die cilinder....weet je het zeker
Die dingen kosten iets 25 euro ofzo per stuk....

En anders vervangen je precies die 4 klepstoters van die cilinder....weet je het zeker

Die dingen kosten iets 25 euro ofzo per stuk....
Krom? nou het lijkt me sterk dat zo'n hydraulische klepstoter krom is...
Dat is nou juist het probleem, dat je er zo weinig aan kan zien. Tenminste, ik zou niet weten hoe ik een defecte kan herkennen...
Dat is dus eigenlijk mijn vraag: Hoe horen die dingen er uit te zien, en hoe zien ze er uit as ze stuk zijn?
In de Haynes steken ze hun gebruikelijke verhaaltje af over krassen en putten, maar daar word ik dus niet veel wijzer van...
Dat is nou juist het probleem, dat je er zo weinig aan kan zien. Tenminste, ik zou niet weten hoe ik een defecte kan herkennen...
Dat is dus eigenlijk mijn vraag: Hoe horen die dingen er uit te zien, en hoe zien ze er uit as ze stuk zijn?
In de Haynes steken ze hun gebruikelijke verhaaltje af over krassen en putten, maar daar word ik dus niet veel wijzer van...
Nou hij doet het weer hoor 
Koelvloeistoflekkage bleek een licht beschadigde slang te zijn (die onder de dynamo op de waterpomp zit)
Bovendien bleek de thermostaat niet goed te werken, dus die is vervangen.
Geen lekke koppakking dus, behalve wat licht "zweten" van olie boven de startmotor, maar niks ernstigs dus. Gewoon op pijl houden en dan moet hij het nog heel lang volhouden
Maarrr, veel interessanter dan dat: het getik waarvan wij dachten dat het een klepstoter zou moeten zijn, bleek de distributieriem te zijn! Deze stond zo slap dat de riem lag te klapperen bij lage toeren
Linke soep dus, want hij hoeft maar 1 tandje te verspringen en dan is het foute boel.
Maargoed, de distri is preventief vervangen inclusief spanrol en keerrol.
Nou klinkt hij weer zoals het hoort, en hij loopt ook niet meer zo warm.
En het sprintje tot 200 ging ook vlekkenloos


Koelvloeistoflekkage bleek een licht beschadigde slang te zijn (die onder de dynamo op de waterpomp zit)
Bovendien bleek de thermostaat niet goed te werken, dus die is vervangen.
Geen lekke koppakking dus, behalve wat licht "zweten" van olie boven de startmotor, maar niks ernstigs dus. Gewoon op pijl houden en dan moet hij het nog heel lang volhouden

Maarrr, veel interessanter dan dat: het getik waarvan wij dachten dat het een klepstoter zou moeten zijn, bleek de distributieriem te zijn! Deze stond zo slap dat de riem lag te klapperen bij lage toeren

Maargoed, de distri is preventief vervangen inclusief spanrol en keerrol.
Nou klinkt hij weer zoals het hoort, en hij loopt ook niet meer zo warm.

En het sprintje tot 200 ging ook vlekkenloos


-
- Berichten: 2134
- Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
- Locatie: Heerenveen auto:
Zo das beter.
Jij kunt er weer tegenaan.
Jij kunt er weer tegenaan.

Renault 5 GT Turbo "EVO"