Ik krijg binnenkort een 'nieuw' blok en wil daar 1 soort motorolie en 1 soort koelvloeistof in gooien. Dit lijkt mij toch het best voor het blok ?
- Motorolie:
Ik denk hierbij aan Elf Competition 10W/40, maar aangezien Elf olie hier in de buurt moeilijk verkrijgbaar is (heb nu maar 1 adres, die heeft enkel 1 liter flessen), is mijn vraag of een andere olie een optie is ? en die dan altijd door blijven gebruiken.... Bijvoorbeeld olie bij de Brezan weg
- Koelvloeistof:
Iemand adviezen hierover ? Moet ik het bij 1 merk houden ? Er zijn ook een aantal kleuren in omloop, deze door mekaar gebruiken is niet echt goed heb ik gehoord.
- Versnellingsbak olie:
Uit een topic van Speedline kwam voor de JB3 bak de TransElf TRX 75/80W naar voren om te gebruiken. Zijn hier nog andere opties voor als de Tranself niet vinden is hier ? De bak krijgt meer voor zijn kiezen dan het standaard vermogen (200 nm).
[Clio16v] Nieuw blok, welke vloeistoffen erin !?
Voor mij ook handig om te weten
Ik ga de olie bij Veban halen denk ik, die levert ELF in grotere verpakking heb ik vernomen.
Ik zou trouwens ook al je koelslangen ff helemaal reinigen met een hogedruk ofzo...pomp je iig niet je oude zooi door je nieuwe motor straks!

Ik zou trouwens ook al je koelslangen ff helemaal reinigen met een hogedruk ofzo...pomp je iig niet je oude zooi door je nieuwe motor straks!

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
olie idd de Elf competition STI 10W40 semi syntheet (18 euro de 5 liter op de goede plek).
koelvloeistof zou ik gewoon van de brezan halen ofzo, maar neem wel dezelfde
versnellingsbak schrijft reno 75W80W voor, die kun je gewoon bij reno halen
koelvloeistof zou ik gewoon van de brezan halen ofzo, maar neem wel dezelfde
versnellingsbak schrijft reno 75W80W voor, die kun je gewoon bij reno halen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
ik heb na een tijdje zoeken hier in de regio ook maar 1 adres kunnen vinden. een groothandel. Elf olie wordt niet zo veel meer verkocht, en bij reno gebruiken ze voortaan shell (hier iig)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
er zullen best meer merken zijn die ook goede olie leveren voor het clio blokkie. Over shell olie (in de GTT) was ik ook altijd zeer tevreden. Enig nadeel daarvan is dat het schreeuwend duur is
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
bij van den broek olie in Veghel. Verkopen gewoon aan particulieren. Dit is GEEN matsprijs, dit betaald iedereen. heb twee weken geleden nog 6x 5 liter gehaald. Voor mezelf en voor Rob en Paskie
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik zou overigens in een nieuw blok zeker full-synthetic gooien! Die olien schijnen echt beter te zijn de de semi-syntheten. En aangezien je blok toch nieuw is, is dat geen probleem. Als je er eenmaal semi in hebt zitten en je vervangt deze door synthetische, dan loop je kans dat je keerringen gaan lekker en dat wil je niet, lijkt mij! 

ik zie hier allemaal "
" als het gaat om 30 euro voor een complete oliewissel....
ik vind dat wel het minste wat je voor je auto kunt doen...
15 glazen bier minder in het weekend en je kunt weer een paar maanden rije met verse olie...of zie ik het verkeerd....
sorry voor de late reactie jongens, maar ik moest het ff kwijt

ik vind dat wel het minste wat je voor je auto kunt doen...
15 glazen bier minder in het weekend en je kunt weer een paar maanden rije met verse olie...of zie ik het verkeerd....
sorry voor de late reactie jongens, maar ik moest het ff kwijt

Bij brezan hebben ze Kroon Oil 10W40 semisyntheet Emperol(als het vol is staat er 100%) in de klasse 4. Dies 40 zonder korting voor 5 liter. Prima olie en goeie klasse. Met korting geef ik ze weg voor 30 
Is ook beter dan de eerder genoemde Castrol, das gewoon commercieel spul wat even duur is (bij brezan dan) en een klasse lager.
En idd besparen op olie vind ik ook wat overdreven. 30-40 euro vind ik redelijk normaal voor 5 liter goeie olie. Verder is het veel belangrijker om te kijken naar de klasseringen dan naar de naam.

Is ook beter dan de eerder genoemde Castrol, das gewoon commercieel spul wat even duur is (bij brezan dan) en een klasse lager.
En idd besparen op olie vind ik ook wat overdreven. 30-40 euro vind ik redelijk normaal voor 5 liter goeie olie. Verder is het veel belangrijker om te kijken naar de klasseringen dan naar de naam.
Laatst gewijzigd door Steven op vr 17 okt 2003 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Toen ik van de zomer naar Frankrijk was gegaan heb ik daar maar ingekocht: bij elke supermarkt kon je het daar kopen. Kosten 8 euro de 2 literTom schreef:ik heb na een tijdje zoeken hier in de regio ook maar 1 adres kunnen vinden. een groothandel. Elf olie wordt niet zo veel meer verkocht, en bij reno gebruiken ze voortaan shell (hier iig)

Ik twijfel tussen de Emperol en de Torsynth, beide 10W40.Steven schreef:Bij brezan hebben ze Kroon Oil 10W40 semisyntheet Emperol(als het vol is staat er 100%) in de klasse 4. Dies 40 zonder korting voor 5 liter. Prima olie en goeie klasse. Met korting geef ik ze weg voor 30
Is ook beter dan de eerder genoemde Castrol, das gewoon commercieel spul wat even duur is (bij brezan dan) en een klasse lager.
En idd besparen op olie vind ik ook wat overdreven. 30-40 euro vind ik redelijk normaal voor 5 liter goeie olie. Verder is het veel belangrijker om te kijken naar de klasseringen dan naar de naam.
Emperol:
API SL/CF
ACEA A3, B3, B4
MB 229.1
VW 502.00/505.00
Dichtheid 15 °C, kg/l 0,870
Viscositeit -25 °C, mPa.s 5560
Viscositeit 40 °C, mm²/s 96,00
Viscositeit 100 °C, mm²/s 14,30
Viscositeitsindex 154
Vlampunt COC, °C 224
Vloeipunt, °C -30
Total Base Number, mgKOH/g 7,2
Sulfaatasgehalte, % 0,89
Torsynth:
API SL/CF
ACEA A3-98, B3-98
Dichtheid 15 °C, kg/l 0,875
Viscositeit -25 °C, mPa.s 6640
Viscositeit 40 °C, mm²/s 96,90
Viscositeit 100 °C, mm²/s 14,40
Viscositeitsindex 154
Vlampunt COC, °C 216
Vloeipunt, °C -30
Total Base Number, mgKOH/g 7,2
Sulfaatasgehalte, % 0,89
Het verschilt nauwelijks zo te zien, alleen zijn volgens mij de dopes van de emperol beter. (B4 staat voor klasse namenlijk, die B3-98 staat toch voor Klasse 3.)
De Emperol is uit me hoofd ook 4-5 euro duurder per 5 liter. Ik zou voor de emperol gaan, ik heb het nu ook in me motortje spoelen en hij rookt ook gelijk niet meer als voorheen.
Neem aan dat je het verhaal van Speedline nog es doorgenomen hebt?
De Emperol is uit me hoofd ook 4-5 euro duurder per 5 liter. Ik zou voor de emperol gaan, ik heb het nu ook in me motortje spoelen en hij rookt ook gelijk niet meer als voorheen.
Neem aan dat je het verhaal van Speedline nog es doorgenomen hebt?
Ja dat heb ik al doorgenomen, had wel gedacht dat er weinig verschil was gezien de codes. De Emperol is inderdaad B4, wat staat voor net een klasse hoger.
Zijn beide SL/CF, dus erg veel verschil zal er niet wezen....dan ga ik voor de duurste
Zijn beide SL/CF, dus erg veel verschil zal er niet wezen....dan ga ik voor de duurste

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
heb ik ook naar staan kijken in de supermarkt toen we in frankrijk waren. De goede stond er alleen niet tussen.Edwin16v schreef:Toen ik van de zomer naar Frankrijk was gegaan heb ik daar maar ingekocht: bij elke supermarkt kon je het daar kopen. Kosten 8 euro de 2 literTom schreef:ik heb na een tijdje zoeken hier in de regio ook maar 1 adres kunnen vinden. een groothandel. Elf olie wordt niet zo veel meer verkocht, en bij reno gebruiken ze voortaan shell (hier iig)
bovendien vind ik die 18 euro de 5 liter voor elf olie hier ook niet veel

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams