r5 gtt: ventilator kan alleen handmatig aan, hoe origineel?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
jackel

hallo, heb net een leuke gtt gekocht voor mijn vriendin (L) en hij rijdt prima, maarrrrrr....., de vorig eigenaar heeft een schakelaar ingebouwd om de fan aan te zetten. Dit is wel handig, maar ik zou het toch origineel willen krijgen, wat moet ik doen????? (hij slaat dus niet meer automatisch aan, dit vind ik wel een beetje link)
groeten jack!!!
speedline

Ff het thermocontact, de bedrading en het relais controleren. Bij defecten vervangen en klaar = ...

Thermocontact is waarschijnlijk de boosdoener, of een draadbreuk in de connector. Thermocontact meteen vervangen voor exemplaar met lagere schakeltemperatuur.

Makkelijkste is om dynamo ff uit te bouwen voor bereikbaarheid.

Indien de kabelboom in verregaande staat van ontbinding verkeerd heeft Jeroen van JL Tuning een zelf ontwikkelde kabelboom voor de motorruimte die een stuk voordeliger is dan het serie exemplaar af Renault. Ook voor het "koude" thermocontact kun je bij hem terecht.

Grtz,

Speedline.
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Als je beide wilt gebruiken, moet je het thermocontact en de schakelaar parallel zetten. Dit als het thermocontact niet aangesloten is natuurlijk.

En ik heb mijn thermocontact ook vervangen (reageert idd bij voor mij te hoge temp (nu nog), een sensor voor lagere temp is een errug goed idee), maar hoefde daarvoor niet de dynamo uit te bouwen. 't is wat lastig erbij komen, maar die dynamo er uit halen en er weer in stoppen is naar mijn idee toch echt stukken lastiger!
GTT__Geert

dynamo kun je ook gewoon ff los halen bij het stukje dat aan de waterpomp zit bevestigd en dan kun je hem gewoon een stukje wegbuigen/draaien.

Wel ff kijken of er dan geen draden in de knoei komen. zo ja dan gewoon ff lospluggen en eventueel even merken waar ze zaten :lol:
don't be a fool, wrap your tool
Goof

Ik zou niet weten waarom je de dynamo los moet halen. Je kan er zo ook bij. Gewoon vervangen, dat thermocontact :)
jackel

ok, ik zal is ff gaan kijken van het weekend. Maybe is dat thermocontact wat er in zit nog wel goed...
Gaat die functie dan ook weer werken als de motor uitgeschakeld is? Dan moet ie em toch ook gaan koelen als ie erg heet is na een heftig ritje??? :evil:
Goof

n0pe, die ding is echt stuk. Door die schakelaar wordt de stroom doorgeschakeld.

Thermocontact moet bij bepaalde temp. doorschakelen, dat gebeurd schijnbaar niet. En ja, mot ook werken als motor/contact uit zijn. :)
jackel

ok, dan maar zo'n ding halen. Maaruhhh, dacht altijd dat origineel het beste was.. :lol: , toch maar een met lagere schakeltemperatuur? schakelt die em dan niet in als je bv. gewoon 120 aan het cruisen ben??
Als ik naar de radiateur kijk vanuit "achter het stuur" gezien :s , waar zit dat ding dan?
Floris
Contacteer:

Goof schreef:n0pe, die ding is echt stuk. Door die schakelaar wordt de stroom doorgeschakeld.

Thermocontact moet bij bepaalde temp. doorschakelen, dat gebeurd schijnbaar niet. En ja, mot ook werken als motor/contact uit zijn. :)
die ding goof?? ben je inmiddels besmet? :lol:
Goof

probeer surihili; die ding, daro setten enso :)
Goof

jackel schreef:ok, dan maar zo'n ding halen. Maaruhhh, dacht altijd dat origineel het beste was.. :lol: , toch maar een met lagere schakeltemperatuur? schakelt die em dan niet in als je bv. gewoon 120 aan het cruisen ben??
Als ik naar de radiateur kijk vanuit "achter het stuur" gezien :s , waar zit dat ding dan?
Nee hoor, lagere waarde is zeker beter. Volgens mij start mij fan bij 88° en stopt ergens net onder de 70°. En de fan gaat in principe nooit lopen als je rijdt.

Als je achter het stuur zit (en je kap en blok liggen er af/uit) kijk je er tegen aan. :)
Thermocontact zit dan rechts in de radiator (schroefdraad).
Let op, er komt wel de nodige koelvloeistof uit en na vervanging wel weer ontluchten.
jackel

waar moet je die halen, gewoon bij den dealert?? is dat zo'n ding van een renault 4
Gunther

Ik heb een thermocontact van een renault 19 ingebouwd...werkt op +/- 70°

Je kan je oude contact meten of het nog wel werkt door het juist in een pot kokend water te hangen...

En vergeet de ontluchting niet...want als je motor niet goed ontlucht is...wil de schroef ook wel eens nie aangaan :wink:
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Mrtn
Car: R5GTT

@Goof, blijft ie koelen tot ongeveerr 70Graden??

zo koel wordt de mijne niet eens als ie aangaat met lopende motor, 75graden en niet lager.
Dan moet ik zo'n koeler thermostaat niet hebben, blijft dat ding lopen nadat ie eenmaal is aangeslagen..

Wat is eigenlijk de temp. als de fan gaat draaien bij een origineel thermostaat. Want de temp.meter speelt ook spelletjes met me, die is af en toe ook de weg goed kwijt volgens mij :lol:
Mrtn = Maarten
Goof

jackel schreef:is dat zo'n ding van een renault 4
Da's de thermostaat die jij bedoeld ;) , slaat bij 74° open.
Weet niet zeker of je deze thermocontact ook bij Reno kan krijgen.

@Mrtn
Ja, laagste waarde thermocontact, komt bij JL vandaan. Misschien zit ik er een °-je naast hoor ;):)

mzl :smoke:
Jeroen Lubking
Contacteer:

Goof schreef:
jackel schreef:is dat zo'n ding van een renault 4
Da's de thermostaat die jij bedoeld ;) , slaat bij 74° open.
Weet niet zeker of je deze thermocontact ook bij Reno kan krijgen.

@Mrtn
Ja, laagste waarde thermocontact, komt bij JL vandaan. Misschien zit ik er een °-je naast hoor ;):)

mzl :smoke:

Thermocontact schakelt aan bij 82 graden en uit bij 68 graden.
Let wel op deze bepaald de temp in de radiateur dus niet de temp van de motor.
Dus alleen gebruiken met een goed werkende thermostaat van bv 75 graden.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Goof

Bedoel maar, 82/68 :)
paar °-jes zei ik ;)
Plaats reactie