[R5AT]tik in motor

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
r5alpine-turbo

aanloopplekken?bedoel je dat ie ergens langsschaaft ofzo?

er zat geen zichtbare slijtage aan in ieder geval.
robert

ja ze lopen vaak aan, vooral als ze krom zijn natuurlijk.
ze raken iets op ongeveer 1/3 van onder, en dat geeft natuurlijk een tik.

Als ze perfect recht zijn en niet aanlopen zit er ook vaak een slijtspoor op, dan komt dat denk ik doordat de kleppen op hoog rpm al iets gaat zweven. Dat wipt de stoter uit de nokvolger en tikt ff iets aan.

Je kan ze wel proberen terug te buigen. als ze een paar tienden mm krom zijn is het volgens mij wel ok. Een echt kromme is iets van 2mm uit het lood.
r5alpine-turbo

vorige week blok compleet uit elkaar gehaald voor complete controle,ga binnenkort alles nameten of het nog goed is.

zuigers en bussen zagen er nog goed uit,krukaslagers zagen er minder goed uit,zaten namelijk groeven in.

maar dat is visueel gecontroleerd,binnenkort meet ik alles op met een schroefmaat,dan heb ik echt de zekerheid van waar ik aan toe ben.

wat die zogenaamde tik was in die motor, dat was een lekke spruitstukpakking van de uitlaat.achteraf gezien dom dat ik daar niet had gekeken,stationair hoorde je het ook niet.

maar van dit soort fouten leer je weer een hoop voor de volgende keer.
robert

mooi werk!

heb je al een pakkingset?
Uit onbetrouwbare bron ;) heb ik vernomen dat die bij de brezans op zijn.
Wordt dus mecaparts.
r5alpine-turbo

pakkingsset moet ik nog ophalen,ik denk dat ik er een gewone koppakking opzet aangezien ik toch niet van plan ben om met hele hoge drukken te gaan rijden.

keerringen vervang ik ook maar gelijk,ook van versnellingsbak,ben ik daar ook gelijk klaar mee.alleen nou heb ik de maten nodig om te kijken of alles nog binnen de toleranties valt.

van bv:zuigers,krukastappen enz.in de vraagbaak die ik heb staat het er alleen in van een gewone 1400,de alpine wordt 2 pagina`s aan besteed en over de alpine turbo wordt helemaal geen woord beschreven.

zouden ze bij de dealer deze informatie wel hebben liggen?
robert

voor 20 jaar ouwe auto's is de dealer meestal niet thuis.

lagerschalen zijn hetzelfde als GTT.

Cilinderbussen zijn hetzelfde als GTT, zuigers hebben een wat andere kopvorm, maar het is nog heel de vraag of AT zuigers wel een betere kopvorm hebben dan GTT zuigers.
Volgens mij kun je voor slijtagewaarden voor zuiger/bus gerust de GTT waarden nemen.

Kwa zuigers:
Zelf vind ik de AT zuigerkop vorm bijzonder mislukt. Er zijn nog expirimenten gaande om daar wat aan te prutsen. Maar ik ga zonder eigen resultaat nog nix aanbevelen.

Er is een topicje over, we hadden uitgezocht dat als je GTT zuigers of die niet-turbo 1400 (CJ1? weet ik veel hoe dat model heet) (niet alpine!) neemt de compressieverhouding nauwlijks veranderd.
Het budget wel!
Sander
Contacteer:

Kijk hier maar eens>>>KLIK DAN is een leuk PDFje. Kun je leuk vergelijken.

S :D nder
r5alpine-turbo

zo staat mijn motor er nu voor:
nokkenas,stoterstangen,tuimelaars,distributie,nokvolgers,drijfstangen,drijfstangtappen,zuigers, in orde.
minder goed nieuws: :(
zaten groeven in de kruktappen,moet waarschijlijk opnieuw geslepen.

klepgeleiders hadden teveel ruimte.

kleppen moeten eventjes opnieuw ingeslepen.

het "kruis" moet eventjes teruggezet worden in de cilinders en dan nieuwe zuigerveren erop.

ik wacht nog eventjes op de prijzen en dan maak ik een beslissing,ben natuurlijk wel helemaal klaar als ik dit heb gedaan(motorisch dan he :wink: )
robert

als de tappen nog op maat zijn, zijn langsgroeven niet zo erg.
GTTprutser

thanks for the topic. (Y)

Ik heb onder precies dezelfe omstandigheden ook een tik in mijn motor.
En ik kwam er maar niet achter wat het nu precies was.(Het is een st.B14.4e.C motor)
Ik had nog hoop maar het blokje is nu dus echt gaar. :p

Het wordt tijd voor de Alpinemotor. >-)
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Plaats reactie