Remvloeistof Talk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

De laatste tijd gaat bij goed optrekken en remmen het lampje van me handrem een beetje branden. Ik zat te denken dat dit misschien door een laag remolie peil kan komen.

Nu wil ik weten of dit de oorzaak kan zijn, want ik heb ff gekeken naar een "houdertje"(kan ff niet op het woord komen) en die is redelijk leeg en ik wil weten of hier me remolie in moet. zie foto

Onder de pijl zit de turbo, links is de voorkant en rechts zitten de ruitenwissers.

[img]http://www.5gtt.com/rtcforum/remolieV1.jpg[/img]
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Niemand?
Marcel J.
Berichten: 1547
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 8:30

Bij mijn weten is dat het juiste vaatje waarin je moet tappen. Staan toch ook steepjes op? (min-max)
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

geloof het wel. zal na het eten ff kijken. Er zit ook "iets" in dat op olie lijkt, ik wil het alleen zeker weten voordat ik de verkeerde spullen in de verkeerde gaatjes gooi :D
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

ik ken de 5 niet...maar pak je boekje erbij ?

staat er niets op de dop ?
Marcel J.
Berichten: 1547
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 8:30

als het goed is zit er ook een vlotter in?!?!?!! en een idd dunne olie achtige vloeistof
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

das inderdaad 't remvloeistof vaatje, dikke kans dat 't pijl te laag is als bij optrekken/remmen je lampje gaat branden.

Bijvullen tot 't max streepje met DOT4 remvloeistof. Je zou ook kunnen overwegen om 't spul eens te verversen. Dikke kans dat dat al jaren niet gebeurd is=levensgevaarlijk.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

waarom was dat ook alweer zo gevaarlijk?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marcel J.
Berichten: 1547
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 8:30

Riël schreef:waarom was dat ook alweer zo gevaarlijk?
Volgens mij omdat je wel eens verlies van remdruk kunt hebben, als het warm word
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

dat spul is hygroscopisch, dwz het trekt water aan. Hierdoor gaat in de loop der tijd het kookpunt nogal omlaag. Zo laag dat het gaat koken bij een keer fors remmen. En dan kan je niet meer goed remmen.

Ik geloof dat de voorgeschreven termijn om de 2 of 3 jaar is. Ik durf te wedden dat bij al dat oude verdriet wat hier rondrijdt 90% dat niet heeft gedaan.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Durf bijna te wedden dat 't bij mij er al 10 jaar inzit :S
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

En hoe haal je het hele systeem leeg? Ik heb namelijk onlangs schijven en blokken vervangen...en alleen wat bijgevuld...maar hoe krijg ik dat vaatje helemaal leeg?

Nog maar een vraagje erbij...1 van de geleidebouten zat vastgeroest in de klauw...is dat erg?
Tenminste wat kan er dan gebeuren?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

leeg is denk ik nippels los en pompen. Het vaatje kun je leegkiepen verder (trek je zo van de bekrachtiger af hoor).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Is de bekrachtiger btw moeilijk te vervangen? ALs ik namelijk de auto start moet ik in ene heel diep trappen om te remmen zeg maar...heb het gevoel dat de bekrachtiger stuk is...
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

jeroen.k schreef:En hoe haal je het hele systeem leeg? Ik heb namelijk onlangs schijven en blokken vervangen...en alleen wat bijgevuld...maar hoe krijg ik dat vaatje helemaal leeg?

Nog maar een vraagje erbij...1 van de geleidebouten zat vastgeroest in de klauw...is dat erg?
Tenminste wat kan er dan gebeuren?
Beweegt de klauw nog wel goed?

Verversen moet je met z'n tweeën doen. Net als ontluchten maar nu net zo lang tot er schone remvloeistof uitkomt. Er is een vaste volgorde voor, ik dacht eerst het wiel het verst van het reservoir (rechtsachter) , linksachter, rechtsvoor, linksvoor. Zal het nog even nazoeken.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Achter zitten trommels...die hoef je toch niet te ontluchten?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

jeroen.k schreef:Is de bekrachtiger btw moeilijk te vervangen? ALs ik namelijk de auto start moet ik in ene heel diep trappen om te remmen zeg maar...heb het gevoel dat de bekrachtiger stuk is...
dat doen bekrachtigers, wegzakken als je de motor start, nix mis mee dus.
rev it like a rental
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

jeroen.k schreef:Achter zitten trommels...die hoef je toch niet te ontluchten?
welles :p
rev it like a rental
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

jeroen.k schreef:Achter zitten trommels...die hoef je toch niet te ontluchten?
Trommels als in trommelremmen? Ik heb namelijk voor en achter schijven.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Okeej, maar mijne zakt niet alleen weg...hij blijft laag zitten....ik moet ongeveer een half pedaal intrappen voordat er uberhaupt geremd kan worden....hoe ontlucht je een trommel dan? :p Kank dat ff proberen of het helpt....
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

SimonBalk schreef:
jeroen.k schreef:Achter zitten trommels...die hoef je toch niet te ontluchten?
Trommels als in trommelremmen? Ik heb namelijk voor en achter schijven.
Ik heb beide :p
Voor en achter schijven en voor schijven en achter trommels :p
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ook met trommelremmen moet je ontluchten. Die werken ook mbv remvloeistof. En kabels, ja, maar da's de handrem :lol:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Verander topic naam aub ff in remvloeistof. Spul moet meestal op fabrieksvoorschrift vervangen worden binnen 2 jaar.

Mensen die hier anders over denken... :gun: |: ben ik het niet bepaald mee eens...

Als je er een zeer snelle rijstijl op na houdt is een upgrade naar DOT5.1 de moeite waard. Ook leuk bij remmenupgrades of de wens daar toe. Is in ieder geval de remvloeistof al in orde.

Maar in bijna alle andere gevallen voldoet DOT4 prima. Let op dat bij auto's met een ABS remsysteem DOT4 meestal voorschrift is!

Grtz,

Speedline.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

topic-titel aangepast :)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

speedline schreef:Verander topic naam aub ff in remvloeistof. Spul moet meestal op fabrieksvoorschrift vervangen worden binnen 2 jaar.

Mensen die hier anders over denken... :gun: |: ben ik het niet bepaald mee eens...

Als je er een zeer snelle rijstijl op na houdt is een upgrade naar DOT5.1 de moeite waard. Ook leuk bij remmenupgrades of de wens daar toe. Is in ieder geval de remvloeistof al in orde.

Maar in bijna alle andere gevallen voldoet DOT4 prima. Let op dat bij auto's met een ABS remsysteem DOT4 meestal voorschrift is!

Grtz,

Speedline.
tis gewoon een fuckin' lastig onderwerp. Ervaring doe je eigenlijk alleen op als 't echt fout gaat :( , en verders heeft vrijwel iedereen een andere mening:

Laatst na veel lezen enzo tot de conclusie gekomen dat ik 5.1 in m'n 5je wilde. Ga ik nog een keer een fles halen, ontraad de verkoper 't me weer van harte. Hij had nogal prive ervaring dat de remslangen van oude auto's er niet tegen konden, 't qua temp niet uit uit maakte, en dat 't vooral voor ABS auto's is. (deze meneer is verders niet bep. een no-know) dus nu weet ik 't ook niet meer.

Maar in ieder geval: geregeld vervangen.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Klinkt ook niet onwaarschijnlijk.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Menno schreef:tis gewoon een fuckin' lastig onderwerp. Ervaring doe je eigenlijk alleen op als 't echt fout gaat :( , en verders heeft vrijwel iedereen een andere mening:

Laatst na veel lezen enzo tot de conclusie gekomen dat ik 5.1 in m'n 5je wilde. Ga ik nog een keer een fles halen, ontraad de verkoper 't me weer van harte. Hij had nogal prive ervaring dat de remslangen van oude auto's er niet tegen konden, 't qua temp niet uit uit maakte, en dat 't vooral voor ABS auto's is. (deze meneer is verders niet bep. een no-know) dus nu weet ik 't ook niet meer.

Maar in ieder geval: geregeld vervangen.
Ik rijd met Elf Moto DOT 5.1 rond in mijn 5. De standaard remslangen hebben in ruim 2 jaar nooit problemen gegeven. Ik wil nog even aantekenen dat deze remvloeistof aanzienlijk minder snel kwalitatief verslechtert (o.a. minder hygroscopisch), en dat blijkt duidelijk indien er getest wordt.

Het water wordt bij DOT5.1 vloeistoffen chemisch ingesloten en daardoor daalt het kookpunt tov DOT3 vloeistoffen minder snel = langere gebruiksduur.

Dat dit spulletje bij zeer hoge rembelasting dan ook prima tot zijn recht komt behoeft geen betoog.

Lekker verversen met DOT5.1 dus. P.s.: Dat jij je iets op de mouw laat spelden door de 1e de beste nono ? :s

Met vriendelijke groet,

Gerrit.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

En DOT5.0 mag alleen in Harley's toch? Andere basis oid?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ik heb ooit gelezen dat die DOT 5 /DOT 5.1 nou juist hygroscopischer zijn dan DOT 4.

Oftwel dat je veel vaker moet verversen.

Ik zeg niet dat het waar is, maar kheb het ooit gelezen...............


Ook heb je toch nog remvoeistof op siliconenbasis oid????
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

canonballman schreef:Ook heb je toch nog remvoeistof op siliconenbasis oid????
Is dat niet 5.0?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

ik heb een vlesje "super dot 4" gehaald bij de shell. Is gewoon dot 4 maar dan beter ofzo. Er was ook 5.1, maar pas bij thuiskomst lees ik dat sommige dat weer beter vinden :(

Mijn buurman had ook dot 4 gezegd en aangezien dat standaard is, vertrouw ik er wel op en bij de volgende vervangingsbeurt gs ik er wel weer dieper in spitten.

Nu afwachten of me handremlampje gewoon uitblijft bij optrekken en remmen (ja, daar begon dit topic mee :D ) zodat ik weer van dat probleem af ben :)
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

jeeeeejjj!!!!!!!! Het lichtje knippert niet meer!! ik ben weer van dit probleem af :D gelukkig :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jong, nieuwe dot 4 erin is prima voor de komende 2 jaar dus.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
laguna2
Berichten: 328
Lid geworden op: do 13 jun 2002 9:22
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Iemand enig idee hoe ik kan testen of mijn remvloeistof nog in orde is?

@speedline:
Is het verschil tussen DOT 4 en DOT 5.1 alleen dat de 5.1 langer 'vers' blijft of zit er ook een verschil in remgevoel? m.a.w remt het beter.

Ik vind namelijk mijn GTT niet super remmen, maar ik heb het idee dat het aanpassen van de remme niet enorm veel winst gaat opleveren. Volgens mij levert een upgrade naar zwaardere remmen maar een marginaal verschil, aangezien bij krachtigere remmen je wielen eerden blokkeert. (als ik het verkeerd zie hoor ik dat graag! :) )
Panoramix
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 15 mar 2002 0:00
Locatie: Gallië

Menno schreef:dat spul is hygroscopisch, dwz het trekt water aan. Hierdoor gaat in de loop der tijd het kookpunt nogal omlaag. Zo laag dat het gaat koken bij een keer fors remmen. En dan kan je niet meer goed remmen.

Ik geloof dat de voorgeschreven termijn om de 2 of 3 jaar is. Ik durf te wedden dat bij al dat oude verdriet wat hier rondrijdt 90% dat niet heeft gedaan.
Als ik een andere auto koop zonder al te duidelijke onderhoudshistorie is het eerste wat ik alle sappen vervangen, kost weinig en wel zo veilig. Je kan soms inderdaad erg goed merken als je de remvloeistof hebt vervangen, dan remt ie toch wat fijner.

@laguna2: ik zou het gewoon laten vervangen, kost je de kop niet en dan weet je zeker dat het goed is.
Laatst gewijzigd door Panoramix op vr 26 sep 2003 8:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie