Remvloeistof Talk
De laatste tijd gaat bij goed optrekken en remmen het lampje van me handrem een beetje branden. Ik zat te denken dat dit misschien door een laag remolie peil kan komen.
Nu wil ik weten of dit de oorzaak kan zijn, want ik heb ff gekeken naar een "houdertje"(kan ff niet op het woord komen) en die is redelijk leeg en ik wil weten of hier me remolie in moet. zie foto
Onder de pijl zit de turbo, links is de voorkant en rechts zitten de ruitenwissers.
[img]http://www.5gtt.com/rtcforum/remolieV1.jpg[/img]
Nu wil ik weten of dit de oorzaak kan zijn, want ik heb ff gekeken naar een "houdertje"(kan ff niet op het woord komen) en die is redelijk leeg en ik wil weten of hier me remolie in moet. zie foto
Onder de pijl zit de turbo, links is de voorkant en rechts zitten de ruitenwissers.
[img]http://www.5gtt.com/rtcforum/remolieV1.jpg[/img]
Niemand?
geloof het wel. zal na het eten ff kijken. Er zit ook "iets" in dat op olie lijkt, ik wil het alleen zeker weten voordat ik de verkeerde spullen in de verkeerde gaatjes gooi 

das inderdaad 't remvloeistof vaatje, dikke kans dat 't pijl te laag is als bij optrekken/remmen je lampje gaat branden.
Bijvullen tot 't max streepje met DOT4 remvloeistof. Je zou ook kunnen overwegen om 't spul eens te verversen. Dikke kans dat dat al jaren niet gebeurd is=levensgevaarlijk.
Bijvullen tot 't max streepje met DOT4 remvloeistof. Je zou ook kunnen overwegen om 't spul eens te verversen. Dikke kans dat dat al jaren niet gebeurd is=levensgevaarlijk.
rev it like a rental
waarom was dat ook alweer zo gevaarlijk?
dat spul is hygroscopisch, dwz het trekt water aan. Hierdoor gaat in de loop der tijd het kookpunt nogal omlaag. Zo laag dat het gaat koken bij een keer fors remmen. En dan kan je niet meer goed remmen.
Ik geloof dat de voorgeschreven termijn om de 2 of 3 jaar is. Ik durf te wedden dat bij al dat oude verdriet wat hier rondrijdt 90% dat niet heeft gedaan.
Ik geloof dat de voorgeschreven termijn om de 2 of 3 jaar is. Ik durf te wedden dat bij al dat oude verdriet wat hier rondrijdt 90% dat niet heeft gedaan.
rev it like a rental
Durf bijna te wedden dat 't bij mij er al 10 jaar inzit 

En hoe haal je het hele systeem leeg? Ik heb namelijk onlangs schijven en blokken vervangen...en alleen wat bijgevuld...maar hoe krijg ik dat vaatje helemaal leeg?
Nog maar een vraagje erbij...1 van de geleidebouten zat vastgeroest in de klauw...is dat erg?
Tenminste wat kan er dan gebeuren?
Nog maar een vraagje erbij...1 van de geleidebouten zat vastgeroest in de klauw...is dat erg?
leeg is denk ik nippels los en pompen. Het vaatje kun je leegkiepen verder (trek je zo van de bekrachtiger af hoor).
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Beweegt de klauw nog wel goed?jeroen.k schreef:En hoe haal je het hele systeem leeg? Ik heb namelijk onlangs schijven en blokken vervangen...en alleen wat bijgevuld...maar hoe krijg ik dat vaatje helemaal leeg?
Verversen moet je met z'n tweeën doen. Net als ontluchten maar nu net zo lang tot er schone remvloeistof uitkomt. Er is een vaste volgorde voor, ik dacht eerst het wiel het verst van het reservoir (rechtsachter) , linksachter, rechtsvoor, linksvoor. Zal het nog even nazoeken.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
dat doen bekrachtigers, wegzakken als je de motor start, nix mis mee dus.jeroen.k schreef:Is de bekrachtiger btw moeilijk te vervangen? ALs ik namelijk de auto start moet ik in ene heel diep trappen om te remmen zeg maar...heb het gevoel dat de bekrachtiger stuk is...
rev it like a rental
Trommels als in trommelremmen? Ik heb namelijk voor en achter schijven.jeroen.k schreef:Achter zitten trommels...die hoef je toch niet te ontluchten?
Okeej, maar mijne zakt niet alleen weg...hij blijft laag zitten....ik moet ongeveer een half pedaal intrappen voordat er uberhaupt geremd kan worden....hoe ontlucht je een trommel dan?
Kank dat ff proberen of het helpt....

Ik heb beideSimonBalk schreef:Trommels als in trommelremmen? Ik heb namelijk voor en achter schijven.jeroen.k schreef:Achter zitten trommels...die hoef je toch niet te ontluchten?

Voor en achter schijven en voor schijven en achter trommels

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ook met trommelremmen moet je ontluchten. Die werken ook mbv remvloeistof. En kabels, ja, maar da's de handrem 

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Verander topic naam aub ff in remvloeistof. Spul moet meestal op fabrieksvoorschrift vervangen worden binnen 2 jaar.
Mensen die hier anders over denken...
ben ik het niet bepaald mee eens...
Als je er een zeer snelle rijstijl op na houdt is een upgrade naar DOT5.1 de moeite waard. Ook leuk bij remmenupgrades of de wens daar toe. Is in ieder geval de remvloeistof al in orde.
Maar in bijna alle andere gevallen voldoet DOT4 prima. Let op dat bij auto's met een ABS remsysteem DOT4 meestal voorschrift is!
Grtz,
Speedline.
Mensen die hier anders over denken...

Als je er een zeer snelle rijstijl op na houdt is een upgrade naar DOT5.1 de moeite waard. Ook leuk bij remmenupgrades of de wens daar toe. Is in ieder geval de remvloeistof al in orde.
Maar in bijna alle andere gevallen voldoet DOT4 prima. Let op dat bij auto's met een ABS remsysteem DOT4 meestal voorschrift is!
Grtz,
Speedline.
tis gewoon een fuckin' lastig onderwerp. Ervaring doe je eigenlijk alleen op als 't echt fout gaatspeedline schreef:Verander topic naam aub ff in remvloeistof. Spul moet meestal op fabrieksvoorschrift vervangen worden binnen 2 jaar.
Mensen die hier anders over denken...![]()
ben ik het niet bepaald mee eens...
Grtz,
Speedline.

Laatst na veel lezen enzo tot de conclusie gekomen dat ik 5.1 in m'n 5je wilde. Ga ik nog een keer een fles halen, ontraad de verkoper 't me weer van harte. Hij had nogal prive ervaring dat de remslangen van oude auto's er niet tegen konden, 't qua temp niet uit uit maakte, en dat 't vooral voor ABS auto's is. (deze meneer is verders niet bep. een no-know) dus nu weet ik 't ook niet meer.
Maar in ieder geval: geregeld vervangen.
rev it like a rental
Klinkt ook niet onwaarschijnlijk.
Ik rijd met Elf Moto DOT 5.1 rond in mijn 5. De standaard remslangen hebben in ruim 2 jaar nooit problemen gegeven. Ik wil nog even aantekenen dat deze remvloeistof aanzienlijk minder snel kwalitatief verslechtert (o.a. minder hygroscopisch), en dat blijkt duidelijk indien er getest wordt.Menno schreef:tis gewoon een fuckin' lastig onderwerp. Ervaring doe je eigenlijk alleen op als 't echt fout gaat, en verders heeft vrijwel iedereen een andere mening:
Laatst na veel lezen enzo tot de conclusie gekomen dat ik 5.1 in m'n 5je wilde. Ga ik nog een keer een fles halen, ontraad de verkoper 't me weer van harte. Hij had nogal prive ervaring dat de remslangen van oude auto's er niet tegen konden, 't qua temp niet uit uit maakte, en dat 't vooral voor ABS auto's is. (deze meneer is verders niet bep. een no-know) dus nu weet ik 't ook niet meer.
Maar in ieder geval: geregeld vervangen.
Het water wordt bij DOT5.1 vloeistoffen chemisch ingesloten en daardoor daalt het kookpunt tov DOT3 vloeistoffen minder snel = langere gebruiksduur.
Dat dit spulletje bij zeer hoge rembelasting dan ook prima tot zijn recht komt behoeft geen betoog.
Lekker verversen met DOT5.1 dus. P.s.: Dat jij je iets op de mouw laat spelden door de 1e de beste nono ?

Met vriendelijke groet,
Gerrit.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
En DOT5.0 mag alleen in Harley's toch? Andere basis oid?
-
Ik heb ooit gelezen dat die DOT 5 /DOT 5.1 nou juist hygroscopischer zijn dan DOT 4.
Oftwel dat je veel vaker moet verversen.
Ik zeg niet dat het waar is, maar kheb het ooit gelezen...............
Ook heb je toch nog remvoeistof op siliconenbasis oid????
Oftwel dat je veel vaker moet verversen.
Ik zeg niet dat het waar is, maar kheb het ooit gelezen...............
Ook heb je toch nog remvoeistof op siliconenbasis oid????
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Is dat niet 5.0?canonballman schreef:Ook heb je toch nog remvoeistof op siliconenbasis oid????
ik heb een vlesje "super dot 4" gehaald bij de shell. Is gewoon dot 4 maar dan beter ofzo. Er was ook 5.1, maar pas bij thuiskomst lees ik dat sommige dat weer beter vinden
Mijn buurman had ook dot 4 gezegd en aangezien dat standaard is, vertrouw ik er wel op en bij de volgende vervangingsbeurt gs ik er wel weer dieper in spitten.
Nu afwachten of me handremlampje gewoon uitblijft bij optrekken en remmen (ja, daar begon dit topic mee
) zodat ik weer van dat probleem af ben 

Mijn buurman had ook dot 4 gezegd en aangezien dat standaard is, vertrouw ik er wel op en bij de volgende vervangingsbeurt gs ik er wel weer dieper in spitten.
Nu afwachten of me handremlampje gewoon uitblijft bij optrekken en remmen (ja, daar begon dit topic mee

jeeeeejjj!!!!!!!! Het lichtje knippert niet meer!! ik ben weer van dit probleem af
gelukkig 

Jong, nieuwe dot 4 erin is prima voor de komende 2 jaar dus.
Iemand enig idee hoe ik kan testen of mijn remvloeistof nog in orde is?
@speedline:
Is het verschil tussen DOT 4 en DOT 5.1 alleen dat de 5.1 langer 'vers' blijft of zit er ook een verschil in remgevoel? m.a.w remt het beter.
Ik vind namelijk mijn GTT niet super remmen, maar ik heb het idee dat het aanpassen van de remme niet enorm veel winst gaat opleveren. Volgens mij levert een upgrade naar zwaardere remmen maar een marginaal verschil, aangezien bij krachtigere remmen je wielen eerden blokkeert. (als ik het verkeerd zie hoor ik dat graag!
)
@speedline:
Is het verschil tussen DOT 4 en DOT 5.1 alleen dat de 5.1 langer 'vers' blijft of zit er ook een verschil in remgevoel? m.a.w remt het beter.
Ik vind namelijk mijn GTT niet super remmen, maar ik heb het idee dat het aanpassen van de remme niet enorm veel winst gaat opleveren. Volgens mij levert een upgrade naar zwaardere remmen maar een marginaal verschil, aangezien bij krachtigere remmen je wielen eerden blokkeert. (als ik het verkeerd zie hoor ik dat graag!

Als ik een andere auto koop zonder al te duidelijke onderhoudshistorie is het eerste wat ik alle sappen vervangen, kost weinig en wel zo veilig. Je kan soms inderdaad erg goed merken als je de remvloeistof hebt vervangen, dan remt ie toch wat fijner.Menno schreef:dat spul is hygroscopisch, dwz het trekt water aan. Hierdoor gaat in de loop der tijd het kookpunt nogal omlaag. Zo laag dat het gaat koken bij een keer fors remmen. En dan kan je niet meer goed remmen.
@laguna2: ik zou het gewoon laten vervangen, kost je de kop niet en dan weet je zeker dat het goed is.
Laatst gewijzigd door Panoramix op vr 26 sep 2003 8:17, 1 keer totaal gewijzigd.