[r19 16v] geen oliedruk in 1

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
da-goof
Contacteer:

Ik stel de vraag ff voor Ricky, want die zit in het leger en heeft dus geen tijd. Afgelopen zaterdag reed ik met zijn 19 16v terug na het stappen (was de BOB) en toen viel het me op dat in de 1e versnelling vanaf pak em beet 5500 toeren het oliedruk lampje oplichtte. Dat had ie al langer zei rick, maar ik vertrouw het niet. In de andere versnellingen heeft ie het niet. Is dit een voorbode van versleten krukaslagers? De motor loopt mooi, niks aan te horen en hij trekt ook mooi door, in elke versnelling. Wel verbruikt ie wat olie, maar geen pluim.
Km-stand was ongeveer 152.000
Calle

5500 rpm in je eerste versnelling is zowieso slecht voor je blok aangezien de motor dan veel te weinig arbeid levert en de hele zuiger en krukas constructie wel als een gek heen en weer slingert en bonkt, dus daar heb je al je voorbode voor een stervende motor.
Steven
Car: M536

Wat zijn een beetje ijkwaardes voor oliedruk in bar die je voor een GT kan aannemen?

Natuurlijk zit er een afwijking in die meters, maar de GT die ik eerst had had koud altijd 5 bar. De GT die ik nu heb start op 3 bar. Warm zakt ie naar 0,5-1 bar. Op de snelweg bij 120 geeft ie 2,5 bar (licht aan 3,5).

En waardoor verlies je oliedruk, door uitgesleten lagers (spoelt het er zo tussenuit) en wat nog meer?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Steven schreef:Wat zijn een beetje ijkwaardes voor oliedruk in bar die je voor een GT kan aannemen?
het is voor een 16v motor steven. :wink:
Jasper16v

En Steven wil het voor een GTT weten... ;)
Calle

Ja, en ik ook wel, maar dat had ik dan ook in een ander topic al gevraagd. :smoke:
Marcel B.

Get your own topic dan :)

Dit gaat over een R19-16v...

... en ik weet het antwoord niet, helaas...
Don't walk the grass... smoke it
Steven
Car: M536

Pardon, denk even vraagje tussendoor ;)
Riël
Über-Spammer

Dit lijkt me eerder een electrich probleem ... je oliepomp draait dezelfde snelheid. Warme motor moet makkelijk 5500 toeren in zijn 1 draaien, why not? 't is niet voor nix een 16v. Laat de druk eens meten, want 't originele metertje sucks redelijk. Check ook het peil. En welke olie erin zit, en hoe lang ie erin zit. En het oliefilter.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
da-goof
Contacteer:

Calle schreef:5500 rpm in je eerste versnelling is zowieso slecht voor je blok aangezien de motor dan veel te weinig arbeid levert en de hele zuiger en krukas constructie wel als een gek heen en weer slingert en bonkt, dus daar heb je al je voorbode voor een stervende motor.
Dit is ook de reden die ik zie dat ie het als eerste in de 1e versnelling heeft. De vorige auto van m'n pa, een 25 had hetzelfde euvel. Ook oliedruk verliezen, maar die kreeg het in alle versnellingen en toerentallen tegelijk. Uiteindelijk bleken de krukaslagers naar z'n grootje te zijn. Daarom denk ik aan die optie. Ik heb nog contact gehad met de broer van Rick en die zei dat ie een tijdje met te weinig olie rond heeft gereden. Met te weinig bedoelde hij, net een druppeltje aan de peilstok. Dikke kans natuurlijk dat hij daar de oorzaak heeft.
Ik hoop voor hem dat het dat niet blijkt te zijn, maar ik vrees ervoor.
Lady Justice
Contacteer:

En hij heeft 't alleen in z'n 1? Vaag...
Calle

da-goof schreef:
Calle schreef:5500 rpm in je eerste versnelling is zowieso slecht voor je blok aangezien de motor dan veel te weinig arbeid levert en de hele zuiger en krukas constructie wel als een gek heen en weer slingert en bonkt, dus daar heb je al je voorbode voor een stervende motor.
Dit is ook de reden die ik zie dat ie het als eerste in de 1e versnelling heeft. De vorige auto van m'n pa, een 25 had hetzelfde euvel. Ook oliedruk verliezen, maar die kreeg het in alle versnellingen en toerentallen tegelijk. Uiteindelijk bleken de krukaslagers naar z'n grootje te zijn. Daarom denk ik aan die optie. Ik heb nog contact gehad met de broer van Rick en die zei dat ie een tijdje met te weinig olie rond heeft gereden. Met te weinig bedoelde hij, net een druppeltje aan de peilstok. Dikke kans natuurlijk dat hij daar de oorzaak heeft.
Ik hoop voor hem dat het dat niet blijkt te zijn, maar ik vrees ervoor.
Ja, dat vind zo'n 16 vrienden blok niet zo leuk. De volvo B20 motor die bij mijn broer erin zit heeft ook een ritje met te weinig olie gedaan en dat blok is toch zwaaar overbemeten, maar die is nou toch ook aan het einde van zijn verhaal. Op zich is het ook wel logisch dat het in zijn 1 erger is aangezien er dan weer meer belasting op de lagers staat en dus de speling weer groter wordt zodat het er makkelijker tussenuit spuit... Sorry dat ik niet positievere ideeën aan kan dragen.
Lady Justice
Contacteer:

Gebeurd echt heel vaak hoor, dan wordt er gedacht 'het is toch een 16klepper, die kan dat wel hebben'. Onze r19 16v is van een vriend van mijn vriend geweest en volgens de garage heeft die 'm ook aardig mishandeld. Maar bij ons is ie in goeie handen. :D
da-goof
Contacteer:

Nou, we zullen wel zien hoe lang hij er nog mee door kan rijden en dan moet hij maar kijken of het rendabel is die lagers te vervangen of dat er een ander blok in moet.
Lady Justice
Contacteer:

Hou in ieder geval dat oliepeil in de gaten en rij rustig aan...
Serge1916V

Ligt het niet aan de oliedrukmeter ??
Want ik heb ook wel eens geen olie druk.....als ik die meter moet geloven dan! :)

Soms heb ik weken aan 1 stuk soms geen oliedruk en dan weer weken aan 1 stuk wel olie druk, dus zal wel iets met die meter zijn......
Marcel B.

Metertje is idd niet betrouwbaar, maar als et lampje gaat branden is et wel foute boel denk ik :)
Don't walk the grass... smoke it
Serge1916V

Maar merk je niet als je rijdt dat die krukaslagers versleten zijn dan ??? Of kan je dat niet horen ofzo ???

Grtzzz
Serge
da-goof
Contacteer:

Dat ding brult bij 5500+ toeren dus een ruisje of rammeltje hoor je niet zo snel nee. Bovendien begint het euvel net op te treden. Als de oliedrukmeter kapot is, dan vind ik het wel frappant dat ie het alleen in z'n 1 doet.
robert

Stomme vraag: Ben je niet in de war met het laadstroom lampje? Gebeurt vaker.
Bij slechte koolborstels en hoge rpms wil die wel eens gaan flikkeren
Michel S.
Contacteer:

Ik vind het maar raar dat die het alleen zou hebben in de 1. Enigste wat ik me kan voorstellen is dat je zo een G-krachten veroorzaakt dat je olie achter blijft en tegen het achterste van je carterpan plakt en je oliepomp even zonder olie komt te staan(en in de 2 zijn de G-krachten uiteraard minder en hoeft het niet voor te komen.) Dit gebeurd denk ik alleen als je peil niet goed is en het carter niet voorzien is van een slingerschot(ben geen 16V expert, dus kan zijn dat het niet van toepassing is).

Dus ik zou me ervan verzekeren dat het oliepeil klopt. Peilstok ook even nakijken of defecten. Kan wel eens voorkomen dat de meet-staaf iets naar onderen is geschoven in het stopje. En natuurlijk de olie even bekijken. Want dunne olie verhoogd je verbruik, bevorderd je slijtage, en zorgt voor een lage olie druk.

Hopelijk heb je er iets aan. succes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Riël
Über-Spammer

heb ik niet eens iets gehoord over te korte peilstokken bij de 16v ????? Gevonden:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... e+peilstok
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Riël schreef:heb ik niet eens iets gehoord over te korte peilstokken bij de 16v ????? Moment
die hebben er in gezeten. maar bij de eerste beurt bij de garage vervangen voor een juist exemplaar. meestal te herkennen aan een blauwe stip boven op de dop van de peilstok
Riël
Über-Spammer

Ja, heeft ie die?
da-goof
Contacteer:

Geen idee, ben de eigenaar niet, maar zal em vanavond eens bellen, misschien dat hij het wel weet.
Plaats reactie