And last but not least; Heeft iemand een linkeras tekoop; tis een express uit 87, 1.1 benz?
Aandrijfas gezocht en vragen erover
Bij mijn express is een aandrijfas kaduk; als ik een bocht naar links maak en als ik gas geef klopt de aandrijfas heeel hard; hoor hem ook al als ik gewoon rechtdoor rijd. Ik heb het idee dat het de linker is; klopt dit (stuur naar links en dan kloppen)? Wat kan er geburen als de aandrijfas echt helemaal kapot is; schiet tie dan uit de bak ofzo of valt de aandrijving aan 1 wiel weg waardoor je rondjes gaat rijden (
) of blokeert het wiel? Ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar!
And last but not least; Heeft iemand een linkeras tekoop; tis een express uit 87, 1.1 benz?
And last but not least; Heeft iemand een linkeras tekoop; tis een express uit 87, 1.1 benz?
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
He, damn, ik en Riël dachten dat we het 1.1 Express blok en bijbehorende aandrijfassen niet meer nodig hadden, die staat dus op de sloop... Er zaten daar nog aandrijfassen in, die volgens mij wel goed waren. Misschien kan Riël de sloop bellen / vragen of ze die nog hebben. Of je moet zelf even gaan kijken op de sloop, Expressjes zijn geliefd daar...
Naar mijn weten zit een aandrijfas er in of er niet in, en niet half (is me eens verteld zo). Dus losschieten gebeurt ook niet zomaar, en vast blijven hangen ook niet. Als hij tikt moet je wel de aandrijfas vervangen (is het makkelijkst), 't zijn de binnenste én buitenste homokineet die tikken (binnenste tikt bij rechtdoor, buitenste in bochten).
Mocht ik het fout hebben, correct me please!
Naar mijn weten zit een aandrijfas er in of er niet in, en niet half (is me eens verteld zo). Dus losschieten gebeurt ook niet zomaar, en vast blijven hangen ook niet. Als hij tikt moet je wel de aandrijfas vervangen (is het makkelijkst), 't zijn de binnenste én buitenste homokineet die tikken (binnenste tikt bij rechtdoor, buitenste in bochten).
Mocht ik het fout hebben, correct me please!
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma 1 sep 2003 17:07
- Locatie: Belgenland
De kineet kan breken, dan heb je dikke pech. Ook al eens meegemaakt. Dan wordt er 1 wiel aangedreven. Get the picture??
Nou je differentieel zorgt er normaal gesproken toch echt voor dat je gebroken as gaat draaien en je dus gewoon stilstaat als je gas geeft, dus jij maakt ook rare dingen mee 

ik zou zeggen: doe de motorkap open en pak de aandrijfas beet en probeer hem heen en weer te bewegen > van bak naar wiel... als deze veel speling heeft, heb je de kapotte te pakken.
-
- Berichten: 569
- Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
- Locatie: Den Helder (NL)
Ik heb hier ook last van gehad, alleen dan met mijn GTT.
Ik hoorde ook kloppend geluid als ik boven de 80km/h kwam.. en bij een bocht naar RECHTS hoorde ik het ook heel erg.
Bij mijn auto was het de aandrijfas van de bestuurderskant.. Volgens mij werkt het ook bij jou zo, als je je as hoort als je naar rechts stuurt dan heb je grote kans dat het de linker is!.
Bij mijne was het zelfs zo erg dat ik een slag in mijn as zag zitten toen ik mijn auto omhoog had gekrikt
Mijn homokineet was simpelweg verrot.
Misschien heb je hier wat aan.. het vervangen van een aandrijfis is gelukkig heel makkelijk zelf te doen
Ik hoorde ook kloppend geluid als ik boven de 80km/h kwam.. en bij een bocht naar RECHTS hoorde ik het ook heel erg.
Bij mijn auto was het de aandrijfas van de bestuurderskant.. Volgens mij werkt het ook bij jou zo, als je je as hoort als je naar rechts stuurt dan heb je grote kans dat het de linker is!.
Bij mijne was het zelfs zo erg dat ik een slag in mijn as zag zitten toen ik mijn auto omhoog had gekrikt

Misschien heb je hier wat aan.. het vervangen van een aandrijfis is gelukkig heel makkelijk zelf te doen

don't be a fool, wrap your tool
Eigenlijk is het zeer simpel..als je je aandrijfas (kardan) hoort tikken of kloppen...moet je hem vervangen...dan is het maar een kwestie van tijd of hij breekt gewoon (op de meest onmogelijke tijdstippen...zul je altijd zien
).
1 keer teveel gas geven bij vertrek wanneer je wielen naar links staan kan al genoeg zijn om breuk te hebben.
In feite is dit te wijten aan min of meer gebrek aan onderhoud...want dit tikken komt doordat in de meeste gevallen (99%)de stofhoes kapot is gegaan...waardoor al het vet uit die hoes is gevlogen...met als resultaat dat de homokinetische koppeling droog is komen te staan.
Bij periodiek onderhoud wordt altijd naar de staat der stofhoezen gekeken...en wanneer deze nog maar net kapot zijn...kan je gewoon die hoezen vervangen...en nieuw vet instoppen...een kwestie van enkele euro's!!

1 keer teveel gas geven bij vertrek wanneer je wielen naar links staan kan al genoeg zijn om breuk te hebben.
In feite is dit te wijten aan min of meer gebrek aan onderhoud...want dit tikken komt doordat in de meeste gevallen (99%)de stofhoes kapot is gegaan...waardoor al het vet uit die hoes is gevlogen...met als resultaat dat de homokinetische koppeling droog is komen te staan.
Bij periodiek onderhoud wordt altijd naar de staat der stofhoezen gekeken...en wanneer deze nog maar net kapot zijn...kan je gewoon die hoezen vervangen...en nieuw vet instoppen...een kwestie van enkele euro's!!
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Eigenlijk is het zeer simpel..als je je aandrijfas (kardan) hoort tikken of kloppen...moet je hem vervangen...dan is het maar een kwestie van tijd of hij breekt gewoon (op de meest onmogelijke tijdstippen...zul je altijd zien
).
1 keer teveel gas geven bij vertrek wanneer je wielen naar links staan kan al genoeg zijn om breuk te hebben.
In feite is dit te wijten aan min of meer gebrek aan onderhoud...want dit tikken komt doordat in de meeste gevallen (99%)de stofhoes kapot is gegaan...waardoor al het vet uit die hoes is gevlogen...met als resultaat dat de homokinetische koppeling droog is komen te staan.
Bij periodiek onderhoud wordt altijd naar de staat der stofhoezen gekeken...en wanneer deze nog maar net kapot zijn...kan je gewoon die hoezen vervangen...en nieuw vet instoppen...een kwestie van enkele euro's!!

1 keer teveel gas geven bij vertrek wanneer je wielen naar links staan kan al genoeg zijn om breuk te hebben.
In feite is dit te wijten aan min of meer gebrek aan onderhoud...want dit tikken komt doordat in de meeste gevallen (99%)de stofhoes kapot is gegaan...waardoor al het vet uit die hoes is gevlogen...met als resultaat dat de homokinetische koppeling droog is komen te staan.
Bij periodiek onderhoud wordt altijd naar de staat der stofhoezen gekeken...en wanneer deze nog maar net kapot zijn...kan je gewoon die hoezen vervangen...en nieuw vet instoppen...een kwestie van enkele euro's!!
Hoge bomen vangen...geen konijnen
En ga nou niet lopen kutten met ouwe troep van de sloop, een nieuwe kost een meier ofzo en ken weer een heeeele tijd mee.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
hij brengt het wat ..stephan schreef:En ga nou niet lopen kutten met ouwe troep van de sloop, een nieuwe kost een meier ofzo en ken weer een heeeele tijd mee.
maar heeft 100% gelijk
ff bij de automaterialen handel een asje halen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Dan wil ik meteen even vragen waar ik zoiets kan halen, ik heb het met mijn GTT as namelijk ook. Maar welke winkel moet ik zijn, hier in Twente is echt belabberd weinig... Graag internetwinkel ofzo, kan ik ook een prijsje zien. Tweedehands (van forum) aan te raden, of niet? En wat is een normale prijs voor 1 as, of voor beide, nieuw of tweedehands?
Hmmm; bij mij hoor ik het dus als ik een bocht naar LINKS ga kloppen; heb vandaag al ff een nieuw asje gehaald; De LINKER; Ook gelijk maar ff APK laten keuren en daaruit bleek RECHTER aandrijfashoesje kapot te zijn. Ben nu dus bang dat het idd de rechter is; wordt dus asje omwisselen!GTT__Geert schreef:Ik heb hier ook last van gehad, alleen dan met mijn GTT.
Ik hoorde ook kloppend geluid als ik boven de 80km/h kwam.. en bij een bocht naar RECHTS hoorde ik het ook heel erg.
Bij mijn auto was het de aandrijfas van de bestuurderskant.. Volgens mij werkt het ook bij jou zo, als je je as hoort als je naar rechts stuurt dan heb je grote kans dat het de linker is!.
Bij mijne was het zelfs zo erg dat ik een slag in mijn as zag zitten toen ik mijn auto omhoog had gekriktMijn homokineet was simpelweg verrot.
Misschien heb je hier wat aan.. het vervangen van een aandrijfis is gelukkig heel makkelijk zelf te doen
Asje doet op het kamp 30 euro; nieuw weet ik het niet!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
-
- Berichten: 569
- Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
- Locatie: Den Helder (NL)
Wat ik welleens op het forum heb gelezen, is dat een nieuwe as ongeveer 135 euro kost
don't be a fool, wrap your tool
Bij mij is het ook de linker, want het klopt als ik een bocht naar rechts maak.GTT__Geert schreef:Misschien heb je hier wat aan.. het vervangen van een aandrijfas is gelukkig heel makkelijk zelf te doen
Is het niet zo dat je bij de linker veel olie verliest? omdat het gelijk uit de bak loopt?
Bij de rechter niet. Heeft er iemand nog tips voor de linker, want ik moet er binnenkort ook aan geloven....

Dennis
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Goed plan! Ik ga het morgen doen, als het niet regent, en dan zet ik de rechterkant wel even van de stoep af en krik ik de wagen lekker schuinMichiel schreef:als de linker vervangen moet worden moet je de linkerkant hoog opkrikken komt er idd minder olie uit! En probeer het zo snel mogelijk te doen -> minder olieverlies! Su6!

Ik moet alleen nog wat versnellingsbakolie vinden, ik denk wel dat er bijgevuld moet worden... Maar waar vind ik nou 75W80 olie... Ze hebben hier alleen maar 80W90

-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Ja maar het lekt misschien ook ergens, dus ik wil wel een flesje hebben.Arjen schreef:Of gewoon de olie ff aftappen in een schone bak en later er weer ingooien.
80W90 is prima.
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Mrtn schreef:Bij de Brezan bv.
ze noemen het ook wel gewoon "versnellingsbakolie", Joost ken de was doen


-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Als je de rechterkant vervangt, komt er dan ook olie uit? Want daar ziet de connectie er anders uit namelijk. Dan hoef ik ook niet zo te klooien met de vulnippel die er niet af wil en kan ik gewoon die as er op zetten!
In het kader van "het is weer tijd voor een domme vraag":
is er verschil in aandrijfas van een Phase I en II GTT? want ik ben er net achter dat ik een Phase II blok in mijn Phase I heb liggen. Dus uh...zijn de aandrijfassen hetzelfde of niet?
is er verschil in aandrijfas van een Phase I en II GTT? want ik ben er net achter dat ik een Phase II blok in mijn Phase I heb liggen. Dus uh...zijn de aandrijfassen hetzelfde of niet?
ik heb nog een goede rechter aandrijf as liggen en die kan ik wel opsturen. is een dikke GTT aandrijf as.
deze is voor de PH1 en 2 het zelfde. (motor is niet echt anders en de versnellings bak is 100% het zelfde)
deze is voor de PH1 en 2 het zelfde. (motor is niet echt anders en de versnellings bak is 100% het zelfde)
Nee, ik moet een linker hebben, maar het heeft even geen haast. Ik plaats nog wel een oproepje tegen die tijd.Abel schreef:ik heb nog een goede rechter aandrijf as liggen en die kan ik wel opsturen. is een dikke GTT aandrijf as.
Dennis
ik heb nu ook weer een probleem cq vraag:
mijn as tikte al een tijd dat kloppen in de bocht zeg maar.
nu is het erger geworden.
als ik maximaal stuur komt het wiel ff terug en dan weer naar maximaal en dat terug voel je ook ruig op je stuur.
ook bij optrekken op een recht stuk tikt ie nu ook.
wie o wie heeft de oplossing en evt. hulp want ik zou zaterdag op vakantie naar duitsland met die bak.
mijn as tikte al een tijd dat kloppen in de bocht zeg maar.
nu is het erger geworden.
als ik maximaal stuur komt het wiel ff terug en dan weer naar maximaal en dat terug voel je ook ruig op je stuur.
ook bij optrekken op een recht stuk tikt ie nu ook.
wie o wie heeft de oplossing en evt. hulp want ik zou zaterdag op vakantie naar duitsland met die bak.
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Dan zou ik voor zaterdag toch echt een andere aandrijfas er in zetten! Bij mij werd het ook steeds erger, en reed dus ook steeds minder met de wagen. Gelukkig is het nu opgelost.
Voor diegenen die het nodig hebben, ik had een linker aandrijfas (bestuurderskant) gekocht die ik eigenlijk niet nodig heb. Dus, mocht je er een nodig hebben, pm me maar. (Als ik dit niet mag zeggen haal ik het wel weer weg)
Voor diegenen die het nodig hebben, ik had een linker aandrijfas (bestuurderskant) gekocht die ik eigenlijk niet nodig heb. Dus, mocht je er een nodig hebben, pm me maar. (Als ik dit niet mag zeggen haal ik het wel weer weg)
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ik zou ook ff je wiellagers goed nakijken, een wiel dat terugkomt is niet echt goed. Een kapotte homokineet zorgt eigenlijk alleen voor het tikken van het sturen in de bochten.martin rs schreef:ik heb nu ook weer een probleem cq vraag:
mijn as tikte al een tijd dat kloppen in de bocht zeg maar.
nu is het erger geworden.
als ik maximaal stuur komt het wiel ff terug en dan weer naar maximaal en dat terug voel je ook ruig op je stuur.
ook bij optrekken op een recht stuk tikt ie nu ook.
wie o wie heeft de oplossing en evt. hulp want ik zou zaterdag op vakantie naar duitsland met die bak.
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
ik denk dat ik naar kwik fit ga rijden zo... dan zeg ik ik wil die tik eruit wat gat me dat kosten?
en dan kijken ze ff snel en dan weet ik wat het is...
ff misbruik maken.
het is de bestuurderskant dus weet nog niet hoe ik dat ga doen. het kan niet voor de deur want ik verlies bakolie en ik heb zo iets nog nooit gedaan.
iemand een idee?
ik wil niet naar de dealer want das net ff te duur ben ik bang.
en dan kijken ze ff snel en dan weet ik wat het is...
ff misbruik maken.
het is de bestuurderskant dus weet nog niet hoe ik dat ga doen. het kan niet voor de deur want ik verlies bakolie en ik heb zo iets nog nooit gedaan.
iemand een idee?
ik wil niet naar de dealer want das net ff te duur ben ik bang.
ben ff geweest... ze zeiden niet meer me rijden en er zit veel speling op en kan eronderuitklappen en ze kunnen het daar niet repareren....
ben je mooi klaar mee ik zou zaterdag op vakantie.
wie o wie heeft er een as liggen voor
[edit]
bijrijderskant??
ben je mooi klaar mee ik zou zaterdag op vakantie.
wie o wie heeft er een as liggen voor
[edit]
bijrijderskant??
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Als het alleen de aandrijfas is, kan het wiel er niet zo onderuit klappen. Maar als er teveel speling op het wiel zit (dan is het lager dus naar zijn grootje), dan kan dat zeer zeker wel. Dus zat er speling op het wiel zelf of alleen in de as???
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."