Wel of niet koppaking

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

Ik laat dus volgende week de koppaking vervangen van mijn renault. Beetje hier gekeken naar symtomen van lekkende koppaking die ik ook heb

1. Bruine koelvloeistof
2. Schuim/drap laagje op koelvloestof
3. Koelvloeistof verdwijnt zonder zichtbare lek plekken :@
4. Borrelend geluid bij warme motor ( geen bubbels zichtbaar ) :(
5. Olie boven max

Maar nu weer een twijfel, toen hij lekte lagen er op een gegeven moment ook lek plekken op de straat !
Als de koppakking lek is lekt het toch intern ? of vergis ik me daar in.
2 garages zeggen tegen mij dat de koppaking lek is (N)
Jhaa, uhhhmmm
Rick
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 4 jul 2001 0:00
Locatie: Zwolle Car: Clio 16V

borrelt het ook in je expansievat als je gas geeft?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hij kan ook extern lekken, mijn koppakking lekte koelvloeistof naar buiten. Verder heb je er verschillende soorten in, tis maar net waar het lek zit.
Je kan Koelvloeistof naar buiten lekken en in je cilinders, je kan olie naar binnen lekken en over je cilinders en of mengen met koelvloeistof.
En je kunt ook nog een lek hebben tussen 2 bussen in waarbij je dus drukverlies hebt.

Belletjes en mayonaise achtige rommel in je koelvloeistofvaatje is foute boel.

Je oliepeilstok even verwarmen en als je olie op je stokkie begint te knetteren zit er dus koelvloeistof in.
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

Het is bij een bepaalde temperatuur, vaak als je door straatjes rijd zoekend naar een parkeer plaats, dan stijgt de temperatuur wijzer naar het 3e streepje, dan tussen het 3e en 4e streepje daar hoor je een borrelend geluid, niet zichtbaar in expansie vat, wat wel opvalt dat de koelvloeistof tot de dop staat, zoder dop zou het er gerus uitlopen zeg maar :( ( ook op deze temeratuur.)
Als je dan de motorkap open zet en de motor langzaam afkoelt, zie je het koelvloeistof daalen.
Normaal rijden borrelt het niet en is het koelvloeistof normaal op max.
Jhaa, uhhhmmm
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

mmm heb dus ook geen druk in koelsysteem, alleen onder de dop in de radiator zit groen, blauw achtige koelvloesof met wit achtig schuim.
Onder de olie dop niks te zien :(
Jhaa, uhhhmmm
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

slaat je koelfin wel aan?
het lijkt mij dus gewoon dat je fin niet aanslaat
als dan je temp oploopt stijgt het niveau in het vaatje
wordt de druk te hoog opende de drukdop en gooit ie wat koelvloeistof eruit
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

mm op mayonaise lijkt het niet echt, het lijkt meer op een diaree laagje :-*
Jhaa, uhhhmmm
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

nou nou nou?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

koel vin slaat idd heel laat aan, als hij dan laat aanslaat krijg ik als resultaat dus dat de koelvloeistof zo hoog staat.
Normaal heb ik dus dat hij wel optijd aanslaat !
En dan heb ik dus niet dat borrelende en hoogstaande koelvloeistof.
Maar volgens het boekje kan hij bij zwaar motor gebruik nog warmer worden. Dus is dat normaal dat hooge koelvloeistof >?
Jhaa, uhhhmmm
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

Dat laat aanslaan komt waarschijnlijk door een smurrie die ik er in heb gegooid om lekken te dichten
Meestal slaat hij optijd aan en enkelekeer laat met gevolg borrelen, en hij slaat dan wel aan maar gewoon laat. Hij kookt niet, wan dan moet de wijzer boven aan staan, en daar is hij nog lang niet.
En in het boekje staat dat hij bij zwaar motor verbruik nog hoger kan staan
Jhaa, uhhhmmm
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Bij mij slaat de fan aan als hij iets over dehelft is...maar soms ook helemaal niet...dan even gas geven en slaat ie wel aan...het blijft renault he! ;)

Wat huist er eigenlijk in jouw 19? 1.4/1.7/1.8?

Wil je anders een complete 19 kopen voor onderdelen ofzo? ;)

Is een 1.4 met 1.7 motor 100 pk, dan heb je een goede motor :D, verlaginsveren (4cm) Devil eind-demper met demperloze middenpijp, 15 inch velgen en vast nog wel meer bruikbaar spul! :p

Hoef je niet de koppakking van deze te vervangen... :p
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

Leuk aanbod jeroen,
Maar ik laat de koppaking vervangen door iemand die het in z'n vrije tijd doet ! Dat scheeld enorm !
Het kost me 200 euro's, en dan een echte renault monteur in een renaulkt garage :D
Jhaa, uhhhmmm
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Das lekker ja, mij kop is toen ook voor 300 euro vervangen (mmoest wel ff helpen, maar das alleen maar leuk) dat was overigens bij mn 1.4...

Maaruh...wat ligt er nu in de jouwe? :)
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

Tenzij jij onder de 200 euro gaat zitten voor je autotje :D
Jhaa, uhhhmmm
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

Oja sorry ik heb ook een 1.4 ! Helemaal standaard.
Jhaa, uhhhmmm
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

Ik heb helaas geen race monster :(
Heb hem ook voor een klein prijsje kunnen kopen, moest ik wel een wiellager vervangen en nu de koppaking dus.
Hij heb ook maar 96.000 gelopen, en is uit 1992 dus niet echt versleten zeg maar. :)
Jhaa, uhhhmmm
Plaats reactie