Versterkers en Speakers

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
RonnyClio

Nou hier weer een paar vraagjes :wink: Maar nu ben ik bezig om mijn Clio weer een beetje te "vertroetelen" :) en wil ik mijn geluidssysteem een beetje aanpassen.

Oftewel: de ICE (heb ik hier geleerd wat dat is :p :smoke: )

En nu dacht ik, er zijn vast wel experts hier aanwezig die me verder kunnen helpen :D

Ik heb nu een Pioneer radio, met 4x50 W mosfett versterker.
Achter heb ik nieuwe speakers, Pioneer 160 Watt speakers. (dat is dan wel maximaal/peak output)
Voor nog de standaard speakertjes, kweenie hoeveel watt.

Nou hou ik van goed en hard geluid in mijn auto ;):D:D dus zou ik nog wat willen uitbreiden.

Ik heb nog 2x 90 Watt speakers liggen, die ik evt. voor kwijt wil/kan. En een JBL versterker (max power output 200 W RMA into 2 ohms), power output 20Hz-20KHz, 37Wx4 4ohms, 50Wx4 2ohms, 100Wx2 4ohms.

Zou ik deze versterker er beter tussen kunnen doen?
En zou ik er ook nog een subwoofer o.i.d. bij kunnen nemen?

Wat voor iets zou ik dan moeten nemen? Ik heb nu een mooie hoedenplank gemaakt en wil de subwoofer denk ik achter de achterbank kwijt.

Nou, ik hoop dat jullie me wat tips kunne geven, want ik heb er al helemaal geen verstand van)

Nou, alvast bedankt,
Ronny
bartuitlauwe
Contacteer:

dit hoort dus in het ice-topic
bartuitlauwe
Contacteer:

maar goed,

ik zou die versterker zeker gebruiken.
aangezien het een 4-kanaals is, zou ik die 90 watt speakers voorin plaatsen en deze versterker op de voorspeakers en de achterspeakers aansluiten.

Dan zou ik nog een subwoofer + een monoblock kopen en je bent klaar, dan heb je dus echt wel een bruut geluid in je wagen

Ik heb dezelfde opstelling, een 4-kanaals versterker en een mono-block en dit klapt goed

check anders effe mijn website
SleiN - RT
Contacteer:

hoort idd eigelijk onder ICE....

Maareuh, wat Bart zegt! Zelf heb k nog ff met 1 4kanaals versterker (4x170W) van Ultradrive, daarop zitten 150W RMS Axton 6x9's en n 250W RMS 12" Sub van Ultradrive.... M'n composet voorin zit gewoon rechtstreeks op mn headunit, gaat hard en klinkt super maar denk dat je beter kan doen wat Bart zegt...
-= Renault Megane Coupe 1.6 16V=-

1st - audio overbouwen
2nd - witte knipperlichten
3rd - velgen (ace manta?)
4th - ?
bartuitlauwe
Contacteer:

SleiN - RT schreef:hoort idd eigelijk onder ICE....

Maareuh, wat Bart zegt! Zelf heb k nog ff met 1 4kanaals versterker (4x170W) van Ultradrive, daarop zitten 150W RMS Axton 6x9's en n 250W RMS 12" Sub van Ultradrive.... M'n composet voorin zit gewoon rechtstreeks op mn headunit, gaat hard en klinkt super maar denk dat je beter kan doen wat Bart zegt...
Maar ultradrive is ook niet slecht, geloof best dat dat klapt.
-Ray-
Contacteer:

verplaatst :)
Immer wieder die verdammte Holländer
RonnyClio

:) Ok bedankt voor het verplaatsten :::schaam schaam:::, ik moet nog steeds mijn weg een beetje vinden hier :)

En hele goede tips! :beer: Bedankt!

Dan ga ik op zoek naar een subwoofer en een monoblock.
(ga even op marktplaats kijken :smile: )

Waar moet ik op letten bij een subwoofer en een monoblock?
Tot hoeveel Watt kan ik dan gaan voor de subwoofer?
Of ligt dat weer aan de monoblock?

Alvast bedankt! :D
Dirk (CRX)

Mag ik ook effe dan?

Ik zou persoonlijk een goed composet halen, dat op de versterker aansluiten.. de achterspeakers gewoon op de radio en een beetje redelijke subwoofer op de andere 2 kanalen van je reeds gekochte 4 kanaals versterker kopen..

Qua geluidsbeeld zit je dan veel beter, anders hoor je teveel muziek van achteren..

Zeker ook prijstechnisch de beste oplossing.. een monoblock is in de regel niet goedkoop, juist omdat je ze voor 1 speciaal doel gemaakt zijn..

Zelf weten uiteraard, maar ik zou het eerst zoals bovenstaand proberen, bevalt dat niet, dan kun je altijd nog zwaardere sub en een losse sub versterker aanschaffen..

Ik heb zelf wel 2 losse versterkers, maar dat komt alleen omdat ik een 2 kanaals en een 1 kanaals heb..

Prijzen van monoblokken liegen er echt niet om, vergis je daar niet in.. eventueel kun je dan nog beter een 5 kanaals versterker aanschaffen, als je echt graag je achterspeakers ook versterkt wil aansturen...
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
RonnyClio

Hoi Dirk, bedankt voor je antwoord. Klinkt idd heel erg goed.

Ik ga het eens proberen, de voorrspeakers op de versterker en een sub op 2 kanalen van mijn versterker. En de achterspeakers direct op de radio.

Naar wat voor een sub kan ik het beste kijken? Al 1 kompleet in kast, of 1 die ik, zeg maar parrallel aan de achterbank zet?
10" of 12" :D:D Maar ben ik ook beperkt aan het aantal Watt wat hij maximaal heeft? (zal hij niet teveel stroom trekken? )

Bedankt voor de hulp!
bartuitlauwe
Contacteer:

RonnyClio1.2 schreef:Hoi Dirk, bedankt voor je antwoord. Klinkt idd heel erg goed.

Ik ga het eens proberen, de voorrspeakers op de versterker en een sub op 2 kanalen van mijn versterker. En de achterspeakers direct op de radio.

Naar wat voor een sub kan ik het beste kijken? Al 1 kompleet in kast, of 1 die ik, zeg maar parrallel aan de achterbank zet?
10" of 12" :D:D Maar ben ik ook beperkt aan het aantal Watt wat hij maximaal heeft? (zal hij niet teveel stroom trekken? )

Bedankt voor de hulp!
yep, wat dirk zegt kan uiteraard ook. Zeker omdat je dan er geen versterker bij hoeft te kopen. Ik heb mijn mono-block 2dehands gekocht en was toen 150 euro kwijt. Dus dat viel nog wel mee.

qua, subwoofer.
10 of 12 inch. Ik zou voor de 12 inch gaan, die geeft een goede bass en aan 1 subwoofer heb je dan genoeg. Als je echt heel veel hardcore draait, kun je misschien beter een 10 inch kopen. (of 2).
Maar aan 1 goede 12 inch heb in principe genoeg.

ja, hoeveel watt.
Hoe meer watt, hoe harder hij klapt.
Maar met meer watt, heb je ook een betere versterker nodig. (en dus een duurdere).
Aangezien jou versterker gebrugd dan 1 x 100 watt en 2 x 37 watt levert. Heb je niet zo'n hele sterker subwoofer nodig, omdat je niet meer dan 100 watt hebt voor de subwoofer.

Vind je het achteraf tegenvallen, moet je dus weer een sterkere subwoofer kopen, je kunt ook gelijk een sterker subwoofer kopen, maar die klapt dan ook niet, omdat je versterker je weinig geeft.

Dus ligt er maar net aan waar je tevreden mee bent.

succes ermee
Alleycat
Contacteer:

Even een hele domme vraag:
Wat is een mono blok????? :D
peter5GTTurbo
Contacteer:

versterker met 1 kanaal vaak gebruikt voor een Woofer
Alleycat
Contacteer:

oke....
Ik heb gewoon mijn sub op de plus rechts en de min links (of andersom), leek mij ook wel makkelijk, krijg je het zelfde effect.
Riël
Über-Spammer

Ik had 't helemaal nog niet zo bekeken, achterspeakers op de radio en niet op de versterker. Maar bij de gtt, waar ga je zo'n composet laten? Ik heb 2 sony explod dingen in de deuren zitten, en heb een RTO 4x 75w rms versterkertje van 9 jaar oud, maar weet niet of die speakers dat kunnen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
bartuitlauwe
Contacteer:

Alleycat schreef:Even een hele domme vraag:
Wat is een mono blok????? :D
een mono-block is alleen te gebruiken voor een subwoofer, is speciaal en alleen hiervoor gemaakt.

je kunt hem dus nergens anders voor gebruiken.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Riël schreef:Ik had 't helemaal nog niet zo bekeken, achterspeakers op de radio en niet op de versterker. Maar bij de gtt, waar ga je zo'n composet laten? Ik heb 2 sony explod dingen in de deuren zitten, en heb een RTO 4x 75w rms versterkertje van 9 jaar oud, maar weet niet of die speakers dat kunnen?
Ik heb zelf gemaakte deurbakken van polyester.
Standaard passen er in een GTT 16 cm speakers.
Mijn compo heeft alleen een te groot magneet dus moest ik zelf maar iets verzinnen om ze te laten passen. Resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf :) .
RonnyClio

Eventjes een update:

Ik heb een subkist gekocht voor een mooi prijsje. :wink:

De vorige eigenaar heeft hem altijd in een Twingo gebruikt met precies dezelfde versterker 8)
Het is een bescheiden subwoofer in een gesloten kist (150W rms) :)

Want ik denk toch niet dat mijn versterker meer zou kunnen trekken, misschien wordt dit al zwaar.
Net wat bartuitlauwe zei, mijn versterker kan eigenlijk toch maar 100 Watt aan.

Op de JBL versterker komen:

De Pioneer 160 W (is 35W rms) speakers komen nu achterin de hoedeplank.
De subkist 150 W rms, mono aangesloten op de versterker en die komt achterin de kofferbak.

Op de radio komen:
De 90 W philips speakertjes voorin de Clio in mijn deuren.

Maar de 90 watt en 160 watt speakertjes ga ik evt omwisselen, het ligt een beetje aan hoe het geluid klinkt. (als het maar niet teveel van achteren komt)

Nu maar hopen dat ik er ruimte voor heb in mijn deuren, daar moet ik grote gaten in maken! ::spannend!!!:::

Maar klinkt dat goed of niet? :smoke:
bartuitlauwe
Contacteer:

RonnyClio1.2 schreef:Eventjes een update:

Ik heb een subkist gekocht voor een mooi prijsje. :wink:

De vorige eigenaar heeft hem altijd in een Twingo gebruikt met precies dezelfde versterker 8)
Het is een bescheiden subwoofer in een gesloten kist (150W rms) :)

Want ik denk toch niet dat mijn versterker meer zou kunnen trekken, misschien wordt dit al zwaar.
Net wat bartuitlauwe zei, mijn versterker kan eigenlijk toch maar 100 Watt aan.

Op de JBL versterker komen:

De Pioneer 160 W (is 35W rms) speakers komen nu achterin de hoedeplank.
De subkist 150 W rms, mono aangesloten op de versterker en die komt achterin de kofferbak.

Op de radio komen:
De 90 W philips speakertjes voorin de Clio in mijn deuren.

Maar de 90 watt en 160 watt speakertjes ga ik evt omwisselen, het ligt een beetje aan hoe het geluid klinkt. (als het maar niet teveel van achteren komt)

Nu maar hopen dat ik er ruimte voor heb in mijn deuren, daar moet ik grote gaten in maken! ::spannend!!!:::

Maar klinkt dat goed of niet? :smoke:
Of dit goed klinkt durf ik zo direct niet te zeggen, maar ik verwacht van wel.
En als het geluid te veel van achteren komt, kun je idd de speakers altijd nog omwisselen.
Maar op zich moet dit voldoende zijn voor een leuk geluid.
Tom
Moderator
Car: MB

over die gaten. Als het goed is heeft iedere clio deur die gaten al, al zitten ze in sommige gevallen nog achter het deurpaneel verstopt. Standaard past er 13cm in meen ik. Wil je er 16-17 cm in kwijt dan moet je even vier gaten boren op de juiste plek en als het goed is kun je dan de magneet van de speaker precies in het 13cm gat hangen. Zoniet, dan kun je deze een klein beetje bijvijlen. Je hoeft iif niet in het ijzer te zagen als het goed is
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RonnyClio

Nou, ik heb een mooi nieuw setje pioneer speakers voor in de voorkant gekocht, alleen dan 13cm diameter (voor de zekerheid)

nu heb ik de paneel eraf en wil ik ze er vandaag gaan inbouwen.
Maar waar hebben jullie de draden langs laten lopen naar binnen toe? bij mij zit er in ieder geval nog niks voorbereid.

Om ze via die stekker te laten lopen is misschien wel wat, maar ik krijg die stekker en nooit meer opgeduwd!

Ik hoop dat iemand me snel een antwoord kan geven, want ik heb nu alles openliggen.

Alvast bedankt!
RonnyClio

:) Ok het is me gelukt, na wat prutsen zitten de speakers erin, en de draden mooi weggewerkt :wink:
RonnyClio

Ik wil dit weekend de versterker en subwoofer in de achterbak schroeven. Maar nu denk ik ineens aan de bekabeling naar de sub én achterspeakers!
Er zijn verschillende diktes te krijgen en verschillende stekkers?

Hoe weet ik nou welke ik het beste kan gebruiken? Dikke kabels zijn goed, maar als ik nou té dikke neem... dan heeft dat denk ik ook weer negatieve invloed?

(~) :p
Tom
Moderator

stekkers moet je gewoon effe bekijken wat je nodig hebt. voor kabel zou ik 2,5mm kwadraat nemen. is vrij dik maar wel goed
bartuitlauwe
Contacteer:

2,5 mm2 is zeker genoeg.

En te dik kan trouwens nooit.
peter5GTTurbo
Contacteer:

RonnyClio1.2 schreef:Ik wil dit weekend de versterker en subwoofer in de achterbak schroeven. Maar nu denk ik ineens aan de bekabeling naar de sub én achterspeakers!
Er zijn verschillende diktes te krijgen en verschillende stekkers?

Hoe weet ik nou welke ik het beste kan gebruiken? Dikke kabels zijn goed, maar als ik nou té dikke neem... dan heeft dat denk ik ook weer negatieve invloed?

(~) :p
Dikke kabels hebben alleen een negatieve invloed op je portemonnee.
Dirk (CRX)

Voor speakers kun je 2,5mm2 nemen, voor sub liever 4mm2 (hoeft toch maar kort stukje)..

Overigens Bart :) een monoblock is niet per definitie alleen gebruikt voor een subwoofer.. alhoewel de meesten er een vaste Lowpass in hebben zitten (al dan niet variabel)..

Er zijn monoblokken die gewoon full-range kunt gebruiken en dus met 2 (of 4 of 6 al naar gelang je geld en zin en plaats hebt) een frontset aansturen..

150w woofer op een 100w versterker, hoeft niet zo heel erg vreselijk te zijn.. het hoort eigenlijk niet zo, maar als je niet extreem kritisch bent qua geluid (wedstrijd niveau) zul jij dat eerst echt niet merken hoor..

niet geheel onbelangrijk, hoe klinkt het eigenlijk inmiddels?!?! tevreden?
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
RonnyClio

Voor speakers kun je 2,5mm2 nemen, voor sub liever 4mm2 (hoeft toch maar kort stukje)
Thanks! ga ik even halen :)
niet geheel onbelangrijk, hoe klinkt het eigenlijk inmiddels?!?! tevreden?
Het geluid is al wel mooi, voor en achter kan ik best goed door de hele auto laten klinken.
Ik heb nu tijdelijk de voor- en achterspeakers op de radio zitten, maar dat gaat snel veranderen :wink:

Ik heb nu trouwens 160W Pioneer speakers voor én achter zitten. :p

Alleen nu durf ik de radio (nog) niet te hard te zetten, want als ik hem al een beetje te hard zet, trekt-ie het al niet meer en vervormt hij de speakers. Dus ik ben een beetje bang voor blokspanningen.

Maar ben al wel tevreden 8)

Nog een domme vraag misschien...
Welke kabels moet je gebruiken om van de radio naar de versterker te gaan?
Volgens mij zitten er wel wat kabeltjes bij, maar heb je daar ook niet redelijk dikke voor nodig?
bartuitlauwe
Contacteer:

RonnyClio1.2 schreef:
Volgens mij zitten er wel wat kabeltjes bij, maar heb je daar ook niet redelijk dikke voor nodig?
Hiervoor kun je gewone tulp-kabels gebruiken, ofwel RCA kabels. De dikte ligt aan de afschermingsfactor, zodat ze beter afgeschermd zijn. En niet te vergeten om ook een remote-draadje te trekken van je radio naar je versterkers.
Deze kun je meestal het beste aansluiten op de antenne uitgang van je radio.
bartuitlauwe
Contacteer:

[quote="Dirk (CRX)"]

Overigens Bart :) een monoblock is niet per definitie alleen gebruikt voor een subwoofer.. alhoewel de meesten er een vaste Lowpass in hebben zitten (al dan niet variabel)..

Er zijn monoblokken die gewoon full-range kunt gebruiken en dus met 2 (of 4 of 6 al naar gelang je geld en zin en plaats hebt) een frontset aansturen..

[quote]

Ja, oke maar als je er dan een frontset mee aanstuurt, kan dit toch nooit in stereo zijn?
Proline Mobile
Contacteer:

bartuitlauwe schreef:
Dirk (CRX) schreef:

Ja, oke maar als je er dan een frontset mee aanstuurt, kan dit toch nooit in stereo zijn?
dan neem je dus 2 monoblokken.....
audison heeft ook een monoblock waarmee je full range kunt spelen. :D
see you soon @ proline!
Tom
Moderator

bartuitlauwe schreef:
RonnyClio1.2 schreef:
Hiervoor kun je gewone tulp-kabels gebruiken, ofwel RCA kabels. De dikte ligt aan de afschermingsfactor, zodat ze beter afgeschermd zijn. En niet te vergeten om ook een remote-draadje te trekken van je radio naar je versterkers.
Deze kun je meestal het beste aansluiten op de antenne uitgang van je radio.

meeste radio's hebben tegenwoordig een aparte draad voor een verserker (of dergelijk app.). Dus los van de (electrische) antenne draad
RonnyClio

Bedankt allemaal 8)

Ok, ik heb draden gehaald. Ik weet niet zeker of ze me een oor aangenaaid hebben of niet. Nou dacht ik eindelijk dat ik het helemaal doorhad, nu snap ik er weer niks van, of ze hebben me dan toch nog iets verkeerds aangesmeerd :(

Ik kan in ieder geval morgen alvast aan de slag. :)

Wat ik heb meegekregen is het volgende:

1 "heavy cableklit for amplifiers up to 500W:
-10mm2 power cable om de versterker van spanning te voorzien. (+ en min)
-een signaal kabel dubbel twisted en afgeschermd. Die is van de radio naar de versterker. (???????)
-1.5mm2 draad voor de speakers
-nog wat klemmetjes ed.

Maar nu hebben ze me nog een afgescherme signaalkable aangesmeerd, die gaat ook van de radio naar de versterker?
Dat zou wel kunnen, er zit een front en rear gedeelte op.
Of moet ik die kapot snijden en die draden die erin zitten van de versterker naar de sub leggen?

Sorry, dat ik het nog steeds niet goed snap, maar ik had het volgende telkens in gedachte:

Radio met 2 draden naar de front speakers

Vanaf de radio 1 signaal kabel (eigenlijk is dat dus 1 kabel met 2 draden erin) naar de versterker

Vanaf de versterker 2,5mm2 naar de speakers achter, en 4mm2 naar de sub

Zo heb ik toch eigenlijk goed?
of moeten er wel 2 signaal kabels (dus 4 draadjes) naar achteren?

Een gefrustreerde Ronny :wink:

Ik heb zo'n hekel aan bumperklevers...
Vanmorgen had ik er weer zo één voor me zitten!
Tom
Moderator

ligt aan je versterker hoeveel RCA's je moet leggen. Meestal 2
dennisclio

Mijn eerste vraag :hoeveel line outs heeft je radio.(oftewel hoeveel stekertjes van de rca's kunnen in je radio)?Type radio?

Vraag twee: wat heb je nu aan spullen?
sorry ik ben een beetje lui om de topic helemaal te lezen.

als ik dat weet zal ik je haar fijn uitleggen hoe je het aan moet sluiten.
mail me anders d.gussenhoven@chello.nl

groetjes dennis
RonnyClio

Hee Dennis,

COOL!!! hartstikke bedankt voor jullie hulp jongens!!

Ik zal morgen even kijken naar de uitgangen van mij radio.

Wat ik heb:

In de auto:
Een Pioneer autoradio, 4x50W Mosfett

Voor in de deur:
2x Pioneer 160 W speakers (35W RMS)

Achter in de hoedeplank:
2x Pioneer 160 W speakers (35W RMS)

In de kofferbak:
JBL GTQ200 100Wx2(2 ohms,0,5%THD) of 50Wx4(4 ohms,0,5%THD) 4 kanaals versterker

En voor aansluiting:
1 "heavy cableklit for amplifiers up to 500W:
-10mm2 power cable om de versterker van spanning te voorzien. (+ en min)
-een signaalkabel dubbel twisted en afgeschermd. Die is van de radio naar de versterker. (???????)
-1.5mm2 draad voor de speakers
-nog wat klemmetjes ed.

En nog een signaalkabel dubbel twisted en afgeschermd.

Het liefst wil ik de speakers in de hoedeplank op de versterker aansluiten, en de sub ook.
Waarom? omdat die dezelfde vermogen hebben als de voorspeakers (dus theoretisch geenverschil) en het is zo ontzettend veel makkelijker met het aanleggen van de bekabeling.
veel kortere kabels = ook beter geluid
Plaats reactie