[Modelnieuws]

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

[MODELNIEUWS] De nieuwe rubriek met alles op een rijtje betreffende Renault.

Renault Sport Megane Turbo

Deze nieuwste toevoeging aan de Megane modelfamilie is tevens een verrijking van de Renault Sport renpaardenstal. De auto zal verkrijgbaar zijn in een 3 en 5 deurs hatchback variant. Onder de kap ligt Renault's F4R turbokrachtbron. Goed voor tweehonderdvijfentwintig paardenkrachten en driehonderd newtonmeter aan koppel. Gekoppeld aan een zesversnellingsbak snelt deze motor deze auto van nul naar honderd kilometer per uur in zes en een halve seconde.

De gegevens op een rijtje:
0-100km/h: 6.5s
0-1000m: 26.7s
166kW/225pk
300Nm
90% koppel (270Nm) tussen 2000 en 6000min-1 !!!
elektrische variabele stuurbekrachtiging
312x28 mm schijfremmen voor met vierzuiger remklauwen
300x11mm schijfremmen achter
18" lichtmetalen wielen
dubbel uitgevoerd uitlaatsysteem met verchroomde sierstukken

Produktie vindt net als de andere sportwagens plaats in Dieppe. In de voormalige Alpine fabriek. Heden ten dage het Renault Sport hoofdkwartier.

Megane Scenic 2.0T

Ook de Megane Scenic wordt een van meer motorvermogen voorzien. Dit om klanten te van een alternatief voor Opel's Zafira OPC te kunnen voorzien.

Er zijn nog geen prestatiecijfers gemeld.

De gegevens op een rijtje:
motortype F4Rt 776
121kW/165pk @ 5000min-1
270Nm @ 3500min-1
bxs 82.7 x 93
compr. 9.5:1
Nissan NDO zesbak
V1000 per versnelling
8.39
15.11
22.63
29.17
36.31
43.65



HOUD DIT TOPIC SCHOON, MAAK AUB EEN ANDER CHATTOPIC AAN !

Dit houdt het overzichtelijk. Nieuws in 1x voor je neus en daarna op een andere pagina fijn ouwehoeren.
Laatst gewijzigd door speedline op ma 10 nov 2003 22:39, 7 keer totaal gewijzigd.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Renault heeft de specificaties van haar nieuwste Dieselmotor bekend gemaakt. Het betreft de 100pk 1.5dCi.

1.5dCi 100 K9K
1461cm³
bxs 76x80.5mm
compr. 18.8:1
2kl./cil.
sferische (bol) common-rail met 1600Bar inspuitdruk
100pk @ 4000min-1
200Nm @ 1900min-1
koppel boven 2500min-1 = +25% !
VNT variable nozzle turbo

Deze motor heeft een maximum cilinderdruk van 170Bar ten opzichte van de 160Bar bij de 60kW/82pk-185Nm versie. Volgens Renault levert dit een betere gaspedaalreactie op op hoge snelheid.

Voor zover ik begrepen heb heeft deze motor nu een ander model zuiger van hogere kwaliteit en zuigerbodemkoeling.

JR5 120 transmissie met kabelschakeling. Deze transmissie werd voor het eerst ingezet in de Megane II. Deze bak heeft ook een hydraulisch bediende koppeling.

De V1000 per versnelling:
8.70km/h in 1
15.84km/h in 2
24.55km/h in 3
33.39km/h in 4
42.90km/h in 5
Laatst gewijzigd door speedline op ma 12 jan 2004 13:46, 5 keer totaal gewijzigd.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Clio 2 modeljaar 2004.

De laatste facelift voor de algeheel nieuwe Clio komt in 2004. En bestaat uit een milde facelift met onder andere een geretoucheerde voor en achterbumper.

Het belangrijkste nieuws is echter dat de
Renault Sport Clio 2.0 16v voor de laatste facelift ook een work over heeft gehad.

Het motorvermogen is nu tot 131.5kW/182pk gestegen. Het koppel blijft gelijk maar wordt nu bij een lager toerental geleverd. 200Nm vanaf 5250min-1 ipv 5400min-1. (131.5kW = echter 179pk volgens de norm.) Maar alle franse fabrikanten overdrijven. Het oude model had ook 124kW. Dit was geen 172pk maar 169pk. Maar toch minimaal 10 pk erbij!

De auto rolt voortaan op Michel Pilot Exalto 205/45-16 banden in combinatie met een nieuw model velg. Er kan nu optioneel een Renault Sport sportonderstel worden geleverd. Dit is bedoeld voor de echte sportieveling.

De voorschermen zijn breder geworden. Ook hebben de voor en achterbumper een kleine aanpassing gekregen. De voorbumper kan tegen meerprijs worden voorzien van een spoilerlip die zorgt voor een betere stabiliteit op hoge snelheid. Er kan tegen meerprijs voor een langere en hogere of een race achterspoiler worden gekozen. Het uitlaatsysteem is gebaseerd op dat van het V6 model met dubbele chromen uitlaatmond.
Laatst gewijzigd door speedline op vr 14 nov 2003 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Phase 3 Clio "RS"

De Phase 3 Clio RS heeft een verregaang gewijzigd onderstel ten opzichte van zijn Phase 1 en Phase 2 broers. Deze zijn interessant om onder de loep te nemen.

De wielbasis is vergroot met 13mm naar 2485mm. Dit vergroot de (rechtuit)stabiliteit en maakt het makkelijker om uitbreken op te vangen en te corrigeren. Dit is een maatregel die bij de Clio V6 Phase 2 nog extremer doorgevoerd wordt. De spoorbreedte van de vooras is vergroot met 12mm. De achteras met 16mm. Dit zorgt voor een betere stabiliteit. De tendens van de achteras om een stap opzij te zetten zal minder zijn omdat deze nog verder vergroot is tov de vooras. In het algemeen levert de vergrote spoorbreedte hogere bochtsnelheden op. De stabilisatorstang is dikker geworden. 24 i.p.v. 22mm. Dit zorgt voor meer onderstuur en een stabielere veiligere auto om te rijden voor "hamfisted drivers" zoals ze zo mooi zeggen in Engeland... :D De vooraswielgeometrie is ook gewijzigd om meer stuurgevoel te kweken. Het caster (de hoek van de veerpoot in zijaanzicht) is vergroot naar 3 graden. Dit zorgt voor meer negatief camber op het belaste buitenste wiel tijdens insturen. De veerhardheid is met 10% verhoogd. Dit zorgt voor een snellere reactie op stuurbewegingen. De auto veert minder ver in en begint eerder met insturen ipv rollen om de lengteas. De verbinding tussen fusee en onderste draagarm is 15% sterker geworden om zorg te dragen voor minder vervorming en dus een meer precieze wielgeleiding. De nieuwe Pilot Exalto's zijn nu 10mm breder voor meer totale grip. De bandwang in het speciaal en de totale constructie zijn versterkt voor meer stuurprecisie. De band vervormd minder onder last en zal dus eerder een andere richting op te dwingen zijn. De zijkanten van het profiel hebben meer plat rubberoppervlak voor meer grip in droge omstandigheden.

Voor de echte piloten is er een nog beter sportonderstel. Dit is dezelfde specificatie als het onderstel van de "Jean Ragnotti" of "Cup 172" versie. Dit onderstel is 3mm verlaagd en heeft hardere vering en demping voor optimale controle. Er worden speciale fusees toegepast, met een groter wiellager, die zijn afgeleid van de Coupe versie. De spoorstang armen op de fusees zijn lager gezet voor optimale stuurhuishoogte en een optimaal stuurgevoel. De vooras heeft 20% stijvere veren gekregen (ik weet alleen niet of het t.o.v. Phase 2 of deze Phase 3 is!?) en een bijpassende (niet onthulde) demperinstelling. De achterasveren zijn 15% stijver geworden en de demperinstelling 10% harder. Deze afstelling in combinatie met een dunnere (Phase 2) stabilisatorstang zorgt voor minder onderstuur en meer overstuur bij gas los. De auto zal beter op commando te plaatsen zijn en is dus in principe bedoeld voor de gevorderde bestuurder... :worship: Let op dat er speciale Michelin Pilot Exalto's worden toegepast bij dit onderstel. Alhoewel hetzelfde qua uiterlijk hetzelfde is de bandwang en constructie nog stijver voor nog meer stuurprecisie. Ook de compound is nog wat zachter wat voor een 10% hogere bochtsnelheid zorgt!!! :p Dit onderstel wordt gecomplementeerd door speciale bijbehorende koolstofkleurige velgen.

Renault Sport ROX (Y)
Laatst gewijzigd door speedline op di 13 jan 2004 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

graag geen chat hier.
Plaats reactie