het volgende gebeurde mij vandaag en is al eens eerder gebeurt bij iemand anders.
het gaat over de oude williams van merijnv.
wat is er eerder gebeurt met deze auto.
op het circuit van lelystad bij het bochtenwerk is de aandrijfas aan de linker zijde uit de versnellingsbak gekomen en klem komen te zitten tussen de bak en de naaf.
de as heeft toen de vernellingsbak naar rechts gedrukt en de motor van zn steunen afgebroken.
dit gebeurde bij de eigenaar voor mij en die heeft alles toen weer laten vervangen,en is er weer mee gaan rijden.
nog geen 600 km later loopt de borging van het diff eruit en komt het diff naar buiten met het gevolg...diff en aandrijfas kapot.
als het tenminste zo gegaan is(borging losgelopen)
de eigenaar was er zo ziek van dat hij de auto in de verkoop gooide nadat hij er al zeer veel geld in gestoken had..toen kocht ik hem(ik was van alles op de hoogte toen ik de auto kocht dus geen blaam voor de ex-eigenaar).
ik heb toen de aandrijfas en het diff vervangen en beter geborgt om loslopen te voorkomen.
we praten over de linker zijde van de auto/bak.
wat gebeurde mij net..ik had nog nergens last van gehad tot net.
ik kom vrij hard aanrijden en gooi de auto vol een bocht in LINKS af.
het geluid dat ik toen hoorde was net alsof mijn motor wederom van zn steunen af werdt gedrukt.
ik denk zelf dat de aandrijfas links klem zat tussen bak en naaf en gelukkig weer terug schoot in het diff.(vermoed ik)
ik konhierna ook gewoon weer verder rijden.
nu is het zo dat ik een versnellingsbak van een MEGANE in mijn willie heb zitten(op aanraden van achterberg)
ik denk zelf(en merijn zei ook zoiets) dat de bak aan de linker kant korter is dan een standaard bak en dit betekent dan dat de aandrijfas dus te kort zou zijn.
als de bak inderdaad korter/smaller/kleiner is.
stel ik neem een bocht naar links.
de auto gaat overhellen naar rechts
meer druk op het rechter voorwiel
de linker kant komt een beetje los van de grond(zo hard ging het wel)
de veerpoot links gaat in uiterste stand naar beneden
de linker as zou in theorie dan langer moeten worden om de zelfde lengte in de bak/diff te moeten blijven.
stel deze as is te kort doordat de bak korter is.
de as kan dan uit de bak/diff komen en klem komen te zitten bij het neerkomen van het linker wiel.
mijn vragen zijn:
iemand een andere optie voor het probleem.
rijden hier nog meer mensen met een willie met een magane bak
hebben deze niet de genoemde problemen
en kent iemand de genoemde problemen.
wie wil evt zijn willie naast de mijne zetten om een aantal afstanden onderling te kunnen vergelijken.
ik woon in de buurt van Hilversum
ik ga in ieder geval zoeken en meten wat bij mij de afstand naaf naar bak is en wat deze problemen kan veroorzaken.
mijn dank vast
groeten Marcel
ps: sorry voor het lange verhaal.
hulp gevraagd bij probleem williams....gevonden
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de as van een 19 16V net ietsje langer als die van een willie. Mischien de moeite om dat verschil uit te zoeken, mischien is het voldoende om die "te korte" megane bak te compenseren, ik noem maar wat.
Gr Bart
Gr Bart
-
hmm een megane bak eronder en dan de verkeerde as gemonteerd hmmm.
ps snap niet hoe dat ding er uit kan lopen heb ze zelf in en eruit gehaald bij de 19 en als je weet hoe dat zit dan moet er toch een erg grote speling zitten ergens of zie ik dat verkeerd.
ps snap niet hoe dat ding er uit kan lopen heb ze zelf in en eruit gehaald bij de 19 en als je weet hoe dat zit dan moet er toch een erg grote speling zitten ergens of zie ik dat verkeerd.
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
smailliw
bedankt voor je aanbod.
woon je een beetje in de buurt.
als de naafspiebanen en bakaansluiting van een 19 16v en williams gelijk zijn dan kan ik die 2 inderdaad wel eens naast elkaar leggen.
bij montage van de nieuwe as zat er niet een speling/ruimte oid op de as waarvan ik dacht dat het niet goed zou zijn...niet meer dan de andere assen die ik monteer op mn werk.
vandaar de montage van een orginele willie as.
wat ik nog niet in mijn verhaal had gezet was dat toen het hele verhaal gebeurde het toerental flink omhoog schoot en het leek of hij in zn vrij stond.
dit kan heel goed als de as uit de bak is natuurlijk.
de rest ook bedankt voor jullie reacties
bedankt voor je aanbod.
woon je een beetje in de buurt.
als de naafspiebanen en bakaansluiting van een 19 16v en williams gelijk zijn dan kan ik die 2 inderdaad wel eens naast elkaar leggen.
bij montage van de nieuwe as zat er niet een speling/ruimte oid op de as waarvan ik dacht dat het niet goed zou zijn...niet meer dan de andere assen die ik monteer op mn werk.
vandaar de montage van een orginele willie as.
wat ik nog niet in mijn verhaal had gezet was dat toen het hele verhaal gebeurde het toerental flink omhoog schoot en het leek of hij in zn vrij stond.
dit kan heel goed als de as uit de bak is natuurlijk.
de rest ook bedankt voor jullie reacties
Bakhuizen zijn hetzelfde, probleem klinkt mij onbekend, als zijnde een probleem met een te korte as. Enige wat ik me dan zou kunnen indenken is dat er een as van een 16V in zit ipv een as van een williams. Motorsteunen zijn allemaal wel in orde? Heb zelf ook met een megane bak rondgereden in een cupclio met williams voortrein, mag echt geen probleem zijn. Als ie al kort zou zijn dan kun je het ook zien een asrubbertje, dit zou dan ook zwaar onder spanning moeten staan. Weet niet wanneer je het precies hoorde maar op het moment dat je flink optrekt en de wielen gedeeltelijk doorspinnen, dan krijgt de aandrijflijn flinke klappen te verduren...
-
- Car: Renault Clio III RS
wat is het verschil tussen een groep a en een groep nClio-16v.com schreef:Groep A of N baksteunen zijn misschien ook nog wel een leuke optie. Dan heb je iig minder last van een "schuivend" blok
baksteun?
Volgens mij zijn groep A steunen nog harder en stugger (misschien ook nog wel lichter) Maar exact weet ik het niet. Het is iig stugger dan origineel.ant1 schreef:wat is het verschil tussen een groep a en een groep nClio-16v.com schreef:Groep A of N baksteunen zijn misschien ook nog wel een leuke optie. Dan heb je iig minder last van een "schuivend" blok
baksteun?
-
ik ben het niet 100% zeker maar dacht dat het GR.N was.
Als de bak daadwerkelijk korter zou zijn, dan zou je baksteun linksvoor ook niet goed moeten uitkomen met de bevestiging hiervan aan het chassis. Ten tweede zou Achterberg het dan niet hebben aangeraden om deze te monteren zonder te vertellen dat er een andere as in zou moeten.
Mocht de bak dus wel korter zijn (of jij hebt een tekorte as van een andere clio van een ander type??) dan kan de 3kop (geen idee hoe het heet) tever uit de bak worden getrokken zodat deze gaat kloppen op de rand van de bak zeg maar. Komt ie zo ver naar buiten dat er naast kan komen dan zou dit genoeg kracht kunnen geven om het gehele blok een zetje naar rechts te geven met alle gevolgen van dien.
Zo had ik ooit eens een tekorte rechteras gemonteerd< wat ik niet wist natuurlijk. Tijdens een snelle bocht brak de 3kop los uit het huis waar ie inzit (aan de bak zijde) Daarna toen de auto weer recht kwam te staan drukte het huis van de as en de 3 kop tegen mekaar waardoor mn blok werd opgetild en de rechtermotorsteun afbrak.
Wat jij denk kan dus wel gebeurd zijn.
Ik weet niet hoe alles heet, dus probeer ik het een beetje te omschrijven , hopelijk begrijpen jullie het
Mocht de bak dus wel korter zijn (of jij hebt een tekorte as van een andere clio van een ander type??) dan kan de 3kop (geen idee hoe het heet) tever uit de bak worden getrokken zodat deze gaat kloppen op de rand van de bak zeg maar. Komt ie zo ver naar buiten dat er naast kan komen dan zou dit genoeg kracht kunnen geven om het gehele blok een zetje naar rechts te geven met alle gevolgen van dien.
Zo had ik ooit eens een tekorte rechteras gemonteerd< wat ik niet wist natuurlijk. Tijdens een snelle bocht brak de 3kop los uit het huis waar ie inzit (aan de bak zijde) Daarna toen de auto weer recht kwam te staan drukte het huis van de as en de 3 kop tegen mekaar waardoor mn blok werd opgetild en de rechtermotorsteun afbrak.
Wat jij denk kan dus wel gebeurd zijn.
Ik weet niet hoe alles heet, dus probeer ik het een beetje te omschrijven , hopelijk begrijpen jullie het

Mrtn = Maarten
-
klopt, kan nog n keer het artikel nummer voor je opzoeken als je wilt.Zeeuw schreef:Gr N.
Ik verdenk toch de motorsteunen.
Voor merijn hem verkocht heeft was het blok al een keer uit zijn steunen gekomen. Toen was er iets mis met de org. willy bak. Hij heeft het toen bij achterberg laten maken en die megane bak erin laten zetten.
Daarna ging ie de verkoop in.
Er staat me niet bij van dat ook de motorsteunen zijn vervangen.....
Sterkere steunen zou ik zowiezo monteren met het vermogen wat die auto heeft!
Misschien is het slim om acherberg te bellen en te vragen of hij een idee heeft wat er mis kan zijn. Hij heeft per slot van rekening alles eronder gezet.
Voor merijn hem verkocht heeft was het blok al een keer uit zijn steunen gekomen. Toen was er iets mis met de org. willy bak. Hij heeft het toen bij achterberg laten maken en die megane bak erin laten zetten.
Daarna ging ie de verkoop in.
Er staat me niet bij van dat ook de motorsteunen zijn vervangen.....
Sterkere steunen zou ik zowiezo monteren met het vermogen wat die auto heeft!
Misschien is het slim om acherberg te bellen en te vragen of hij een idee heeft wat er mis kan zijn. Hij heeft per slot van rekening alles eronder gezet.
-
Zeeuw schreef:Gr N.
Denk ik, weet het niet zeker. Ik kan mis zijn
Nog even nagegaan: bij groep N heb je alleen andere steunen die stugger zijn (oa de foto hierboven van de onderste steun) Bij groep A steunen hangt de motor niet meer in de steunen, maar staat deze echter op het subframe. Je hebt dan bij 0 speling op je motor. Dit hebben wij ook gehad bij 1 van onze rally auto's. Geen MM speling op de motor.Clio-16v.com schreef:Volgens mij zijn groep A steunen nog harder en stugger (misschien ook nog wel lichter) Maar exact weet ik het niet. Het is iig stugger dan origineel.ant1 schreef:wat is het verschil tussen een groep a en een groep nClio-16v.com schreef:Groep A of N baksteunen zijn misschien ook nog wel een leuke optie. Dan heb je iig minder last van een "schuivend" blok
baksteun?
Herstel:Mickael schreef:Voor merijn hem verkocht heeft was het blok al een keer uit zijn steunen gekomen. Toen was er iets mis met de org. willy bak. Hij heeft het toen bij achterberg laten maken en die megane bak erin laten zetten.
Nadat het blok eruit was geweest en de bak vervangen en de aandrijfassen vervangen en de koppelingsplaat, de distributieriem en nog een aantal andere zaken, ondekte ik een vreemde ruis in de nieuwe bak.(lees de megane bak)
Het viel mij daarnaast op dat de ruimte tussen de motor en het rechter shutbord nogal krapjes was.
Achterberg heeft aangegeven dat de meganebak perfect in orde was, maar dat deze gewoon anders klinkt als een Willybak wanneer je hem in z'n vrij trapt. Een bepaalde resonantie die een andere ruis gaf.
Hij vroeg zich zelf af of de moter van z'n plek gekomen was, of dat ie gewoon teveel naar rechts gemonteerd was en heeft hem opnieuw gemonteerd, waarbij een motorsteun vervangen is voor een groep N en een extra motorsteun geplaatst is voor meer stabiliteit.
Heb alleen de onderdelen betaald de rest was service, omdat het blok er net uit was geweest.
Heb daarna geen problemen meer gehad. Maar ik heb geen idee wat voor blijvende schade op de bak is achtergebleven na het lelystad avontuur.
Daarnaast weet ik niet of wel telken Williams aandrijfassen zijn gemonteerd bij het vervangen van kapotte aandrijfassen. Ik heb ze in elk geval wel orgineel laten monteren, maar echt veel vertrouwen in de Renault dealer heb ik zelf niet. Maar goed iedereen heeft andere ervaringen.
T.a.v. 19 aandrijfassen, ik heb gehoord, maar dit heb ik niet kunnen verifieren, dat r19 16v en willie assen exact hetzelfde zijn, echter de willie-assen duurder.
Misschien moet je het probleem eens aan achterberg voorleggen.
-
- Car: Renault Clio III RS
deze motorsteun is te verkrijgen bij mabo tuning tel:0651373846Florus schreef:Graag als het kan,enig idee wat de steun ongeveer kost en waar te krijgen.Robert dB. schreef:klopt, kan nog n keer het artikel nummer voor je opzoeken als je wilt.Zeeuw schreef:Gr N.
http://www.superkitcar.nl/mabo/mabotuning.html
gr antoine
probleem gevonden
gisteren de willie op de brug gezet en het linker voorwiel eraf gehaald.
aangezien mijn vermoeden uitging naar de linker aandrijfas ben ik daar begonnen met de zoektocht.
en in 1 keer raak.
ik heb de situatie dat het gebeurde een beetje nagebootst.
auto op bokken gezet..de voorwielen los en uitgeveerd.
toen het voorwiel in de stuurstand naar links gezet en de binnenste aandrijfas hoes los gehaald en terug getrokken.
de as voorderest nog wel gemonteerd laten zitten.
en wat zag ik...de bovenste rol van de as stak meer dan helft uit het diff.huis.
toen de naafmoer losgedraaid ,en ik kon de as 2,9 cm terug drukken het diff.huis in.
dus....as bijna uit het diff en toch ruimte genoeg de bak in.
as gedemonteerd en opgemeten en het aantal tanden van de buitenste homokineet geteld.
toen naar de onderdelen leverancier gegaan en alle aandrijfas boeken naast elkaar gelegd.
toen we bij de renault 19 16v uitkwamen bleek er 1 as tussen te zitten die 2 cm langer is en hetzelfde aantal tanden heeft gelijk aan de williams.
dus de as besteldt en vanmorgen gemonteerd.
alles paste perfect en ik kon gaan proef rijden
naar een paar keer de bocht naar links zo hard genomen te hebben zodat de achterkant uitbrak had ik wel het idee dat het goed zat.
op de weg naar huis vanmiddag ook nog een paar bochten vol genomen zonder rare dingen en/of geluiden dacht ik dat het wel goed zou zitten.
dus...ik ben zeer blij mag ik wel zeggen.
waarschijnlijk zijn alle problemen bij de vorrige eigenaar en bij mij alleen veroorzaakt door een te korte aandrijfas waar achterberg ,een renault dealer en ook ik in de eerste instantie over heen hebben gekeken.
de oude eigenaar kon hier ook niets aan doen en heeft dus geen rare dingen gedaan met de auto wat dit veroorzaakt zou hebben.
de steunen ging ik niet vanuit aangezien er een extra baksteun en een groep n steun onder zitten en dit allemaal nog heel was.
ik hoop dus dat alles nu opgelost is en dit probleem weg blijft(andere ook graag).
iedereen bedankt voor de aangeboden hulp en het meedenken.
groeten
Marcel
ps: bartv je had dus toch gelijk over de 19 as
gisteren de willie op de brug gezet en het linker voorwiel eraf gehaald.
aangezien mijn vermoeden uitging naar de linker aandrijfas ben ik daar begonnen met de zoektocht.
en in 1 keer raak.
ik heb de situatie dat het gebeurde een beetje nagebootst.
auto op bokken gezet..de voorwielen los en uitgeveerd.
toen het voorwiel in de stuurstand naar links gezet en de binnenste aandrijfas hoes los gehaald en terug getrokken.
de as voorderest nog wel gemonteerd laten zitten.
en wat zag ik...de bovenste rol van de as stak meer dan helft uit het diff.huis.
toen de naafmoer losgedraaid ,en ik kon de as 2,9 cm terug drukken het diff.huis in.
dus....as bijna uit het diff en toch ruimte genoeg de bak in.
as gedemonteerd en opgemeten en het aantal tanden van de buitenste homokineet geteld.
toen naar de onderdelen leverancier gegaan en alle aandrijfas boeken naast elkaar gelegd.
toen we bij de renault 19 16v uitkwamen bleek er 1 as tussen te zitten die 2 cm langer is en hetzelfde aantal tanden heeft gelijk aan de williams.
dus de as besteldt en vanmorgen gemonteerd.
alles paste perfect en ik kon gaan proef rijden
naar een paar keer de bocht naar links zo hard genomen te hebben zodat de achterkant uitbrak had ik wel het idee dat het goed zat.
op de weg naar huis vanmiddag ook nog een paar bochten vol genomen zonder rare dingen en/of geluiden dacht ik dat het wel goed zou zitten.
dus...ik ben zeer blij mag ik wel zeggen.
waarschijnlijk zijn alle problemen bij de vorrige eigenaar en bij mij alleen veroorzaakt door een te korte aandrijfas waar achterberg ,een renault dealer en ook ik in de eerste instantie over heen hebben gekeken.
de oude eigenaar kon hier ook niets aan doen en heeft dus geen rare dingen gedaan met de auto wat dit veroorzaakt zou hebben.
de steunen ging ik niet vanuit aangezien er een extra baksteun en een groep n steun onder zitten en dit allemaal nog heel was.
ik hoop dus dat alles nu opgelost is en dit probleem weg blijft(andere ook graag).
iedereen bedankt voor de aangeboden hulp en het meedenken.
groeten
Marcel
ps: bartv je had dus toch gelijk over de 19 as
Thanks for info.ant1 schreef:
deze motorsteun is te verkrijgen bij mabo tuning tel:0651373846
http://www.superkitcar.nl/mabo/mabotuning.html
gr antoine

Gelukkig dat het opgelost is 

Ik ben blij dat het opgelost is.
Echter, ik heb deze problemen niet gehad, dus ik vraag me nog steeds af of de Renault-dealer die Djurre's bak heeft gereviseerd er niet per ongeluk 1.8 16v aandrijfas heeft opgezet.
Echter, ik heb deze problemen niet gehad, dus ik vraag me nog steeds af of de Renault-dealer die Djurre's bak heeft gereviseerd er niet per ongeluk 1.8 16v aandrijfas heeft opgezet.
dat denk ik niet.
want ik heb er een orginele willie as in gehad en die was te kort dus de dealer heeft dat waarschijnlijk ook gedaan.
de fout zit hem denk ik al bij achterberg.
die weten misschien niet dat er een 19 16v as in moet bij een megane bak...of misschien ook wel.
maakt allemaal niet meer uit.
ik ben blij dat het op gelost is(ik heb er geen last meer mee gehad in ieder geval).
maar al met al wel lullig voor Djurre....als dat al bekent was geweest bij hem had hij er misschien nog in gereden....maar dan had ik hem niet gehad....
maar in ieder geval waar de fout zit en bij wie probeer ik nog wel achter te komen om deze mensen misschien toch nog op de hoogte te brengen van dit probleem....misschien kunnen ze er in de toekomst iets mee bij iemand anders.
maar al met al ben ik zeer blij met de auto en dat wordt elke keer als ik er mee rijdt meer.
want ik heb er een orginele willie as in gehad en die was te kort dus de dealer heeft dat waarschijnlijk ook gedaan.
de fout zit hem denk ik al bij achterberg.
die weten misschien niet dat er een 19 16v as in moet bij een megane bak...of misschien ook wel.
maakt allemaal niet meer uit.
ik ben blij dat het op gelost is(ik heb er geen last meer mee gehad in ieder geval).
maar al met al wel lullig voor Djurre....als dat al bekent was geweest bij hem had hij er misschien nog in gereden....maar dan had ik hem niet gehad....
maar in ieder geval waar de fout zit en bij wie probeer ik nog wel achter te komen om deze mensen misschien toch nog op de hoogte te brengen van dit probleem....misschien kunnen ze er in de toekomst iets mee bij iemand anders.
maar al met al ben ik zeer blij met de auto en dat wordt elke keer als ik er mee rijdt meer.
Ik ben blij dat ie weer door een liefhebber wordt bereden, die niet voor 1 gat te vangen is.
(Ennuh, laat hem niet uitfikken he???
)
(Ennuh, laat hem niet uitfikken he???
Perfect zo,n baksteun,ff rondgebeld en JLtuningClio-16v.com schreef:Groep A of N baksteunen zijn misschien ook nog wel een leuke optie. Dan heb je iig minder last van een "schuivend" blok

-
aha ik begrijp hieruit dat ik niet de renault nummers er bij hoef te zoeken voor je?