Ongewild hogere turbodruk

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Ik ben vanavond even aan het crossen geweest met mijn GTT.. ging allemaal weer erg goed (Y)

Alleen ik vond hem al wat HARD gaan.. en met hard bedoel ik ook HARD!! met een grote H :p

Nu heb ik geen verlichting in mijn turbodruk meter zitten dus ik heb mijn telefoon er maar even bij gehouden en tot mijn grote verbazing zag ik mijn meter tot de 1.0 bar schieten.. nu is dat voor even wel LEUK!! maar dat wil ik zeker niet blijven rijden ik heb namelijk niets aan mijn blok gedaan, die is nog lekker standaard (behalve K&N vervangingsfilter enz)

Nu wil ik wel eens weten hoe dat zo plotseling kan.. dat mijn druk hoger is.. Hij stond namelijk altijd keurig op 0.8bar. Komt dit doordat de veer wat slapper wordt??...
En het terugschroeven van de druk.. kan dat gewoon door het stangetje naar de wastegate wat terug te draaien??

Ik heb dit topic in de chat geplaatst omdat ik er zoveel mogelijk van wil weten en ook wat jullie ideen zijn over het rijden op zoveel druk.. dus alle opmerkingen zijn welkom :D
don't be a fool, wrap your tool
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Dan is dit topic ook wel handig voor mij! Want ik heb een te lage turbodruk (0,35 bar). Actuator moet getest worden, maar dat kan alleen met compressor, en ja, wie heeft nou zo'n ding...

Dat stangetje voor de wastegate is inderdaad voor het instellen van de druk, maar als je eerst met normale druk hebt gereden, en toen, terwijl je er niks aan deed, de druk veranderde naar hoger, lijkt me er toch iets versleten gegaan ofzo.
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

up up :D
don't be a fool, wrap your tool
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

up up :D
don't be a fool, wrap your tool
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Als je met een standaard blokkie op 1 bar druk rijd geeft dit vrij weinig....!
Je moet wel eff kijken hoe je de meter aangesloten hebt, of je de druk meet onder de gasklep, of erboven.
Als je dus boven de gasklep op 1 bar rijd, is dit redelijk safe, zou alleen even je carb. aan passen, met een grotere hoofdsproeier, en je kunt veilig hard gaan.... :)
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Vermits het 'savonds kouder is ,heb ik met mijn open filter ook een 0.1 tot 0.2 meer druk dan tegenover de zomer(warmte )tegenover koelere lucht
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Ik heb mijn drukmeter aangesloten ehhmm "boven de gasklep dacht ik" hij zit namelijk gewoon op de bestaande slangen die anders achter je dashbord gaan..
Ik heb simpelweg mijn dashbord er even uitgehaald en het slangetje verlengd naar mijn meter.

Het blok kan het dus wel aan, met standaard koppakking, bouten enz.. Oke dat is wel mooi, want zo hard is toch wel heeeelll errug GAAF :smoke:
Ik kan er natuurlijk ook een bleedvalve tussen zetten, dat ik gewoon op 0.8 ga rijden en af en toe is omhoog zetten naar 1.0bar.
don't be a fool, wrap your tool
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Een bleedvalve is best wel lekker hoor, en handig...!
Ik heb er zelf ook een bleedvalve tussen, kan onder de kap de minimum / maximum druk regelen, tot hoever ik hem in mn dashboard op kan schroeven..!

Ik heb nu met kraan dicht 0.8 bar, en als ik m volledig open draai, levert mn turbootje 1.3 bar..... :p
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

owja, heb zelf ook een extra druk meter ingebouwd, en het verschilt weldegelijk onder of boven de gasklep...!

1.3 bar boven de gasklep = 1.0 bar onder de gasklep

:wink:
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Aha das handig om te weten thx :)

Ik ben nu net weer even gaan rijden met dit warme weer.. en waarachtig de druk komt niet hoger dan de 0.8 :smoke:
Misschien dat ik het verkeerd heb gezien, maar hij ging gister wel zoooo erg hard.. Ik denk dat het wel degelijk met de temp te maken heeft hoe mijn autootje presteerd, want volgens mij is het zo dat er vooral dan s'avonds meer zuurstof in de lucht zit ofzo.

In ieder geval is het weer in orde :D en een bleedvalve moet er ook maar eens tussen (na de APK)

Maar Ivo8hoven ik dacht dat jij allemaal spullen te koop had.. ik heb je een mail gestuurd voor die traanplaat mattenset, maar geen antwoord gehad nog ? :beer:
don't be a fool, wrap your tool
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

het verschil tussen boven en onder de gasklep is met een goeie carb (groep A) ongeveer 0.2 bar.

en idd, als het koud is savonds/snachts loopt ie helemaal lekker. ga maar eens rijden met een graad of 6 buiten en een beetje mist, dan gaat ie als een kogel. 8)
Immer wieder die verdammte Holländer
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Misschein een domme vraag, maar bij mijn turbodruk meter staan geen getalletjes. alleen streepjes. Wat is 0.8 en wat is 1.0 bar?
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

einde rode gebied (wijzer plat horizontaal) = 1.2 bar

begin rooie gebied = 0.9 bar

2 streepjes voor het rooie gebied = 0.7 bar

dit alles is gemeten boven de gasklep.
Immer wieder die verdammte Holländer
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

. die van mij komt uiterlijk tegen het rooie gebied aan, dus dat is +- 0.9 en veilig.

Ik weet niet op hij boven of onder gemeten wordt, maar ikzelf heb niets aangepast, dus ik neem aan dat het op de standard plek zit.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

standaard = boven

als je m onder wil meten, knip je je vacuum slang door die naar je ontsteking gaat, plaats een extra meter en voila, men mete ook de onderdruk (= vacuum)
Immer wieder die verdammte Holländer
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Dat is ook de slang die al een keer is doorgeknipt voor de dumpvalve. toch?
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

psies, jij wint een koelbox :D
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hoe kouder hoe harder dus mischien heb je nog wat een koelbox :D

met luchtgekoelde brommertjes merk je dat verschil nog veel meer vind ik, is wel leuk :)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik heb een max van 4 streepjes, en dat is 0,35 bar. Kan iemand van jullie trouwens met een compressor (als iemand die heeft) de actuator testen? De Reno garage kan dat niet, dus vraag me af wie dat wel kan. Wie weet is er wat mis mee, want ik wil wel op normale druk rijden. 0,35 bar trekt wel op, maar niet bepaald dat je zegt "yes ik blaas vooruit".
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Maak nou gewoon even een afspraak met JL Tuning in Rotterdam, en ga daar gewoon een keer langs, ik weet zeker dat ie alles voor je fivt..... :wink:

Hij is 6 dagen per week daar op de zaak, zelfs op zondag dus......!

0629-57 19 50

Succes :smoke:
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

dubbel fris ik ga over 2 weken heen rij dan met die super exspres van je mee
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ivo8hoven schreef:Hij is 6 dagen per week daar op de zaak, zelfs op zondag dus......!
logisch :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

:s ........?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ivo8hoven schreef::s ........?

de logica achter "dus" ontgaat mij volledig
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

nou, er staan alleen maar leestekens achter dus?
Immer wieder die verdammte Holländer
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

-Ray- schreef:einde rode gebied (wijzer plat horizontaal) = 1.2 bar

begin rooie gebied = 0.9 bar

2 streepjes voor het rooie gebied = 0.7 bar

dit alles is gemeten boven de gasklep.
vreemd bij mij is dat precies gemeten onder de gasklep :)
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Maar toen de r5 gt turbo standaard werden afgeleverd reden zij dus met 0.67bar turbodruk gemeten BOVEN de gasklep.

Dat zou dis betekenen dat als je auto nog helemaal standaard rijd en je zou ONDER de gasklep gaan meten dat je op ongeveer 0.4/0.5bar zou rijden ?? :p

Maar wat is nu de betrouwbaarste meting.. volgens mij is dat ONDER de gasklep toch? :)
don't be a fool, wrap your tool
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

GTT__Geert schreef:Maar toen de r5 gt turbo standaard werden afgeleverd reden zij dus met 0.67bar turbodruk gemeten BOVEN de gasklep.

Dat zou dis betekenen dat als je auto nog helemaal standaard rijd en je zou ONDER de gasklep gaan meten dat je op ongeveer 0.4/0.5bar zou rijden ?? :p

Maar wat is nu de betrouwbaarste meting.. volgens mij is dat ONDER de gasklep toch? :)
Bij de vermogensmeeting, was dat dan onder de gasklep gemeten? Als jij dan gelijk hebt, is mijn blok nog superstandaard :)
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

GTT__Geert schreef:Aha das handig om te weten thx :)

Ik ben nu net weer even gaan rijden met dit warme weer.. en waarachtig de druk komt niet hoger dan de 0.8 :smoke:
Misschien dat ik het verkeerd heb gezien, maar hij ging gister wel zoooo erg hard.. Ik denk dat het wel degelijk met de temp te maken heeft hoe mijn autootje presteerd, want volgens mij is het zo dat er vooral dan s'avonds meer zuurstof in de lucht zit ofzo.

In ieder geval is het weer in orde :D en een bleedvalve moet er ook maar eens tussen (na de APK)

Maar Ivo8hoven ik dacht dat jij allemaal spullen te koop had.. ik heb je een mail gestuurd voor die traanplaat mattenset, maar geen antwoord gehad nog ? :beer:
Ik weet wel dat de GTT met mist meer vermogen levert dan bij normaal weer; betere koeling, andere samenstelling lucht (vochtigheid). Maar ik denk dat dat voor de turbodruk niet moet uitmaken.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Plaats reactie