r5GTE (1.7MPi) 1900 toeren stationair (vragen met foto's)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Ik heb een vraagje is de stationair van een 5gte te regelen?

Ik heb namelijk het problem dat mijn gte 1900 toeren loopt. eerst was het goed, toen is mijn hele distributiegedeelte vervangen (rollen riem etc.) toen liep hij 1500 toeren stationair.

Toen kreeg ik de tip van le-man om mijn stationairluchtregelaar schoon te maken als die vies was en dat dat kon helpen. bij hem liep hij namelijk ongelijk en dat heeft hij door schoonmaken kunnen oplossen.

Dus dat heb ik net gedaan maar nu loopt hij dus 1900 toeren stationair.

En het is niet het stelschrofje voor aan bij de gaskabel want hij als de kabel terug valt komt hij daar niet eens tegenaan.

Dit moet toch te regelen zijn. dus als iemand weet hoe please vertel het me:D
Laatst gewijzigd door Ad van Haperen op vr 5 sep 2003 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Je gasklep blijft niet openstaan?
Mrtn = Maarten
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Ps. Le-man no hard feelings hoor vind het relaxt dat je me de tip gaf en helemaal dat je het met een foto hebt uitgelegd
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

anders begin eens met computer resetten (accu los). en je weet zeker dat alle lucht/vacuum slangen schoon zijn?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Mrtn schreef:Je gasklep blijft niet openstaan?
niet dat ik weet maar hoe kan ik daar achter komen?

als ik stationair loop trap het gas in en laat hem los komt hij ook weer op dat toerental uit.

en het maakt ook niet uit of hij warm of koud is
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Hooliead schreef: En het is niet het stelschroefje voor aan bij de gaskabel want hij als de kabel terug valt komt hij daar niet eens tegenaan.

Dit moet dus wel hè, bij stationair/gas los hoort je gasklep tegen het schroefje aan te komen.

Gaat je gaspedaal stroef, of de kabel in z'n behuizing, is de veer van je gasklep gaar, staat je kabel te strak, blablabla

Makkelijk te controleren, dus zeker de moeite waard :wink:

en anders wat Tom zei, even resetten die handel door een minuutje de + en - eraf te gooien....


Maar je stationair is niet te regelen zover ik weet
Mrtn = Maarten
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Tom schreef:anders begin eens met computer resetten (accu los). en je weet zeker dat alle lucht/vacuum slangen schoon zijn?
jep en ik heb alles al met remmenreiniger lopen inspuiten om te kijken of er ergnes een lek zat maar das niet het geval
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als je de lucht slang van je gasklephuis af haalt en dan start kun je gewoon zien in welke stand ie staat
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Tom schreef:als je de lucht slang van je gasklephuis af haalt en dan start kun je gewoon zien in welke stand ie staat
Inderdaad, je hoeft er niet eens voor te starten eigenlijk
Mrtn = Maarten
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

klopt
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

ok dan bedankt ik zal morgen eens ff kijken.

(is anders die gasklep te stellen?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hmmm, das een goeie. Gewoon effe kijken ofdat te stellen is. Maar mischien ligt het dan wel aan de kabel ofzo
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Nee, mocht ie een beetje open blijven staan, dan moet je kijken of ie wel dicht gaat als je je gaskabel loshaalt. Mocht ie dan nog blijven kieren kijken of je 'm met de hand kan dichtdrukken, zoja, dan zou je hem misschien moeten demonteren om schoon te maken, of de veer te vervangen oid..
Mrtn = Maarten
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

ok dan bedankt voor de tips.

als ik tijd heb kijk ik morgen even.

maar er is nergens een stelschroef (zoals ouderwets bij mijn scooters :lol: )
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

denk dat ik hier ook wel wat aan heb...:D
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

de mijne blijft ook 1500tpm draaien :(

gasklep is dicht, dus maar even kijken of er niet ergens een vacuumslangetje losligt :)
Mrtn = Maarten
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

waarom plaats je dit in het leden gedeelte, das toch niet handig?
Don't walk the grass... smoke it
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hoezo ledengedeelte??? ;)

:D
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

Hooliead schreef:Ps. Le-man no hard feelings hoor vind het relaxt dat je me de tip gaf en helemaal dat je het met een foto hebt uitgelegd
no problem! 8) wat het ook kan zijn is dat ie ergens vacuum zuigt! pakking lek?!? of je sensor bij je gas klep zit er niet goed op of is kapot.. moet je hem maar eens voor de gein los halen kijken wat ie doet(als het goed is gaat ie heel hoog lopen..)
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Marcel B. schreef:waarom plaats je dit in het leden gedeelte, das toch niet handig?
had ik hem in het ledengedeelte gezet?

dat was idd nie slim dan en ook niet de bedoeling
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

is het onderhand gelukt adje
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

nope niets kunne vinden en gasklep heb ik nog nie gekeken ben net trug van mijn werk zal zo eensgaan kijken
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tsssssss, schiet eens op man :smoke:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Tom schreef:tsssssss, schiet eens op man :smoke:
sorry ik zal het na het eten ff doen

is dat goed baas? :wink:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

vooruit dan...................... :beer:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Tom schreef:vooruit dan...................... :beer:
:worship: dankje :worship:
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Hooliead schreef:
Marcel B. schreef:waarom plaats je dit in het leden gedeelte, das toch niet handig?
had ik hem in het ledengedeelte gezet?

dat was idd nie slim dan en ook niet de bedoeling
Foei! ;)
Don't walk the grass... smoke it
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Ik heb net nog eens even me eigen on der de motorkap gegooit en heb een paar vragen over een paar dingen.

Ik heb overal foto's van gemaakt zozdat ik ook duidelijk kan maken wat ik bedoel :D

[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00737.JPG[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00738.JPG[/img]
foto's van de gaskleppen (die zitten goed volgens mij)

[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00736.JPG[/img]
wat is dit? en hij zit vast aan de gasklep volgens mij en de schroeven zitten in sleuven als ik deze zou verzetten zou dat zin kunnen hebben. (ik heb het nog niet gedaan omdat ik de onderste schroef niet los krijg maar akls jullie zeggen dat het daaraan kan liggen moet en zal hij los gaan.

[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00741.JPG[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00742.JPG[/img]
wat is zit voor plugje?
die zit om de slang heen (in het midden) om volgens mij de slang iets of wat dicht te knijpen. zou het kunnen als deze de slang niet genoeg dicht knijpt dat het daardoor komt?

[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00743.JPG[/img]
wat is dit en wat doet het?

[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00744.JPG[/img]
zou het kunnen als deze slang lek is dat hij daardoor zo hoog loopt? als ik deze namelijk vlakbij het bovenstaande kastje dichtknijp loopt hij veel lager stationair.

Ik ben benieuwd alvast bedankt voor de hulp!
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

1 na laatste plaatje is je ontsteking/bobine.

Die slang zou het aan kunnen liggen ja, direct vervangen. Weet niet meer hoe die heet, maar was wel redelijk van belang heb ik begrepen (iets met ontluchting). Het plugje is trouwens functieloos wat betreft het lopen van je motor. Is om bijv. 2 kabels samen doorheen te laten lopen of de kabel vast te zetten ergens tegenaan. Gaskleppen zien er dicht uit ja.

En dat potje met de schroef die niet los wil...is dat niet het luchtsensordingetje...? Die meet hoeveel lucht er door je inlaat gaat?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die eerste gasklep ziet er wel erg smerig uit vind ik. Effe schoonmaken kan geen kwaad.

Dat ding met dat rondje weet ik niet hoe het heet en ook net precies wat het doet. Wat ik wel weet is dat het van GM is en dat je horizontaal moet laten zitten, als je dat ding op zijn kop hangt dan loopt je blok nogal beroerd
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

jeroen.k schreef:1 na laatste plaatje is je ontsteking/bobine.

meen toch echt van niet
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

jeroen.k schreef: En dat potje met de schroef die niet los wil...is dat niet het luchtsensordingetje...? Die meet hoeveel lucht er door je inlaat gaat?
volgens mij zit daar iets van een schakelaar in die kijkt of je gas geeft of hij stationaair moet lopen
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

jeroen.k schreef:1 na laatste plaatje is je ontsteking/bobine.
dat lijkt mij ook niet eerlijk gezegt want die luchtslangetjes gaan daarnatoe.

en mijn gasklep heb ik inmiddels al schoon gemaakt
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Tom schreef:
jeroen.k schreef:1 na laatste plaatje is je ontsteking/bobine.

meen toch echt van niet
Hmzz, nee klopt dit ding hangt bij mij boven me ontsteking, was ff te snel...

Hoe die heet weet ik niet meer (wel geweten)...en wat het deed weet ik ook niet meer...volgens de vraagbak is het een druksensor! :)
hehehe...
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Hooliead schreef:
jeroen.k schreef:1 na laatste plaatje is je ontsteking/bobine.
dat lijkt mij ook niet eerlijk gezegt want die luchtslangetjes gaan daarnatoe.

en mijn gasklep heb ik inmiddels al schoon gemaakt
Dit is je MAP sensor. Die sensor meet via dat slangtje de onderdruk in het inlaatspruitstuk (vacuum) Aan de hand daarvan word de hoeveelheid in te spuiten brandstof bepaald. Die sensor is erg belangrijk, en dat slangetje moet absoluut DICHT zijn. Die sensor zal alleen niet het probleem veroorzaken denk ik.

Als je VOOR je motor staat, zit er rechts voor op de cilinderkop (onder of boven) de olieafscheider een sensor, dat is een koelvloeistof sensor welke informatie geeft over de temperatuur van de koelvloeistof (hehe en aan de hand daarvan word dan het stationair toerental en "choke" geregeld. Het KAN zijn dat die sensor stuk is waardoor dus je stationair toerental omhoog loopt. Je kan de weerstand van dat ding meten, je kan ook ff naar renault en hem daar aan de testkast hangen, dan kunnnen zij alle sensoren (ook MAP) uitlezen, dan weet je meteen waar je aan toe bent. Scheelt inelkgeval een hoop zoekwerk.

Succes
Plaats reactie