Motorwissel mbt verzekering enz?

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Haas
Car: Megane RS

Het zal al wel vaker besproken zijn of bij meerdere mensen al bekend, maar ik heb toch nog een paar vraagies.

Als je nou een grotere/zwaardere motor in je auto legt, moet in principe je kenteken aangepast worden en dus een RDW-keuring, maar volgens mij laat niemand die van blok wisselt dit doen. Hoe zit het dan als ze dit gaan controleren? De kans dat ze dit gaan doen zal wel erg klein zijn, maar als het zo is ben je zeker goed zuur?

En hoe zit het met de verzekering? Ik kan me voorstellen dat de verzekering gaat zeuren als je een ongeluk bouwt over dit soort dingen, maar aan de andere kant weet ik ook niet of ze hier specifiek op gaan letten zeg maar...

Het klinkt allemaal nogal zeurderig, want de meesten zullen zoiets hebben van: loop niet te zeiken, erin met dat blok en gaan, maar ik twijfel nog steeds of ik een ander blok in mijn S wil leggen, bijv een 2.0 uit een laguna of een RSi of RT blok...
Robke
Car: Lexus IS250

~Haas~ schreef:loop niet te zeiken, erin met dat blok en gaan
:D
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Ik kreeg elke keer te horen dat er op het kentekenbewijs alleen het aantal cilinders staat, en als dat voor de oude en nieuwe motor hetzelfde is maakt het voor de RDW niks uit. Heb mijn 1.1 ook voor een 1.4 vervangen, met turbo, en heb ook nog niks met de RDW gedaan.
Voor de verzekering maakt het meestal ook niet uit, maar dat moet je even navragen. Als je absoluut geen probleem wil (wat je alleen mogelijk kan krijgen als de politie een full-scale onderzoek instelt), moet je het wél omzetten.
Alleycat
Contacteer:

het maakt niks uit, zolang je maar geen kinderen en oude vrouwtjes omverrijdt... :D
Haas

van t kenteken wist ik eigenlijk al...stomme vraag...:D

Het gaat mij eigenlijk meer om de verzekering, hoe het daar mee zit.
Ad van Haperen
Contacteer:

bel gewoon naar de betreffende verzekeringsmaatschappij en stel je vraag kun je achteraf ook nooit gezeik krijgen.

en je weet 100% zeke rdat je het goeie antwoord heb. en als ze zegge dat het nie uitmaakt altijd vragen of je dat zwart op wit mag hebben
Mickael

Denken jullie nog eens goed na aub.

1. als je de motor inhoud verandert, dus bv een grotere motor plaatst zal het gewicht ook toenemen van de auto. Gewicht van de auto is bepaalend voor de wegenbelasting!!!!!

2. Verzekering, Je verzekering zal je ook aan moeten laten passen, want de auto is zwaarder en zal meer vermogen hebben dan ervoor.

3. RDW, zolang je geen steekproef krijgt bij de keuring en geen aanrijding krijgt, zal het best goed gaan, hoewel ik me afvraag als je aan wordt gehouden met +180 en er staat 1.1 op je kentekenbewijs dat de politie ook wel even verder kijkt. Bij een steekproef ga je voor gaas! Een RDW keurmeester ziet echt wel het verschil tussen een 1.1 en een 1.4 turbo bv. Reken maar op een fikse boete en een extra aanslag op wegbelasting.

4. Andere motor erin hangen is leuk maar dan ben je er nog niet. Denk aan remmen en dergelijke, het is er niet voor gemaakt en zal dus ook aangepast moeten worden.

Zolang je geen ongeluk krijgt en geen steekproef zal het best wel een tijdje goed gaan, maar als dat wel gebeurt wat dan? Verzekering zal zeker niet uitkeren!

RDW keuring is duur en lastig maar niet voor niets het gaat wel ook om je eigen veiligheid.

Kijk in een clio 1.8 16V kan je een 2.0 hangen en daar zullen ze waarschijnlijk niet achterkomen, want de blokken zien er hetzelfde uit. Maar van een 1.4 naar een 2.0 zie je echt wel.

De oude man heeft gesproken, kuch kuch.....
Yde 16V
Contacteer:

Wat betreft de verzekering: Ik heb een keer met Centraal Beheer gebeld, wat hun doen in zo'n geval. Kreeg ik volgende antwoord: "De auto kan je gewoon verzekeren zoals die orgineel is geleverd. De motor kan je eventueel als accessoire meeverzekeren." En toen ik met de vraag kwam of het niet uitmaakte dat de auto dan 100 pk meer heeft dan orgineel, zei ze doodleuk: "Dat maakt niet uit meneer, we kijken niet naar de pk's." :D Dit verschilt denk ik wel per maatschappij.
Haas

dat van de wegenbelasting kan ik me voorstellen en van de RDW ook. Wat kost een RDW keuring ook alweer? Het gaat btw niet om een megaverandering. Wil mijn 1.4 vervangen door een blok uit een RT. Dus van 75 naar 95 pk...valt mee dus. Voorlopig ff de originele remmen , maar komen wel 16V installaties op.

@ Yde, laat ik nou bij centraal beheer zitten :D
Plaats reactie