[DoubleYou] Express GT Turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

jeroen.k schreef:Hij gaat niet lekken van je auto opkrikken, maar als je de bakolie bijvult als de auto op steunen/krik staat dan gooi je hem dus te vol! :)
Ah dus dan lekt-ie als je hem weer neerzet? Ik snap het dan niet helemaal, maar dan moet er toch iets anders zijn. Nippel zal ik ook ff checken.
jeroen.k

DoubleYou schreef:
jeroen.k schreef:Hij gaat niet lekken van je auto opkrikken, maar als je de bakolie bijvult als de auto op steunen/krik staat dan gooi je hem dus te vol! :)
Ah dus dan lekt-ie als je hem weer neerzet? Ik snap het dan niet helemaal, maar dan moet er toch iets anders zijn. Nippel zal ik ook ff checken.
Wat Mrtn zie....die nippel ff checken en de 3 bouten waarmee de as op de bak zit...als dat niet goed zit lekt ie ook natuurlijk.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

jeroen.k schreef:Wat Mrtn zie....die nippel ff checken en de 3 bouten waarmee de as op de bak zit...als dat niet goed zit lekt ie ook natuurlijk.
Hij lekt aan de voorkant en niet bij de as, dus zal het de nippel zijn denk ik. Ik kan er alleen niet bij, heb een mooi plaatje uit de werkplaatshandboek, maar ik denk dat ze dat pas zien als de bumper, grille en radiator er af zijn...

Voor zoiets heb ik geen tijd nu, straks moet ik weer naar colleges.
Alleycat
Contacteer:

Ehm, DY,
Wat voor blok heb je erin gelegd?
Heb je hem eerst laten reviseren? Volgens mij niet...
Dat zou ik wel gedaan hebben, dan had ik dit soort dingen ook niet gehad.
Ik zou alles wat er nu stuk gaat, er gewoon nieuw ingooien, dan heb je er straks geen omkijken meer naar.
En wat betreft het zuipen, volgens mij is er dan ook iets niet goed, want als ik normaal reed ( dus met sprintjes etc. ), haald ik alsnog de 1:14. Dat vind ik redelijk zuinig.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Alleycat schreef:Ehm, DY,
Wat voor blok heb je erin gelegd?
Heb je hem eerst laten reviseren? Volgens mij niet...
Dat zou ik wel gedaan hebben, dan had ik dit soort dingen ook niet gehad.
Ik zou alles wat er nu stuk gaat, er gewoon nieuw ingooien, dan heb je er straks geen omkijken meer naar.
En wat betreft het zuipen, volgens mij is er dan ook iets niet goed, want als ik normaal reed ( dus met sprintjes etc. ), haald ik alsnog de 1:14. Dat vind ik redelijk zuinig.
GTT 1400 blok, heeft koprevisie gehad volgens HotShot. Bakrevisie heeft hij niet gehad, maar wat houdt dat precies in eigenlijk: wat doen ze dan?

Zuipen: ja geen idee hoeveel die auto rijdt (1 op xxx) ik geloof het dash niet echt (die werkt ook stom). Nieuw ingooien, weet je hoe duur dat is! Heb gehoord dat mocht de achteruit het niet doen en dat het niet aan de stang ofzo ligt (ligt niet aan pookje in ieder geval), er een andere bak onder moet :@

Ik laat hem binnenkort maar ff door de Reno garage checken, weet ik cker wat er allemaal mis is en wat er gedaan moet worden. Sorry Riël :) maar ik wil absolute zekerheid.
Riël
Über-Spammer

bakolie is genoeg, bak is altijd nat van onder.
Controleer de schroeven van de olieleidingen op de radiateur
Bak is niet kapot, is de schakelstang .. duh
Hehe wat ze je bij de reno-garage niet gaan zeggen :D

Mzzl!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marcel J.

@DY weet je zeker dat de olie aan de bestuurderskant op de radiateur zit? want daar zit namelijk de aansluiting van de olieleiding niet, teminsten bij mij :D
Zit de vulnippel goed?! goed aandraaien!! Misschien ontluchting? (of lullen we nu uit onze bek :D ) Voor de rest kan het idd zijn dat er wat olie aan de bak hangt.

Wat betreft de achteruit, schakelstang losmaken en opnieuw vastmaken. Doe dit, vastzetten, als de bak in de achteruit zit, hielp bij mij ook sindsdien geen probleem meer gehad :)
Abel
Über-Spammer

ik heb het gehad bij mijn gtt na dat ik er een andere blok in had gehangen dat hij nit meet in zijn achteruit wou.

De schakel as ging niet genoeg opzij om hem in zijn achteruit te krijgen. ff los draaien bij de pook (horizontaal stukje draaien (2 tandjes of zo) en weer vast maken. ik weet alleen niet meer welke kant op. ;)

proberen...
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

@Riël: bak is toch niet altijd zó nat dat er een plasje onder komt... Volgens mij gaat de Reno dealer een heel A4tje volkalken :) Maakt me niks uit, voor zover ik het kan ga ik het repareren. Schakelstang kapot, moet er dan een nieuwe onder denk je? Alleen zo ontzettend jammer dat ik de wagen niet op goede hoogte krijg, heb niet eens zo'n krik die jij had en assteuntjes ook niet. Heb wel net een nieuwe doppenset gekocht :p

@MJ: ik kan het idd proberen los te halen en weer vast te maken, alleen tijd is schaars op het moment. Studie he? Waar zit die vulnippel ergens? Heb in het handboek gekeken, mooi plaatje, maar dan nog zie ik hem niet (zie dat hele plaatje niet). Radiateur en bumper zitten cker in de weg zodat je niks ziet. Zal ff de dingen aandraaien. Later :)

@Abel: Hij ging niet ver genoeg opzij, en daarom maakte je de schakelstang 2 tandjes langer (of korter) door aan die schroef te draaien? Heb hier een plaatje van het handboek voor m'n neus maar heb geen scanner... Ik denk dan dat je verticaal bedoeld, al kan ik daar geen schroefdraad vinden...

Als je in de achteruit wil, trek je de pook omhoog (ik zeg het maar zo), en dan gaat de stang onder de pook ook mee omhoog. Maar dan gaat die hele stang toch niet mee omhoog? Die andere kant blijft dan gewoon op zijn plek zitten lijkt me, alleen gaat deze heel ietsjes schuiner staan... Zo zie ik het. Pak maar eens een gewone buis, hang het ene uiteinde op aan een touwtje (of verzin maar wat), en beweeg het andere uiteinde 3 cm omhoog. Nou wat een verandering aan die andere kant. Tja het zal wel werken, anders zat het niet op de auto :) maar zo denk ik met mijn simpele geest daar over :D
Tom
Moderator
Car: MB

vulnippel van je bak zit aan de voorzijde, is een plastic dopje.

Die ring die je aan de pook omhoog trekt is volgens mij alleen om je pook op die plek te krijgen zeg maar. naar mijn idee gebeurt er namelijk niets in je bak door die ring omhoog te halen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Je trekt de stang omhoog, om hem over de begrenzing te krijgen onder je pook. Dan beweeg je nog verder naar links, maar door de vorm van de stang 'draait' ie aan de achterkant omlaag, en trekt de schakelas naar beneden, dat de as vóór de achteruitvernselling staat zeg maar. Dan trek je aan de pook en schakelt ie hem in de achteruit. Waar nu het probleem zit is dat bij het naar links gaan van de pook het niet ver genoeg komt. Je kijkt even onder de auto en laat iemand anders de pook bedienen, en bestudeer je even de beweging van de stang, en waar je mischien een hoekje mag bijbuigen om dat effect groter te krijgen. Je ziet het zo.

Lekkende bakolie, controleer de aflaatnippel nog es. Ik heb hem strak aangedraaid omdat ie al lekte, maar toen zat ie los. Misschien is de ring erachter gaar.

En vraag bij de garage om je actuator te controleren, volgens mij gaat ie te vroeg open. Laat ze er maar eens wat druk op die slang die erheen gaat zetten, moet bij 0.6 á 0.7 open gaan, niet eerder.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Vanmiddag ga ik langs de garage, rond 4 uur hebben ze een brug vrij en willen ze wel er even naar kijken. Hopelijk willen ze meer dingen nakijken dan alleen een paar dingetjes, ik denk echter niet dat ze de wagen een full check geven. Daar moet ik dan een afspraak voor maken denk ik. Maar ja, dat komt nog wel.

Thx in ieder geval voor al jullie uitleg. Helaas ben ik maar 1 persoon en kan dus moeilijk aan de pook én stang zitten. Maar dat kan wel bij de garage.
Riël
Über-Spammer

Laat es weten wat ze zeggen dan hé :D ging never niet naar een garage met een gtt, hebben ze toch geen verstand van daar. Hier in elk geval niet.
Stond ik een tijd terug eens met de gtt, kwam er niet uit waarom de turbo druk bleef opbouwen. 3 mensen hebben 4 minuten naar mijn blokje gekeken, met de conclusie dat ze daar nix vanaf weten.

Nou, doeeeeiii.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Riël schreef:Laat es weten wat ze zeggen dan hé :D ging never niet naar een garage met een gtt, hebben ze toch geen verstand van daar. Hier in elk geval niet.
Stond ik een tijd terug eens met de gtt, kwam er niet uit waarom de turbo druk bleef opbouwen. 3 mensen hebben 4 minuten naar mijn blokje gekeken, met de conclusie dat ze daar nix vanaf weten.

Nou, doeeeeiii.
:lol: foute garage daar dan! Een reno garage moet dat toch wel iets van gtt's afweten?

Nou ik ben langsgeweest, is niet op de brug geweest (stond in de file :@ dus was er 10 mins voor sluitingstijd), maar bij de achteruitversnelling is gebleken dat er geen kabel aan de pook zit die hem in de achteruit haalt. Had ik zelf ook wel kunnen zien eigenlijk... Dom...

Maar ja, naar het lek hebben ze helemaal niet gekeken maar ze zeggen nu al dat het de keerring kan zijn. En da's duur...

Daar wilde ik meteen ook wat over vragen, als je keerring lek is, waar lekt het dan uit? Er staat een mooi plaatje in de handleiding, maar daar kom ik dus niet wijs uit waar die ring zich mag bevinden. Maar je moet de hele bak loshalen om die te vervangen :@ dat hadden we dus toen we de koppelingsplaten vervingen beter kunnen doen. Hopelijk is het die niet, ik heb die nippel nog steeds niet kunnen vinden. Waar zit dat ding nou! Plaatje in de handleiding is ook mooi, maar waar zit dat ding nou echt? Hoe kom ik nou bij dat ding, moet dan die bumper en/of radiateur er af? Plzzzzz help!
Tom
Moderator

als je gewoon effe een lampje pakt dan moet je het echt wel kunnen zien waar je je bak vult. Het zicht zeg maar aan de onderkant van je intercooler. Als je die er effe af haald moet het helemaal makkelijk te zien zijn. Vervolgens pak je een trechter met een stuk tuinslang eraan en vullen maar
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Tom schreef:als je gewoon effe een lampje pakt dan moet je het echt wel kunnen zien waar je je bak vult. Het zicht zeg maar aan de onderkant van je intercooler. Als je die er effe af haald moet het helemaal makkelijk te zien zijn. Vervolgens pak je een trechter met een stuk tuinslang eraan en vullen maar
Thanx, dan weet ik in ieder geval waar ik moet kijken. Best grote kans dat het gewoon de nippel is en niet de keerring, 't is aan die kant het meest vies. I will look. Zou die nippel gewoon losgetrild zijn dat het pas later is begonnen en niet meteen?
Tom
Moderator

je moet hem iig totdat het niet meer uit die dop lekt. Hij moet dus vol zitten tot de onderkant van dat gat
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Tom schreef:je moet hem iig totdat het niet meer uit die dop lekt. Hij moet dus vol zitten tot de onderkant van dat gat
I know, staat ook in het handboek. In sommige opzichten wel handig, maar andere niet (zoals waar die nippel precies zit tov de auto).
Riël
Über-Spammer

Ik weet een betere waar ik waarschijnlijk denk dat ie lekt: bij de aandrijfas bestuurderskant, die zit er met zo'n schijf op. Die lekte eerder al, kijk eens of dat nog goed vast zit (had ik toch heus vastgedraaid :)) of dat die rubber niet kapot is!!

En welk kabeltje (???) zorgt dat ie in de achteruit kan????
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Riël schreef:Ik weet een betere waar ik waarschijnlijk denk dat ie lekt: bij de aandrijfas bestuurderskant, die zit er met zo'n schijf op. Die lekte eerder al, kijk eens of dat nog goed vast zit (had ik toch heus vastgedraaid :)) of dat die rubber niet kapot is!!

Bij de aandrijfassen is het anders helemaal niet vies, en ik zie daar helemaal niks dat mis is. Het is echt de voor-onderkant waar het vies is. En ik denk niet dat olie omhoog stroomt :)

Kabeltje, ja het is geen kabeltje, maar het is in ieder geval zo dat als je de pook omhoog haalt met dat knopje, dan gaat de schakelstang niet mee omhoog. Vandaar dus dat die het niet doet.
jeroen.k

DoubleYou schreef:
Riël schreef:Ik weet een betere waar ik waarschijnlijk denk dat ie lekt: bij de aandrijfas bestuurderskant, die zit er met zo'n schijf op. Die lekte eerder al, kijk eens of dat nog goed vast zit (had ik toch heus vastgedraaid :)) of dat die rubber niet kapot is!!

Bij de aandrijfassen is het anders helemaal niet vies, en ik zie daar helemaal niks dat mis is. Het is echt de voor-onderkant waar het vies is. En ik denk niet dat olie omhoog stroomt :)

Kabeltje, ja het is geen kabeltje, maar het is in ieder geval zo dat als je de pook omhoog haalt met dat knopje, dan gaat de schakelstang niet mee omhoog. Vandaar dus dat die het niet doet.
De schakelstang hoort ook niet omhoog te gaan. Op het moment dat jij dat knopje aan je pook omhoog trekt gebeurt er alleen iets bij je pook zelf (kijk anders maar eens onder je pookzak). Dat knopje zit er namelijk alleen maar zodat je hem niet per ongeluk in zn achteruit zet ipv zn 1! De schakelstang moet dus ook niet omhoog gaan, je trekt de pook toch ook niet omhoog ;)
Mrtn
Car: R5GTT

jeroen.k schreef:
DoubleYou schreef:
De schakelstang hoort ook niet omhoog te gaan. Op het moment dat jij dat knopje aan je pook omhoog trekt gebeurt er alleen iets bij je pook zelf (kijk anders maar eens onder je pookzak). Dat knopje zit er namelijk alleen maar zodat je hem niet per ongeluk in zn achteruit zet ipv zn 1! De schakelstang moet dus ook niet omhoog gaan, je trekt de pook toch ook niet omhoog ;)
(Y)
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Mrtn schreef:
jeroen.k schreef:
DoubleYou schreef:
(Y)
Ik begin steeds meer te leren! ;)
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

jeroen.k schreef:Ik begin steeds meer te leren! ;)
Ik ook dus! :lol: dan heeft de Reno garage het zelfs fout :D
Morgen ga ik er wat langer aan (onder) zitten, dan heb ik tenminste tijd.
Riël
Über-Spammer

DoubleYou schreef:Ik ook dus! :lol: dan heeft de Reno garage het zelfs fout :D
Waar had ik dat ook alweer voorspeld? :D

Lezen:
VAN MEZELF!!! schreef:Je trekt de stang omhoog, om hem over de begrenzing te krijgen onder je pook. Dan beweeg je nog verder naar links, maar door de vorm van de stang 'draait' ie aan de achterkant omlaag, en trekt de schakelas naar beneden, dat de as vóór de achteruitvernselling staat zeg maar. Dan trek je aan de pook en schakelt ie hem in de achteruit. Waar nu het probleem zit is dat bij het naar links gaan van de pook het niet ver genoeg komt.
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

jaja riel je bent goed :wink:
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

P@TB@D schreef:jaja riel je bent goed :wink:
Ja P@T je doet alles voor de posts ;)
Riël schreef:Je trekt de stang omhoog, om hem over de begrenzing te krijgen onder je pook. Dan beweeg je nog verder naar links, maar door de vorm van de stang 'draait' ie aan de achterkant omlaag, en trekt de schakelas naar beneden, dat de as vóór de achteruitvernselling staat zeg maar. Dan trek je aan de pook en schakelt ie hem in de achteruit. Waar nu het probleem zit is dat bij het naar links gaan van de pook het niet ver genoeg komt.
En dat kwam omdat de stang verbogen was, toch? Schakelstang vervangen, of werkt draaien ook? Als je hem dan draait, krijg je dan geen problemen met de andere versnellingen?

Kan het ook zijn dat de stang van het pookje verbogen is? Daar lijkt het wel een beetje op, en volgens het plaatje moet er een stukje gebogen in zitten, maar dan helemaal beneden aan... Dan zou de stang van de pook verkeerd om zitten :s

Had je de pook er nou uitgehaald en er opnieuw ingestopt Riël? Of heb je de Expresspook er gewoon in gelaten? Dan kan het niet aan de pook liggen.
Riël
Über-Spammer

Ligt niet aan de pook, ligt aan de stang. Je moet gewoon een beetje creatief zijn en wat buigen hier en daar. Ik heb er een baksteen onder gehad, en heb de stang ertegenaan getrokken, en aan ralf gevraagd of ie zo hard mogelijk aan de pook kon rijten. Dit gaf uiteindelijk een effect in de juiste richting, maar je kan je voorstellen dat het niet helemaal perfect af gebogen was. Ik zeg maar zo, het kon ermee door. Je moet gewoon even met 2 man zijn, onder de auto liggen, kijken wat ie doet als je schakelt, kijken waar ie meer heen moet bewegen, en dan hier en daar een bochtje wat scherper of minder scherp buigen etc etc. Beetje puzzelen, dat is het enige wat eraan mankeert, echt. Geen kromme poken, gekke kabeltjes of wat dan ook.

Trouwens, voor fijner schakelen fix effe een veertje zodat ie vanzelf terug in de vrij valt.
Riël
Über-Spammer

Slijmjurk, ben ik helemaal niet.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Riël schreef:Ligt niet aan de pook, ligt aan de stang. Je moet gewoon een beetje creatief zijn en wat buigen hier en daar. Ik heb er een baksteen onder gehad, en heb de stang ertegenaan getrokken, en aan ralf gevraagd of ie zo hard mogelijk aan de pook kon rijten. Dit gaf uiteindelijk een effect in de juiste richting, maar je kan je voorstellen dat het niet helemaal perfect af gebogen was. Ik zeg maar zo, het kon ermee door. Je moet gewoon even met 2 man zijn, onder de auto liggen, kijken wat ie doet als je schakelt, kijken waar ie meer heen moet bewegen, en dan hier en daar een bochtje wat scherper of minder scherp buigen etc etc. Beetje puzzelen, dat is het enige wat eraan mankeert, echt. Geen kromme poken, gekke kabeltjes of wat dan ook.

Trouwens, voor fijner schakelen fix effe een veertje zodat ie vanzelf terug in de vrij valt.
Schakelstangetje is niet zo duur toch? Kan ik er ook wel een nieuwe onder zetten, is nog netjes ook. Dat dat veertje er niet was had ik al gezien, maar ook zonder veertje schakelt hij wel hoor. 't is beter natuurlijk mét veertje.
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

Riël schreef:
Slijmjurk, ben ik helemaal niet.
:lol: :wink:
Riël
Über-Spammer

Een nieuwe moet ook afgesteld worden, wijsneus :) buig deze gewoon goed man!
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Ik ben vandaag in de regen er mee bezig geweest, het lek is gestopt met lekken, is uitgelekt ofzo, maar ook door de regen kon ik de oorzaak niet vinden. Vond het wel verdacht nat bij bepaalde bouten, heb het daar dus maar schoongemaakt, proberen aan te draaien (maar ze zaten al goed vast), dus maandag maar kijken of het daar daadwerkelijk lekt. Ik denk dat de ringetjes van de vul- en aflaatnippels gewoon vervangen moeten worden, daar waren namelijk de natte plekken. Heb ze maar niet opengedraaid want ik heb de ringetjes en de olie toch nog niet.

Dan ben ik even wezen kijken naar de schakelstang, en er bleek onder de bak waar die vastzit een moertje te missen. Dus ik heb daar een borgmoertje ingedraaid, zat dus wat beter, en heb gekeken waarom hij niet in de achterui kwam. Nou je moest behoorlijk wat kracht zetten, en dat stangetje dat omhoog, naar beneden, links, rechts beweegt en half in de bak hangt met een rubbertje (tsss moeilijk uitleggen) schuurde langs de bak heen. Daar bleek dus vastgekoekt zand op te zitten, dat heb ik weggehaald en hij deed het weer. Beetje raar, maar het werkt weer, en ik heb de stang niet hoeven verbuigen. Misschien dat het uiteindelijk toch wel moet... Maar daar mag Riël naar kijken als ik weer langskom. Hij heeft het me toch echt aangeboden :) waarvoor mijn dank off course.

Nou ben dus maar meteen een stukje achteruit mee gaan rijden, in plaats van op de stoep staat hij dus nu achteruit in de parkeerplaats :)
Christian

dubbel fris word ook nog ooit eens autro monteur :lol: zie je op de volgende meeting wel
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Christian schreef:dubbel fris word ook nog ooit eens autro monteur :lol: zie je op de volgende meeting wel
I wish i had that knowledge... Wie weet? Met een gtt moet je eigenlijk wel he? :D
Als je weet hoe alles zit valt het best mee, 't kost tijd en je moet er echt van af weten. Knowledge = power zegt men wel eens. Klopt wel met een gtt ;)
Plaats reactie