Sinds 2 maanden zit er een compleet ander Williams onderstel onder mijn clio. Ik hier laatst de blokken van vervangen (voorzijde), maar heb nu een vaag probleem. Misschien had ik het al, maar het is me van de week pas opgemerkt.
Als ik bijvoorbeeld 180 km/u rijdt en ik langzaam moet afremmen, voel ik dat ik mijn pedaal steeds verder in moet drukken. Zeker als ik pompend rem, maar het pedaal toch steeds iets ingedrukt houdt. De eerste keer drukken, vergeleken met de laatste keer, dan zitten er echt centimeters speling in.
Ik weet niet of dit normaal is, maar ik zou graag willen dat ik continue dezelfde pedaalslag moet maken om te remmen. Ik heb geen problemen met het remmen op zich, want het remt nog perfect. De remleidingen zijn ook nog in een goede staat.
Moet ik misschien iets aanpassen aan mijn remdruk oid? Waar heeft dit mee te maken?
[clio] Remdruk probleem?
-
Begin eens met een keer goed ontluchten.
Voelt het pedaal sponzig aan? dan zit er lucht in.
-
- Contacteer:
robclio16V schreef:Een maat van me heeft hetzelfde gehad met z'n MR2, bij hem was het de hoofdremcilinder die kapot was.
Heb je trouwens ABS?? Als je ABS hebt is een duur geintje in ieder geval....
ABS is eruit gehaald!
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
-
- Contacteer:
Hoe kan je bij een clio het systeem het beste ontluchten?canonballman schreef:Begin eens met een keer goed ontluchten.
-
Beginnen met het wiel wat het verst verwijderd zit van de hoofdremcilinder. Dus 1. rechtsachter
2. linksachter
3. rechtsvoor
4. linksvoor
Tenminste, als je geen rechtsgestuurde clio hebt
En dat het ABS is verwijderd.............HEEL wijs!
2. linksachter
3. rechtsvoor
4. linksvoor
Tenminste, als je geen rechtsgestuurde clio hebt
-
- Contacteer:
Dat is dan wel de juiste volgorde ja. Hoe kan ik dit het beste doen, want ik heb het nog nooit bij een clio gedaan. Is het gewoon een kwestie van de nippel los en vast draaien, totdat het genoeg is?canonballman schreef:Beginnen met het wiel wat het verst verwijderd zit van de hoofdremcilinder. Dus 1. rechtsachter
2. linksachter
3. rechtsvoor
4. linksvoor
Tenminste, als je geen rechtsgestuurde clio hebt![]()
-
Nippel opendraaien, bakje of potje eronder, en gewoon even laten lopen (5min??) in ieder geval totdat je denkt dat de hele leiding vol zit met nieuwe remvloeistof. En dan de andere wielen precies hetzelfde............
Je kunt het dus gewoon in je eentje.
Je kunt het dus gewoon in je eentje.
-
- Moderator
- Car: Megane
dat kleine dingetje achter in je trommelrem (borbine geloof ik) misschien verrot?
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Donleben heef toch een willie??? Dus dan zitten er ook geen trommels meer achter pat.P@TB@D schreef:dat kleine dingetje achter in je trommelrem (borbine geloof ik) misschien verrot?
Project: GTT Blue Sport
-
- Moderator
ja dat dacht ik al 

-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Aller eerste zin al. ohh ik moet ook leren lezen geloof ik.Donleben schreef:Sinds 2 maanden zit er een compleet ander Williams onderstel onder mijn clio.
Project: GTT Blue Sport
-
- Moderator
Frits schreef:Aller eerste zin al. ohh ik moet ook leren lezen geloof ik.Donleben schreef:Sinds 2 maanden zit er een compleet ander Williams onderstel onder mijn clio.

-
- Contacteer:
Ik rijd nu net naar huis en het probleem is nog veel erger geworden.
Als ik nu rustig en beheerst mijn rempedaal indruk, dan gaat hij steeds verder naar beneden, zonder dat hij afremt!
Ik heb net even ook getest op een verlaten industrieterrein en als mijn pedaal bijna tot de bodem is, kan ik nog een klein beetje kracht zetten. Dan remt hij eigenlijk niet echt, maar rechtsvoor blokkeert hij dan, en volgen mij remt de rest niet mee.
Als ik een beetje vlot mijn pedaal intrap heb ik echter geen last.
Bij normaal intrappen, zakt hij steeds iets verde in.
Het ontluchten was ik morgen van plan om te gaan doen, maar vraag mezelf nu echt af of het daarmee verholpen zal zijn.
Wat denken jullie dat het anders kan zijn?

Ik heb net even ook getest op een verlaten industrieterrein en als mijn pedaal bijna tot de bodem is, kan ik nog een klein beetje kracht zetten. Dan remt hij eigenlijk niet echt, maar rechtsvoor blokkeert hij dan, en volgen mij remt de rest niet mee.

Als ik een beetje vlot mijn pedaal intrap heb ik echter geen last.
Bij normaal intrappen, zakt hij steeds iets verde in.
Het ontluchten was ik morgen van plan om te gaan doen, maar vraag mezelf nu echt af of het daarmee verholpen zal zijn.
Wat denken jullie dat het anders kan zijn?
-
- Contacteer:
Ik heb alle aansluitingen maar gecontroleerd en deels ontlucht. Het viel mij wel op dat rondom mijn reservoir met remolie, het erg vettig was. Ook op mijn schutbord zat er een vettige laag. Dit had ik een tijdje geleden nog helemaal schoongemaakt.
Ik denk dus dat mijn hoofdremcilinder defect/lek is. Is dit een beetje makkelijk te vervangen?
Ik denk dus dat mijn hoofdremcilinder defect/lek is. Is dit een beetje makkelijk te vervangen?
-
misschien sluiten de cups van de hoofdremcilinder niet meer goed af,zodat je bij lang remmen langzaamaan je druk verliest omdat je vloeistof terugloopt van je (onder druk staande) remsysteem naar je remvloeistofreservoir.
dit is iets wat zo in mij opkomt,ik weet ook niet hoe je je hoofdremcilinder hierop zou kunnen testen en wat het te maken zou hebben met het vervangen van je voorste remblokken.
hoofdremcilinder vervangen is in het algemeen niet echt moeilijk.4 aansluitingen eraf draaien,hoofdremcilinder van je rembekrachtiger afschroeven andersom monteren en onluchten.ik weet alleen niet of je er bij een clio 16v zo makkelijk erbij kan.
dit is iets wat zo in mij opkomt,ik weet ook niet hoe je je hoofdremcilinder hierop zou kunnen testen en wat het te maken zou hebben met het vervangen van je voorste remblokken.
hoofdremcilinder vervangen is in het algemeen niet echt moeilijk.4 aansluitingen eraf draaien,hoofdremcilinder van je rembekrachtiger afschroeven andersom monteren en onluchten.ik weet alleen niet of je er bij een clio 16v zo makkelijk erbij kan.
Als je je systeem ontlucht moet je het helemaal doen en niet deels, althans is wel errug verstandig.Donleben schreef:Ik heb alle aansluitingen maar gecontroleerd en deels ontlucht. Het viel mij wel op dat rondom mijn reservoir met remolie, het erg vettig was. Ook op mijn schutbord zat er een vettige laag. Dit had ik een tijdje geleden nog helemaal schoongemaakt.
Hoofdrem cilinder vervangen is vrij eenvoudig: Je haalt je leidingen los van je cilinder( 4 leidingen) en je schroeft je hoofdremcilinder eraf, deze zit met 2 moertjes vast. Zo gepiept

Dan nieuwe monteren, leidingen weer terug monteren en ontluchten en klaar!
-
- Contacteer:
Cups kunnen idd wat minder zijn, want het klopt wel met wat je schrijft.r5alpine-turbo schreef:misschien sluiten de cups van de hoofdremcilinder niet meer goed af,zodat je bij lang remmen langzaamaan je druk verliest omdat je vloeistof terugloopt van je (onder druk staande) remsysteem naar je remvloeistofreservoir.

Ik heb net nieuwe blokken, welke correct zijn vervangen.
Gelukkig kan je er makkelijk bij.

-
- Contacteer:
Ik had helaas nog geen tijd gehad om het complete systeem uitgebreid te ontluchten. Het was zo erg dat ik er wel wat aan moest doen voor mijn eigen veiligheid!Clio-16v.com schreef: Als je je systeem ontlucht moet je het helemaal doen en niet deels, althans is wel errug verstandig.
Hoofdrem cilinder vervangen is vrij eenvoudig: Je haalt je leidingen los van je cilinder( 4 leidingen) en je schroeft je hoofdremcilinder eraf, deze zit met 2 moertjes vast. Zo gepiept
Dan nieuwe monteren, leidingen weer terug monteren en ontluchten en klaar!

Gelukkig is er makkelijk bij te komen. Eerst ff goed ontluchten en dan misschien een andere of nieuwe hoofdremcilinder.
Is het handig om er dan gelijk een grotere op te zetten van een Megane of Laguna?