[clio] Remdruk probleem?

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Sinds 2 maanden zit er een compleet ander Williams onderstel onder mijn clio. Ik hier laatst de blokken van vervangen (voorzijde), maar heb nu een vaag probleem. Misschien had ik het al, maar het is me van de week pas opgemerkt.

Als ik bijvoorbeeld 180 km/u rijdt en ik langzaam moet afremmen, voel ik dat ik mijn pedaal steeds verder in moet drukken. Zeker als ik pompend rem, maar het pedaal toch steeds iets ingedrukt houdt. De eerste keer drukken, vergeleken met de laatste keer, dan zitten er echt centimeters speling in.

Ik weet niet of dit normaal is, maar ik zou graag willen dat ik continue dezelfde pedaalslag moet maken om te remmen. Ik heb geen problemen met het remmen op zich, want het remt nog perfect. De remleidingen zijn ook nog in een goede staat.

Moet ik misschien iets aanpassen aan mijn remdruk oid? Waar heeft dit mee te maken?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Begin eens met een keer goed ontluchten.

Voelt het pedaal sponzig aan? dan zit er lucht in.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Een maat van me heeft hetzelfde gehad met z'n MR2, bij hem was het de hoofdremcilinder die kapot was.
Heb je trouwens ABS?? Als je ABS hebt is een duur geintje in ieder geval....
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

robclio16V schreef:Een maat van me heeft hetzelfde gehad met z'n MR2, bij hem was het de hoofdremcilinder die kapot was.
Heb je trouwens ABS?? Als je ABS hebt is een duur geintje in ieder geval....

ABS is eruit gehaald! :wink:
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

canonballman schreef:Begin eens met een keer goed ontluchten.

Voelt het pedaal sponzig aan? dan zit er lucht in.
Hoe kan je bij een clio het systeem het beste ontluchten?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Beginnen met het wiel wat het verst verwijderd zit van de hoofdremcilinder. Dus 1. rechtsachter
2. linksachter
3. rechtsvoor
4. linksvoor

Tenminste, als je geen rechtsgestuurde clio hebt :wink:


En dat het ABS is verwijderd.............HEEL wijs!
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

canonballman schreef:Beginnen met het wiel wat het verst verwijderd zit van de hoofdremcilinder. Dus 1. rechtsachter
2. linksachter
3. rechtsvoor
4. linksvoor

Tenminste, als je geen rechtsgestuurde clio hebt :wink:


En dat het ABS is verwijderd.............HEEL wijs!
Dat is dan wel de juiste volgorde ja. Hoe kan ik dit het beste doen, want ik heb het nog nooit bij een clio gedaan. Is het gewoon een kwestie van de nippel los en vast draaien, totdat het genoeg is?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nippel opendraaien, bakje of potje eronder, en gewoon even laten lopen (5min??) in ieder geval totdat je denkt dat de hele leiding vol zit met nieuwe remvloeistof. En dan de andere wielen precies hetzelfde............

Je kunt het dus gewoon in je eentje.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

dat kleine dingetje achter in je trommelrem (borbine geloof ik) misschien verrot?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

P@TB@D schreef:dat kleine dingetje achter in je trommelrem (borbine geloof ik) misschien verrot?
Donleben heef toch een willie??? Dus dan zitten er ook geen trommels meer achter pat. :wink:
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

ja dat dacht ik al :~
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Donleben schreef:Sinds 2 maanden zit er een compleet ander Williams onderstel onder mijn clio.
Aller eerste zin al. ohh ik moet ook leren lezen geloof ik.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Frits schreef:
Donleben schreef:Sinds 2 maanden zit er een compleet ander Williams onderstel onder mijn clio.
Aller eerste zin al. ohh ik moet ook leren lezen geloof ik.
:lol:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

="FritsDonleben heef toch een willie???
:D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Ik rijd nu net naar huis en het probleem is nog veel erger geworden. :evil: Als ik nu rustig en beheerst mijn rempedaal indruk, dan gaat hij steeds verder naar beneden, zonder dat hij afremt! (N)

Ik heb net even ook getest op een verlaten industrieterrein en als mijn pedaal bijna tot de bodem is, kan ik nog een klein beetje kracht zetten. Dan remt hij eigenlijk niet echt, maar rechtsvoor blokkeert hij dan, en volgen mij remt de rest niet mee. :s

Als ik een beetje vlot mijn pedaal intrap heb ik echter geen last.

Bij normaal intrappen, zakt hij steeds iets verde in.

Het ontluchten was ik morgen van plan om te gaan doen, maar vraag mezelf nu echt af of het daarmee verholpen zal zijn.

Wat denken jullie dat het anders kan zijn?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Kan iemand mij wat advies of raad geven wat het kan zijn?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Ik heb alle aansluitingen maar gecontroleerd en deels ontlucht. Het viel mij wel op dat rondom mijn reservoir met remolie, het erg vettig was. Ook op mijn schutbord zat er een vettige laag. Dit had ik een tijdje geleden nog helemaal schoongemaakt.

Ik denk dus dat mijn hoofdremcilinder defect/lek is. Is dit een beetje makkelijk te vervangen?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

misschien sluiten de cups van de hoofdremcilinder niet meer goed af,zodat je bij lang remmen langzaamaan je druk verliest omdat je vloeistof terugloopt van je (onder druk staande) remsysteem naar je remvloeistofreservoir.

dit is iets wat zo in mij opkomt,ik weet ook niet hoe je je hoofdremcilinder hierop zou kunnen testen en wat het te maken zou hebben met het vervangen van je voorste remblokken.

hoofdremcilinder vervangen is in het algemeen niet echt moeilijk.4 aansluitingen eraf draaien,hoofdremcilinder van je rembekrachtiger afschroeven andersom monteren en onluchten.ik weet alleen niet of je er bij een clio 16v zo makkelijk erbij kan.
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Donleben schreef:Ik heb alle aansluitingen maar gecontroleerd en deels ontlucht. Het viel mij wel op dat rondom mijn reservoir met remolie, het erg vettig was. Ook op mijn schutbord zat er een vettige laag. Dit had ik een tijdje geleden nog helemaal schoongemaakt.

Ik denk dus dat mijn hoofdremcilinder defect/lek is. Is dit een beetje makkelijk te vervangen?
Als je je systeem ontlucht moet je het helemaal doen en niet deels, althans is wel errug verstandig.

Hoofdrem cilinder vervangen is vrij eenvoudig: Je haalt je leidingen los van je cilinder( 4 leidingen) en je schroeft je hoofdremcilinder eraf, deze zit met 2 moertjes vast. Zo gepiept :D

Dan nieuwe monteren, leidingen weer terug monteren en ontluchten en klaar!
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

r5alpine-turbo schreef:misschien sluiten de cups van de hoofdremcilinder niet meer goed af,zodat je bij lang remmen langzaamaan je druk verliest omdat je vloeistof terugloopt van je (onder druk staande) remsysteem naar je remvloeistofreservoir.

dit is iets wat zo in mij opkomt,ik weet ook niet hoe je je hoofdremcilinder hierop zou kunnen testen en wat het te maken zou hebben met het vervangen van je voorste remblokken.

hoofdremcilinder vervangen is in het algemeen niet echt moeilijk.4 aansluitingen eraf draaien,hoofdremcilinder van je rembekrachtiger afschroeven andersom monteren en onluchten.ik weet alleen niet of je er bij een clio 16v zo makkelijk erbij kan.
Cups kunnen idd wat minder zijn, want het klopt wel met wat je schrijft. (Y)
Ik heb net nieuwe blokken, welke correct zijn vervangen.
Gelukkig kan je er makkelijk bij. :)
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Clio-16v.com schreef: Als je je systeem ontlucht moet je het helemaal doen en niet deels, althans is wel errug verstandig.

Hoofdrem cilinder vervangen is vrij eenvoudig: Je haalt je leidingen los van je cilinder( 4 leidingen) en je schroeft je hoofdremcilinder eraf, deze zit met 2 moertjes vast. Zo gepiept :D

Dan nieuwe monteren, leidingen weer terug monteren en ontluchten en klaar!
Ik had helaas nog geen tijd gehad om het complete systeem uitgebreid te ontluchten. Het was zo erg dat ik er wel wat aan moest doen voor mijn eigen veiligheid! |:

Gelukkig is er makkelijk bij te komen. Eerst ff goed ontluchten en dan misschien een andere of nieuwe hoofdremcilinder.

Is het handig om er dan gelijk een grotere op te zetten van een Megane of Laguna?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Marko
Berichten: 256
Lid geworden op: do 16 jan 2003 14:39
Locatie: Huizen

Zou je remkracht verdeler kunnen zijn...Deze zou lek kunnen zijn... Controleer je remvloeistof eens of deze minder is geworden
Plaats reactie