Verschil Open luchtfilter en Vervanginsfilter

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Wat is het verschil tussen deze 2. Ik hoorde namelijk dat een open luchtfilter niet goed is voor je auto en dat een vervangingsfilter opzich geen kwaad kan.
Dus ik wil een vervangingsfilter kopen maar weet niet wat het effect hiervan is. Krijg je toch nog iets meer vermogen en reageert de auto beter op je gas??? Wordt het geluid van je auto er mooier door??

En welk merk is aan te raden?
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Bram schreef:Wat is het verschil tussen deze 2. Ik hoorde namelijk dat een open luchtfilter niet goed is voor je auto en dat een vervangingsfilter opzich geen kwaad kan.
Dus ik wil een vervangingsfilter kopen maar weet niet wat het effect hiervan is. Krijg je toch nog iets meer vermogen en reageert de auto beter op je gas??? Wordt het geluid van je auto er mooier door??

En welk merk is aan te raden?
Verschil is dat een open luchtfilter het hele filterhuis vervangt, en een vervangingsfilter (of inlegfilter) je gewoon in je huidige filterhuis stopt.

Voordeel van open luchtfilter is dat sommige mensen het een mooier geluid vinden, maar een nadeel (wat veel belangrijker is) is dat een open luchtfilter standaard warme lucht aanzuigt zodat je vermogen achteruit gaat, en goed voor het motorblok schijnt het ook niet te zijn.
echter als je een slang vanaf buiten naar je open luchtfilter aanlegt, kan je dat nog redelijk goedkrijgen.

Vervangingsfilter is beter, je doet em gewoon in je filterhuis en pakt de motor inderdaad net ff beter op maar echt grote verschillen zal je niet merken, maargoed alle beetjes helpen he ;)
Alleen een mooier geluid kan je wel vergeten, misschien ietsje in hoge toeren maar niet veel



Wat merken betreft, tsja... K&N is de bekendste, heb ik zelf ook... maar je hebt ook Green, en vast nog wel andere merken :)
Laatst gewijzigd door Marcel B. op vr 22 aug 2003 9:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't walk the grass... smoke it
waterwacht
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
Locatie: Rockanje

wat is precies die vervangingsfilter?

ik heb nu een open luchtfilter van J&R (blauw)
Als die schoon is, maakt die wel een stoer geluid, vind ik
sterk aanzuiggeluid, daar moet je van houden.


maar ik heb van meerdere horen zeggen dat het beter is om die luchtfilter in een soort behuizing te plaatsen (bv standaard versie 16 V, is een zwarte kast)en dan de koude lucht alleen van buiten aan te trekken i.p.v. warme lucht rondom de motor.
Rob_16V_Zwolle
Berichten: 520
Lid geworden op: za 1 jun 2002 22:27
Locatie: Zwolle auto:Clio 16v lidnummer: 469
Contacteer:

waterwacht schreef:wat is precies die vervangingsfilter?

ik heb nu een open luchtfilter van J&R (blauw)
Als die schoon is, maakt die wel een stoer geluid, vind ik
sterk aanzuiggeluid, daar moet je van houden.


maar ik heb van meerdere horen zeggen dat het beter is om die luchtfilter in een soort behuizing te plaatsen (bv standaard versie 16 V, is een zwarte kast)en dan de koude lucht alleen van buiten aan te trekken i.p.v. warme lucht rondom de motor.
zoals marcel al zei, het is niet goed voor je blok om warme lucht aan te zuigen.
Dit kan opgelost worden door een buis van buiten naar binnen te leggen op je luchtfilter. Dan zuigt hij rijwind aan en dan krijgt je filter meer koude lucht. :)

:smoke:
ITdAnGeR is nu beter bekend als: Rob_16V_Zwolle

Get used to it :) or else ......... :S
waterwacht
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
Locatie: Rockanje

:@ trouwens de mijne begint te fluiten bij toeren tal 3000 en verder.

Is dit soms een lek?
Rob_16V_Zwolle
Berichten: 520
Lid geworden op: za 1 jun 2002 22:27
Locatie: Zwolle auto:Clio 16v lidnummer: 469
Contacteer:

waterwacht schreef::@ trouwens de mijne begint te fluiten bij toeren tal 3000 en verder.

Is dit soms een lek?
mijne fluit constant :) wel gaaf geluid hoor :)

fake turbo :)

:lol:

heb bij mij geen lek ontdekt tot nu toe :)
ITdAnGeR is nu beter bekend als: Rob_16V_Zwolle

Get used to it :) or else ......... :S
waterwacht
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
Locatie: Rockanje

hmmm ik vind het toch wel vervelend.
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Marcel B. schreef:
Bram schreef:Wat is het verschil tussen deze 2. Ik hoorde namelijk dat een open luchtfilter niet goed is voor je auto en dat een vervangingsfilter opzich geen kwaad kan.
Dus ik wil een vervangingsfilter kopen maar weet niet wat het effect hiervan is. Krijg je toch nog iets meer vermogen en reageert de auto beter op je gas??? Wordt het geluid van je auto er mooier door??

En welk merk is aan te raden?
Verschil is dat een open luchtfilter het hele filterhuis vervangt, en een vervangingsfilter (of inlegfilter) je gewoon in je huidige filterhuis stopt.

Voordeel van open luchtfilter is dat sommige mensen het een mooier geluid vinden, maar een nadeel (wat veel belangrijker is) is dat een open luchtfilter standaard warme lucht aanzuigt zodat je vermogen achteruit gaat, en goed voor het motorblok schijnt het ook niet te zijn.
echter als je een slang vanaf buiten naar je open luchtfilter aanlegt, kan je dat nog redelijk goedkrijgen.

Vervangingsfilter is beter, je doet em gewoon in je filterhuis en pakt de motor inderdaad net ff beter op maar echt grote verschillen zal je niet merken, maargoed alle beetjes helpen he ;)
Alleen een mooier geluid kan je wel vergeten, misschien ietsje in hoge toeren maar niet veel



Wat merken betreft, tsja... K&N is de bekendste, heb ik zelf ook... maar je hebt ook Green, en vast nog wel andere merken :)
Met een modificatie kan je bij een r19 een vervangings filter ook het geluid krijgen van een openluchtfilter.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Wat voor 'n modificatie is dat precies?
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

via de search optie moeten er tig topic's te vinden zijn over dit onderwerp.
Profiler1
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 12:24
Locatie: Asten
Contacteer:

Een open luchtfilter systeem heeft wel het voordeel dat de motor meer lucht kan aanzuigen maar idd wel belangrijk dat het koude lucht is.

Verder kan een Sport filter een minimale vermogens winst geven (paar pk-tjes). In combinatie met een sportuitlaat e.d. nog iets meer.
Profiler1 also known as:
profiler
Fedde Manders

http://www.djprofiler.nl
http://www.dlm-events.nl
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Als je een vervangingsfilter in het originele luchtfilterhuis hebt, kun je het geluid van deze ook flink laten toenemen.

Als je de aanzuigbuis van de koude lucht aan de onderzijde van het luchtfilterhuis loshaalt, en goed plaatst voor de ingang met een paar cm speling, krijg je een waanzinnig aanzuiggeluid. Het nadeel is wel dat de aangezogen lucht toch iets warmer is dan normaal. Dit kun je weer verminderen door een slang te plaatsen van de luchtinlaat van je voorbumper naar het luchtfilterhuis.

Dit brult er echt overheen als je het gas in trap. Best geinig hoor als al die mensen gaan kijken naar je clio! De meeste mensen vinden dit geluid geweldig klinken.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Donleben schreef:Als je een vervangingsfilter in het originele luchtfilterhuis hebt, kun je het geluid van deze ook flink laten toenemen.

Als je de aanzuigbuis van de koude lucht aan de onderzijde van het luchtfilterhuis loshaalt, en goed plaatst voor de ingang met een paar cm speling, krijg je een waanzinnig aanzuiggeluid. Het nadeel is wel dat de aangezogen lucht toch iets warmer is dan normaal. Dit kun je weer verminderen door een slang te plaatsen van de luchtinlaat van je voorbumper naar het luchtfilterhuis.

Dit brult er echt overheen als je het gas in trap. Best geinig hoor als al die mensen gaan kijken naar je clio! De meeste mensen vinden dit geluid geweldig klinken.
Hmm, dacht dat et normaal was dat ie er niet helemaal op zat, ok weten we dat ook weer :)
Don't walk the grass... smoke it
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Ik heb er ook een open filter opgehad,superstrak geluid,heb verschillende keren gewisseld tussen de originele en de open filter,'k weet 100% zeker dat ie met het standaard filterhuis+vervangingsfilter harder en beter loopt.Dus de vraag is;ga je voor geluid of voor power!!
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Wat zijn dan de voordelen van een vervangingsfilter t.o.v. een origineelfilter??. Wat ik zie is dat alleen een openluchtfilter meer vermogen oplevert(indien alles correct is aangesloten)
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Vervangingsfilter heeft een iets grotere lucht flow dan een originele en is 10 keer zo duur als een originele
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

conclusie :geen extra prestaties of geluid, toch?
Laatst gewijzigd door Stefan S. op vr 22 aug 2003 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

neuh niet echt
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

dtune_stefan schreef:Dus geen extra prestaties of geluid?
wel extra prestaties ('n beetje maar hoor), geen bruter geluid.

Als je mazzelheb zal ie wat zuiniger gaan lopen.

Plus het feit dat een 'vervangingsfilter' 10x langer meegaat dan een origineel, dus klaar ben je met je 10x duurder thijs ;)
Don't walk the grass... smoke it
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Ik rij geen 10 jaar in me auto denk ik :wink:
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Thijs RSI schreef:Ik rij geen 10 jaar in me auto denk ik :wink:
:worship:
Don't walk the grass... smoke it
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

:lol: :lol:
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Bram schreef:Wat voor 'n modificatie is dat precies?
Bij mijn motor heb ik de winterstand schakeling er van tussen gehaalt en vlak voor de opening een buis gemonteerd zodat je frisse lucht heb en een openluchtfilter geluid.

Ik ben nog wat aan het verzinnen om de warmte van de motor niet het filterhuis in te laten gaan,maar met deze modificatie is een r19 veel rapper dan normaal.

Het ziet er nu ietsje beter uit,maar dan heb je een idee hoe het zit/zat.

[img]http://www.renault4ever.com/mijnr19/r19ik16.jpg[/img]
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
[B4RTK3]
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 2 feb 2003 13:39
Locatie: Oss

hmm, als ik dit zo lees ga ik die Twister maar niet bestellen lijkt me.

Doe mij maar zon vervangingsfilter!

Ik heb reeds gezocht maar kan de afbeeldingen van het vervangingsfilter + coldair aanzuigbuis niet 1-2-3 vinden, wie kan me helpen en heeft evt. nog tips ?

(ow betreft de R19 16V PH2)

dank !
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Dit is een oplossing voor een luchtfilterkit welke een mooi geluid geeft en ook nog eens goed is voor je vermogen. Dmv het plaatsen van de kelk op een plek waar koude lucht komt, heeft hij het beste resultaat. Ze zijn in verschillende maten verkrijgbaar bij Sandtler;

[img]http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... ox_001.jpg[/img]

Ook kan je voor een Viper-kit gaan, maar deze zijn wel erg duur;

[img]http://www.gendandirect.co.uk/images/stock/viper.jpg[/img]
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Profiler1 schreef:Een open luchtfilter systeem heeft wel het voordeel dat de motor meer lucht kan aanzuigen maar idd wel belangrijk dat het koude lucht is.
De motor kan meer luchtaanzuigen daar heb je gelijk in maar hij krijgt niet de brandstof ervoor vooral in hoge toeren, hierdoor is de mengsel verhouding dus niet goed waardoor de motor kan gaan pingelen of andere ongein.

Het is wel te doen alleen als het openluchtfilter in een afgesloten box zit en de chip er speciaal voor geschreven is, en dan praten we dus over zwaar getunde motoren waar bijna niemand mee rijdt.
Profiler1
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 12:24
Locatie: Asten
Contacteer:

De motor krijgt wel meer brandstof als hij meer lucht krijgt. Is het zelfde als bij NOS (afhankelijk van type) of een betere (grote) intercooler. Beide laten toe dat er meer lucht naar binnen kan en dus ook meer benzine. Dit zonder aanpassing van het benzine systeem. Correct me if I'm wrong.
Profiler1 also known as:
profiler
Fedde Manders

http://www.djprofiler.nl
http://www.dlm-events.nl
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Profiler1 schreef:De motor krijgt wel meer brandstof als hij meer lucht krijgt. Is het zelfde als bij NOS (afhankelijk van type) of een betere (grote) intercooler. Beide laten toe dat er meer lucht naar binnen kan en dus ook meer benzine. Dit zonder aanpassing van het benzine systeem. Correct me if I'm wrong.
Bij het NOS-systeem wordt het anders geregeld. Er komt dan een andere (extra) chip in je computer, die dit dan regelt.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Profiler1
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 12:24
Locatie: Asten
Contacteer:

Volgens de instructies voor het installeren van NOS hoeft dit niet. Zie http://www.dbmengineering.nl/ Misschien is dit afhankelijk van welk NOS set je gebruikt? Ben helaas geen specialist :wink:
Profiler1 also known as:
profiler
Fedde Manders

http://www.djprofiler.nl
http://www.dlm-events.nl
Marco16V
Berichten: 96
Lid geworden op: di 16 apr 2002 0:00
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

itdanger schreef:
waterwacht schreef::@ trouwens de mijne begint te fluiten bij toeren tal 3000 en verder.

Is dit soms een lek?
mijne fluit constant :) wel gaaf geluid hoor :)

fake turbo :)

:lol:

heb bij mij geen lek ontdekt tot nu toe :)
Fluiten komt op het moment dat de 2e gasklep opengaat, dus ongeveer bij de 3000rpm. De lucht gaat er met hoge snelheid langs de klep die op dat moment een klein stukje openstaat, en gaat daardoor fluiten.

Als je het gas volledig openzet hoor je het niet.
Clio Grand Prix 16V (404)
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Iemand ervaring met deze airbox??
Ben erg benieuwd :D

[img]http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... ox_001.jpg[/img]
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

nice :p
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Ziet er zekers heftig uit, maar men zeg dat deze absoluut geen last heeft van warme aanzuiglucht. Daardoor 5-8 pk meer in combinatie met een sportuitlaat en een heftig geluid >-) :p .
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Oh ja, over het preciese aantal pk's kun je natuurlijk dagen over debatteren en draaiboeken over schrijven :lol: Maar ben enkel benieuwd of het een betere prestatie heeft dan een Green of K&N of gelijkwaardig :wink:
Anton (R1916V)
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 21 mei 2003 13:35
Locatie: zierikzee/goes (zeeland)

Ik heb met Automaxx bij Verban het onderstaande filter kit van J&R gekocht.
Bij koud weer vind ik dat ie beter trekt (verwacht geen wonderen :wink: )
Bij warm weer is dit net andersom :gun:

Het geluid dat eruit komt is zeker niet onaangenaam :D

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/203744/in ... c-845f.jpg[/img]
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
Plaats reactie