Even een vraagje. Namelijk over een GTT.
Wanneer ik nu een GTT zou kopen en deze is met grijs kenteken, betaal ik dan tegenwoordig hier het gele of grijze tarief voor?
Ik hoor veel mensen die namelijk zeggen als je een kleine auto aanschaft op grijs kenteken dat je hier niet voor betaald, omdat je het fiscale 'blok' van bepaalde afmetingen er niet in zou krijgen.
Wie weet hier meer over? En wat zou de auto mij gaan kosten wanneer die wel op grijs kenteken is.
Emiel
GTT en grijs kenteken
Tegenwoordig is dat allemaal afgeschaft voor een kleine auto.
Het grijze kenteken geldt alleen nog voor busjes e.d.
Zoals bijv. een Renault express/kangoo
Of nog grotere busjes zoals de hyundai h100/200.
Het grijze kenteken geldt alleen nog voor busjes e.d.
Zoals bijv. een Renault express/kangoo
Of nog grotere busjes zoals de hyundai h100/200.
Een gtt is niet meer grijskenteken, dus gewoon de gele prijs. Voor de aanschaf nu maakt dat nix uit. Wel voor verzekering (ligt een beetje aan verz.) want nieuw prijs is stukken lager!!!!
Je houdt wel gewoon het grijze kenteken, dus GÉÉN achterbank inbouwen!!!!! Deze moet dan namelijk gekeurt worden door RDW en de douane komt ook nog effe langs voor een na heffing van de bpm (wat de eerste eigenaar dus niet heeft betaald)
Dus enige voordeel is eventueel verzekering....
Je houdt wel gewoon het grijze kenteken, dus GÉÉN achterbank inbouwen!!!!! Deze moet dan namelijk gekeurt worden door RDW en de douane komt ook nog effe langs voor een na heffing van de bpm (wat de eerste eigenaar dus niet heeft betaald)
Dus enige voordeel is eventueel verzekering....
Ik heb dus ook een ex-grijs kenteken GTT met kist er nog in, maar aangezien ik voor geel kenteken betaal wilde ik er ook een achterbank inzetten.
Ik heb de RWD een mailtje gestuurd met de vraag hoe het nu precies zit met ombouwen en mogelijke consequenties en zodra ik daar antwoord op heb post ik het hier.
Hoe zit dat nu precies met de verzekering? Ik heb hem verzekerd met een nieuwprijs van 15966 euro (gebouwd jan 1988), maar volgens de dealer in Veldhoven was de nieuwprijs van de bestel 27000 florijen (uit zijn hoofd) tegen 38000 van de gewone.
Reno NL kon mij vervolgens geen prijs geven voor de bestel aangezien die aardige mevrouw dat type niet in de prijslijsten kon vinden, maar wel de gewone 33000 en nog iets pietermannen ex btw. Volgens haar was er toen nog geen BPM (quote: onze goede oude tijd
), maar ik denk niet dat ze gelijk heeft. De inhalingheid van de overheid is al wat ouder...
Maar mijn vraag is dus, wat kostte een 5 gtt bestel toen en wat is het voordeel bij verzekering dan (in muntjes..
)

Ik heb de RWD een mailtje gestuurd met de vraag hoe het nu precies zit met ombouwen en mogelijke consequenties en zodra ik daar antwoord op heb post ik het hier.
Hoe zit dat nu precies met de verzekering? Ik heb hem verzekerd met een nieuwprijs van 15966 euro (gebouwd jan 1988), maar volgens de dealer in Veldhoven was de nieuwprijs van de bestel 27000 florijen (uit zijn hoofd) tegen 38000 van de gewone.
Reno NL kon mij vervolgens geen prijs geven voor de bestel aangezien die aardige mevrouw dat type niet in de prijslijsten kon vinden, maar wel de gewone 33000 en nog iets pietermannen ex btw. Volgens haar was er toen nog geen BPM (quote: onze goede oude tijd

Maar mijn vraag is dus, wat kostte een 5 gtt bestel toen en wat is het voordeel bij verzekering dan (in muntjes..

Mijn verzekering telde 25000 florijnen. Maar als het goed is staat op je kenteken het bpm-bedrag. Dat kun je toch van de nieuw prijs (geel kenteken) aftrekken. Kzal thuis eens op de papieren kijken wat het bedrag was.Calle schreef: Maar mijn vraag is dus, wat kostte een 5 gtt bestel toen en wat is het voordeel bij verzekering dan (in muntjes..)
Wat het voordeel precies is weet ik eigenlijk niet. Nooit gevraagt wat de prijs van de verzekering is als ik een gewone had.
Wat betreft die achterbank erin zetten. Waarom? De kosten zijn nog best hoog. Keuring van de bank en riemen!!!(moeten erin!!!) enz bij de rdw. En dan de douane met de BPM. 90% van het bedrag uit 1988. terwijl de voordelen best beperk zijn, want ja de plaats achterin is nou niet zo groot. Kdacht dat ik een kleine 1000.- gulden kwijt was

Kheb iig de bank er maar weer uitgehaalt, want de bekeuring daarvoor is niet mals en de verzekering is ook nog eens lastig, als je een ongeluk zou krijgen.
-
Ik heb de rdw een jaar geleden eens gemaild, omdat ik toen van plan was twee stoelen achterin in m'n bestel-gtt te plaatsen.
Daarin stond o.a. het volgende:
"De kosten voor het keuren bedragen: 36.60 euro
Daar komen de kosten voor het wegen nog bij: 15.85 euro
Ook de belastingdienst zal nog kosten in rekening brengen. Over de hoogte
hiervan kunt u contact opnemen met een BPM aangifte punt. telefoon: 0800 0749"
Je mag trouwens in plaats van een achterbank stoelen achterin plaatsen mits deugdelijk bevestigd (leuk om kuipstoelen erin te monteren).
Voor het wegen geldt dat je de auto het beste onder de 850 kg moet zien te krijgen (standaard 848 kg), omdat je anders weer wat meer wegenbelasting betaalt.
Daarin stond o.a. het volgende:
"De kosten voor het keuren bedragen: 36.60 euro
Daar komen de kosten voor het wegen nog bij: 15.85 euro
Ook de belastingdienst zal nog kosten in rekening brengen. Over de hoogte
hiervan kunt u contact opnemen met een BPM aangifte punt. telefoon: 0800 0749"
Je mag trouwens in plaats van een achterbank stoelen achterin plaatsen mits deugdelijk bevestigd (leuk om kuipstoelen erin te monteren).
Voor het wegen geldt dat je de auto het beste onder de 850 kg moet zien te krijgen (standaard 848 kg), omdat je anders weer wat meer wegenbelasting betaalt.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Bank en riemen is geen probleem, daar kom je wel aan. Maar als je dus 50 euro moet betalen voor de keuring, en dan nog eens een BPM naheffing krijgt en daarna ook nog eens meer verzekering en wegenbelasting moet gaan betalen dan is de lol er natuurlijk snel af. Dan laat die bak er maar in zitten.
Tenzij iemand die bak wil kopen voor 1000 euro

Tenzij iemand die bak wil kopen voor 1000 euro

BPM bedrag staat niet op oude kentekenbewijzen, moet je de RDW anders even voor bellen. Het zal in ieder geval niet superveel meer zijn.
Nog ff over die gordels:
Gordels achterin zijn verplicht voor auto's gebouwd na 1990. Dus bij een 5ie uit 1988 met achterbank hoeven er geen gordels in.
Nog ff over die gordels:
Gordels achterin zijn verplicht voor auto's gebouwd na 1990. Dus bij een 5ie uit 1988 met achterbank hoeven er geen gordels in.
-
- Über-Spammer
staat dit niet heel toevallig in de Technische omschrijving van de R5 GTT ??
Welke technische omschrijving? Verklaar je nader...
Maar als je hem omzet van grijs naar geel krijg je toch ook een nieuw kenteken niet? Komen daar niet ook kosten bij?
En waarom zou je dat zo graag willen ombouwen? Omdat je een op de 100 ritten meer dat 2 mensen meeneemt? Ik vindt het wel goed zo, is tenminste iets NOg aparters!
En waarom zou je dat zo graag willen ombouwen? Omdat je een op de 100 ritten meer dat 2 mensen meeneemt? Ik vindt het wel goed zo, is tenminste iets NOg aparters!

-
- Car: 5 GTT phase 1; R14
Ik heb ook een grijs kenteken (GTT phase1 1986).
Omzetten naar een geel koste me volgens het vrouwtje van de RDW zo'n 350 euro, plus nog iets voor 50 euro voor het wegen etc...
niet gedaan dus....
Kan de woofer er mooi in blijven liggen
Omzetten naar een geel koste me volgens het vrouwtje van de RDW zo'n 350 euro, plus nog iets voor 50 euro voor het wegen etc...

Kan de woofer er mooi in blijven liggen

Tegen mij zeiden ze dat de auto standaard achter riemen had, en dus nu ook weer erin moesten zitten.Chris schreef:Nog ff over die gordels:
Over dat BPM bedrag, tis nog 90% van het bedrag uit 19weetikveel. Dit blijft zo tot dat de auto 25 jaar is. Ik heb het toen laten uitrekenen, kzal thuis eens zoeken wat het kosten. Ligt ook een beetje aan de opties die erop zitten.
Je hoeft trouwens niet meer wegenbelasting te betalen, aangezien je in principe een geel kenteken auto hebt. Zie het als een ferrari, twee stoelen maar toch volle mep. Als of dat zoveel is
Ach, maakt allemaal eigenlijk niet zoveel uit.
Mijn GT, ex grijs kenteken nu met achterbank uit 1988, komt al zes jaar door de keuring zonder achtergordels.
Pas na 1990 zijn gordels achterin verplicht geworden, dus auto's nadat bouwjaar moeten zo voor de keruing hebben. Kijk maar eens in het APK wetboek.
Mijn GT, ex grijs kenteken nu met achterbank uit 1988, komt al zes jaar door de keuring zonder achtergordels.
Pas na 1990 zijn gordels achterin verplicht geworden, dus auto's nadat bouwjaar moeten zo voor de keruing hebben. Kijk maar eens in het APK wetboek.

Ja die gordels heb ik gewoon liggen, dus daar gaan we niet moeilijk over doen, maar een flinke hap BPM naheffing betalen is natuurlijk niet leuk.
volgens de rdw is het nog wel mogelijk om je 5gtt als grijs kenteken door het leven te laten gaan.
het enige dat je dan moet doen is aan de eisen van een grijs kenteken auto voldoen. Dat houdt in dat je ook zo'n mooie uitbouw op de auto moet hebben. En als je iets niet wil...
dan mag die op grijs kenteken blijven...
Ik d8 er zelf ook eens over tot dat ik dat hoorde. ik heb nu een ex grijs. Met achterbank en de gordels heb ik er uit gehaald en geen probleem.
Derby
het enige dat je dan moet doen is aan de eisen van een grijs kenteken auto voldoen. Dat houdt in dat je ook zo'n mooie uitbouw op de auto moet hebben. En als je iets niet wil...
dan mag die op grijs kenteken blijven...
Ik d8 er zelf ook eens over tot dat ik dat hoorde. ik heb nu een ex grijs. Met achterbank en de gordels heb ik er uit gehaald en geen probleem.
Derby
Reactie van de RWD op mijn vraag:
----------------
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Om een auto te wijzigen van grijs naar geel kenteken (personenauto), zal deze gekeurd moeten worden door de RDW. De kosten bedragen Euro 37,50 voor de keuring en Euro 17,-voor het verslag van weging.
Om een afspraak te maken voor een keuring van de auto kunt u telefonisch contact opnemen met een medewerker van een keuringsstation van de RDW. Zij zijn te bereiken van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 12.15 uur en van 13.00 tot 16.45 uur. Het telefoonnummer is: 0900-07 39 (10 Eurocent per minuut).
Daarnaast dient u nog aangifte te doen bij de Belastingdienst Douane waar u nog een bedrag aan BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) afdraagt. Zij kunnen u informeren over de hoogte van dit bedrag. Het telefoonnummer is: 0800-01 43 (gratis).
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
--------------
Ik ga de verzekering toch eens bellen aangezien ze de hoogte van de premie baseren op de originele verkoopwaarde, dus dat zou eens fors kunnen schelen. Gezien alle trammelant en vooral kosten die een conversie nu oplevert, denk ik dat ik mijn kist toch even achterin de auto houd, sorry Riël.
----------------
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Om een auto te wijzigen van grijs naar geel kenteken (personenauto), zal deze gekeurd moeten worden door de RDW. De kosten bedragen Euro 37,50 voor de keuring en Euro 17,-voor het verslag van weging.
Om een afspraak te maken voor een keuring van de auto kunt u telefonisch contact opnemen met een medewerker van een keuringsstation van de RDW. Zij zijn te bereiken van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 12.15 uur en van 13.00 tot 16.45 uur. Het telefoonnummer is: 0900-07 39 (10 Eurocent per minuut).
Daarnaast dient u nog aangifte te doen bij de Belastingdienst Douane waar u nog een bedrag aan BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) afdraagt. Zij kunnen u informeren over de hoogte van dit bedrag. Het telefoonnummer is: 0800-01 43 (gratis).
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
--------------
Ik ga de verzekering toch eens bellen aangezien ze de hoogte van de premie baseren op de originele verkoopwaarde, dus dat zou eens fors kunnen schelen. Gezien alle trammelant en vooral kosten die een conversie nu oplevert, denk ik dat ik mijn kist toch even achterin de auto houd, sorry Riël.
Ach,nog even wachten tot het een echte oldtimer is